Och då är det där ändå nya däck som visas, extremt sällan som man ser
utländska ekipage med nya däck, oftast bara 3-5 mm mönster kvar.
Utskriftsvy
De ökade kostnaderna för samhället i form av räddningsarbete, ev sjukvård, utredning osv får nog sägas vara en bråkdel av vad de faktiska kostnaderna blir med förseningar, utebliven arbetstid/inkomst för folk som fastnar i köer, transporter som försenas osv. Är inte direkt raketvetenskap att förstå att följdkostnaderna blir lätt bisarra i sammanhanget.
Rent spontant så är mig gissning på att kylagregatet har börjat brinna...
Jag har oxå några brandlänkar från igår/idag.
2011-11-06 06:15, Brand, Stockholm - Aktuellt - www.polisen.se
2011-11-06 05:39, Brand, Hässleholm - Aktuellt - www.polisen.se
2011-11-06 04:02, Brand, Kristianstad - Aktuellt - www.polisen.se
2011-11-05 23:50, Brand, Västerås - Aktuellt - www.polisen.se
2011-11-05 23:22, Brand, Malmö - Aktuellt - www.polisen.se
2011-11-05 21:35, Brand, Uppsala - Aktuellt - www.polisen.se
2011-11-05 21:32, Brand, Södertälje - Aktuellt - www.polisen.se
2011-11-05 20:34, Brand, Haninge - Aktuellt - www.polisen.se
2011-11-05 19:37, Brand, Eslöv - Aktuellt - www.polisen.se
2011-11-05 19:10, Brand, Malmö - Aktuellt - www.polisen.se
Orkar inte mer.... Men ungefär lika relevanta som din länk.
PS! Eftersom du gillar att leta olyckor kan du samtidigt kolla på polisens rapporter och räkna antal olyckor med tunga lastbilar kontra personbilar/lätta fordon, samt alla rullande bomber i form av rattfyllerister. DS!
Dina länkar handlar ju om byggnader och nån bil som nån eldat upp.
Lastbilen i länken ovan har ju säkerligen börjat brinna p.g.a. dåligt underhåll, och hör inte hemma på vägarna bland hederligt folk.
Att dina "brandlänkar" är helt utan relevans håller jag med om, men den brinnande lastbilen säger ju något om problemet med tunga fordon som härjar ute på vägarna.
Nu får du väl ta och ge dig?!? Hur vet du att den är dåligt underhållen?
Tvivlar starkt på att det är bristfälligt underhåll på dessa bilar. Är ofta danska ekipage som går genom Sverige upp till Nordnorge för att hämta fisk. Är ofta skapligt nya bilar samt fräscha trailers.
Flång nya bilar kan börja brinna likaväl som att gamla kan börja brinna. Det är såpass mycket som kan ske som absolut inte hör ihop med underhåll.
Volvo? hade problem med bilar som började brinna pga stolsvärmarna, är dom också dåligt underhållna?
som jag minns det var det väll 850 som brann som fan ett tag
på den tiden gjorde jag praktik på rejmes här i örebro och då var det återkallande av alla 850 med monterad motorvärmare så man fick byta kable och montera allt lite längre ifrån bränsle ledningarna tydligen så skavde kabeln till motorvärmarn hål i bränsle ledningen som sitter väldigt nära grenröret så det pissa soppa rakt på grenrör så det tog eld
Låt oss säga som så här då, så är det förhoppningsvis klart för alla - i relation till antalet olyckor vi nu läser om i princip varje vecka där lastbilar på ett eller annat sätt blockerar våra Europavägar dygnsvis efter att ha förolyckats, havererat, etc, hur ofta sker olyckor (bränder, kollisioner, whatever) där enbart personbilar är inblandade vilket föranleder motsvarande långvariga stopp?
nu börjar jag ledsna på riktigt,, klart som satan att om ett tungt fordon havererar, eller förolyckas att det tar tid och plats att bärga det,, fattar du inte att vi MÅSTE ha lastbilar å bussar på våra vägar??? även om de råkar vara ivägen, å råkar blockera den ibland,,
olyckor kommer vi aldrig ifrån,, pungt,,
Ledsnat på dåligt framförda och underhållna fordon har jag också, i synnerhet stora sådana som blockerar vägarna.
Jag har aldrig sagt att vi inte kan eller ska ha lastbilar eller bussar på vägarna - däremot har jag kontinuerligt förordat hårdare krav på säkerhet, teknik och ffa utbildning och lagstiftning vad gäller förarna av dessa fordon. Just för att det inte skall bli så många tvärstopp i trafiken. Förstår du, eller behöver jag förtydliga det ytterligare?
Pungrelaterade olyckor har jag som tur är inte behövt bevittna eller drabbas av. :-)
Så hur skall vi lösa det ? Ingen får köra med äldre än 1 månads lastbil ? Är du beredd att betala 100:- för 1 liter mjölk, 100:- för ett paket snabbmakaroner, 700:- för 500gram fläskfilé, 1500:- för helgens back öl, 25.000:- för ett lass jord till dina rabatter osv osv osv ?
Och dessutom så är inte ens helt nya lastbilar 100% driftsäkra..... Så länge du inte vill ut och skaffa din mat själv i skogarna, återgå till häst för att ta dig fram, hugga din egen ved att värma din lya med som du dessutom får bygga själv mm mm så får du leva med lastbilar på vägarna.
Eller skall vi ta bort lastbilarna helt och låta stora sky cranes flyga in containers till affärer, byggen industrier mm...
Större säkerhetsmedvetenhet samt krav på utbildning och ffa fokus på uppgiften hos förarna (dvs större professionalism), kombinerat med förbättrade säkerhetssystem på fordonen torde räcka rätt långt. Rimligtvis borde dessa krav i första hand ställas av era egna fackföreningar och andra företrädare inom lastbilsnäringen mot fordonstillverkare samt lagstiftare.
Du verkar ju vara extremt engagerad i denna fråga....får jag fråga om du bara sitter och slår med stor klubban här eller försöker du göra nåt mer än så ? Med ditt engagemang här borde du ju stå med banderoller utanför tillverkare, fackföreningar mm.
Sen så idag är det inte att du får ett C kort gratis i stort sett som förr i tiden, utan kraven är höga innan du står med lappen i hand, som man dessutom måste komplettera med YKB och fortläpande läkarundersökningar med visst antal års mellanrum, samt att dessa körtider vi har är horribelt hårda. Dagens bilar är dessutom ljusår ifrån tex en bil från 80 talet...och fortsätter utvecklas. Vill du ha snabbare utveckling får du väl skuffa undan ingenjörerna från skrivborden på tex Scania och lösa det själv. Och som konsument vara beredd att betala för det....brukar vara så att det går bra att gnälla tills man måste öppna plånboken.
Hur många lastbilsolyckor kontra personbilsolyckor händer det på en dag/vecka?? Vilka olyckor åker bilbärgare mest till??
Jag kan köpa att du irriterar dig på idioter bakom ratten som inte håller avstånd, missköter sig, slarvar osv.
Jag kommer aldrig att köpa sättet du gör det på ;)
Den olyckan är oväsentlig att ta upp som ett argument för din irritation, speciellt när du inte vet orsaken till branden.
För att sedan bygga på ditt "ego" av klaganden på alla lastbilschaufförer så stod en lastbil stilla och blockerande trafiken i södergående på E4an vid njurunda i 6 timmar pga punktering.
Orsaken däremot varför det tog så lång tid var att ingen ville ta på sig kostnaden att bärga/byta däck förrän betalningen var säkrad.
Varför?
Jo av den enkla anledningen att utlandsregistrerade lastbilars ägare ofta struntar i att betala fakturan och då står bärgaren/däcksfirman där med lång näsa och ett antal tusen back.
Not sent from an iProduct...
Banderoller är inte riktigt min grej, känns lätt 1800-tal eller tidigt 19-dito. Däremot är det klart jag inte enbart kommunicerar mitt missnöje här. Hur så sker behöver jag inte gå in på i detalj, men bör kanske inte vara så svårt att lista ut med tanke på flera av mina postningar.
Det som förvånar är att ni som framför dessa - relativt sett - fossila fordon inte själva ställt större krav på tillverkare och politiker för säkrare arbetsplatser under det senaste decenniet, då tekniska hjälpmedel varit förhållandevis tillgängliga.
verkligheten utanför datorskärmen är raka motsatsen det dör väldigt många mer i personbilsolyckor än vad det dör i olyckor med lastbilar eller bussar
värt att tänka på är att vid en buss olycka så sitter det ungefär 50pers och dom få olyckorna som hänt så har väldigt få dött
den allvarligaste var väll den olyckan i arboga
där anledningen till att personer dog enbart berodde på att dom ej använde bältet
läser så gott som varje dag att 1eller flera dött i en olycka med 1 eller flera personbilar
inte ens 1gång i månaden läser jag om att någon dött i en olycka med ett tungt fordon inblandat på ett eller annat sätt
och då ska man oxå ta i beräkningen att ett större fordon gör större skada så chansen vid en olycka att det blir en dödlig utgång ökar väldigt kraftigt om ett stort fordon är inblandad mot en vanlig personbil
kanske är läge att inte skylla allt på tunga trafiken
fast det är väll svårt att erkänna att man har fel =)
dom mesta olyckorn med lastbilar beror på att personbilar kommit över på fel sida
väldigt ofta självmord
men det är väll lastbilarnas fel det oxå
jag kan säga att jag gör fel när jag kör buss inget snack om saken
men jag gör oxå fel när jag kör bil
oftast gör jag betydligt mycket mer fel i trafiken i min personbil än med bussen
Eftersom större delen av dina inlägg består av trams och en viss del länkar till olyckor så kan du få leta upp din fakta själv, du har dessutom skrivit typ 12985 inlägg i den här tråden som jag inte orkar läsa igenom igen. Och du kommer väl ihåg vart du hittat din statistik och källor, så det är väl bara att posta de igen samlat.
Atariman: Har du den minsta aning om vilka krav det ställs för att få tung behörighet? Det verkar inte så...
Att det händer olyckor och blir stopp är inget som går att undvika. Framförallt inte med dina argument!
Människor gör misstag och saker kan haverera, oavsett yrkesgrupp.
Det går liksom inte att komma ifrån :-) Det finns ingen perfekt rosa värld och kommer aldrig och finnas.
Det gäller bara att göra det bästa av situationerna som uppstår.
Jag kan lova dig att chaufförerna som fått stopp är lika roade som dig och försöker i största möjliga mån att inte få stopp!
mvh
Sent from my GT-S5830 using Tapatalk
skänker bort, jo tack! har du själv tagit lastbilskort eftersom du vet hur lätt det är?
Rent o skärt skitsnack.... Har du inte nåt vettigare att säga än att nervärdera människor utan grund kan du hålla käften.
Att det kräver mer att bli en läkare är väl ganska självklart, men även de gör misstag så folk dör eller får livslånga men. Jag själv va minuter från att dö och fick vara heltidssjukskriven i över 6 mån med rehabilitering för att lära mej gå igen pga läkarmiss.
116 sidor med diskutioner
om va som är fel rätt
hur man gör
inte gör
inte illa kan man nog ta å skriv en bok snart
då den börjar uppnå såna sidor snart ...
Du är en dålig människa därför att du konsekvent i hela ditt väsen och i hela din attityd är förvissad om din egen övertygelses riktighet och försvarar denna in absurdum.
Du är en självrättfärdig människa, en sådan som tror att du kan skilja rätt från fel hela tiden. Vissa av dem är goda människor men i godhetens namn är det dem som är orsaken till mest lidande här i världen.
Det må vara din tolkning, men då läser du nog t stor del in saker som de facto inte stått. På samma sätt/med samma resonemang skulle jag nu tydligt kunna hävda/påvisa din dålighet som person, då du bevisligen dömer andra, tillika utan någon som helst saklig grund.
Vad vet du exempelvis om hela mitt väsen eller hela min attityd? :-)
mm finns verkligen inget värre än när något går sönder väldigt illa till
fick stopp på en buss i en uppförsbacke och det tog 2-5sec att få liv i den igen så känndes det som ett förbannat dåligt ställe att bli stånde
men man gör det knappast med flit och man försöker åtgärda problemet fortare än fortast
ibland har man tur och det går att få liv i skiten ibland så är det tok kört
jag var på verkstad och bytte en luftslang till släpet. 4km från verkstaden låser sig däcken på släpet mitt i en rondell som ligger i ett högtrafikerat mot. snacka om att vilja sjunka genom jorden medans jag väntade på meken. dom hade glömt att dra åt kopplingarna när dom bytte...
Självklart är det min tolkning, det var ju därför jag skrev det alldeles nyss.
Klart att dessa saker inte stått. Ingen går ju ut på nätet och skriver att "jag har bestämda åsikter om ditt och datt och jag har valt att viga mitt liv till att gnälla om lastbilar" utan man får dra slutsatser utifrån vad andra skrivit för att kunna bedöma vilken sorts människa de är.
Jag kan ju inte låta bli att undra vad du går på för ngt med tanke på hur du påskiner att du drar slutsatser om personer, men det blir förhoppningsvis bra så småningom. Ha nu en trevlig kväll i hytten och fokusera dig på arbetsuppgiften, för både din egen och andras skull.
Atariman: Jag tror inte att vi kommer så mycket längre. Dock är jag inte yrkeschaufför.
Hänger grabben från Lyxfällan i den här tråden måne?
Mvh
Hej igen Nils-Tomas...nej, jag har förstått att du håller hus uppåt Lappland någonstans och dessutom har ett brinnande intresse för skoteråkning och rennäring. Med tanke på att det inte rör sig tillnärmelsevis lika mkt trafik där uppe som nedåt landet - för att inte tala om i övriga Europa - hoppas jag du rest och sett mycket mer än någon enstaka snödriva eller lite renflockar som orsakat "trafikstockning".