Ursprungligen postat av
Supernova
Nu kan jag bara tala för mina egna upplevelser, men ser man till antalet ggr jag åkt med som passagerare i långtradare så är det nog en normal arbetsmånad tidsmässigt sett. Har som sagt vänner som är åkare plus att jag åkte med en hel del på posten.
Nu specificerar du inte vilka saker det gäller men jag måste missat något om vi talar riksmoment med lastbil vs övrig trafik . Ska dock erkännas att ingen av gångerna varit i snöstorm, men väl i hällregn och blåst. Kanske är killen jag då och då åker med väldigt duktig och kan förutse saker bättre än många andra och vidtar åtgärder tidigt ?
Oavsett vilket handlade det om samma sak som när man kör personbil. Folk som kastar sig ut i rondeller, folk som kör för sakta typ 70 på 90 väg , folk som nästan stannar upp hela trafiken när de ska svänga av en landsväg, dålig placering m.m. Visst är detta extra påfrestande i lastbil av flera skäl. Ofta handlar det om att det faktiskt är jäkligt drygt och jobbigt att med 12 växlar acca upp ett apsegt 60 tons ekipage i fart igen, det tar tid och kostar i längden pengar i bränsleförbrukning. Förstår också att det är sjukt drygt att ligga i 70 på 90 väg, i synnerhet när man bokstavligen inte kan köra om och har flera tider att passa.
Å andra sidan möter jag allt detta dagligen i personbil, den enda skillnaden är prestandan och att om något händer är jag "död" i personbilen medan jag är mer eller mindre helt säker i 60 ton lastbil. Det enda jag spontant kan regera på som särskiljer sig är att folk generellt faktiskt inte verkar fatta vilket svängutrymme stora lastbilar behöver, såväl i rondeller som mindre korsningar. Det är dock trafikskolans ansvar att utbilda folk i den här frågan.