Ursprungligen postat av
LLLLLL
Regeln lär ju gälla vinterdäck, och inte dubbdäck, så jag tror inte att det skulle påverka vägslitaget särskilt mycket faktiskt. Men får dom inte igenom att det även gäller utländska bilar så är det ju ett spel för gallerierna tyvär, precis som lagen om minst 5mm mönsterdjup som kom för några år sedan. Dom Svenska åkerierna hade redan bättre däck en så, och dom utländska hade inte tänkt betala böterna endå...
Nej jag säger som jag sa för över hundra sidor sedan i den här tråden. Öka minsta tillåtna mönsterdjup till minst 10-12mm på driv och framaxeln under vintern (vill man kan man ju kräva att dom ska vara MS-märkta också), och låt inte dom stoppade bilarna köra vidare förens dom lagt på lagliga däck.
I övrigt förstår jag inte riktigt diskusionen om ESP. Det kommer ju att komma på lastbilar och släp innom några år oavsett vad man tycker om det.Förmodligen kommer en och annan olycka kunna undvikas med hjälp av det, hur många har jag ingen uppfattning om. Dock är jag helt övertygad om att det som diskuterades i första inlägget, att visa respekt för varandra i trafiken, skulle undvika betydligt flera olyckor en vad något ESP-system någonsin kan göra.