Bilsnack
Sidan 8 av 19 FörstaFörsta 12345678910111213141518 ... SistaSista
Resultat 106 till 120 av 278
    Forced induction grin therealpintos avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Hej

Tyvärr har du (som många andra) fått svar från Kundtjänsten som inte säger hela sanningen. Förutom att personen ifråga inte riktigt har koll på effektreglerna (det svar du fått gäller egentligen bara när man reggar som ombyggt fordon, men det kan man hantera) saknas det lite praktisk information om avgasintyg.

Jag har inte påstått (inte med avsikt i alla fall) att katalysator är ett krav vid motorbyte, MEN intyget som du nämner (om avgascertfieringen) slipper man om man väljer att sätta i en motor med kat i en bil som inte haft det.

Problemet som Kundtjänsten glömmer att informera om, är nämligen att väldigt få biltillverkare idag vill skriva den typen av intyg som krävs. I praktiken blir det alltså ofta stopp med motorbytet pga ett intyg som man inte kan få.

Därav mina starka råd att använda en motor med kat. Men om du får någon på BMW att skriva ett avgasintyg på 745-motorn när den är monterad i din bil är det bara att gratulera.

Reglerna finns förresten tillgängliga för alla som orkar söka lite.

http://www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/lagar/foreskri/snfstext/l92-12.htm (reglerna om avgasrening i helhet och vid motorbyten, kommer dock att ersättas under året)

http://www.vv.se/lagrum/htm/2003nr022%20.htm (Vägverkets regler om fordon, det finns några ändringsförfattningar men grunderna stämmer)

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----
    Why? www.WHYNOTracing.com

Automatväxlad zatzy user
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2003
    Hur ska ett sådant intyg se ut, vad ska det innehålla och vem får skriva det? Jag antar att jag borde ställt de frågorna till honom jag pratade med.

Ska ringa imorgon och kolla upp det. Ska försöka få honom att skicka allting om motorbyte skriftligt till mig också.

Egentligen är det väl lite konstigt att man behöver ett intyg på en motor som redan är godkänd i sverige..

Det räckte iaf med att generalagenten skrev intyget så man behöver inte kontakta tillverkaren.
    I´ll shoot your ass and say you fell in the kitchen!

RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Originally posted by mavio
    Hur ska ett sådant intyg se ut, vad ska det innehålla och vem får skriva det? Jag antar att jag borde ställt de frågorna till honom jag pratade med.

Ska ringa imorgon och kolla upp det. Ska försöka få honom att skicka allting om motorbyte skriftligt till mig också.

Egentligen är det väl lite konstigt att man behöver ett intyg på en motor som redan är godkänd i sverige..

Det räckte iaf med att generalagenten skrev intyget så man behöver inte kontakta tillverkaren.
    Intyget ska vara så utformat att generalagenten/tillverkaren intygar att just Din motor är i orginalutförande (jämförande kontroll utförd). Väldigt få genralagenter/tilllverkare är intresserade av att göra denna kontroll, samt att utfärda detta intyg eftersom de måste vara 110% säkra på att just Din motor är helt orginal, bland annat avseende avgasrening mm.

Du slippper kravet på intyg om du väljer en motor med katalysatorrening i en bil som inte har haft det innan..
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Hej

Generalagenten är ju tillverkarens representant i Sverige.

Intyget ska vara utformat på följande sätt (vilket framgår ur A40 som jag länkade till ovan):

---------
    INTYG AVSEENDE ÖVERENSSTÄMMELSE MED AVGASCERTIFIERAD FORDONSTYP

Intyg gällande
    Bil/modell:
    Årsmodell:
    Registreringsnummer
    Chassinummer:
    Motornummer:

I intyget angiven bil har undersökts enligt 3.7 i statens naturvårdsverks A40-bestämmelser med avseende på överensstämmelse med specifikationerna för en fordonstyp ingående i en avgascertifierad motorfamilj. Bilen överensstämmer i utrustning och injustering med fordon ingående i:

Motorfamilj:

Emissionsteknisk fordonstyp/fordonsutförande:

Årsmodell:

Avgascertifikat nr:

utfärdat av trafiksäkerhetsverket /AB Svensk Bilprovning den:

Utrustning väsentlig från emissionssynpunkt är i funktionsdugligt skick.

Underskrift ansvarig person

Datum
    ---------

Anledningen till att intyget behövs är ju att när du flyttat en motor från en bil till en annan, så kan du ha förändrat saker som påverkar motorns avgascertifiering - saker som Bilprovningens personal inte är utbildad att kolla (rätt artikelnummer på exempelvis turbo, fördelare, tändmodul, databox...).

