Bilsnack
Sidan 6 av 19 FörstaFörsta 1234567891011121316 ... SistaSista
Resultat 76 till 90 av 278
    Forced induction grin therealpintos avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Hej

Startspridare är inte optimalt, men det är också därför man bör sätta dem före spjället. Det virvlar rätt bra runt gasspjället så blandningen blir hyfsad ändå.

Såvitt man kan se på mina motorer så har ingen cylinder gått märkbart snålare/fetare vid sansade laddtryck. Det är förstås svårt att säga exakt utan att mäta EGT separat.

Som allt annat runt turbokonvertering är det en fråga om vad man vill uppnå och till vilken kostnad.

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----
    Why? www.WHYNOTracing.com

Marsupilami
    Guest
    OK, förstår...

Men samtidigt kanske det kan vara bra för dom som meckar dit kallstartsspridare att förstå eventuella risker med det, så man inte kör runt i tron att man har tillräkligt med sås bara för att man skruvat dit ett gäng kallstartsventiler. Men det var väl lite det som var andemeningen med den här FAQ'n, att folk ska tänka själva lite o inte bara skruva dit det dom ser på TV och läser om på diverse forum.

Ge mig en M5.
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Originally posted by Marsupilami
    OK, förstår...

Men samtidigt kanske det kan vara bra för dom som meckar dit kallstartsspridare att förstå eventuella risker med det, så man inte kör runt i tron att man har tillräkligt med sås bara för att man skruvat dit ett gäng kallstartsventiler. Men det var väl lite det som var andemeningen med den här FAQ'n, att folk ska tänka själva lite o inte bara skruva dit det dom ser på TV och läser om på diverse forum.

Rätta mig gärna om jag har fel men läser man inte bara av lambdan och ser ifall man har tillräckligt med bränsle? Lambdan mäter iofs inte på varje cylinder men man får ju ett hum om ifall man har tillräckligt med bränsle?

Som sagt, rätta mig gärna om jag har fel ;D
    Originally posted by Patrick
    "Höga" laddtryck är ju för suckers som inte kan få skiten att flöda =)

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Hej

Alla har inte lambdasond och smalbandslambda ger bara en första indikation - den är inte speciellt exakt när man har höga avgastemperaturer och feta blandningar.

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    Originally posted by therealpinto
    Hej

Om man krockar med en bil som ändrats efter besiktning kan ungefär vad som helst hända - det beror på försäkringsbolag och handläggare. Förmodligen kan bolaget helt neka ersättning om man kan anse att ändringen av bilen kan ha påverkat olyckan. Därmed inte sagt att det alltid blir så.

/Gustaf
    Hej hoppas varken Gustaf eller ni andra misstycker om jag fyller i lite grand här. Vet inte om det anses tillhöra den här FAQ men samtidigt så tillhör det här en del av frågan/dilemmat med turbokonvertering mm.

Den första punkten man ska vara medveten om är att varje försäkringstagande är ett avtalsingående med partsbindning till följd - detta innebär i praktiken att Ni som försäkringstagare är bundna vid avtalet sålänge detta gäller. I varje försäkringsavtal finns paragrafer som reglerar hur bolaget ser på modifierat skick. Rent generellt så har alla mig veterligen friskrivit sig från att försäkra bilar som inte är i standardutförande. Det innebär att med en stram tolking behöver man inte ha gjort speciellt mycket i motorn för att bilen inte ska vara lagligt försäkrad. Detta är dock rent praktiskt även en bevisfråga och när vi pratar om turbokonvertering är det ganska enkelt att påvisa bilens modifieringar vilket inte alltid är fallet med annan trimning.

För att fortsätta tankarna om hur försäkringen verkligen går till ska man alltså förstå att man bryter mot en avtalsklausul vilket omedelbart ogiltigförklarar avtalet. Detta innebär att ens försäkring inte är giltig så fort bilen är modifierad på ett väsentligt sätt om bolaget kan bevisa detta. De flesta bolag har inget rekvisit om att modifieringen måste ha inverkat på olyckan utan det räcker i sig att bilen inte uppfyller de krav som satts upp vid avtalet.

Ett undantag finns dock - trafikförsäkring. Lagrådet har uttryckligen i förarbeten till försäkringsrätten angett att denna försäkring är indispositiv vilket innebär att bolagen inte kan avtala bort det. Alltså kan inte klausulerna i ett försäkringsavtal göra att trafikförsäkring blir ogiltig i sak. Däremot har försäkringstagaren varit i ond tro och kan hamna i en civilrättslig tvist för avtalsbrott och återbetalning av de eventuellt utbetalda pengarna.

Kort sammanfattning är alltså att om man har modifierat bilen så är inte någon annan försäkring giltig än själva trafikförsäkringsdelen. Denna är dessutom upplagd så att försäkringsbolaget kan via domstol kräva tillbaka pengarna i efterhand. Allting är dock en bevisfråga och det är skadereglerare/försäkringsbolag som åläggs bevisbördan, vid en turbokonvertering är detta oftast ganska enkelt för dem att uppfylla. Mig veterligen så krävs inga rekvisit om att modifieringen skall ha inverkat på olyckan.

Ber om ursäkt ifall någon anser att denna text inte riktigt hör hit eller tillför någonting, i sådana all är ni välkommna att ta bort den igen.

MVH Lorant
    kinglolle@lawyer.com

111101001101001 rawsezxs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Egen företagare
    Originally posted by kinglolle
    Hej hoppas varken Gustaf eller ni andra misstycker om jag fyller i lite grand här. Vet inte om det anses tillhöra den här FAQ men samtidigt så tillhör det här en del av frågan/dilemmat med turbokonvertering mm.

Den första punkten man ska vara medveten om är att varje försäkringstagande är ett avtalsingående med partsbindning till följd - detta innebär i praktiken att Ni som försäkringstagare är bundna vid avtalet sålänge detta gäller. I varje försäkringsavtal finns paragrafer som reglerar hur bolaget ser på modifierat skick. Rent generellt så har alla mig veterligen friskrivit sig från att försäkra bilar som inte är i standardutförande. Det innebär att med en stram tolking behöver man inte ha gjort speciellt mycket i motorn för att bilen inte ska vara lagligt försäkrad. Detta är dock rent praktiskt även en bevisfråga och när vi pratar om turbokonvertering är det ganska enkelt att påvisa bilens modifieringar vilket inte alltid är fallet med annan trimning.

För att fortsätta tankarna om hur försäkringen verkligen går till ska man alltså förstå att man bryter mot en avtalsklausul vilket omedelbart ogiltigförklarar avtalet. Detta innebär att ens försäkring inte är giltig så fort bilen är modifierad på ett väsentligt sätt om bolaget kan bevisa detta. De flesta bolag har inget rekvisit om att modifieringen måste ha inverkat på olyckan utan det räcker i sig att bilen inte uppfyller de krav som satts upp vid avtalet.

Ett undantag finns dock - trafikförsäkring. Lagrådet har uttryckligen i förarbeten till försäkringsrätten angett att denna försäkring är indispositiv vilket innebär att bolagen inte kan avtala bort det. Alltså kan inte klausulerna i ett försäkringsavtal göra att trafikförsäkring blir ogiltig i sak. Däremot har försäkringstagaren varit i ond tro och kan hamna i en civilrättslig tvist för avtalsbrott och återbetalning av de eventuellt utbetalda pengarna.

Kort sammanfattning är alltså att om man har modifierat bilen så är inte någon annan försäkring giltig än själva trafikförsäkringsdelen. Denna är dessutom upplagd så att försäkringsbolaget kan via domstol kräva tillbaka pengarna i efterhand. Allting är dock en bevisfråga och det är skadereglerare/försäkringsbolag som åläggs bevisbördan, vid en turbokonvertering är detta oftast ganska enkelt för dem att uppfylla. Mig veterligen så krävs inga rekvisit om att modifieringen skall ha inverkat på olyckan.

Ber om ursäkt ifall någon anser att denna text inte riktigt hör hit eller tillför någonting, i sådana all är ni välkommna att ta bort den igen.

MVH Lorant
    kinglolle@lawyer.com

Nej mycket bra! Det där är en väldigt viktig punkt som gärna pratas bort av dem som turbokonverterar. eller blundar för problemet så att säga.

Finns det något fall som har tagits upp i domstol gällande detta?
    Vissa trimfirmor har väl egna försäkringsbolag BSR, har väl ett vad jag förstår?

Quagmire
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2004
    Någon som kan rekomendera ett aggregat för en ford 2.9L v6:a motor helst en i storlek mellan eller två st små då jag tänkte prova bygga utan att göra så mycket åt motorn då den är fräsch i övrigt.. =)

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    Originally posted by rawsezx
    Nej mycket bra! Det där är en väldigt viktig punkt som gärna pratas bort av dem som turbokonverterar. eller blundar för problemet så att säga.

Finns det något fall som har tagits upp i domstol gällande detta?
    Vissa trimfirmor har väl egna försäkringsbolag BSR, har väl ett vad jag förstår?
    Ja det finns fall men oftast händer ingenting för att försäkringstagaren inte går vidare med det alternativ att skaderegleraren inte bryr sig och betalar ut. Annars går det ofta till förlikning eller går via skiljedomstol så därför är det väldigt många fler fall i verkligheten än på pappret.

Trimfirmorna har egna försäkringsbolag men min erfarenhet säger att de är svåra att ha med då kraven för deras maskinförsäkringar är skrivna så att ägaren måste bevisa att det är deras produkt som orsakat raset inget annat.

Dessutom finns mig veterligen inget försäkringbolagen som tillåter modifierat skick

MVH Lorant

Accelerating User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2004
    Jobb
    Pluggar IT och komponent elektronik ;)
    Jag har en VR6:a som ska chippas, med öppet filter ( ska nog sätta tillbaka org. filter). På mina orginal 174 hk blir detta som högst 190hk (medvind?!? ) vad kan man göra utan att turbokonvertera eller slänga ut katten...?!?
    It´s not about what a race can do for you,
    But what you can do for the race.
    -= Race.You.Any.Day =-

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Hej.

Jag tycker att "Bolt on" turbo paketet från Greddys är intressant till Nissan 350 Z men om jag skulle beställa hem ett sånt paket till en Framtida 350Z, finns det då någon här som kan hjälpa mig att montera det?

Mvh
    //Arthan
    Citat Ursprungligen postat av Zafiro Visa inlägg
    En häst är snabbare än en bil från 0-50km/h. Bryr ni er om 0-XXX tider är det en häst ni ska ha.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Arthan, det finns det säkert, men är det något som passar i FAQ-tråd?

Jag är inte så säker...

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Originally posted by therealpinto
    Arthan, det finns det säkert, men är det något som passar i FAQ-tråd?

Jag är inte så säker...

/Gustaf
    Oupps!

Jag missade det.... =)

Mvh
    //Arthan
    Citat Ursprungligen postat av Zafiro Visa inlägg
    En häst är snabbare än en bil från 0-50km/h. Bryr ni er om 0-XXX tider är det en häst ni ska ha.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2004
    Jag vet inte om det är försent ute.. men jag som är ny här, brukar jag vara sent ute imed att de flesta trådar är färdigdiskuterade

Hörde att priset skulle vara 300:-/hk inkl säkerhetstänkandet. Jag undrar då: Skulle jag kunna få ut 100hk mer för 30000:- på en Saab 9000 2,3 turbo med orginal 200hk?

Jag har kollat på SpeedParts att man får lägga ut ca. 25000:- för 88hk. Det är också det sista steget som finns och det inkluderar bara trimsatserna. Då bör jag få kasta ut mycket mer imed att jag antar att om man nu ska ha ut 12hk till så krävs uppdatering på fler områden och också värre saker inom det jag redan skaffat för 88hk?

RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Originally posted by lamorte
    Jag vet inte om det är försent ute.. men jag som är ny här, brukar jag vara sent ute imed att de flesta trådar är färdigdiskuterade

Hörde att priset skulle vara 300:-/hk inkl säkerhetstänkandet. Jag undrar då: Skulle jag kunna få ut 100hk mer för 30000:- på en Saab 9000 2,3 turbo med orginal 200hk?

Jag har kollat på SpeedParts att man får lägga ut ca. 25000:- för 88hk. Det är också det sista steget som finns och det inkluderar bara trimsatserna. Då bör jag få kasta ut mycket mer imed att jag antar att om man nu ska ha ut 12hk till så krävs uppdatering på fler områden och också värre saker inom det jag redan skaffat för 88hk?
    Du har räknat rätt, nu vet jag inte vart gränsen går för just SAAB motorn, men någon stans runt 350hk så bör man ´börja tänka på andra vevstakar, kolvar, grundlig genomgång av motorn etc och då drar det iväg. ska du bara ha 12hk till så skulle jag stå över eller satts på 50-75 till, men då handlar det raskt om andra pengar..
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2004
    Originally posted by zerial
    Du har räknat rätt, nu vet jag inte vart gränsen går för just SAAB motorn, men någon stans runt 350hk så bör man ´börja tänka på andra vevstakar, kolvar, grundlig genomgång av motorn etc och då drar det iväg. ska du bara ha 12hk till så skulle jag stå över eller satts på 50-75 till, men då handlar det raskt om andra pengar..
    Kan du gissa vad jag får betala för hästarna? Du kan ju "gissa" vad det skulle kosta på några olika "häst-stadier" T.ex. från 200 till 250, 300 och då 350 som du sa.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •