Bilsnack
Sidan 18 av 19 FörstaFörsta ... 8111213141516171819 SistaSista
Resultat 256 till 270 av 278
    Forced induction grin therealpintos avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Regga som ombyggt fordon, så behövs inga intyg. Köp en snikig Corrado, byt motor, låda/slutväxel och hela bromssystemet så uppfylls de formella kraven för att få regga som ombyggt fordon.

Ska man regga utan att ta det som ombyggt krävs ett krångligt och dyrt avgasprov om bilen är av årsmodell 1989 eller nyare - reglerna har skärpts lite där.

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----
    Why? www.WHYNOTracing.com

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2006
    Hängde inte med där när det gällde LB-reggat. Fick de turbokonverteras om de är äldre än 91?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Kanske. Det är beroende på Bilprovningens tolkning och den är det svårt att vara säker på.

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2004
    Jobb
    ledig
    Citat Ursprungligen postat av zerial Visa inlägg
    1) 250hk, visst. Allt går att få billigare, som Göran skrev från början (och jag skrev igen) så får man det billigare har man fått prylarna eller känner någon (som känner någon.. osv) som kan fixa bra rabatt. Gamla leksaker är inte som nya.

2) 300kr/hk gäller i stort generellt all seriös trimning av 4-cylindriga motorer, och förutsätter att man sattsar pengar på allt; motor, transmission, väghållning, chassie mm.
    allt det där är en sanning med modefikation,,,,,jag tror säkert 300 kan stämma,men och ett STORT men hästkrafterna är billigare när dom inte är så många,men blir hela tiden dyare ju mer du vill ha,för ju mer du vill ha ju dyrare delar får du byta

som chipning och lite sånt för ca 10 k för bra saker

men faktum kvarstår att ska du ha 500 hk så blir det minst 50 k och uppåt beroende på hur man vill det ska hålla
    mycket ovanlig volvo*L*

111101001101001 rawsezxs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Egen företagare
    Citat Ursprungligen postat av therealpinto Visa inlägg
    Det krävs avgasintyg vid alla ändringar av motorn, även från kompressor till turbo. Eftersom G60-motorn inte sålts med turbo, behövs ett helt nytt körcykelprov om VAG ska kunna utfärda intyget, och det provet är (som sagt?) svindyrt. Så i praktiken är en sådan konvertering inte genomförbar.

/Gustaf
    Det där har jag alltid hört att det är dyrt, vilka är det som utföra dessa tester och vad kostar det igentligen? Varför måste VAG utfärda ett intyg? Seriöst nyfiken!

Om det är VAG som gör dessa tester, vad är det som säger att dom är så pålitliga? Rent lagmässigt så bör jag vara lika pålitilig som VAG gällande tester. mao så måste det typ vara statens provningsanstalt som gör dessa tester och om det nu är staten som gör testerna vad är det som tar så lång tid? (dum fråga kanske).

//K

Tankespridd Mikkkels avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2007
    Jobb
    Studerande
    Har en 240 Gl som jag tänkte påbörja ett projekt med.
    Ska köra med turbo. Läste igenom tråden. Tänker inte turbokonvertera motorn som sitter i.
    Utan skaffa en volvomotor som redan har turbo.

Så nu till min fråga.

Är det bara att köpa t.ex en b230ft (940 turbo) och sätta i den och besiktiga den?

För det är ju en volvo och en annan volvo motor som är serieproduserad.

Eller måste man bygga så att det blir ett amatörbyggt fordon?

Mvh

Fяєєяιdєя opelracers avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2005
    Jobb
    Arbetssökande
    Citat Ursprungligen postat av Mikkkel Visa inlägg
    Har en 240 Gl som jag tänkte påbörja ett projekt med.
    Ska köra med turbo. Läste igenom tråden. Tänker inte turbokonvertera motorn som sitter i.
    Utan skaffa en volvomotor som redan har turbo.

Så nu till min fråga.

Är det bara att köpa t.ex en b230ft (940 turbo) och sätta i den och besiktiga den?

