Hmm. Det verkar redan finnas. Filmen är från 2009.
http://www.youtube.com/watch?v=oYujokSDR50&lr=1
2011 för Scania
http://www.youtube.com/watch?v=0aDb7...eature=related
Med Vänlig hälsning,
Utskriftsvy
Hmm. Det verkar redan finnas. Filmen är från 2009.
http://www.youtube.com/watch?v=oYujokSDR50&lr=1
2011 för Scania
http://www.youtube.com/watch?v=0aDb7...eature=related
Med Vänlig hälsning,
Tack, Besserwisser. Fler än jag som insett att det inte är tekniken i sig som är problemet här.
Forebyggende program mot velt med tunge kjøretøy - YouTube
Känns som det hjälper mycket med esp på bara bilen
Säkert gamla skeptiska gubbar och rallykalle 20 år som tror att dom kan bättre själva och anser att esp hindrar deras körning eller nåt :)
Sen förstår jag mycket väl busschaufförer som är trötta på bussar där man inte kan stänga av antispinn vilket leder till att motorn stryps i hala backar där man annars skulle klara av situationen utmärkt. Eller automatlådor som inte kan bestämma sig i backar och där man inte kan välja växel själv, osv.
På personbilssidan börjar ju t.ex. BMW ha trimmat sina esp-system så bra så att det snarare "hjälper till" än att irritera och strypa tvärt. Ferrari också, väl?
Hur har ingenjörerna löst det på personbilar som har ESP-system som anpassar sig efter om det finns släp tillkopplat eller inte?
Hur svårt kan det f ö vara att lagstifta om en standard som även innefattar ESP-koppling till släpen, om det nu behövs? Att ta fram tekniken (om den nu inte redan finns) framstår inte direkt som raketforskning.
2 viktiga saker som ställer till det. Lastbilar har luftbromsar vilket är hästvägar långsammare än hydrauliska.
Släpet efter en personbil ser ut på ett ända sätt, det ledas på endast ett ställe. Saknar bromsar och finns så är de sådana styrs av ganska simpla vajrar från då bommen ledas. Mera för en paniksituation än vanlig bromsning.
Sedan kan släpet efter en lastbil flytta sig rätt så mycket i sidled på spåriga vägar.
Men du ta anställning, tror du kan lyckas rätt så bra i och med att du tycker det verkar vara så lätt.
Sedan kan gå vidare och försöka skrika åt dessa pl, lv osv att man lastar så man får maximal vikt bilen och resterande över släpets axlar.
Inte som idioten som togs uppe i Fauske i vintras. 6ton på driven och 27 på trippeln. Det är livsfarligt om något
Tack för ett hyfsat sakligt svar. Låter ju helt sanslöst att så tunga och tungt lastade släp tillverkas och tillåts köras obromsade - stämmer verkligen detta? Isf är det ju en bra start att börja titta på fungerande system bara där.
Att man använder sig av luftbromsar förmodar jag har med slitage/hållbarhet att göra pga större belastning? Är inte insatt i hur dessa bromssystem fungerar alls, men tydligen har man ju lyckats införa ESP på lastbilar (med släp) vilket visades på de videos som Besserwisser tidigare länkade till - så tekniskt möjligt är det ju bevisligen.
Nej, det stämmer inte att släpen är obromsade. Det är rätt bra bromsar på släpen som tar upp en stor del av lasten. Tex så bromsar en tom trailer+dragare på kortare sträcka än ifall man bara har en tom dragare (min egen åsikt, inget vetenskapligt bevisat men de gånger jag körde med dragaren tom kändes bromsarna sämre än ifall man hade trailern kopplad)
I fallet där trailern hade 27 ton på trailern var det heeelt fel lastat o olagligt iom detta. Vintertid vill man gärna ha mycket vikt på drivhjulen, så man slipper fram och så att ekipaget hålls stabilt.
Jag skulle jättegärna ha tagit emot ett fungerande esp system som man kan lita på och som fungerar väl både sommar och i den värsta snöstormen på vintern.
Tex så stängde jag oftast av antispinnen vintertid efter att motorn strypts i en brant backe o jag fastnat ett par ggr.
// Jocke som har kört schakttrailer i ett år i stockholmstrafiken men nu sitter på skolbänken.
1. Det börjar aldrig sladda och ha sig av sig självt. Uppkomst av sladd/krängning är ett grovt förarmisstag i sig.
2. Titta på filmerna så får du se hur man har löst det. Tolkar jag det rätt så styrs trailerns bromsar från dragbilen och precis som för ESP i personbilar nyttjas även bromsar på icke drivande hjul för att stävja krängningsrörelser.
Med Vänlig hälsning,
bromsarna är konstruerade så att bromsarna låser vid lågt lufttryck dvs brister en luftslang så bromsar det!
Så det är en ren säkerhetsaspekt att det är pnenumatik istället för hydraulik.
Tack för förklaringen. Jag antar det ev kan ha ngt med värmeutveckling att göra också, vilket hydraulikoljorna ev inte klarar av?
Oavsett, skönt att höra att släpen ÄR bromsade samt att se att det faktiskt finns fungerande ESP-system. Låt oss hoppas på snabb standardisering samt ev lagstiftning kring detta.
hmm....ja låt oss se. 1,5 tons personbil med släp på runt 1 ton.
10 tons dragare...men två trailers...vars vikt blir kanske runt 4-5 gånger vikten av dragaren.
Även en normalt bil och släp, så väger släper mer...samt har oftare fler axlar. Vilket leder till att de kommer vilja kunna ta kontrollen över bilen.
Sen kan man ju även fråga sig hur väl esp till personbilar fungerar...med släpfunktionen. Specielt då man iregel ska gasa om släpet tappar fäste och glider ut.
Och hur ska bilen veta att släpet sladdar? Åt vilket håll? Med vilken kraft? Sen har du två leder fram på ett släp, vars vinkel minst sagt är intressant för systemet att veta.
Sen måste ju även bilen veta vad den drar...vilket typ av fordon. Finns en mängd olika kombinationer. Det är ju bra att det utvecklas, men det är en sak att visa det på film med ett enskilt ekipage. Ett annat att få det att fungera i vardagen...om ens vanliga...hyffsat simbla abs i tid och otid får problem med snö, salt och allt möjligt. För inte tala om fordonsbyten hit och dit.
Som allt annat så utvecklas saker...skulle inte förvåna mig om esp blir en vanlig grej till tunga fordon. Men först måste man ha en teknik som verkligen fungerar och är beprövad.
För hög hastighet är säkert den vanligaste orsaken till att de börjar sladda, specielt på vintern. Men tekniska fel som man inte kan lasta föraren för, kan också inträffa. Men självklart måste man ju kolla sitt fordon...och inte skylla allt på nåt tekniskt...men allt är omöjligt att se.
du måste ha kört mycket lastbil som vet detta. Du har förmodligen kört mkt på speciellt spåriga vägar. Ang bromsarna så tror jag att det skulle vara ganska svårt att bromsa bil å släp med hydraliska bromsar förutsatt att man inte har en bromsservo som är 2x2 meter som du lämpligast har på flaket...
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Min Cayenne väger runt 2,5 och får dra upp t 3,5 ton - förvisso stor skillnad i vikt mot en tung lastbil, men principiellt så fungerar det ju. Bevisligen även i de videos vi sett från Volvo resp Scania (även om det naturligtvis är att föredra att ha en bromsstyrning även t släpet).
Ja allt är otroligt svårt med lastbil. Hur kan någon ens tro att de ska kunna ta fram säkerhetslösningar för att hantera ett sådant komplicerat fordon? 1886 uppfann Daimler bilen. 1957 skickade ryssarna upp Satelliten Sputnik som flög runt jorden i 8 dagar. 1969 landade människan på månen. Samma år flög Concorde 100 pers i 2300 km/h.
Du tror på allvar att det idag inte går att räkna ut vilka krängningar ett släp orsakar genom att ha koll på en dragbils hjul och vilka sidokrafter som påverkar dragbilen?
Scania verkar för övrigt ha lösningar i produktion på så gott som alla svårigheter ni chaffisar i tråden räknat upp som omöjliga att lösa. Är problemet att ni inte sett till att era bilar har dessa funktioner eller är ni för korkade för att använda dem? De har ju tom tagit fram en interaktiv körlärare i bilen som coachar under körningen.
Driver support systems - scania.com
Med Vänlig Hälsning,
Sa bara till dig att man inte bara kan hänga på vilket släp som helst...bara för att bilen har esp. Och sen hoppas på att släpet ska få nån antisladdfunktion.
Släpet måste ju också ha nån form av dator som säger till bilen vad för släp det är...axlar, avstånd och alla möjliga olika givare. Så, lugn och fin.
Ja eller så kanske kunskapen om kraften och riktining som externt påverkar dragbilen räcker för att ge datorn tillräckligt bra information om vad som står på så att den i möjligaste mån kan kompensera för förarens misstag. Det är få system som har perfekt information om alla förutsättningar. Du knappar väl inte in information om passagerarnas antal och vikt i färddatorn samt beskaffenheten hos eventuellt bagage på din privatbil innan du ger dig av?
Med Vänlig Hälsning,
Du visar bara din okunskap i ämnet. Släpet kan ju glida helt på sidan utan att de måste dra i bilen. Och när de väl gör det då, kommer det va alldeles för sent.
Och esp i all ära...det är fortfarande bara ett teknisktsystem...det är inte guds hand som kommer ner och räddar allt, oavsett hur illa det är. Hela tråden har ju snöat in på de.
Tycker ett första och vettigare steg hade varit att införa högre krav på däcken under vintertid.
Med tanke på alla olyckor som händer så tycker jag det verkar som att landets truckers behöver all hjälp de kan få. Det kommer självklart att bli olyckor ändå men om antalet allvarliga olyckor i personbilar med ESP är 42% lägre än antalet utan ESP så tror jag nog att det borde gå att nå bra resultat även för lastbilar.
Det är bara att inse att även ett inte helt perfekt tekniskt system ger mycket gott stöd till en icke alert chaufför.
Med Vänlig Hälsning,
Ja för det står ju skyltar överallt när det är spårig vägbana. Men din Nissan micra med 145/50/14 kanske inte spårar så mycket som en lastbil. Men eftersom du är självutnämnd expert inom detta ämne kan jag inte argumentera imot dig
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Det står inte heller på någon skylt när det är halt, när det kommer mötande trafik eller när det finns en bil i filen bredvid ditt ekipage men du måste ändå klara av att ta hänsyn till dessa faktorer när du kör.
Om det är så att det behövs en skylt för att en trucker ska vara uppmärksam så förklarar det ett och annat.
Med Vänlig Hälsning,
Om vägsträckan är dålig, spårig så ska man ju självklart anpassa hastigheten därefter!
Problem kan bli om det är nån tillfällig skada.
Hände mig en gång på en ganska smal väg, utsidan hade gett vika, och höger framhjul skar ner.
Va på håret att allt inte hamna i diket. Ett par timmar senare påväg tillbaka på samma väg så var det då fullt av koner.
Nej precis men om det är minus och snö på vägen är det förhållandevis svårt att inte märka detta, men eftersom du är ute å kör med din micra såpass mycket så har säkert du lagt märke till att vägarna inte är speciellt bra och att det kan vara väldigt bitvis samt beror det på hur ekipaget är lastat hur spårkänsligt det är. Har du ens kört lastbil? Förutsätter att du inte har en aning om vad du pratar om sen tror jag knappast att yrkestrafiken osakar mer olyckor än vad ni andra gör. Jag jag tex under mina 12år aldrig orsakat en olycka. Jag har ingen statistik men tror nog att ni vanliga bilister orsakar fler olyckor. Och slår man ut yrkestrafik milen kontra vanliga trafiken tror jag att yfkestrafikenen i Sverige rullar fler mil om dagen.
Hade bara alla kört så här så hade det varit lugnt å fint på vägarna.... ;)
[Video/] http://www.youtube.com/watch?v=QIJ4yROg7Ng&feature=youtube_gdata_player[/video]
Varför plockar du alltid ut sakerna ur sitt sammanhang. Vem som helst förstår att han kört yrkesmässigt i 12 år men inte du.
Ingen förutom du tror att alla som kör yrkesmässigt men särskilt lastbilschaufförer gör allt annat förutom att ha koll på vad som händer runt omkring. Men har man inställningen att alla kokar kaffe/kollar på film och allt vad du påstår så blir ju dina resonemang mera passande enligt dig.
Att det flera gånger presenterats fakta på att tung trafik sällan är vållande till olyckor. Samt rullar enorma mängder mera mil per fordon per år kontra privatbilism spelar tydligen ingen roll.
Ser man man inte skogen för alla träd så vad ska man göra då?!?!
Din högst subjektiva uppfattning återigen, du får det att låta som om du talar någon mer än dig själv och att det är den allmänna uppfattningen om ditt upplevda problem med lastbilar i trafiken.
Du använder samma retorik som en sverigedemokrat. en förenklad syn på ett upplevt hot. Det går ju inte att försvara sig mot dina hjärnspöken. Det slutar alltid med smutskastning där du du står som vinnaren eftersom du aldrig kastar första stenen.
Klistra in en ny länk med en vält lastbil och bollen är i rullning igen.
"Madonnas" lastbil jag antar att det här aldrig hänt .... truckers orsakar inga olyckor
Madonnas lastbil välte ? på vägen | Nyheter | Aftonbladet
Frågan man kan ställa sig är hur han bar sig åt för att lyckas med detta ...sovit , kokat kaffe, kollat video etc. Madonna borde betalt alla drabbade som var tvungna att stå i kö och komma försent både till jobbet och när man skulle hem från jobbet.
Att fler än jag reagerar på det faktum att det läggs långtradare här och där är knappast subjektivt - titta på de länkar jag postat tidigare.
Vari du ser likheterna mellan det jag skriver och SD:s retorik och tankesätt undrar jag sannerligen, då jag klart och tydligt pekar på den faktiska effekten av problemet, samt föreslår ett antal lösningar - ingendera innefattande vare sig utvisningar eller begränsad mängd utländsk trafik. ;-)
Kaos på E6 efter seriekrock - Bohuslän - www.gp.se
så, nu får inga personbilar köra heller. tycker det sker personbilsolyckor dagligen, som hindrar nytto trafik till och från företag.
där e all bevisning ni behöver
Ett antal punkter att invända:
1) Frekvensen som våra Europavägar behöver stängas helt pga olyckor med enbart personbilar är långt ifrån lika hög som då tung trafik är involverad.
2) Privatbilisterna kan - med några få undantag - knappast räknas som proffsförare. Mot bakgrund av att du mfl av dina kolleger uttalat aversion mot högre krav på er och kontroll av detta i ert yrkesutövande, framstår det som högst underligt att ni som så "kvalificerade" yrkeschaufförer så gott som dagligen lyckas med bedriften att lamslå stora delar av den europeiska trafiken.
3) "Ingen av förarna är misstänkta för något brottsligt" - undrar varför sådana tillägg i princip aldrig syns då det är tal om dina gelikar som farit fram...
1) Empiriskt bevisat?
2) Här är en förklaring, människor kör både personbilar och lastbilar. Olyckor kommer ske, oavsett system. Dock kan vissa tekniska grejer göra t.ex. punktering värre i ett tungt fordon.
3) Fakta?
1) Empiri - Wikipedia
2) Därav bör det ställas högre krav på både fordon och förare av tung trafik, med tanke på den potentiellt mkt högre skadeverkan.
3) Bristande uppmärksamhet får logiskt sett ses som det mest troliga för diverse annars fullständigt oförklarliga olyckor där tung trafik är involverad.
1) Vems erfarenhet, endast din?
2) Det gör det också.
3) Mest "troliga". Ajaj du Atari