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2004
    Om jag har för ståt detta rätt så ska det gå att regga min m3-87 utan kat 200hk med farsans 9-5-98 2.3 lättrycks turbo på 185hk.
    Och ta brorsans S60R bromsar
    Utan större problem.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Motorn kan du byta till , lättare. Bromsarna låter jag vara osagt men smartast är nog att vänta tills besiktningen med ny motor är klar.

2JZ-GTE ArminMKIVs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2002
    Jobb
    Arbetare
    tänkte starta ett vinter projekt, jag och några polare ska turbokonvertera en renault 5gts, motorn som vi tänker använda har single point sprut och använder sig utav map sensor. Min fråga är måste vi bygg anåt slags plenum till single point enheten? och funkar det bra med tillskotts spridare och tryckvakter från saab?
    Senast redigerat av ArminMKIV den 2004-10-15 klockan 00:52.
    www.vsc.nu
    Supra Mkiv 1228Whp 1154Wnm
    best et/topspeed 9,03/262

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2004
    Jobb
    Stugvärd

Motor

Om jag har en 98 renault laguna får jag besiktiga med en volvo t4 motor då?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Om din laguna är helbilsgodkänd, vilket jag gissar strakt på så blir det svårt..

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Som vanligt är det inte helfordonsgodkännandet som ställer till det, det finns möjligheter (teoretiska) att regga en Laguna med T4-motor men det kräver att Volvo skriver ett intyg om avgascertifiering som de inte brukar vilja göra.

Men det är samma sak för alla bilar av årsmodell 1989 eller nyare, och det står väl i början av den här tråden...

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Halv döv..
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2004
    det ska vara volvo 360 med dubbel turbo ....måste få drömma
    nä men seriöst tänkte att jag ville ha lite mer skjuts i min 740 en sådär 20-30 hk..det borde väll inte vara så jätte stora problem vid besiktningen?
    Volvo V70R awd

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Strajpet, har du läst hela tråden - varje inlägg? Inte - gör det.

20-30 hk mer i en 740 kan vara helt problemfritt (om det inte syns, om du inte berättar något för besiktningsmannen) eller totalt omöjligt vid besiktning - det beror helt på vad du gör och vad det är för bil du bygger på. Den saken är berörd i tråden.

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Kebabrulle
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Knegare
    Om jag nu förstått det hela rätt: Om jag amatörbygger ett fordon (eller byter drivlina och bromsystem, eller vad som krävs på en befintlig bil) får jag har vilken motor jag vill, även turbokonverterad om det anses att bilen håller för effekten och den har kat(om jag inte vill betala 7kkr)

Är det korrekt uppfattat?

EDIT: Räknas växellådan som en del i drivlinan? Om jag behåller huset och förstärker/byter kugghjulen, räknas det som en amatörbyggd låda?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Hej

Du får bara ha "vilken motor du vill" om det är ett amatörbyggt fordon.

Ombyggt fordon har avgasregler som styrs av årsmodellen (förklarat i början av tråden), vilket i praktiken betyder att det bara är årsmodell 1975 och äldre där man kan använda en turbokonverterad motor.

Växellåda är en del i drivlinan. "Bytt" växellåda brukar betyda att man ska byta ut hela lådan. Att bara byta drevsats brukar inte kvalificera...

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Kebabrulle
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Knegare
    Originally posted by therealpinto
    Hej

Du får bara ha "vilken motor du vill" om det är ett amatörbyggt fordon.

Ombyggt fordon har avgasregler som styrs av årsmodellen (förklarat i början av tråden), vilket i praktiken betyder att det bara är årsmodell 1975 och äldre där man kan använda en turbokonverterad motor.

Växellåda är en del i drivlinan. "Bytt" växellåda brukar betyda att man ska byta ut hela lådan. Att bara byta drevsats brukar inte kvalificera...

/Gustaf
    Låt oss säga att jag bestämt ska ha en M3 och turbokonvertera den. Det jag behöver göra då för att få den igenom besikningen och sedan köra lagligt är att modifiera bilen tillräckligt så att det räknas som amatörbyggt fordon.

I praktiken betyder det att jag måste köpa en M3 och byta drivlinan, bromsystem, turbokonvertera motorn och sedan övertyga besktningsmannen om att chassit håller för effekten i princip? (tex med hållfasthetsberäkningar osv.)

Var kan man hitta en lista om vad som krävs för att en bil räknas som amatörbyggt fordon?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •