kan du ju inte göra om du gör ett inlägg ;)
Utskriftsvy
Det har inte med hans körning att göra, utan att en lastbil helt enkelt behöver mer plats.
Skulle du ta din personbil och förlänga axelavståndet med 3 meter så hade den behövt mer plats också...för inte tala om du även gjort den bredare. Det är faktiskt ytterst enkel vardagsfysik. Att fordonet är klumpigare har ju inget med föraren att göra. Förstår inte hur du kan få det så om bakfoten om jag ska va ärlig.
Sorgligaste möjligen :)
Annars går det ju emot sig själv lite att den tråkigaste tråden skulle va den mest populära. Kanske du tycker den är tråkig...det är ju helt upp till dig. Men man kan ju gå in och göra ett inlägg i alla trådar man "totalt skiter i"...eller helt enkelt hålla sig till dom som intresserar en...finns ju faktiskt en del att välja på :)
Det intressanta med denna är väl att användare på ett forum, för i regel ganska unga busförare, och deras ofta helt onödiga fordon. Klagar på yrkesutövare, hur de borde sköta sina jobb...och hur onödigt ett arbetsfordon...tydligen ofta är.
Är inte många som kör fjärr. . Finns några stora dock.. Flesta lokala kör timmer..
Nu är 2dm snö på väldigt kort tid något som är svårt att förutse.. De flesta stora har fler än en bil så de börjar byta för att vara klar när det drar igång..
Kan även vara bilar från kontinenten som inte förväntar sig snö vid den här tiden..
Du kan inte ha med dig så mkt som helst.. du får inte väga hur mkt som helst och du ska ha med dig lasten med.. :)
får väll lägga in en notis ja med här
.visst alltid tråkigt med osämja i trafiken framför allt då de gäller tyngre trafik som är inblandad i olyckor men kan hålla me Menghiniatt de inte är lätt å ta sig fram me tyngre trafik då dom flesta bilförare far fram som fartdårar å inte se sig för i trafiken.men det som skrämmer mig mest är då man ser en ung kille/tjej bakom ratten på ett tyngre fordon me total okontrol över sitt fordon å framför det som de vore en personbil å inte en lastbil de är verkligen skrämmande å allmän farligt i mina ögon.borde vara hårdare prövningar å ta kort på tyngre trafik så de blir säkrare i trafiken.dom sätter sig i en tung lastbil framför den som dom vore en kung på vägen men med total noll kontroll på bilen å sen så händer det nån tråkig olycka å nån oskyldig blir drabbad eller kanske rent av dör på kuppen.det är skrämmande .ser man på olyckstsatestiken så är det rätt ofta unga som är inblandat i olycker med tyngre trafik .så vad ska man göra för å få säkrare trafik å me folk som kör me förstånd? ja du finns det ett svar på det så hoppas de kommer snart så det inte händer mer olykliga olyckor i trafiken själv har ja kört bil i 25 år å ennu inte orsakat en olycka i trafiken å de är ja glad över men kan kanske vara för man är försiktig säger inte de för å vara märkvärdig men tar man de lugnt å kör me förstånd så tror ja man kommer långt i trafiken me det å ju äldre man blir ju mer erfaren blir man visst man kan leka å köra å ha kul men kan man isåfall göra under rimliga former som inte utsätter andra för fara..men nu ska ja inte tråka ut er mer men hoppas att folk kör me förstånd å inte me utsidan av huvet .
//K
jag säger inte emot dig slanngen, men vart har du läst den statestiken?
Precis som de mesta grejer så måste man träna ute i verkligheten...så en väldigt färsk förare är säkert en högre risk bakom ett tungt fordon. På vårt åkeri tycker jag de unga kör väldigt bra av det jag sett. De är ofta folk som är intresserade...
Värre tycker det är då med äldre som ska skola om sig eller liknande på senare år...och egentligen inte har nåt större intresse eller fallenhet för saken.
kanske formulera mig fel de me statestiken visst äldre menat över 50 å uppåt så händer det olyckor lika väl som de gör med yngre mellan 18-25. menade mer att de man läser å hör å ser då de är tyngre trafik inblandat i olyckor så är de oftast rätt unga förare inblandat
säger inget att dom inte kan köra å de är ju bra dom har intresse som du skriver på erat åkeri å går in för det de är bra. men tycker att de borde vara hårdare krav å kontroll på förare i tyngre trafik så dom klarar av sina fordon . å inte göra som många gör å som man själv känner tar bort fartspärren kör 130-140 för å hinna fram fortare låt säga vid en manöver aom kommer oförväntat så är de noll reaktion å spela me å då händer de rätt allvarliga olyckor
men som du skriver visst man måste lära sig i trafiken få kunskaper på fordonet.
men för de behöver man inte göra de under okontolerade former som många gör då blir det bara negatift å så går de som de går tragiskt nog
Krav och kontroller finns det gott om i vår bransch.
Att upptäcka nån som dragit spärren är ganska lätt om man själv sitter i en tung lastbil och rör sig i samma hastigheter ungefär. Men 130-140 km/h???! Antingen överdriver du något enormt eller så har du ingen egen erfarenhet av tung trafik.
jag har själv varit me om att lasbilar kört me såna farter men dock inte bakom ratten själv i en lasbil utan ja själv då vid tillfället en personbil fick en lastbil bakom mig som körde i snitt den farten å de va mellan söderhamn å gävle mitt i natten fick gå åt sidan för å släppa fram lasbilen inget mer me de men tänkte ja hänger på å kolla va de va för idiot som körde så i tönnebro stanna han. så jag gick fram å fråga om han inte va riktigt klok som kör så fort me en lastbil. fick då svar tbx ja har brottom så skit du i hur fort ja kör utan sköt ditt å ja mitt svara killen puckat i mina ögon å den killen va runt 25 nått kan ja tänka mig .så visst finns de puckon i trafiken tråkigt nog men man hoppas ju slippa se såna efter vägen i tunga bilar
men att många drar spärren å kör fortare än man får är inte ovanligt dock så gör ja inte de själv för å äventyra andra eller mig själv så de ja menar me hårdare kontroll är att man slipper se såna ut efter vägarna som kör tung trafik
Möjligtvis zatzys mest envisa pisstävling. Få trådar innehåller så många direkta personpåhopp och jävla dagisnivå på inläggen!
Jag följer den uteslutande för nöjes skull, båda sidor har lika mycket rätt, men båda sidor kommer aldrig sluta träta..... Arne skvätte sand på mej, men Larsa nöp mig, o.s.v., o.s.v. Buhubuhu..... :(
:D
Humortråden no. 1
Enligt mig kan man iaf inte anse att det är vanligt att spärrar dras. Det va många många månader sen jag såg en långtradare gå över 89.
Och en långtradare i 130-140...haha, näe verkligen inte. Undra vilka varv han skulle haft då.
Sen finns de väl vissa små tunga lastbilar som inte har nån spärr...vi hade en sån på jobbet för några år sedan. Varför dom är sådana vet jag faktiskt inte. Men inte ens med den kunde man drömma om några 140km/h.
På vårat åkeri så har vi några äldre bilar utan spärr, och de går runt 110-115 km/h om man pressar dem väldigt hårt. Men i branta backar och om man har lite vikt så kan man komma över 120-130, Finns en backe mellan Mariannelund och Vimmerby, väldigt lång backe, och i botten på backen kunde man ha ca 125 och lik förbaskat så hade man bara 50 km/h uppe på toppen...
Sen har jag även hört talas om att en del trailerdragare byter till mindre däck och då även ställer om hastighetsmätaren så de går rätt, och efter de, byter de tillbaka till större däck, då går bilarna runt 5-8 km/h fortare.
En sak som kanske få eller ingen i tråden tagit upp ännu eller ens tänkt på, i synnerhet då de som "vet allt om lastbilskörning" fast de kanske inte ens åkt med i en lastbil, är ju hur förarutbildning på tunga fordon går till.
Jag har gått dessa utbildningar ett antal gånger och där blir man faktiskt skolad i och uppmanad i att göra vissa manövrar och val i trafiken (i vissa situationer) som mycket väl kan påverka ja t o m direkt eller indirekt hindra andra trafikanter, så att de får vänta på sin tur s a s.
Det kan t ex handla om att man blir uppmanad att i ett tidigt skede (t ex på en plats liknande Valhallavägen) lägga sig i vänsterfil långt före man egentligen ska svänga vänster. Helt enkelt för att ligga i högerfilen och sen byta till vänsterfil strax för man ska svänga, riskerar att öka problem och risker för både lastbilförare och andra trafikanter. Då blir det ett bättre val att lägga sig i vänsterfil även om det kanske kan irritera andra trafikanter.
Då blir ju frågan varför sådant lärs ut av körskolorna? För att de är korkade och lärarna är gamla avdankade lastbilsförare som "håller på sitt"?
Nej givetvis inte, därför att körskolorna har nära samarbete med Transportstyrelsens enhet för förarprov och får därifrån bl a direktiv om hur utbildningen ska göras. Det är t ex därifrån som körskolorna ännu idag får uppmaningen om att lära ut att använda vänsterblink vid körning i cirkulationsplats (ännu ett ämne som alltid skapar monstertrådar) trots att detta sedan länge inte är ett lagkrav. Men man uppmanar till att lära ut detta för det kan underlätta och minska riskerna för trafikanterna och är inte olagligt att använda.
Det sen någon var inne på (cörran?) att han körde som om han inte såg andra trafikanter, förstår jag precis hur han menar. Hårddrar man bara på vad han skrev så kan man ju tro att han menar att han skiter i andra, men så korkad får man väl ändå inte vara att man tror det på allvar, i synnerhet inte om man själv bor och kör i Sthlm om så utan att ha kört lastbil själv.
Nej det han menar är högst sannolikt det, att man ofta måste mer eller mindre ignorera andra för att själv komma fram. Därför att skulle man hela tiden släppa fram andra, så skulle man själv få problem att ta sig fram. Man måste alltså själv (inom vissa gränser givetvis) se till att ta sin plats i trafiken och sedan bevaka och försvara den om så behövs. Det betyder inte att man därför skiter i alla andra och inte kan vara hjälpsam när så är möjligt och behövs. Bara att man inte alltid kan tillmötesgå vad alla andra vill i trafiken för då får man själv (och kanske även de andra) mer problem i nästa skede i trafiken vilken en förare högt upp kanske kan se/förutse bättre än en förare nere på backen.
I dessa lägen så kan det alltså vara smart, och nödvändigt att ignorera vissa bilar som försöker ta sig in i filen, försöker ta sig upp utmed sidan på släpet, och istället lägga sitt tunga fordon mer över mittlinjen så att det helt enkelt inte finns plats att komma in mellan det i filerna direkt vid sidan om. Därför att om det ligger bilar där så kommer det att bli allvarliga problem lite längre fram där gatan kanske smalnar av ännu mer eller har en trängre passage. När denna plats är passerad och det finns nog med plats för alla så kan man gå åt sidan och låta andra passera utmed sidorna om de vill.
Men om man inte blockat i sådana situationer så är det stor risk att det kan bli problem för alla, för släpper man in en så kommer det fler, ger man dem fingret så tar de ofta hela armen och man får problem, och då får ofta även andra problem.
Jag är övertygad om att de i tråden som kör/kört lastbil förstår precis vad jag menar. Men att de andra kommer att vända detta till att jag inte begriper nåt och borde lämna in mitt körkort.
Då blir frågan vilka som egentligen begriper nåt i denna tråd, de som sitter i sina personbilar och blir irriterade på saker de helt enkelt har ringa eller ingen som helst erfarenhet och kunskap om, eller de som faktisk har det...?
Om man ska snitta dom hastigheterna mellan Gävle - Tönnebro så måste man åka bra mycket fortare bitvis eftersom man tappar en del i backarna.
Om vi leker med tanken att det var en helt annan utväxling på växellådan samt bakaxeln så att den skulle kunna hålla 140 km/h. Men då skulle du i princip kunna gå om den i dom tyngre backarna.
