Bilsnack
Sidan 12 av 19 FörstaFörsta ... 25678910111213141516171819 SistaSista
Resultat 166 till 180 av 278
    Forced induction grin therealpintos avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    För en bil av 1987-88 års modell MED kat så gäller att man vid motorbyte måste ha ett avgasintyg. Det räcker dock att en verkstad med god kännedom om bilen (=märkesverkstad normalt sett) skriver under intyget, det behöver alltså inte gå via Volvos huvdkontor.

Därför är det alltid bättre att utgå från en bil utan kat.

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----
    Why? www.WHYNOTracing.com

Terminal
    Guest
    tack tack!

Registered User Slim_ms avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2004
    Jobb
    Rörmokare
    För det första så kostar hästarna från speedparts 284kr/hk... INKL Säkerhets tänkande!
    Är inte så mkt för saab motorer, men antar att det är med avgassystem, chip, filter, större turbo ev större spridare dom hämtat ut hästarna med?
    Vilket iofs inte är fy o skam... Men som sagt, hur mkt det kostar beror MKT på hur mkt du kan göra själv, vad DU har för begränsningar att modiefiera topp & sånna delar & Vem/var du handlar ifrån! Då kan jag lova dig att du plockar ut bra många fler hkn för 30 000kr än 100hk!

Ta mig tex som exempel, har precis börjat ett turbo konverterings projekt med mål som ca 360hk.
    Hade tänkt mig en budget kring 20 000kr +/- nån tusing! Och för dessa 20 000kr tar jag ut ca 170hk, dvs ca 117kr/hk!
    OM allting går som planerat Då inkluderar priset någorlunda driftsäkerhet på motorn då den kommer att byggas för att klara av laddtryck på ca 1.2 bar som mest, Kommer köra med ca 0.9 i ladd tryck för att ha lite marginaler!
    Vet att runt 0.9 i ladd hamnar effekten runt 320-330hk?!
    Därefter är det andra delar som jag hade tänkt mig att ta ut effekt från, tex vilken IC du kör med, vilket avgas system, hur du har modifierat toppen, insuget, friktionen i övrigt i motorn mm...

Så nog tror jag att du kan få ut 12hk genom att bara fixa lite med toppen! och för 5 tusen Borde du få ut dessa 12hk!

Ja, Bygget blir ju till det du gör det till!
    Får se om mitt bygge slutar i konkurs eller ute på gatan! dvs ca 170hk extra för 20 tusen!
    Då med kontakter och en MASSA som jag ska göra själv! Sen målet blir uppfyllt eller inte är skit samma då jag har lärt mig mkt på detta bygge vilket jag prioriterar högt för framtida byggen!

För övrigt, väldigt bra tråd! Ni borde skicka denna tråd till autopower så man slipper alla frågor om turbo konvertering där =)

Bör tillägga att jag tycker att det är löjligt att folk frågar angående Hur man pillar sig igenom besiktningen med en turbo koverterad motor?
    Enkelt... modifiera tillbaka den till orginal, och sedan tvärtom! Så jag tar mig igenom besiktning när jag väl har (Olaglig) turbo under huven!
    för svårare än så är det inte, visserligen mkt jobb.. Men du har löst problemet då iallafall!

Citat Ursprungligen postat av lamorte
    Jag vet inte om det är försent ute.. men jag som är ny här, brukar jag vara sent ute imed att de flesta trådar är färdigdiskuterade

Hörde att priset skulle vara 300:-/hk inkl säkerhetstänkandet. Jag undrar då: Skulle jag kunna få ut 100hk mer för 30000:- på en Saab 9000 2,3 turbo med orginal 200hk?

Jag har kollat på SpeedParts att man får lägga ut ca. 25000:- för 88hk. Det är också det sista steget som finns och det inkluderar bara trimsatserna. Då bör jag få kasta ut mycket mer imed att jag antar att om man nu ska ha ut 12hk till så krävs uppdatering på fler områden och också värre saker inom det jag redan skaffat för 88hk?
    Bmw 535i E39

Golf MK1 Turbo
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Frågor som kräver svar:
    Har nu en golf gti 8v mk1 som är turbo konverterad med en diesel turbo från en passat, totalt renoverad motor, dock orginal, förutom kammen + 2 st kallstarts ventiler och IC.
    har en kaross från -75:as golf.
    Har läst att 20% ökning av orginal hästarna ät tillåtet vid reggning så med mina 110hk org blir det max 22hk´, är det då rimmligt att tro att om man laddar så lite som möjligt ( kanske 0,2) vid bromsning( rullande landsväg) få ut mindre än 22hk på svänghjulet ur denna mortor.
    om inte är det ombyggt fordon som gäller för att kunna ha denna motor reggad i en golf mk1.
    hörde nån säga att man kan räkna c:a 10hk per tiondels laddtryck vid någelunda optimala förhållanden i ett budget bygge, laddar nu själv 0,4-0,5.. kan det stämma?måste man alltid bromsa motorn vid en reggning el är det beroende på vem som reggar den som vill se pappren?
    Går det att regga den på vilket besiktings ställe som helst el är det på specilella ställen?
    Och slutligen tror du att det är möjligt att få den här bilen reggad & klar med dom här förutsättningarna. är väl en fråga i frågan men är det nått annat som ska göras, brosarna ska uppgraderas till en 16v el g60:ns. el är det så att det är bäst att ha en besiktnings motor på sidan om i stället..

Många frågor från en ovis kille!

Tacksam för alla svar!

MvH Andreas

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Min åsikt är att det är bara ombyggt fordon som är rimligt i ditt fall.

Med en ändrad motor (som din, turbokonverterad) brukar Bilprovningen vilja se ett effektintyg. Men det finns besiktningsmän som godkänner en seriös beräkning om det inte är monstereffekter det handlar om.

För att kunna regga som ombyggt fordon måste du ha bytt motor, låda/slutväxel och hela bromssystemet. Med GTi-växellåda och bromsar från G60/16v borde 160-180 hk inte vara några som helst problem att godkänna.

Alla Bilprovningar som får göra regbesiktningar gör normalt sett även regbesiktningar som ombyggt fordon. Men tänk på att du behöver en SFRO-besiktning innan du regbesiktar, så prata med närmste SFRO-besiktningsman först. Vem det är är svårt att säga om du som "ort" bara anger "Sweden" ;-)

/Gustaf (svarade här istället för i den "egna" frågan)
    SFRO-besiktningsman
    -----

Golf MK1 Turbo
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Ok! Så man kan se de så här då..
    Motorn är ju bytt me konvertering, lådan är från en gti eftersom motorn är en GTI 8v motor.
    (hela bromsystemet) Räker det då med bara fram bromsarna? me tanke på att de är trummor i bak, på både snik modellerna & gti 8v , 16v tror jag att det är skivor bak på, är det isf skivor bak som gäller me me tanke på att 16v mod har det? ska man byta bromsledningar också el har de ingen betydelse? vad gör man på en SFRO besiktning då? pris? regg bes.. pris? Bor själv i tierp en ort 7 mil från uppsala, har även gävle ganska nära, du kanske vet nån i närheten?

Slutligen...
    I princip är det bara bromsarna som jag lär uppgradera och bromsa motorn för att få den reggad som ombyggt fordon alltså!!!

Mycket tacksam för svar och svaren jag fått!

MvH Andreas

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Hej

Hela bromssystemet, är just hela bromssystemet. Bromsar fram, bromsar bak och huvudcylinder (bromrören kan du behålla om de är okej). Skivor bak vill vi nog se eftersom fabriks-Golfar med motsvarande effekt hade det.

SFRO-besiktning är en kontroll av att du byggt bilen vettigt och en funktionskontroll av bromsar och väghållning etc. Besiktningen görs av personer med lång erfarenhet av att själv bygga/bygga om bilar. Du hittar din närmste besiktningsman via SFRO ("kartan"), jag skulle gissa att det är Västerås eller kanske Norrtälje som ligger bäst till.

SFRO-besiktningen kostar 3750:- inkl moms.

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Golf MK1 Turbo
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    ok. då får man tacka för svaren, dom har varit mycket bra. de kommer kanske bli du som får regga min bil eftersom de lär nog bli västerås.

Tack för alla svar!

MvH Andreas

Golf MK1 Turbo
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Therealpinto!

Jo glömde fråga..
    Man behöver alltså inte bygga om framvagnen på nått sätt , typ rör ram el nått för att få den som
    amatör byggt fordon!

/Andreas

Golf Mk1 Turbo

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Golfen ska reggas som ombyggt fordon, inte amatörbyggt (det är stor skillnad), så du behöver inte bygga om framvagnen.

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Golf MK1 Turbo
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    ahha, har en förmåga att blanda ihop dom båda hela tiden!

tack för alla svar !

/ Andreas

Golf Mk1 turbo

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    räkna med 1000 kr hk om du inte e en jäävligt duktig mek själv!...

Registered User Hobbe1979s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Hej Jag Har en Honda Accord Aerodeck 2.0EXi från -86 (som bara står å rostar
    Tänkte lägga i en motor från en Saab 9000 Turbo 2.0 -88 med kat
    Jag väntar på svar från Honda om vad bilen är godkänd för Hk moment å så, får väll kanske bli en lättrycksturbo om...
    Jag har pratat med bilprovningen och de sa, att jag behövde ett intyg från saab att min bil uppfyller avgaskraven med en Saab motor. ( Låter som de vill slippa mig ) Men jag läste i tråden att man inte skulle behöva det om man valde en motor från en svensksåld bil med kat i orginalskick.

Min fråga är då kan en saab motor från -88 som rullat 20.000 mil anses vara i orginalskick?
    eller måste den då renoveras?
    Har det där kryphålet eller regeln något namn som jag kan hänvisa till när jag pratar med bilprovningen. Så jag kan få bekreftat att det kommer att godkännas

Tack för alla Svar

/ Hans
    Senast redigerat av Hobbe1979 den 2005-10-19 klockan 15:35.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Du behöver inget avgasintyg om du stoppar i en Saabmotor med kat i din Honda. Motorn anses vara i originalskick om den inte är ändrad, att den gått många mil har ingen betydelse så länge allt fungerar som det ska.

Honda ger knappast någon info om max effekt och vrid men du får väl se vad (om) de svarar.

Du kan be Bilprovningen läsa i SNFS 1992:12, den exakta paragrafen har jag inte framför mig men det är ganska tydligt att du inte behöver avgasintyg i ditt fall.

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Registered User Hobbe1979s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Tack för ditt svar Gustaf

Jag har själv skummat igenom SNFS
    1992:12 hysat rörigt.

Hittade
    stycke 3.8.3
    fall b

Kan det vara rätt tro

/ Hans
    Senast redigerat av Hobbe1979 den 2005-10-19 klockan 15:34.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •