Det var nog en lastbil som svajade lite och orsakade olyckan, vad annars? Eller vad säger du Atari? ;)
Utskriftsvy
Det måste ju ha varit en STOR lastbil som stod på vägrenen och bara svängde ut i vägen....Finner ingen annan orsak till olyckan....
Hur som helst har ju olycka orsakat mig stora ekonomiska förlusten pga att man ha stått i kön i flera timmar.... Vem kan jag kräva ersättning av??? ;)
Ironiskt att ni kallar Atariman troll, men det är alla andra som håller på att fjanta sig hela tiden. Även om ni inte håller med honom så försöker han komma med åtgärder som många av er bara hånskrattar åt utan att själva bidra med minsta lilla insikt eller kommentarer mer än att "du vet ingenting, har du kört lastbil".
Säger som den gamla klyschan. Första steget i att åtgärda ett problem är att erkänna att problemet existerar.
Visst finns det problem och de har jag inte nekat till. Däremot ser jag inte enkelheten med att lösa allt samt att vissa "lösningar" ej är praktisk genomförbara.
Om en liknande länk hade handlat om en långtradare så hade kommentaren varit att den som körde säkerligen var full, surfade porr, bryggde kaffe och spelade spel på sin smartphone. Då utan någon som helt aning om vad som orsakade olyckan.
Därför kunde man påstå att dom var säkert fulla, körde säkert 200 km/h och spelade tennis i baksätet när olyckan skedde. MEN eftersom jag inte vet någonting om olyckan så sitter jag inte och gissar vad som hänt heller.
Att sen posta varenda länk där en lastbil har förolyckats och spy galla på en hel bransch utan att veta orsaken, det är fan lite trollande.
Det är tragiskt med alla olyckor oberoende på vad som orsakar dom och avsett vilken typ av fordon som är inblandade.
precis,, man kan bara spekulera,, kom som 3e bil till en singelolycka idag,, bilen hade på en rak och torr vägbana vikit av på fel sida å kört i diket på motsatt sida,,
tur ingen bil kom just då,,,
vad hade hänt?? pungtering? sjukdom? pillande med mobil,, gräl?? ja vi får inte veta
Och du menar att Atari har kommit med jättemycket möjliga lösningar i den här tråden? Det han har sagt att alla som kör lastbil är värdelösa och borde korsfästas, att alla som kör lastbil borde skälla på dom som tillverkar fordonen vi kör för det borde lösa allt, och att Sverige skulle klara sig utmärkt utan lastbilar och att allt går o lösa med tåg.
OBS det sista är ironi då jag inte kommer ihåg vem som sa det.
Det jag menar är att att han med flera kommer med förslag, sedan om de är genomförbara eller inte är inte alltid relevant. Inga frågor är dumma frågor brukar man ju säga, och vad jag menar med det är väl att även ur ett dåligt förslag kanske man kan plocka några bra punkter eller i alla fall skapa en vettig diskussion. Men nu uppträder rätt många som pubertala tonåringar och vägrar försöka förstå vad folk menar utan läser bara vad som står.
Det jag ser Atariman gör är att påpeka problem, och försöka skapa diskussion om vad som skulle kunna lösa det. Andra är det som står för de löjliga påhoppen på tunga trafiken.
Tror ingen förväntar sig att man skulle lösa problemet på ett forum, men man kan ha en saklig diskussion för det utan en massa diskussioner när den ena sidan bara försvarar sig med taggarna utåt utan att ta det för vad det är - en diskussion, inte ett påhopp.
Just sådana här inlägg fyllda av trams är det som drar ner diskussionen.
Uppenbarligen har du inget minne alls, iom att du påstår jag skall ha skrivit något av ovanstående...
Gällande olyckan med personbilar har jag aldrig hävdat att sådana inte sker - skillnaderna är dock (vilket verkar ohyggligt svårt att ta in) att ni kallar er proffs (mer än en gång som jämförelsen med kirurger och piloter tagits upp av er...) samt att avstängningar av Europavägar generellt inte sker lika ofta med enbart personbilar inblandade. Ta bara exemplet med de fem lastbilsrelaterade olyckor jag postade på två dagar..
Det främsta problemet i den här diskussionen är att ni uppenbarligen hängt upp er på att någon kritiserar tydliga brister vad gäller både tekniken hos era fordon samt framförandet av dessa - och ni väljer därför att fokusera er på kritikern istället för att se till att er egen arbetsplats blir både säkrare och bättre. För alla trafikanter. Win-win. Svårt att inse?
Ingen har heller påstått att det helt går att förhindra olyckor - det jag försökt påskina är att antalen går att reducera med hjälp av tekniska hjälpmedel, eventuell lagstiftning, etc. Tyvärr visar den ena efter den andra som hängt upp sig på att jag inte själv är lastbilschaufför enbart att intellektet inte är er skarpaste tillgång. Ta bort skygglapparna och se möjligheterna...
Det är de som är lite av problemet i tråden.
"Han kommer med lösningar...sen om de är genomförbara eller inte....de spelar inte så stor roll". De är spel för galleriet. Anser det är högst relevant om det kan göra nån faktiskt skillnad.
Att gnälla ihjäl sig om tekniska system som inte finns...och som inte heller är några garantier för nåt ger inte mycke.
Det man kan göra Nu är sätta större krav på däck...att hålla kvar fordon. Vet åkare i Sverige och utanför våra gränser så blir det förhoppningsvis en rejäl uppryckning.
Sen allmän polisövervakning...beteende övervakning i trafiken vad det gäller alla trafikslag. Förstår inte varför man aldrig ser nåt sånt.
Den dagen en lastbilschaufför kallar sig proffs eller säger att han kan allt, den dagen skall han sluta. PUNKT
Sedan vill jag återigen påpeka att det är inte vi som sätter standarden på transporten utan det är DU som kund som väljer hur mycket du vill betala. Kräv ett fordon med de säkerhetsdetaljer du vill ha och du skall få, men räkna med att det kostar också
Men jag misstänker att företaget du jobbar för också söker efter billigaste transporten då gods skall fraktas.
Som kund beställer jag frakt av en viss vara vid en viss tidpunkt. Jag förutsätter att transporten kommer att ske med ett fordon som är säkert och att det framförs av en kompetent och alert chaufför.
Jag tror knappast att speditörerna frågar kunderna om de vill ha ett pris som är för ett fordon med eller utan bra däck, med eller utan fungerande bromsar eller med eller utan en chaufför som surfar youtube under körningen.
Det helt klart upp till leverantören att se till att fullgöra sina plikter och chauffören är den huvudansvariga för att se till att fordonet sköts på ett fullgott sätt.
Med Vänlig Hälsning,
Innan kunde man få ett pris med svensk chaufför och ett med en utländskchaufför, vet några som erbjöd det. Men som sagt, i övrigt får man vad man betalar för.
Huvudansvarig för att fordonet sköts lär ju va åkeriets. Anser chauffören att han får ett fordon som inte är trafiksäkert är det upp till han att helt enkelt inte framföra de.