Ursprungligen postat av
KTL
En sak som kanske få eller ingen i tråden tagit upp ännu eller ens tänkt på, i synnerhet då de som "vet allt om lastbilskörning" fast de kanske inte ens åkt med i en lastbil, är ju hur förarutbildning på tunga fordon går till.
Jag har gått dessa utbildningar ett antal gånger och där blir man faktiskt skolad i och uppmanad i att göra vissa manövrar och val i trafiken (i vissa situationer) som mycket väl kan påverka ja t o m direkt eller indirekt hindra andra trafikanter, så att de får vänta på sin tur s a s.
Det kan t ex handla om att man blir uppmanad att i ett tidigt skede (t ex på en plats liknande Valhallavägen) lägga sig i vänsterfil långt före man egentligen ska svänga vänster. Helt enkelt för att ligga i högerfilen och sen byta till vänsterfil strax för man ska svänga, riskerar att öka problem och risker för både lastbilförare och andra trafikanter. Då blir det ett bättre val att lägga sig i vänsterfil även om det kanske kan irritera andra trafikanter.
Då blir ju frågan varför sådant lärs ut av körskolorna? För att de är korkade och lärarna är gamla avdankade lastbilsförare som "håller på sitt"?
Nej givetvis inte, därför att körskolorna har nära samarbete med Transportstyrelsens enhet för förarprov och får därifrån bl a direktiv om hur utbildningen ska göras. Det är t ex därifrån som körskolorna ännu idag får uppmaningen om att lära ut att använda vänsterblink vid körning i cirkulationsplats (ännu ett ämne som alltid skapar monstertrådar) trots att detta sedan länge inte är ett lagkrav. Men man uppmanar till att lära ut detta för det kan underlätta och minska riskerna för trafikanterna och är inte olagligt att använda.
Det sen någon var inne på (cörran?) att han körde som om han inte såg andra trafikanter, förstår jag precis hur han menar. Hårddrar man bara på vad han skrev så kan man ju tro att han menar att han skiter i andra, men så korkad får man väl ändå inte vara att man tror det på allvar, i synnerhet inte om man själv bor och kör i Sthlm om så utan att ha kört lastbil själv.
Nej det han menar är högst sannolikt det, att man ofta måste mer eller mindre ignorera andra för att själv komma fram. Därför att skulle man hela tiden släppa fram andra, så skulle man själv få problem att ta sig fram. Man måste alltså själv (inom vissa gränser givetvis) se till att ta sin plats i trafiken och sedan bevaka och försvara den om så behövs. Det betyder inte att man därför skiter i alla andra och inte kan vara hjälpsam när så är möjligt och behövs. Bara att man inte alltid kan tillmötesgå vad alla andra vill i trafiken för då får man själv (och kanske även de andra) mer problem i nästa skede i trafiken vilken en förare högt upp kanske kan se/förutse bättre än en förare nere på backen.
I dessa lägen så kan det alltså vara smart, och nödvändigt att ignorera vissa bilar som försöker ta sig in i filen, försöker ta sig upp utmed sidan på släpet, och istället lägga sitt tunga fordon mer över mittlinjen så att det helt enkelt inte finns plats att komma in mellan det i filerna direkt vid sidan om. Därför att om det ligger bilar där så kommer det att bli allvarliga problem lite längre fram där gatan kanske smalnar av ännu mer eller har en trängre passage. När denna plats är passerad och det finns nog med plats för alla så kan man gå åt sidan och låta andra passera utmed sidorna om de vill.
Men om man inte blockat i sådana situationer så är det stor risk att det kan bli problem för alla, för släpper man in en så kommer det fler, ger man dem fingret så tar de ofta hela armen och man får problem, och då får ofta även andra problem.
Jag är övertygad om att de i tråden som kör/kört lastbil förstår precis vad jag menar. Men att de andra kommer att vända detta till att jag inte begriper nåt och borde lämna in mitt körkort.
Då blir frågan vilka som egentligen begriper nåt i denna tråd, de som sitter i sina personbilar och blir irriterade på saker de helt enkelt har ringa eller ingen som helst erfarenhet och kunskap om, eller de som faktisk har det...?