Ett antal länkar i post #3062 bl a.
Utskriftsvy
Tack, jag ska läsa och begrunda.
Tyvärr var det ingen av länkarna i inlägg 3062 som presenterade information om det jag efterfrågade. Fler förslag?
@Atariman
Eftersom du, precis som vi andra, försöker bevisa poängen i det du säger och gärna vill få omgivningen att tro på dig mer än sig själva så vore det väl bra om du hänvisade till din bevisning istället för att bara nämna ett inlägg med felaktiga länkar?! För du har väl läst länkarna och bwgripit vad som står i dom? Då borde du också ha vetat att innehållet inte var samma som du påstod.
Om du vill att vi ska hålla med dig (vilket jag tror att du vill) så vore det väl bättre om det du säger var sant?!
Jag ställer frågan igen och ser om du kan svara... Har du tillgång till statistik som visar den procentuella andelen vållande chaufförer av tung trafik kontra personbilstrafik i olyckor med tung trafik inblandad? Jag vill alltså inte veta vad olyckorna kostar, jag vill veta om den tunga trafiken är det stora problemet så som du påstår eller om det är personbilisterna som står vållande till merparten av tungtrafiksolyckorna.
Du påstår att problemet lättast angrips på tungtrafiks-sidan... Jag påstår att utbildning av personbilister skulle sänka samhällskostnaderna effektivare. GO!
Är tyvärr upptagen med annat just nu än att leta bland tidigare postade länkar åt dig - men vill erinra mig att det rör sig om ~20-25% där chaufförer av tung trafik definitivt ansetts som vållande, dock med en stor gråzon därutöver där det varit oklart om vem som varit vållande - och tillika förekommit en hel del tekniska problem som antas ha spelat in. Således kan man, om man stirrar sig blind på det procentuella talet, så klart hävda att det skulle vara bättre att fokusera på övriga trafikanter, men min ståndpunkt är att det rimligtvis bör vara både lättare och ge större positiv effekt av att lägga fokuset på just yrkestrafiken än att försöka nå en betydligt mer diversifierad och svårdefinierbar/-reglerbar grupp (dvs övriga trafikanter). Då jag talar om yrkestrafik så inkluderar jag lagstadgad reglering av fordon och säkerhetssystem i lika hög grad som utbildande av chaufförer.
Sån statistik har det länkats till tidigare i tråden (typ några tusen sidor sedan), dock inte av Atariman. Han trodde dock inte på statistiken efter som den kom från åkeribranchtidningar. När sedan statistik från försäkringsbolag visade samma sak (att lastbilschauffören sällan är den vållande i olyckor mellan lastbil och personbil) så ändrade han linje och tyckte inte att det spelade så stor roll vem som var vållande, utan så hålls kostnaderna blir ju ändå större när en lastbil blockerar vägen...
På vilket rimligt vis blir det lättare att ge sig på mer komplexa fordon? Och varför skulle det få större positiv effekt när den tunga trafiken inte är den stora boven?
Lätt att erinra sig när man inte vill prata om fakta från början.....
http://www.zatzy.com/forum/showthrea...=1#post4495430
http://www.zatzy.com/forum/showthrea...=1#post4501579
http://media.trygghansa.se/lastbilar...or-i-trafiken/
Allt säger att tung trafik ytterst sällan är vållande....
Jag vi är eniga om att de enskilda skadorna är större, men den totala kostnaden för skador är högre bland personbilar. Och frågan är vad som får det att bli lättare att förändra den tunga trafiken? Enkelheten har inte med kostnaden att göra.
Att kostnaderna för olyckorna sjunker är en sak, men kostnaderna i den andra änden ökar.
Kostsamma ekipage ska köpas in.
Miljön ska ta hand om bilar som inte längre är lagliga, men fullt fungerande.
Kostnaden för skrotning ska ombesörjas.
Transporter av nya systemdelar kommer öka.
Verkstadskostnader kommer öka (eftersom systemen är mer komplexa).
Utvecklingskostnaderna kommer öka.
Tillväxten kommer minska eftersom utländska fordon inte längre kommer in i Sverige.
Etc. etc.
Ditt "lagförslag" kommer få globala konsekvenser som ligger långt över vad du kan föreställa dig.
Det absolut bästa är att låta säkerhetssystemen fasas in i den takt som sker idag, varför ska vi tvinga fram en dålig lösning när en bättre lösning ligger cirka fem år bort?
Bussen fick taket avskalat
Sitter skyltarna fel för lastbilar/bussar, eller varför denna plötsliga ökning av fastkörning i just den här tunneln?
Senast var det väl en biogasbuss som blev ståendes där jävligt länge?
Biogasbussen hade väl något i chassit gått åt skogen nära tanken, så dem var en smula oroliga över att det skulle gå åt skogen. Sen när dem skulle tanka över gasen så var det mera problem osv osv.
Kan inte svara på varför det har blivit så mycket problem med klaratunneln, är skyltat väldigt tidigt på avfarterna osv. Har du dock gjort misstaget att svänga in mot tunneln så kommer du bara undan genom att backa en bit så vet inte om busschaffisarna hoppas att dem tagit i när dem skrivit lägsta höjden :P
Det är nog inte skyltarnas fel, jag tror det var bussen som hade fel på antisladd-systemet ;)
Lever detta monstret än? hahaha
Har blivit påkörd två gånger sen senast, båda av personbilar. Vet ej om det var utrustade med ESP dock.
Min lastbil var det inte, det kan ju ha varit en bidragande orsak.
Hur går det med Ataris armada av lätta lastbilar som ska ersätta alla tunga?
Atariman har inte varit speciellt aktiv i några av sina frågor eter att folk har beskrivit för honom hur snett tänkt mycket av det han säger faktiskt är, han är dock väldigt flitig med att ta upp nya relaterade ämnen utan att argumentera för dom han redan har fått mothugg på.
I mitt tycke ett tråkigt sätt att föra en debatt, men i hans tycke är det förmodligen ett säkert kort för att "vinna" striden... det är ju alltid lätt att sitta hemma själv och tänka "det där va så dumt så det tänker jag inte ens svara på" när sanningen egentligen är att man saknar svar... ;)
Tävling:
Hur lång tid tar det innan Atariman (eller nån annan mupp) postar en länk på morgonens olycka med långtradaren ?!?
Hahha! Jag åkte precis förbi den och undrade HUR I HELVETE?!?!?! ;)
Vad menar du?
Länk t. olyckan någon?
Det där är nog mer regel än undantag när privatbilister byter fil (framförallt i Stockholmsområdet).
Jag har också sett tillfällen då privatbilisten inte har stannat, jag har även sett en privatbilist stanna och gå ur bilen, gapat och skrikit som en ny-skiten apa och sen satt sig i bilen och dragit igen. :S
Problemet som inte många fattar är att man inte syns om man ligger nere till höger på det där viset. Det är knappt att kameran ser bilen och den sitter ändå klistrad i vindrutan, chauffören har cirka 1,5-2 meter mellan sig själv och rutan...
Nämen titta här
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21107689.ab
Tänk att hela E4 stängdes av tack vare en personbil som inte ens längre befann sig på vägen... Men för all del, fortsätt gärna hacka på nytto-trafiken.
En tiil avstängd väg utan inblandad tungtrafik.... 2 på samma dag var väl inte dåligt, eller vad säger du Atariman?? Vad ska vi säga om kunskapen och inställningen hos personbilister nu då? Hur hårt ska vi generalisera??http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21107217.ab
Återigen - "amatörer" vs så kallade "proffs". Trodde den diskussionen var avklarad för länge sedan, DeesL..
Finner det intressant hur man kan kalla 2+1 väg för motorväg f ö..
Så vi ska inte kunna ställa krav på att folk med körkort ska kunna framföra sitt fordon på ett säkert sätt bara för att dom inte är proffs?!?!
Ditt argument är således att chaufförer av tunga fordon har inte rätt att vara inblandade i olyckor bara för att dom har kört fler mil???
Förklara gärna om jag missförstår nått...
Angående motorvägen... Det finns två typer av människor, de som läser och begriper det väsentliga, och dom som letar småfel för att angripa på något. Du verkar tillhöra det senare folkslaget överlag.
För sista gången - alla som kör bör (läs: skall) kunna framföra sina fordon på ett säkert sätt, oavsett om man är proffs eller amatör. Anser det dock mer anmärkningsvärt när s k "proffs" totalkvaddar, välter, sladdar av vägen och blockerar ett helt lands trafik med sina ekipage.
Så försöker vi med personangrepp igen.. Väx upp och ta diskussionen till lite högre nivå. Att jag anser det beklagligt att en s k journalist som skriver om en olycka inte ens vet skillnad på olika vägtyper, vilket i sin tur talar för att personen i fråga är allmänt oinsatt i det ämne den skall sprida kunskap och insikt om - är "småfel" i dina ögon... Inte undra på att Aftonblasket lockar så många läsare...
Det jag tycker är väldigt anmärkningsvärt, är att du, Atariman, tycker att det är så anmärkningsvärt att olyckor händer. På den tiden jag körde lastbile störde jag mig mer på personer i personbil än vad jag idag gör på chaufförer av tung trafik. Tycker ärligt talat att yrkeschaufflrer kör bättre/mer ordentligt än privatbilister.
Du är bara ute efter att smutskasta, inte diskutera. Som sagt, du är 44 år, det borde du vuxit ifrån. När du dessutom håller på så här utan att skriva ut ditt riktiga namn, är inte det lite fegt?
Du är iallafall inte dålig på att överdriva... "ett helt lands trafik"... du kan inte på allvar påstå att du tror att norrländska högkusten drabbas nämnvärt av att ett "proffs" i Nyköping välter på någon skogsväg.
Om du som du påstår tycker att alla ska kunna framföra sina fordon trafiksäkert så kan jag inte se hur du tycker det är anmärkningsvärt att folk råkar ut för olyckor, oavsett antal mil bakom ratten... tycker du det är lika anmärkningsvärt när en ljudtekniker på Friends arena råkar skapa rundgång under pågående spelning? Jag menar, det är ju rätt många som blir drabbade av det med...
Det var på inget sätt ett personangrepp överhuvudtaget, jag förmedlade min generella uppfattning om dig som individ. Med det sagt så menas inte att jag angriper dig på något sätt.
Jag tycker jag har hållt den här diskussionen på en väldigt hög nivå till en början, men jag anser inte att jag mötte dig på den nivån så jag sänkte mig ett par steg i hopp om att hamna på ungefär samma breddgrad som dig.
Journalisten har väl ingen som helst plikt att "sprida kunskap" om vägavsnittet i fråga, eller för den delen leka trafikskole-lärare och berätta för läsarna vad de olika vägarna heter?!?! Han eller hon ska förmedla information om att en olycka har inträffat och vart man inte bör åka. Ämnet i fråga handlade om bilen och olyckstillbudet, inte vägen och hur snabbt man fick köra... Du greppar efter halmstrån.
Ni verkar så jävla kåta på varann och är ena riktiga fröknar till att vara lättstötta! Man häpnar.
Du verkar häpna över småsaker... Är du måhända själv en lite fröken? :)
Kalla mig vad ni vill, det bjuder jag på. Men lastbilschaffisarna här inne håller fan lägre nivå än de värst rabiata kärringarna på familjeliv.
Säger inte att bilden är sann, men med ovan inlägg kände jag mig tvingad att lägga in den! Med kärlek såklart ;)
Jag tror det ligger till såhär... Lastbilschaffisarna har för länge sedan ledsnat på alla självbelåtna, hänsynslösa, regelbrytande, pack till personbilister som helt saknar respekt för både varandra och trafiken. Till följd fick detta att lastbilschaufförer som håller på vissa regler anses själviska och att många andra chaffisar kör som svin i ren hämnd-aktion.
Skönt och se att du begrep vad jag skrev :S... Dom är proffs men har ledsnat på att visa det eftersom dom inte får tillbaka den respekt de förtjänar och deras fordon kräver... #plats för förolämpning mot ditt intellekt#
@Atariman
Statistiken har flertalet ggr visat att merparten av olyckorna orsakas av andra (läs personbilister)... har du glömt det?
Vare sig om personbilar eller lastbilar har sämre förare så måste lastbilschafförer vara en bättre förare av de två eftersom när det händer nått så skiter det sig ju rejält mot om en personbil tex. ställer sig över vägen eller kör ner i diket.
Norska olyckan nu idag tex. hade knappt vart nyhet om det vart en personbil som kört in in tunnelväggen.
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/0...tunnel-i-norge
Men duuu Niclas... Liten fundering bara. Du säger att du INTE(!) är lastbilschaufför. Du reggade dig på detta forum för streetracing 2014, sedan dess har du vare sig startat eller deltagit i någon annan tråd än just denna som handlar om lastbilschaffisar, rätt frekvent dessutom.
Såå... är det din hemliga våta dröm att bli lastbilschaffis, eller vad är grejen? Du verkar ju onekligen brinna starkt för yrkeschaufförers oklanderliga professionalism!