Ursprungligen postat av
Atariman
På ett jordskalv som ödelade halva Japan kontra en lastbil som eventuellt stannat i vägkanten, precis som jag skrev nyss. Det är du som dragit parallellen med en av de större naturkatastrofer mänskligheten upplevt i modern tid med dagens olycka, inte jag.
Vad har jag skrivit om personen ifråga menar du? Att jag, principiellt, jämställer ouppmärksamhet med dansande vid ratten? Är det det som stör dig så mkt?
Som jag nyss poängterade har personen och dess närstående mina fulla sympatier och medlidande - men skall man låta bli att kritisera och diskutera problematik helt anser du? Som du vet har jag kategoriskt avstått från att gå in och skjuta från höften i frågan när det gällt olyckor med dödlig utgång tidigare, och det är en princip jag avser stå fast vid. Men vi kan inte avstå från att titta på problematiken och diskutera vad som går att göra åt det hela när det sker olycka efter olycka med tunga fordon - som innebär totalstopp i trafiken. Du och dina kollegor borde rimligtvis engagera er mer i vad som är orsaken till alla olyckor och aktivt göra vad ni kan för att få till stånd praktiska, tekniska och lagliga förändringar som räddar inte bara era egna liv - utan även andras.
Istället har (i huvudsak) du, i princip konstant i denna tråd, sågat så gott som alla förslag som lagts fram av mig med flera. Sagt saker varit omöjliga, inte praktiskt eller tekniskt genomförbara, och rent allmänt agerat oerhört trångsynt, konservativt och negativt. Öppna ögonen, öppna öronen och börja tänka lite bredare/vidare/större.