Så du kan omöjligt sett någon lastbil som snittar 130-140. Samt att även om du har 60 ton och ger fan i att bromsa i backarna så kommer du inte upp i dom farterna på den sträckan.
Edit:
Säger precis som Cörran att det är inte ofta man ser bilar som går fortare än 89 km/h. Det händer mig 1-2 gånger i månaden. Då kör jag långtradare ca: 150-200 mil i veckan beroende på hur många dagar jag jobbar.
Det är bra att du stenhårt håller på din linje. Varför skulle man någonsin vilja få ett annat perspektiv på saker än man redan har? Det skulle ju kunna leda till att man inser att man har svagheter som man sedan försöker åtgärda.
Har man redan uppnått perfektion är reflektion så klart bortkastad tid så jag antar att det faktumet är bakgrunden till din argumentation.
Med Vänlig Hälsning,
Jag hittade ett gammal inlägg här på Zatzy:
"Alltså, visst gör man "fulingar" ibland, jo jag med.
Men en sak skall man komma ihåg, när man säger att man minsann gör det säkert.
Och det är att det smäller just för att folk GÖR sånt som de inte ska eller får i trafiken, och de allra flesta anser att de gjorde det säkert, men ändå small det rätt var det var. Dessutom är en av standardfraserna "jag skulle ju bara....."
Jag kan säga att jag gör mindre och mindre "fulingar" därför att jag fattat att det trots allt är en stor orsak till de olyckor som sker i trafiken. Dessutom är jag mycket rädd om mitt körkort som har A BE CE DE, samt farligt gods. Jag har Taxiförarlicens, samt Dragracinglicens.
Jag ser det som en "yrkesstolthet" att försöka vara en god chaufför och ett föredömme i trafiken. I alla fall skall inte andra ha besvär eller obehag av mig i trafiken, inte om det kan undvikas.
MVH Tony"
Tänk om fler kunde tänka på det sättet. Att de ville vara en förebild för vanliga personbilsförare. Som stämningen är i den här tråden verkar det mer vara att man som personbilsförare ska bli satt på plats för att vi inte förstår hur svårt det är att köra lastbil.
Mvh
Det lustiga är, att det är jag som skrivit det inlägget för länge sedan.
Samt att det jag skrev då inte går emot det jag skrivit i denna tråd om körning med tunga fordon. Därför att det hela ska gå att förena, detta trots att man ändå ibland är tvungen att göra val och manövrar i trafiken som kanske inte alla runt omkring kan förstå eller gilla.
Men dessa manövrar, oavsett om det är att "ignorera" andra i vissa situationer, blocka passage m.m. eller placera sig i vägen för andra i förebyggande syfte, så skall givetvis detta göras med förstånd och kontroll på OM det låter sig göras sett till säkerhet m.m.
Alla i trafiken skall ha som mål att samarbeta, men även att man är förstående för varandras olika förutsättningar möjligheter och krav, och då bör det falla sig naturligt att det generellt sett är lättare och ofta mer nödvändigt att mindre mer lättmanövrerade fordon visar extra hänsyn till större mer svårmanövrerade fordon.
Givetvis bör alla försöka föregå med gott exempel, oavsett vilka fordon man framför eller om man på annat sätt går eller vistas i trafiken.
Men samtidigt är det så att folk p g à olika kunskaper och förståelse kan ha olika åsikter om vad som är gott exempel.
Jag kan lova dig att om man skulle fråga olika personer som alla varit inblandade eller närvarande under en situation, så skulle det vara olika åsikter om vem eller vilka inblandade som föregått med gott exempel eller inte, och vad de istället borde ha gjort eller inte. Detta är ett helt normalt mänskligt dilemma vi måste försöka förstå och leva med.
Det va inte jag som skrev att jag körde som att jag inte såg andra. Tycker det är lite provocerande att säga så.
Men visst, det finns ställen där jag i princip måste vara i vägen för andra...för att komma igång. Står man stilla med 60...så är det i princip omöjligt att inte påverka annan trafik "negativt". Självklart kör man inte ut så att andra ska få behöva bromsa hårt...men de finns ställen där man vet att andra kommer få släppa av...osv. Det finns dock inget man kan göra åt saken, de är inga små, korta, lätta personbilar.
Ta inte förgivet att yngre förare av tyngre fordon är sämre förare! Många unga förare där jag jobbar sköter sig i trafiken.. Än sålänge har iaf inte "vi" haft ihjäl någon... jag har "krockat" en gång och då blev motparten skyldig för att han svängt in precis framför hörnan hö sida samtidigt som han pratat i mobilen.. han var 41 om jag inte minns fel.
Många äldre förare har tappat "stinget" på se saker som kan hända.. däremot så är det många yngreförare som framför personbilar, cyklar mopeder etc som har inställningen "jag ska först" är med om de händelserna varje dag i sthlm trafiken tyvärr... Vore bättre om de låste denna tråd då allt argumenterande inte leder någon nånstans, tyvärr!
Vi alla vare sig yngre eller äldre FORDONSFÖRARE borde visa hänsyn och respekt.. läs skyltarna? Håll hastigheten på 30 sträckor, och se upp för oskyddade trafikanter på vägarna som arbetar!
/MVH
Jag skrev inte heller att det var just du för jag var lite osäker på vem det var som hade skrivit det, och satte därför ett frågetecken inom parantes efter.
Ja jag förstår dig precis i din beskrivning av start av tungt fordon. Ganska ofta MÅSTE man hindra andra trafikanter för att själv kunna komma igång, iväg, ut på vägen etc. Om man inte gör det så kommer man att bli ståënde fast på stället, i korsningen eller var det nu är, och då blir det ofta så att man stoppar upp andra trafikanter bakom sig.
I de lägena måste man alltså ta sig ut och igång, även om det kommer trafik på vägen man ska ut på. Och måste då hitta möjligheten där det finns plats och tid nog att påbörja utfarten utan att de andra ankommande få tärnita utan hinner se vad som är på gång och bromsa/stanna så att jag kommer ut.
Kan kanske låta drastiskt men även detta lärs ut i de förarutbildningar som ges när man tar förarkort för tunga fordon.
Ärligt talat så tror jag du överdriver grovt här när du påstår att det skulle finnas många som drar spärren och kör 130-140 kmh för att hinna fram.
För det första så är det svårare och svårare att "dra spärren" ju nyare lastbil det handlar om, så det helt enkelt inte är värt besväret att trixa med det.
Fört det andra så har inte en normal lastbil/långtradare utväxling för att klara 130-140 innan varvtalsspärr eller rödmarkering på varvtalsmätaren går in. Det mesta som de brukar klara är någonstans mellan 110-125 kmh, över det har jag aldrig upplevt och det prat man hör om sådant är högst sannolikt skrönor.
"Vi kräver lag på vinterdäck för tung trafik"
Vi kräver lag på vinterdäck för tung trafik | Bil och trafik | Teknikens Varld
Jodå. inga problem med vinterdäck, men bara om utländska bilar stoppas vid gränsen om
dom inte har vinterdäck samt att de som köper upp transporter är villiga att betala extrakostnaden som blir pga vinterdäcken.
Inget av ovanstående saker kommer dock att inträffa så glöm vinterdäck ;)
aa, kul med ett test! Det skulle dock gärna ha fler olika typer av däck...och i olika förhållanden.
Som sagt, vilken chaufför tackar nej till riktiga vinterdäck på driven. Och att man kan klara sig med så lite mönsterdjup på släpet...ja, de är icke bra!
Sen är det ju en otrolig skillnad på sommardäck och sommardäck....jag har nån halvkombination på driven, och de har inte varit några problem senaste tiden. Dock kör jag ju en boggiebil, med den stora fördelen att kunna flytta vikt från stödaxeln till drivaxeln. Är bilen tom, samt med stöden nere, blir den i princip okörbar när släpet är kopplat.
Det man dock ska komma ihåg, är att alla problem knappast hade försvunnit även om man satt på vinterdäck på alla bilar. För som sagt, personbilar kör ju av vägen, även om de har vinterdäck. De nämner Göteborgsbacken i tidningen....hela den backen byggdes ju om, och sattes in värmeslingor...ändå blir de stopp. Vi är sårbara mot vädrets makter.
Vi får hoppas att det blir lag så snart som möjligt och att samtliga utan vinterdäck stannas.
Extrakostnaderna bör ju inte vara några extrema sådana, det körs ju och slits på andra däck idag, du kommer ju inte behöva byta sommardäck lika ofta (så länge du kör så pass mycket att du sliter ut dom). Samt att olyckorna garanterat blir färre, vilket betyder mindre kostnader på många ställen.
Om några år kommer vi skratta åt att tung trafik inte haft vinterdäckslag. Likaså som vi idag skrattar åt det inte alltid varit lag på vinterdäck på personbilar.
Ett vinterdäck på en lastbil slits mycke snabbare än ett "vanligt" däck.
På de jag körde med för ett par år sedan, där slets det bort stora stycken av däcket. Skulle gissa på att de blev så när de spann/sparka till och jag hade höjt axeltryck.
Tänk hyffsat mjukt gummi...15 tons tryck...som då spinner till där de är halt, för att sen greppa tag i asfalt, ajaj.
Inga extrema kostnader nej, min bil ca100000 för vinterdäck på fälg klart på bilen sen byteskostnaden till våren igen.
Sen tillkommer åkeriets 17 andra bilar...
Med tanke på att ingen av bilarna har varit inblandade i en krock vintertid sen jag började där 2006 så blir det ju bara ökade kostnader.
Vi kan ju inte ens stoppa de som kommer med dåliga däck nu.
Not sent from an iProduct...
Så när dina sommardäck tagit slut, hade du fått dom gratis från ovan då?
Om du kör färre mil med sommardäcken sliter du således mindre på dom. Alltså blir kostnaden inte 100% av inköpsbeloppet på vinterdäcken högre än tidigare.
Om vinterdäcken slits 25% snabbare så blir kostnaden per mil just under tiden som du kör med vinterdäcken 25% högre än med sommardäcken. Om du sen slår ut detta på att du kanske kommer använda vinterdäcken under 30% av året så blir kostnaden 25% högre under 30% av året.
Snabbt avrundat blir det inte några 100 000kr utan snarare 7500kr mer per år.
Mvh
Många åkerier byter drivdäck samt ev. framdäck till vintern och kör således slut på drivdäcken tills nästa vinter. Om man behöver byta tidigare på driven året efter så lägger man på något grovmönstrar som man sedan plockar av när man sätter på nya drivdäck.
Åkeriet jag jobbar på sätter alltid på michelins "vinterdäck" på driven samt oftast nya framdäck i slutet av oktober början november. Dom gamla framdäcken flyttas bak till tredje axeln där dom fungerar många mil till.
Vi kör 14-15k mil på drivdäcken och då är det väldigt lite mönster kvar. Framdäcken rullar lika långt innan dom flyttas bak till tredje axeln. På tredje axeln rullar dom ytterligare 14-15k och är skapligt med mönster kvar när vi byter dom igen, dvs 28-30k mil.
På släpen byts dom löpande när dom är slut eller får punktering. Således har man alltid minst ett par axlar som har bra däck och någon sida på någon axel som är lite sämre.
Ska förövrigt försöka hinna med att lägga om däcken på driven nästa vecka då vi har däck bokade och klara på däckfirman.
Ok, here we go again...ngn som dansat friskt medan farthållaren skötte framfarten?
Stopp på E4 efter lastbilsolycka | Inrikes | TT | Senaste nytt | Aftonbladet
EDIT:
Länk med film och fler bilder.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13845533.ab
Det ser ju nästan ut som att den utländska bilen har varit parkerad längs vägen med tanke på skadorna och deras placeringar...Ingen människa är ofelbar, alla kan göra fel.
Problemet är bara det att stora fordon får stora rubriker i media medan små fordon får små rubriker eller inga alls... Allt beror på hur media väljer att vinkla allt.
Haha, så var denna tråd igång igen....
Naturligtvis kan alla människor göra fel, men återigen - det är yrkesutövande som lastbilschaufförerna håller på med. Rimligtvis bör kraven på felmarginal därför vara högre. I synnerhet då man betänker de samhällsekonomiska effekter en olycka av den här magnituden orsakar (och då syftas naturligtvis inte "enbart" på de kostnader för utryckningsfordon, -personal, etc som genereras).
Enligt vissa så vinklar ju media detta öht inte, och inget större fokus på den här sortens olyckor har tagits... :-)
Jag skulle snarare vilja påstå att skälet till att rubrikerna blir större är effekten/följderna av olyckor då större fordon är inblandade. Ett par personbilar som krockat orsakar ytterst sällan totalstopp på våra Europavägar.
Det sker ju misstag på kärnkraftverk, flygplan och en massa andra ställen där det inte "får" ske. Så kommer det alltid va.
Vi kan ju ta Japan som exempel, hur mycket radioaktivt ämne kom ut i naturen?? Den ska inte bara hända, högutbildade med flera års studier, sen sån byggnad ska inte gå sönder...vems fel är det?? Är det den som byggde kärnkraftverket?? Eller de som satt i kontrollrummet?? Eller??
Det jag vill ha sagt med detta är att, ett stopp i trafiken påverkar dig en stund och det glömmer man, ett stopp på en motorväg är inte hela världen, men en kärnkraftsolycka, det påverkar än under bra många år och bra mycket mer människor blir drabbade..
Ta bara Tjernobyl som exempel, den hände 1986, och folk är drabbade än idag, är folk drabbade av lastbilsolyckan om 25 år??
Ja, visst är dom drabbade om 25 år. Tänk på dom som ska ärva båten som är lagad en gång av försäkringsbolaget.. ;)
Precis som du sagt så ser det ut som att trailerdragaren (BULGARISKA) stod still i högerfilen.
Att Atari skulle posta denna var ju lika sant som att det kommer brev med posten. Dvs. föga förvånande.
Att antalet olyckor med lastbilar är få kontra antal körda mil måste ju bero på ett visst yrkeskunnande trots att Atari inte tror det. Att olyckor sker nu och kommer ske i framtiden är precis lika säkert som breven kommer med posten.
Är det nåt fel på någon eller är någon bara dum i hela huvudet?
Vet någon ens varför olyckan hände?
Jag vet det inte än men eftersom föraren i den påkörande lastbilen med största sannolikhet är en fd. arbetskamrat till mig lär jag få reda på det. Om han överlever alltså...
Då är det nog dags att mötas irl för en personlig ursäkt efter ytterligare ett påhopp från någons sida ...
Not sent from an iProduct...
En viss skillnad på Fukushima och detta, då det förstnämnda orsakades av en i praktiken landsomfattande naturkatastrof - och lastbilsolyckan här knappast heller kan sägas varit av samma kaliber vad gäller oförutsägbarhet. Med stor sannolikhet orsakades den här olyckan av antingen ett (flera?) tekniskt/-a fel eller ouppmärksamhet.
Om så var fallet är det fritt fram att braka in i den menar du, eller vad är poängen?
Att det påkörda fordonet är bulgariskt är relevant i sammanhanget hur, menar du? Det är väl ganska uppenbart att det är den svenskregistrerade lastbilen som kört in i den framförvarande?
Jag är för snäll för att skriva ut vad jag egentligen menade och om du ändå förstod det
så gör du dig bara dummare: Det var dig som jag menade som ska vara "lustig" och skriva om att någon har dansat friskt för att en krock har inträffat där en lastbil har krockat...
Oförutsägbarhet?? Nej tänka sig...ett skalv nära Japan, har ju aldrig hänt innan. Och att man kan behöva säkerställa kylningen på olika sätt.
Kollar man på dokumentärer om flygolyckor så sker de mest onödiga olyckor där med. Även om de har lång utbildning, säkerhetsregler osv.
Men efter du uppfunnit små elmotorer som kan driva alla axlar på en långtradare....hur stora föremål kan transporteras av en armada av lätta lastbilar. Så kanske du kan uppfinna grejen som tar bort den mänskliga faktorn? Ska bli mycket intressant.