Bilsnack
Sidan 17 av 19 FörstaFörsta ... 710111213141516171819 SistaSista
Resultat 241 till 255 av 278
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2006
    Jag vet svaret, men en gnutta hopp håller drömmen vid liv.

Peugeot 205 med 405 Mi14+Turbo +Mi16 växellåda och Mi16 bromssystem räcker inte för att bli grön på amatörbyggt? Jag tror nämligen inte att det är så "enkelt".

Fungerande avgasrening, och självklart med godkänd effekt. Är ju krav.

Forced induction grin therealpintos avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Inte amatörbyggt, nej, men ombyggt fordon. Det är egentligen inga större problem att regga en 205:a med Mi16-motor bara man bygger på en 205:a utan katalysator från början, och förutsatt att man stoppar i en Mi16-motor MED kat och även byter låda samt hela bromssystemet.

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----
    Why? www.WHYNOTracing.com

Engineer Rydh-945s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    Konstruktör
    Jag har en frågeställning som jag hoppas att den samlade expertisen kan hjäpa mig med.

Bilen är en buggy från 67 som är regad som ombyggt fordon som vanlig buggy med en 44hk 1500 motor.

Nu händer det ibland att det sitter en 112 hästarsspis från en Transporter på plats, dessutom men en kommande turbokonvertering. Att det inte går att få den regad med de hästarna är jag fullt medveten om men det går att minska hästarna till lämpliga nivåer på några olika sätt.

Det jag kan tänka mig är att sätta en restriktor i insuget eller varvtalsbegränsa den så attt hästarna inte hinner infinna sig, därefter fixa ett bromspapper på detta.

Lite frågor på detta:

Räcker det sedan med en registreringsbesiktning?
    Får man använda en restriktor?
    Får man ha ett lågt satt varvtalsstopp?
    Hur formellt måste ett bromsintyg vara?

tacksam för svar!

//Rydh
    S80-00, Micra-05, bechbuggy 2.1t-67
    Projekttråden!
    www.brumm-brumm.se

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Buggy har specialregler som i princip säger att man inte får byta motor alls, om den ska fortsätta klassas som ombyggt fordon. "Chassit i övrigt samt motorn skall i allt väsentligt vara oförändrade i förhållande till det ursprungliga utförandet".

Därför kan man egentligen inte regga en buggy med ubtytt motor och att strypa från 112 till 44hk lär knappast gå heller...

Vill man ha en buggy med annan motor än original måste den reggas som amatörbyggt fordon och då måste den även byggas om/förstärkas så att det blir motiverat att tillåta mer effekt. Har man bur (som du verkar ha?) är det ett bra första steg.

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Engineer Rydh-945s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    Konstruktör
    Okey, jag tackar så mycket för det snabba svaret!

Båge har jag ju men den är inte direkt så jätteuppstagande för chassiet i nuläget.

Planerna för famtiden är eventuellt att ta en hel bakvagn från en 80talstransporter med växellåda, skivbromsar hjulställ mm och hänga upp det i en ordentlig rörram i bakändan ihopbyggd med bågen så då kan det ju bli aktuellt att titta på det alternativet!

//Rydh
    S80-00, Micra-05, bechbuggy 2.1t-67
    Projekttråden!
    www.brumm-brumm.se

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2006
    Citat Ursprungligen postat av therealpinto
    Inte amatörbyggt, nej, men ombyggt fordon. Det är egentligen inga större problem att regga en 205:a med Mi16-motor bara man bygger på en 205:a utan katalysator från början, och förutsatt att man stoppar i en Mi16-motor MED kat och även byter låda samt hela bromssystemet.

/Gustaf
    Tack för svaret!

Schysst resurs för oss att ha dig här faktiskt!

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2007
    Måste bara Säga....MYCKET bra Tråd Har själv en 760 Tic -84 som jagn u har slängt på en större turbo (KKK27) O laddar 1 bar. Går mycket mycket bra.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Hej! någon som har ett konverterings recept till en bmw e30 325. ca 300-350hk (driftsäkert)

/Martin

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Det finns massor av BMW-recept på Autopower och PPFs forum. Själv tycker jag att en 325 jag mappat lite i går fint, den har MS 3.0 med Extrakoden, Holset HX40, svarvade originalkolvar och lagom stora spridare. Men det finns många sätt...

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Seriös.
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    Jäkligt intressant tråd, tror jag greppat det mesta, men jag vill ändå försäkra mig om att mitt projekt inte är dömt redan på förhand.

En Celica från -73, rover V8 med dubbelturbo, kommer ladda runt 0.3 och landa på ungefär 210-230 hk. Framvagn, bakaxel och bromssystem från en volvo 740.

Låter det möjligt?

Hur kan jag föresten beräkna effekten på ett seriöst och trovärdigt sätt för att eventuellt slippa effektintyg från bromsbänk/rullande landsväg?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    V8 med dubbelturbo är alltid känsligt (eftersom en del har förmåga att tro att alla V8-motorer ger 500hk). Så bromsintyget kommer du knappast undan, men det finns ju resurser i Älvsbyn som kan ordna det.

Annars låter bygget klart genomförbart, förutsatt att bilen landar runt 1100-1200kg i tjänstevikt.

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Seriös.
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    Jo den kommer nog landa på lite drygt 1200 kg. Men okej, då får jag ställa in mig på att bromsa motorn oavsett.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2007
    Hoppas någon fortfarande kollar denna tråd.

Hur funkar det att konvertera från kompressor till turbo?

Är inne på att skaffa en Corrado. VR6 är för oekonomisk och 2.0 för klena. Alltså en G60. Men g-ladern sägs vara opålitlig och därför har jag spenderat timmar på att hitta regler för konvertering från kompressor till turbo.
    Antingen bara byta kompressor mot turbo på existerande motor eller byta till en 1.8t från VAG modellerna.
    Som jag har fattat av tråden behöver jag intyg från VAG vid motorbyte och går det att få?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Det krävs avgasintyg vid alla ändringar av motorn, även från kompressor till turbo. Eftersom G60-motorn inte sålts med turbo, behövs ett helt nytt körcykelprov om VAG ska kunna utfärda intyget, och det provet är (som sagt?) svindyrt. Så i praktiken är en sådan konvertering inte genomförbar.

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Tuner.
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2003
    Det är en 1.8a Turbo motor från en anna VW få får satsa på... sen ett intyg att det är samma eller mindre motor styrka, och rätt boxar, växellåda osv. Du måste ta hela drivlinan alltså för då är motorn avgassertifierad.
    Motorbyggen, TIG-svets alu/rostfritt, Topp jobb/Portning, Mappning, Grenrör, Insug, CAD. Fixar de mesta.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •