Bilsnack
Sidan 9 av 19 FörstaFörsta ... 2345678910111213141516 ... SistaSista
Resultat 121 till 135 av 278
    Forced induction grin therealpintos avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Hej

Egentligen finns det ingen solklar definition på när en befintlig bil blir amatörbyggt fordon. Man utgår från ombyggt fordon:

Ombyggt fordon
    Serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats. Ursprungsfordonets grundkonstruktion skall utan svårighet kun-na igenkännas trots de utförda ändringarna.

Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen. 1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
    2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombina-tion med ytterligare definierad ombyggnad.

1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
    2. motor med kraftöverföring utbytts eller
    3. bromssystem utbytts.

Amatörbyggt fordon
    Fordon som tillverkats av enskild person för eget bruk eller fordon som ändrats av enskild person för eget bruk i större omfattning än vad som avses med ombyggt fordon enligt definition ovan.

Det är alltså det där med "större omfattning än ombyggt fordon" som man går på. Ett vanligt exempel på när ett ombyggt fordon blir amatörbyggt, är om man tar en framhjulsdriven bil och placerar motorpaketet bak, så man får en mittmotorbil med drivning bak. Ett annat exempel brukar vara om man tar en bil med självbärande kaross, och kapar bort all bärande plåt (golv, trösklar, kardantunnel) och bygger en helt ny, fristående bärande rörram som man bara fäster karossen på. Exempelvis Mattias Hahlins Volvo 880 (http://www.hahlin.nu tror jag).

Kanske kan man räkna det som amatörbyggt om man behåller en del av den bärande stommen, och kanske bygger bara rörram fram och bygger om hela golvet bak för infästning av bakvagn. Men då får du problem med hur man fäster in de nya delarna mot den självbärande karossen på ett bra sätt. Det är dessutom mer jobb än att bygga en helt ny ram...

Så, i ditt fall då, om du absolut vill ha en bil som ser ut som en BMW M3, med turbokonverterad motor, skulle jag rekommendera att du utgår från en tvärslut och billig 316 eller 318-kaross, bygger en helt ny rörram, och monterar en M3-drivlina i, med turbokonverterad motor. Eftersom du måste bygga om så mycket är det synd att förstöra en äkta M3, kan jag tycka...

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----
    Why? www.WHYNOTracing.com

Kebabrulle
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Knegare
    Mja en helslut 316 kanske är en idé

Hahlins brorsa känner jag rätt bra, världen är bra liten...

Det är kanske smidigast ändå att köpa en m3 från början, annars måste man ju köpa motorn för sig ändå, kanske blir dyrare tillslut? aja, detta kanske ligger 1år fram i tiden, men det är kul att fundera lite på. Man borde kunna få ett förbesked om vad som krävs för att få det att räknas som amatörbyggt innan man börjar tycker jag. Eller som en profil här på forumet sa, "det mesta går att lösa med en bunt 1000-lappar"

/Muxxor

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    En sak värd att tänka på är att ju mer delar man bytt, desto lättare är det att motivera att bilen går som amatörbyggt (eller ombyggt om det är dit man siktar) fordon.

Därför kan det vara taktiskt rätt att bygga på en 316/318, eftersom man då byter i princip *alla* mekaniska komponenter också.

Detta gäller alla bilar som man vill regga på detta sätt. Bättre att utgå från en billig basmodell...

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Däcksparkare
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2003
    Jobb
    student
    har jag förstått det rätt nu.om man reggar en bil som amatörbyggt fordon nyare än -75 får man turbokonvertera motorn då?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Ja, du har förstått rätt.

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Däcksparkare
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2003
    Jobb
    student
    Originally posted by therealpinto
    Ja, du har förstått rätt.

/Gustaf

hur är det med effekten.är det visst kw per kg oxå?

måste motorn bromsas?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Ja, max 15kW/100kg tjänstevikt eller den maxeffekt tillverkaren intygat.

Om det är en motor som turbokonverterats brukar bromsintyg krävas. Det ska då vara ett rimligt laddtryck (minst 0,2-0,3 bar) och en trovärdig effekt - inga strypta maskiner.

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Däcksparkare
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2003
    Jobb
    student

Om det är en motor som turbokonverterats brukar bromsintyg krävas. Det ska då vara ett rimligt laddtryck (minst 0,2-0,3 bar) och en trovärdig effekt - inga strypta maskiner.

/Gustaf
    är det i bänk som gäller eller duger rullande landsväg?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Rullande landsväg brukar vara okej. Men det är svänghjulseffekten som räknas...

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Kebabrulle
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Knegare

/Gustaf
    Finns det något som tillåter mer effekt? förutom tillverkaren så klart...

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Nej, bara tillverkaren kan intyga mer effekt. Och för amatörbyggt fordon är 15 kW/100kg max, går i och för sig att söka dispens hos Vägverket men chansen att lyckas är minimal.

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2004
    Jobb
    Mailman

Turbokonverting av en Ford Probe 24V -95

tja! jag äger en Ford probe - 95 24v V6, å jag undrar om en turbokonvertering är möjlig utan att kostnaderna ska dra iväg?? håller bilen för en turbo?? måste man byta ut halva motorn eller klarar den det som den är??

M.v.h
    /Axel

Vill ha en leksaksbil Dreds avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Webbutvecklare
    Hur är det med en bil som finns i turboversion också?
    Om jag t ex köper en Audi A4 1.8 utan turbo och vill ha den lite piggare. Får jag sätta i en motor från en 1.8T då?

Exemplet ligger väldigt nära verkligheten, då jag fått ett erbjudande om en riktigt prisvärd 1.8, men är lite tveksam, då den bara har 125 hästar.
    Fredrik Fridsten
    Sponsra min Porsche

Halv döv..
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2004
    Citat Ursprungligen postat av Dred
    Hur är det med en bil som finns i turboversion också?
    Om jag t ex köper en Audi A4 1.8 utan turbo och vill ha den lite piggare. Får jag sätta i en motor från en 1.8T då?

Exemplet ligger väldigt nära verkligheten, då jag fått ett erbjudande om en riktigt prisvärd 1.8, men är lite tveksam, då den bara har 125 hästar.
    men 1.8T har väll bara 150 hk?? knappt lönt då ju om du inte ska trimma mer
    Volvo V70R awd

Kvalité är inte fel!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2002
    1.8T 150-225hk

Dock olika motorer, block, internals osv.. inte bara att bolta på och turboladda friskt med bibehållen hållbarhet.
    - Impossible isn´t a fact, it´s an opinion! -

- Funderingar kring Stambyten och Relining? - kontakta mig! -

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •