Med rubriken "Snälla visa hänsyn mot tunga fordon" måste jag få slänga in en brasklapp. Snälla alla ni som kör tunga fordon " Visa hänsyn till alla oss som inte sitter i ert fordon". Jag jobbar som brandman och har noterat en sak sedan jag började jobba som det, de som visar minst hänsyn när vi är ute och arbetar efter vägen med trafikolyckor är just lastbilschaufförer och busschaufförer.
För några kvällar sedan hade vi en bilbrand efter en europaväg och var tvungen att stänga av södergående körfält helt. Vägen var en 2+1 väg och det norrgående fältet var 1-vägen. Trots flertalet stora fordon med blåljus, varningsljus samt olyckstält så blåser fortfarande samtliga lastbilar och bussar förutom en buss under cirka 45 minuter förbi i 90-110 km/h när vi jobbar ett fåtal meter därifrån. När vi äntligen kan släppa på trafiken i ett fält i södergående så fortsätter lastbilarna och bussarna att blåsa förbi i full fart och stryker förbi oss med cirka 1,5 meter till godo.
Detta är inte ett undantag utan sker hela tiden. Vi har fått olyckstält och varningsljus sönderkörda av lastbilar. När bilar kört in i mitträcket och vi arbetar på i bägge körfälten så stryker lastbilarna förbi oss med full fart.
Det finns så klart bilar som inte visar hänsyn, men tunga fordon är överrepresenterade i nonchalansen. När vi gör tydliga tecken för att de ska sänka farten så möts man av hyttande nävar, diverse otrevliga handsignaler och annat enligt mig dåliga beteenden av yrkestrafikanter. Bör tillägga att det är både utländska men även väldigt många svenska bilar som inte visar hänsyn.
En naturlig utveckling för oss är att behöva stänga av hela vägen under olycksarbetet och de som skulle bli mest lidande då är just de tunga fordonen.
Jag vill tipsa er om att kolla på denna film så kanske ni får lite mer info:
Informationsfilm Kalmar Brandkår - YouTube