För det är ju en volvo och en annan volvo motor som är serieproduserad.

Eller måste man bygga så att det blir ett amatörbyggt fordon?

Mvh
    Vet inte vad dom säger om b230ft faktiskt eftersom den har 10 hästar och 24nm mer än 240 turbo hade, däremot så ligger fk (lättryckarn) på 135hk/230nm, och det borde ju vara safe.
    Med chip så är den försumbart slöare jämfört med enn chippad ft

Menmen, är säkerligen någon som är bättre än mig på procentsatser hit och dit på hur mycket man får öka :P
    Bmw 330i Touring -01
    Bmw 320i Coupé -93

Mitsubishi Evolution 8 TA Chand021s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2009
    Jobb
    Bärgare
    Inte nog med att du syns och hörs på sos-bilbärgning nu har man sett dig hära oxå ! Bra initiativ! FAQ som varar
    Vet du vem Bengt Sporre är? -jag är hans son :P
    Hjälp med bärgning eller transport inom sthlm, skicka pm.

Två!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2005
    Jobb
    Livsnjutare
    Nu har jag kikat igenom hela tråden men inte hittat svar på mina frågor...

1. Hur mycket kan man ladda med 9,5:1 i kompförhållande? (generellt)
    2. Hur mycket kan man ladda med originalsprut utan att göra nånting? (generellt)
    3. Finns det någon lösning på smörjningen som inte innefattar att använda motoroljan? Typ bygga något enkelt självstående system? Kanske en icketcirkulerande lösning? (dvs i princip bara en behållare med olja)
    4. Oljan används inte som kylning på en turbo där det även finns ingång/utgång för kylarvätska eller?
    5. Turbon jag har plockat ur en saab hade elektroniskt styrd wastegate, var hittar jag en "manuell" begagnat till rätt kurs? Vilken bil ska jag sikta efter?

Jag hade tänkt turbokonvertera bara för att prova på, resultatet ska vara billigt men behöver inte vara särskilt bra.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    1. Det beror helt på förbränningsrummens form osv. Men de flesta motorer med 9,5:1 klarar uppåt 1 bar med bra motorstyrning. En "fulkonvertering" bör man nog begränsa till kanske 0,5-0,6 bar

2. Det är helt beroende på vad det är för sprut. Få klarar mer än kanske 0,1-0,2 bar utan modifiering eller tillskott.

3. Ingen som är enklare än att använda motorns olja ;-)

4. Jo, oljan kyler alltid.

5. Kan du lägga upp en bild? Det är inte säkert att turbon är lämplig med en annan wastegateklocka heller...

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Två!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2005
    Jobb
    Livsnjutare
    Tack för svaren =)

Får ta och se vad man kan styra upp för nåt billigt som ger mer soppa då Vad är enklast och billigast fulmodd? Jag räknar nog med att 0,5 bar är lämpligt för min fulkonvertering, hade tänkt ge mig på att porta/polera och modifiera insug utblås också så det kommer nog göra sig bra i slutändan. Om man nu lyckas dvs :P

Själva prylen som sitter nere på turbon kan jag fortsätta använda (klockan, om jag inte har fel?), det är den där prylen som sitter där slangarna till wastegaten grenar ut sig som jag behöver.

MvH
    Olle

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Är det bara magnetventilen så är det inga bekymmer, den behövs inte alls. Grundladdtryck utan den brukar vara runt 0,4 bar på en Saab, så det funkar att bara koppla förbi.

Vad är det för bil du tänkt bygga på?

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Två!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2005
    Jobb
    Livsnjutare
    Citat Ursprungligen postat av therealpinto Visa inlägg
    Är det bara magnetventilen så är det inga bekymmer, den behövs inte alls. Grundladdtryck utan den brukar vara runt 0,4 bar på en Saab, så det funkar att bara koppla förbi.

Vad är det för bil du tänkt bygga på?

