nån som vet om det går att t-konvertera bilar med single point sprut?? som ex ford fiesta 1,3 och 1,4 osv har själv en clio 1,4 -92 med sånt sprut, det är ju likt förgasare
nån som vet om det går att t-konvertera bilar med single point sprut?? som ex ford fiesta 1,3 och 1,4 osv har själv en clio 1,4 -92 med sånt sprut, det är ju likt förgasare
Hej
Visst går det att konvertera med single-point men man måste kolla upp förutsättningarna för varje enskilt system. Använder det MAP-sensor, aktiv luftmätning, hur är soppatrycket refererat mot trycket i insuget etc.
/Gustaf
SFRO-besiktningsman
-----
Why? www.WHYNOTracing.com
ok... min clio har ett sprut med map-sensor det har de flesta bilarna med single point.... soppatrycket har jag ingen aning om...
Zerial och pinto! lite mer undrande frågor, på en sugmotor, måste
göra något åt vevhusventilationen? generellt alltså, kanske det
skiljer mellan olika tillverkare, låt oss ta M50b25 motorn som
ett exempel som sitter i en bmw 325:a E36:a
tacksam för svar!
Röröppning en bör vara större för att undvika intern egr, resterande diameter skall anpassas efter effekt behov, ju större (till en viss gräns, använd alltid så liten som möjligt)diameter--- mindre motstånd----mer effekt, mindre diameter och volym ger bättre respons och så vidare, tänk på att kammen skall passa till resten. Undantag har man färre en 3 cylindrar(extrem kamm 2cyl) kopplade till 1 turbo bör man matcha öppningarnaOriginally posted by therealpinto
Hej
Det går utmärkt att bygga grenrör av vanliga svarta tubrör (finns på Ahlsell och andra VVS-firmor). Det går också fint att svetsa med MIG (egentligen MAG) utan rotgas.
Rördiametern bör matcha avgasportarnas area men man kan förstås få kona vid inloppet till turbon.
Själva rören kan ligga på 2-3 mm godstjocklek, flänsarna gärna på 10-15 mm så att man kan planfräsa dem men 6-8 mm fungerar (det är bara inte säkert att det blir tätt).
Ovanstående gäller så länge man håller sig på sansade avgastemperaturer.
/Gustaf
Senast redigerat av vasa_the_king den 2004-01-14 klockan 10:56.
I love fast cars and ugly girls ;oP
Hej
Man kan få montera en bättre backventil på slangen mellan vevhus och insug, så att laddtrycket inte går ned i vevhuset.Originally posted by rawsezx
Zerial och pinto! lite mer undrande frågor, på en sugmotor, måste
göra något åt vevhusventilationen? generellt alltså, kanske det
skiljer mellan olika tillverkare, låt oss ta M50b25 motorn som
ett exempel som sitter i en bmw 325:a E36:a
tacksam för svar!
(jag kommer också att städa lite i tråden, tn, sorry, men ditt inlägg åker bort - tillför inte FAQn så mycket i mina ögon)
Angående rördiameter på grenrör - man kan gott experimentera som Vasa föreslår. Men ordet "ska" kan man vara försiktig med...
/Gustaf
SFRO-besiktningsman
-----
Gustaf: Kan du inte lägga upp det du skrev i bilsport. Det om något borde räcka utmärkt som FAQ. Lite mer ingånde på vissa saker bara.
Skogen Racing TEAM - Gävle
Gävle snabbast växande forum för bilintresserade!
Men är det verkligen så klokt att låta vevhusventilationen sitta kvar vid insuget? Med en backventil kommer ju vevhuset inte kunna ventilera vid övertryck. Måste ju vara bättre att dra slangen till en separat avluftad behållare eller till ev luftburk.Originally posted by therealpinto
Hej
Man kan få montera en bättre backventil på slangen mellan vevhus och insug, så att laddtrycket inte går ned i vevhuset.
/Gustaf
Mvh
Hej
Bilsportsartikeln har kanske nån copyright via förlaget...men den finns väl redan på nätet?
Bilar med turbo original har oftast vevhusventilationen kopplad på så vis. Men visst kan man dra den till en separat burk men då är det inte sluten vevhusventilation längre. Det är faktiskt inte så bra för miljön att ösa ut oljedimma - och den luktar rätt illa också.
/Gustaf
SFRO-besiktningsman
-----
opps du har helt rätt glömde, har man färre en 3 cylindrar kopplade till 1 turbo bör man matcha öppningarnaOriginally posted by therealpinto
Hej
Man kan få montera en bättre backventil på slangen mellan vevhus och insug, så att laddtrycket inte går ned i vevhuset.
(jag kommer också att städa lite i tråden, tn, sorry, men ditt inlägg åker bort - tillför inte FAQn så mycket i mina ögon)
Angående rördiameter på grenrör - man kan gott experimentera som Vasa föreslår. Men ordet "ska" kan man vara försiktig med...
/Gustaf
Varför just vid 3 cyl? kan någon förklara fenomenet?
När ska man inte matcha öppningarna och varför?
(Är inte ute efter att "sätta dit någon" utan vill veta)
- Impossible isn´t a fact, it´s an opinion! -
- Funderingar kring Stambyten och Relining? - kontakta mig! -
Kanten(överskotsdiametern) läggs på grenröretsyttreradie(störst massflöde där) för att undvika att retur pulserna går tillbaka in i förbränings rummet, bara att räkna på durations tider på avgaskammar, om man ska förklara något svårt enkeltOriginally posted by Cobolt
Varför just vid 3 cyl? kan någon förklara fenomenet?
När ska man inte matcha öppningarna och varför?
(Är inte ute efter att "sätta dit någon" utan vill veta)![]()
Bra förklaring! Thanx =)Originally posted by vasa_the_king
Kanten (överskotsdiametern) läggs på grenröretsyttreradie(störst massflöde där) för att undvika att retur pulserna går tillbaka in i förbränings rummet, bara att räkna på durations tider på avgaskammar, om man ska förklara något svårt enkelt![]()
- Impossible isn´t a fact, it´s an opinion! -
- Funderingar kring Stambyten och Relining? - kontakta mig! -
[qote]Men hur gör alla i Bilsport?
Tja, fråga dem? Men det troligaste är att bilen är besiktad med bortplockad turbo.[/qote]
Gäller det då för laglig körning på allmän väg?
vad händer om man smäller eller åker på en kontroll av nått slag och har turbo?
Hej
[QUOTE]Originally posted by RS_Larsson
Om bilen körs i ett annat skick än det den besiktats i så är den "olaglig". Fastnar man i en flygande besiktning får man föreläggande om registreringsbesiktning (vilket oftast betyder att bilen måste byggas tillbaka till 100% originalskick, ibland krävs också intyg på detta från tillverkaren). Det blir sällan några "böter".Gäller det då för laglig körning på allmän väg?
vad händer om man smäller eller åker på en kontroll av nått slag och har turbo?
Om man krockar med en bil som ändrats efter besiktning kan ungefär vad som helst hända - det beror på försäkringsbolag och handläggare. Förmodligen kan bolaget helt neka ersättning om man kan anse att ändringen av bilen kan ha påverkat olyckan. Därmed inte sagt att det alltid blir så.
/Gustaf
SFRO-besiktningsman
-----