Det jag ville belysa med den filmen, även om den var rätt "snäll" vad gäller de provningar en långtradare och dessa förare möter ideligen i vardagstrafiken, var hur illa andra kan bete sig mot långtradare för DE ska fram, DE kan inte vänta och ge tid och plats för tradaren att få lugn och ro att genomföra en manöver som kan vara eller kan bli kritisk på olika sätt.
Jag är med på att flera lastbilsförare tar sig FÖR stora friheter i trafiken, men köper ALDRIG dina påståenden om att tunga trafiken är jordens ondska och borde avlägsnas från jordens yta så att DU alltid kommer fram utan att se en enda lastbil i vägen för dig. Jo, jag formulerar mig kanske hårt och raljerande, men lite den uppfattningen får man efter att ha läst dina inlägg. Man ser inte många stavelser där du kan erkänna att lastbilsförare kan ha rätt och du fel, eller att du kan visa mer förståelse för deras vardag och hur illa "svensson" i personbilen uppför sig mot lastbilarna.
Jag har sagt det förut, att det skulle nog vara väldigt nyttigt för "lastbilshatarna" i tråden om de fick följa med i en tradare eller tung lastbil en vecka och se där uppifrån hytten hur "lätt" det är att aldrig vara i vägen, aldrig märkas i trafiken och ändå komma från A-B. Få uppleva hur vanliga bilister uppför sig mot lastbilarna.
Vi ser lite, bara lite av det i klippet där två tre bilar (nej det var inte bara EN vit bil) bara kastar sig förbi så fort de får minsta glipa, t o m upp på trottoaren för att jaga förbi. Det kan bli mer besvär och kaos när folk gör så, men detta sker nästan varje gång man ska manövrera en stor lastbil och det är annat folk eller bilar runt omkring.
Du nämner att tradaren kör på fel sida refugen i filmen, och det gör han. Men det är faktiskt lagligt för en lastbil att bryta en del regler i trafiken om det behövs för att komma fram eller vidare. De får faktiskt köra över heldragen linje, spärrområden, köra på/över refuger, och även köra på fel sida refuger om så krävs eller bedöms vara ett bättre/säkrare alternativ än att köra på rätt sida och om det kan göras utan att utsätta andra trafikanter för fara.
Nu stod tradaren illa till i filmen för att säkert och smidigt kunna köra på rätt sida, så det gick sannolikt smidigare och fortare att komma ur vägen och vidare genom att köra på fel sida än att fortsätta att trixa för att köra på rätt sida, och mötande trafik stod ju still och väntade för en gång skull.
Jag har själv kört tung lastbil i flera år i Stockholms city och omnejd och behövt/tvingats köra på fel sida om refuger massor med gånger, ett flertal t o m med polisen som åskådare utan att de ens höjde ett ögonbryn.
Såg att du surrade om backspeglar och döda vinklar, och menade att det var fel på lastbilarna om de inte hade speglar som täckte döda vinklar. Ett sådant påstående visar bara hur okunnig du är i saken.
Kika på filmen, och säg mig sen HUR backspeglar ska vara konstruerade och placerade för att kunna täcka alla vinklar och vrår runt tradaren genom hela sekvensen i filmen. Så att föraren har full uppsikt hela tiden på båda sidor av hela sitt ekipage, och samtidigt även ser vad andra trafikanter i närområdet har för sig.
Sen kan du ju fundera på om speglarna på DIN privatbil verkligen täcker allt och inte ger några döda vinklar eller områden. Ser du alltid vad som händer 3 meter bakom din bil...?