Beskrivning av incident som jag själv varit med om i rondell, uppförsbacke för mig in i rondellen, bil+släp vägde 54 ton vid tillfället.
Fick stanna när jag kom fram eftersom det kom en bil inne i rondellen.
När jag startar finns det inga bilar in i rondellen, en bil kommer dock från motsatt håll men är ca 40-50 meter från rondellen alltså börjar jag köra in i rondellen.
Jag har bara hunnit in med lastbilen och har 12 meter släp kvar som också skall in i rondellen då bilen som kom från andra hållet tvärnitar (bromsspår på asfalten) och lägger sig på tutan, bilföraren slutar inte tuta och står dessutom så nära att jag inte kommer vidare.
Jag får således kliva ur och be vederbörande att backa så att jag kan fortsätta köra framåt, han tycker då att jag är en typisk idiot till lastbilschaufför som bara kör störst går först och skriker allehanda okvädesord. Under tiden kommer det fler och fler bilar som alltså blir stoppade även dom och vissa tutar även dom på idioten till lastbilschaufför för det är ju såklart jag som är idioten i deras ögon.
Alla tillfällen med tunga fordon är inte svartvita och ibland måste man faktiskt stanna i en rondell som bilist, det är tom. skyltat väjningsplikt när du kör in i rondellen och det betyder att du har väjningsplikt mot ALL trafik som befinner sig i rondellen.
Visa hänsyn mot varandra i trafiken är ju dessutom grundregel nr 1 som vi får lära oss när vi tar körkort, tyvärr verkar det vara den första regel vi glömmer bort efter att vi klarat uppkörningen.