/Gustaf
    Ah det blir perfekt

En Toyota Corolla -93, 4wd varianten. Är inte riktigt klart om jag får ta den till ändamålet eller inte än dock. Den går inte igenom besiktningen nästa gång (Augusti) så antingen fixar jag upp den eller så blir det till att prova bygga drifting av den

Det är permanent 50/50 4wd på den samt att det finns en diff lock-spak så jag hade tänkt prova slita ur drivaxlarna fram, dra i diff locken och hoppas på det bästa ;D Det man saknar i power får man ta igen i fart helt enkelt :P

E lite osäker på om det är en bra idé att överladda en så liten motor när man ska drifta, kanske är bättre att lägga ner möda på att få NA-tuningen skapligt bra så att man inte tappar kraft när man måste bygga laddtryck efter att ha släppt gasen. Kan tänka mig att det blir ganska svårkört då...

Å andra sidan ligger turbon där på bänken och skiner av rost, den behöver verkligen en kompanjon

Om jag nu ska dra olja från motorn till turbon, hur bra kommer det att funka när turbon sitter lägre än tråget?

Kvalité är inte fel!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2002
    Citat Ursprungligen postat av OlleR Visa inlägg
    Om jag nu ska dra olja från motorn till turbon, hur bra kommer det att funka när turbon sitter lägre än tråget?
    Då bör du fixa en pumpmatad evakuering som har pickupen lägre än turbon, annars brukar en oljeläckande turbo komma som ett brev på posten.

Om du bara gör konverteringen för att lära dig så spelar inte storleken på motorn någon roll, alla motorer kan överladdas bara man har en turbo som är korrekt dimensionerad. Siktar du däremot på höga hk så kan en större motor vara vettig, men med lite kunskap och budget så kan man få rätt rejäla hk även ur små motorer, kika tex på Urbans galna bygge på en 1.3L motor som rent hk mässigt inte lär skämmas för sig i speciellt många bilar! runbag - Suzuki Swift GTI Turbo RWD -88
    - Impossible isn´t a fact, it´s an opinion! -

- Funderingar kring Stambyten och Relining? - kontakta mig! -

Två!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2005
    Jobb
    Livsnjutare
    Citat Ursprungligen postat av Cobolt Visa inlägg
    Då bör du fixa en pumpmatad evakuering som har pickupen lägre än turbon, annars brukar en oljeläckande turbo komma som ett brev på posten.

Om du bara gör konverteringen för att lära dig så spelar inte storleken på motorn någon roll, alla motorer kan överladdas bara man har en turbo som är korrekt dimensionerad. Siktar du däremot på höga hk så kan en större motor vara vettig, men med lite kunskap och budget så kan man få rätt rejäla hk även ur små motorer, kika tex på Urbans galna bygge på en 1.3L motor som rent hk mässigt inte lär skämmas för sig i speciellt många bilar! runbag - Suzuki Swift GTI Turbo RWD -88
    Ahh, det var det jag hade på känn! Det ska väl inte vara någon omöjlighet, borde gå styra fram delarna till det i något förråd här. För mig kändes det nästan enklare/bättre att göra så än att börja greja med motorns oljesystem

Jao det är tänkt bara för att lära sig, detsamma för att prova på driftingen, så egentligen spelar det väl ingen större roll. Visar det sig att man är skaplig på det så går det oftast att hitta någon som vill hjälpa en me en bättre bil Annars kommer det vara grymt kul ändå

Jag har kikat lite på det där me Smart hayabusa turbo. Det finns en firma i England som bygger kompletta bakramar (inklusive motor, stötdämpare, LSD, elmotor (back)) men tyvärr säger dem att man måste bygga om för mycket för att det ska vara i deras smak ifall man ska använda hayabusan, så dom använder GSXR1000 istället. Men 220 hk överladdat är mesigt när man kan få ut 340 hk ur 1300'an med första steget från MC-xpress. Så jag ringde upp mc-xpress och frågade, och med 340hk-kittet så håller växellådan bra ifall man inte gör dragracingstarter. =)

Men det var om man hade pengar det... Så, who's up for the challenge? ;D

Swiften verkar riktigt körbar ju!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •