Sjukligaste är väl att det inte är några 20-åringar som står för idiotin härinne utan människor i 40-års åldern
Utskriftsvy
Sjukligaste är väl att det inte är några 20-åringar som står för idiotin härinne utan människor i 40-års åldern
Varenda tråd som ordet lastbil nämns i spårar alltid ur...
Givetvis sjunker nivån mycket lägre än glocalnet också. Det slår aldrig fel!
Människor i allmänhet är inkompetenta men eftersom vi inte har några andra varelser att använda så får det duga.
Detta kan väl alla göra som har CE va!!?
YouTube - Klart man kan backa med släp
Hoppas någon vann en slant då... Hur kan du jämföra att backa Nissan micra med en lastbil och släp ? Man opererar fordonen helt tvärtom. Lastbil med Trailer är en sak...samma princip, men jag har sett åtskilliga som inte ens klarar det trots goda kunskaper i att backa med p-bil o släp.
Så när hör du av dej för att bevisa för mej att det är så lätt som du säger ? Antar du fegar ut på det...
Intellekt behöver inte betyda man har talang för en praktisk sak som att köra lastbil... Tror det finns bra många som proffessorer inom nåt snyggt som knappt kan cykla...än mindre köra vanlig personbil.
Varför måste det mätas i intellekt ?? Smarthet o praktisk talang jobbar inte alltid ihop.
Han kommer aldrig att höra a sig. Trodde själv de skulle vara skitlätt att backa med 25m kombination då man kört traktor med diverse kombinationer. Dock är en helt annan sak. Längden kombinerat med att du inte alls har lika bra uppsikt.
Trailer med kalv efter är ännu jäkligare då du helt tappar sikten på ena sidan då trailern svänger ut.
B-Link har jag ingen aning och hoppas jag aldrig behöver prova på, den kombinationen borde förbjudas, så idiotisk påfund de bara kan vara.
Under år 2009 genomförde svenska lastbilar drygt 37 miljoner transporter.
Majoriteten av transporterna genomfördes inom Sverige, hela 99 procent av alla
transporter.
Det skulle bli rätt rejält med kaos om man ställde lastbilarna en dag.
Företaget jag jobbar på skulle förlora miljonsummor om lastbilarna inte kom under en dag.
Vi har inga ytor att förvara mer än en halv dags produktion på. Sen skulle vi få ställa produktionen.
Om det inte skett några större förändringar mot pappersbruken jag praktiserade på under utbildningen så skulle även de få problem om deras lastbilar inte körde under en dag.
Och där är det samma eller större summor det handlar om.
Haha, jag tycker faktiskt att Oliver äger upp dig i brygga här :)
Som sagt, 80k för vinterdäck. Är det lag måste alla ha dom inom Sveriges gränser, vilket innebär att fraktavgiften på ditt postpaket kanske måste bli 1% dyrare. Om alla åkerier tvingas att sätta vinterdäck på lastbilen är det lika för alla, ingen kan få en konkurrensfördel genom att strunta i det. Lite som att alla åkerier måste ligga ute med kostnader för färdskrivare och de kostnader och personalstyrkor som krävs för att hålla kör- och vilotider. Om utländska förare med sommardäck tvingas vända vid gränsen kommer det innebära en hel del extra uppdrag för svenska åkerier under vintersäsongen. Fler leveranser kommer fram, och man kommer längre på sin körtid när man inte behöver fastna i backar osv. Win-win för den tunga transportnäringen.
Är det verkligen billigare att frakta saker med t.ex. polska åkare? I så fall, kan nån numret till nått billigt polskt åkeri så kan jag sluta använda bussgods.
Nu saknar jag C/CE-kort och äger egentligen ingen rätt att ha en åsikt, men det är lätt att räkna ut vad som händer om du drar släpkärra och har dubbdäck på bilen och saknar dubb på släpkärran när du bromsar. En lastbil med trailer fungerar inte annorlunda kan jag tänka.
Visst, säkert inte skitkul att tvingas sova i lastbilen 10 min hemifrån pga att du måste ta din dygnsvila eller riskera motsvarande en månadslön i böter eller vad det kan ligga på. Men skulle man inte hålla stenhårt på reglerna skulle garanterat en del åkerier sätta i system att "av en oturlig händelse" råka ligga tio minuter över vilotiden när bilen når sin destination. När de märker att man kommer undan med tio minuter blir det tjugo minuter nästa gång osv. Lite som att säga att vi inte skulle bötfälla förare som ligger mindre än tio km/h över hastighetsbegränsningen. Då blir ju den faktiska hastighetsbegränsningen på 70-väg 79 km/h osv.
Jag hade betyg för att gå t.ex. natur eller liknande, men skulle aldrig i livet sitta på ett kontor eller ägna livet åt att plugga ngt som inte har med motorer att göra. Jag valde fordon, gick nån månad meck men höll på somna när dem försökte få 20 nötter att förstå hur en förbränningsmotor fungerar. Bytte till transportprogrammet, tog studenten sommarn 2009 och har kört långtradare nu i 1½ år och är förbannat nöjd, enda andra ykresvalet jag skulle kunna tänka mig är motorbyggare på någon seriös speedshop som bygger racemaskiner...
Kvalitén på folk är blandad. Kommer dit mkt nötter som är där för att bara roffa åt sig körkortet eller för att dom knappt kom in någonannanstans, men dessa sållas ut med tiden och kommer ingen vart i pliugget och blir oftast utslängda eller omplacerade till nått annat program. Men mestadels är det mkt lovande blivande truckers och några som har för mkt testostoron i kroppen, och dessa sållas nog ut ganska fort i arbetslivet oxå.
Jag älskar lastbilar när det är snökaos.
Grym plog =)
Om 60ton får sladd, lär jag får sladd innan honom.
2x 22,5" däck skapar fina spår för mig att ligga och dricka kaffe bakom på E4an när det är snökaos.
Försökte köra om lastbilen, fick råsladd (ja, jag har bra däck)... la mig bakom istället.
Ibland händer olyckor. Problemet är när 60ton är i en olycka. Det tar lite mer stopp än när en smart skithög till bil fladdrar ut på en åker.
Jämför inte äpplen med päron.
En vettig åkare köper vettiga däck.
En ovettig åkare gör det inte.
Ett vettigt åkeri har erfarna förare.
Ett ovettigt har det inte alltid.
Olyckor händer.
Jag vill ha kaffe på morgonen.
Ett tåg kommer fan inte fram till ICA.
Således behövs lastbilar.
Studenter kan behöva lite skolning i den "extrema verkligheten" istället för att pilla sig i naveln och klicka lite på sitt förbannade äpple till dator.
Jag ska tänka på att visa hänsyn nästa gång jag är i närheten av ett tungt fordon. De behöver utrymme för att kunna sköta sitt jobb: Vehicle Video: Happy Truck Driver
:)
säger såhär, när jag kör personbil så är alla lastbilschaufförer och personbilsförare idioter som inte kan köra och när jag kör lastbil är det precis samma sak. =alla är idioter som inte kan köra!
och nej, det är ingen konst att köra lastbil, lite mer framförhållning så är det i princip samma som personbil.
Frågan är väl om det är DVD-tittande, sommardäck, bristande uppmärksamhet, dåligt väglag eller teoriserande kring utvecklingen av nästa jetpropulsionsdrift som ligger bakom dagens långtradarolycka?
Två svårt skadade i långtradarkrock utanför Borlänge | Nyheter | Aftonbladet
Skämt åsido, så får vi hoppas alla klarar sig och blir helt återställda.
Herregud vilken sorglig tråd.
Jag har alltid undrat varför detta hat mot lastbilschaufförer ska komma fram här och där Hela tiden. Det är riktigt tragiskt. Varför kan de som håller på att skriva så illa inte bara ta sig i kragen och tänka steget längre.
Det är otroligt många som jobbar med detta yrke. Det är, som så många andra yrken, Extremt nödvändligt för vårt samhälle.
Det är dock ett av få yrken som skulle få såndana extremt hårda och allvarliga konsekvenser för Väldigt många andra...och så snabbt. Inget konstigt med de, de är bara så det är.
Det finns inga alternativ till lastbilar i 99% av fallen. Tåg i centrala stan fungerar inte, och varor tillverkar inte sig själva på centrallager som nån trodde.
Det är alltid tråkigt när de sker olycker, men de är ändå ganska sällan en lastbil åker i diket, orsaker en olycka...eller vad som. Och det är BETYDLIGT vanligare att det är en personbil som orsakat olyckan när det är en lastbil och en personbil inblandad. Nåt att tänka på.
Sen förstår jag inte varför det alltid är så många som inte kör lastbil/långtradare som ska utala sig om hur saker och ting fungerar när man sitter bakom ratten på ett tungt fordon. Självklart kan man få komma med frågor eller dela med sig om saker man sett ute i trafiken. Men att komma och snacka om hur man lättast tar sig fram runt en skarp kurva eller vilka däck som passar bäst på snö, framstår som något korkat.
Att köra lastbil är inte raketforskning. Men det är ett yrke man måste ha viss fallenhet för. Klart som f-n det är mer avancerat att operera nåns hjärna än att köra lastbil. Kommer inte ihåg vem som sa detta och jag förstår inte vad personen ville ha sagt med de heller.
Men det är en vanlig syn hos folk. Varför detta driv att vilja se ner på en yrkesgrupp? Känns som ett extremt barnsligt drag. Men man ser de ofta i diskussioner.
Ligger en lastbil svårt i diket, då läser man oftare om idioten som körde. Än hur chauffören faktiskt klara sig?
Det är inte raketforskning att jobba inom äldrevården. Även där har man läst om rötägg som snott pengar, slagit äldre och snackat skit. Bara för att nämna ett ex.
Där ser man att de varit enskilda människor som burit sig illa åt, aldrig nåt hat riktat åt en hel yrkesgrupp.
De ABSOLUT flesta lastbilschaufförer utför sitt jobb mycket bra, nåt annat kan ingen säga. Så tänk er för hur ni utalar ur.
De gånger jag varit nära att smälla så har det Alltid varit personbilar som gjort idiotiska grejer i närheten av mig. Är då alla som kör personbilar idioter? Absolut inte.
Det är inte för skojskull som stora fordon behöver utrymme!
Föreslår att du läser om tråden, det började med att visa hänsyn och det tycker jag är helt ok, dock så är det alldeles för många av dessa yrkeschaufförer som kör efter devisen "störst går först" och det finns inget som helst som berättigar ett sådant beteende i trafiken då det faktiskt är vårdslöshet i trafik och det är ett lagbrott.
Så att höra vissa tidigare inlägg att det skulle vara ok är patetiskt.
Sedan så halkade tråden in på att det vore lagkrav för bussar, långtradare etc. att ha vinterdäck precis som det är för personbilar. Ser detta som en självklarhet eftersom vi har vinterväglag, då inkom det en massa svammel att detta skulle kosta en massa pengar och att man var tvungen att köra långtradare för att uttala sig och det är bara att titta runt i länstidningarna idag och se hur många vägar som varit avstängda pga av att långtradare spärrat av vägar. Så antingen så blir det lagkrav på vinterdäck eller så får transporterna helt enkelt stå stilla när SMHI går ut med varningar.
Att sedan att Sverige skulle stanna utan långtradare är bara en skröna skapad av Transport, är medveten om korta distanser så krävs det lastbilar men flertalet av de långa transporterna genom Sverige så skulle merparten kunna gå via tåg eller båt och därmed minska trafikmängden på våra vägar. Det är bara en tidsfråga att detta kommer genomföras då miljötomtarna kommer att få igenom sina förslag om att bygga ut tågnätet och på så sätt kommer flera transporter kunna gå via tåg, det går väldigt många långtradare på ett normalstort godståg.
Jag har själv varit väldigt tydlig att inte alla är idioter, dock finns det för många och därför så är de ett tacksamt byte eftersom de själva inte höjer kraven för att minimera detta.
Du jämnför med äldrevården och där är det många som fått sparken just av den anledning som du skrev ovan inom äldrevården, kan inte påminna mig att jag kunnat läsa detsamma om yrkeschaufförer betett sig illa och orsakat olyckor eller spärrat trafiken genom vårdslöst beteende.
Så steg 1 borde ju vara att man själva ser till ta bort de element som förstör för för de yrkeschaufförer som faktiskt är kapabla att framföra sin fordon under säkra former.
Kan du förklara för mig vad "många yrkeschaufförer" är? Det låter ju som det skulle va minst 30-40% som kör konstant vårdlöst. Skulle va intressant att höra vad de egentligen innebär.
När säger folk att det är okay att köra vårdslöst? Däremot finns de många tillfälen man bör släppa fram tyngre och större fordon för att trafiken ska kunna flyta.
Angående däck så kan inte tunga fordon ha dubbdäck. Att sätta på andra vinterdäck hjälper inte såmycket som man skulle kunna tro. De friktionsdäck jag kört på har mer eller mindre blivit uppätna av asfalten när de spunnit loss för att sen greppa, och man tryckt boggin.
Kraven på mönsterdjupet ökade nyligen, vilket var mycket bra. Men som sagt är inte hoppet från ett rejält mönstrat åretrunt däck till ett vinterdäck så stort.
Jag förstår inte riktigt hur du tänker när du säger att Sverige inte skulle stanna. Det kan vem som helst räkna ut att stannar långtradarna på måndag...då är det inte mycke kvar av Sverige på Fredag.
Lägga om de på tågen? Jo jag tackar. Tåg in i centrala stan? Tåg till VARJE industri....nej, de funkar inte. Vårt järnvägsnät används redan upp till 100% ibland, de finns ingen plats över. De är lätt att säga....."lägg över de på tågen". Men en pratiskt omöjligt för många industrier om man tänker efter.
Även om de skulle finnas plats så är det många industrier som inte kan få sin logistik att fungera runt tåg. Medans de finns andra som inte kan leva utan tågen. Stora industrier som har återkommande gods hela tiden....och naturligtvis spår.
Det är inget snack om att gods på tåg är bättre än gods på lastbil, när de fungerar. Och att de ska va nåt man ska sträva efter. Men de passar långt ifrån alla i praktiken.
Kan bara basera på egna erfarenheter och 3-4/10 låter som en vettig siffra, skall tilläggas att jag i denna siffra räknar in all tung trafik dvs. lokalbussar etc.
Tycker att det låter konstigt att man inte skulle få vinterdäck att fungera på dessa fordon när det fungerar till andra fordon.
Nu tycker jag att du skall läsa igenom mitt förra inlägg, jag skrev långa transporter, att man måste lassa om i stora städer ser jag inte som något speciellt krångligt och skulle reducera trafikmängden (långa transporter) avsevärt.
Som jag skrev så kommer tågnätet att byggas ut om enligt de förhandlingar som pågått mellan Trafikverket och Riksdag och vilka industrier syftar du på inte skulle klara dessa omställningar, måste vara väldigt få eftersom merparten ligger i större städer eller ligger nära knutpunkter för järnvägen och uppe i Norrland så går redan merparten på tåg eller båt.
Har aldrig skrivit att man kommer att ta bort all tung trafik men får du ner dessa siffror med säg 50% så kommer det också att märkas på våra vägar.
Åter igen så köper jag inte ditt snack om att långtradare skulle stå stilla så skulle Sverige stå stilla, syftar du på livsmedel så är 70% av dessa närproducerat vilket gör att dessa kommer ut till affärerna iallafall. Bensin och annat räcker också betydligt längre än 1 vecka eftersom det även här finns cisterner i stort sätt varje större stad som backup.
Även när det gäller industrin så har de större företagen lager och skulle utan problem klarar
1 vecka utan problem, detta baserar jag också på egen erfarenhet då jag arbetat med stora industriföretag i Europa sedan 10 tal år tillbaka och har ganska bra koll på vilka logistik alternativ som finns.
Så de enda förlorarna skulle i sådana fall bli småföretagare, men även här skulle merparten klara ett leveransstopp eftersom många av dessa köper delar lokalt dvs. av större företag.
Det är skillnad, men jag upplever dom inte så extremt stora. Mot ett grovmönstrat årent runt däck.
Sen har jag bara kört med vinterdäck på driven. Vet inte hur de ser ut med utbudet på styrdäck, eller hur väl de fungerar.
Men de är ju inte direkt så att vinterdäck på driven löser alla problem, och att ingen lastbil någonsin skulle fastna, bara för att de har vinterdäck. Som många verkar tro.
haha, så 30-40% av alla långtradarchaufförer kör som idioter?:)
Det är inte så konstigt. Visst funkar däcken bättre, men de man måste tänka på är att på tunga fordon är allt ställt på sin gräns mycke mer. Ett 60 tons ekipage använder motorns kraft till max hela tiden när den ökar i fart. De kan t.om. spinna loss utan snö, räcker med lite fukt och en uppförsbacke. Även när man bromsar och använder avgasbroms eller retarder kan drivhjulen börja låsa upp eller skutta, mitt på sommaren.
Det är helt andra krafter inblandade. Vinterdäck ger mer grepp, men räcker ändå inte alltid fram. En personbil körs inte alls lika nära den fysiska och tekniska gränsen.
Även om det är närproducerat så är det ju inte tillverkat i butike, utan måste ändå transporteras?
Nu kommer jag inte ihåg de exakta sifforna, men i runda slänger så tror jag de va 80% av alla transporter som är under 15 mil. På dom sträckorna kan man inte sätta in tåg, det skulle aldrig funka.
Och som ett ex. av de jag själv körde, så va det 25 mil enkelväg. Från ett industriområde, till en producent ute i skogen, där de inte finns järnväg. Vi samlade på oss grejer på gården, lasta in de i långtradaren efter hand och skicka iväg de när de blev fullt. Hade vart otroligt svårt för en bangård att syssla med sånt, gånger tusen. När de gäller allt från stora till små kunder. Plus att de inte går tåg överallt hela tiden. För dom som behöver grejer ständigt. Vi kunde t.ex. inte vänta med att skicka.
Däremot vad som är intressant, är när man lastar på en trailer på en järnvägsvagn och skickar iväg de. Det är ju betydligt lättare rent logistiskt. Troligen därför man gjort så en längre tid redan.
Kan inte säga att jag delar din uppfattning att man skulle kunna ta bort den tunga trafiken en vecka utan att de hade märkts. Verkligen inte.
Låter högst osannolikt att 70% skulle vara närproducerat. Källa på det?
Tror jag knappast stämmer. Volvo PV skulle klara 1, i bästa fall 2h drifttid innan det skulle stå stilla om vi leker med tanken att inga lastbilar skulle kunna röra sig. Lagerhållning hade iaf jag för mig var passé, av de industrier, små som stora, som jag jobbat på det aldrig varit någon som bunkrat detaljer.
Intressant det här.
Jag vet närproducerad mat som produceras bara typ 3-4 mil från affären där det säljs som måste transporteras till någon form av mellanlagring/sortering/central med 25 mil enkel resa..
Ta som exempel närproducerad mjölk eller socker. Hur långt tror ni de färdas innan du ser det i din butik?
Eller ännu hellere kolla på Vodkan i Åhus... Hur långt transporteras den innan den hamnar i systembolagsbutiken i Åhus? :-)
Och industrin idag klarar INTE 1 vecka utan lastbilar. Skulle lagret för färdig produkt räcka så skulle råvarorna ta slut långt innan.
Möjligen skulle de industrierna som producerar i mindra kvantitet klara sig bättre.
Men utal leveranser av varor så blir det inget flöde av pengar heller, så det skulle nog skita sig där ändå..
Ärligt?
Vi som underleverantör till Vovlo/Scania skulle inte klara oss 1 dag... allt hänger på leveranser, både in & ut !
Det är ju bara ren o skär bullshit att Sverige skulle klara sig om lastbilarna stod still...räkna först ut hur många det rullar på våra svenska vägar en vanlig dag!
Dem åker ju lixom inte runt för skojs skull!
+1
De flesta industriföretag tar emot och sänder iväg materiel och produkter mer än en gång om dagen. Det låter lite som Miljöpartipropaganda.
"Allt går med lastbil för att det är billigare. Vi behöver bara göra det dyrare att frakta med lastbil så går alla över till järnväg och biodieselbåt imorgon".
Ingen som helst verklighetsförankring.
Som vanligt babblar du på fast du inte har någon som helst koll.
Det finns inga fasta regler för vad närproducerat innebär, men en riktlinje säger att maten fraktats max 25 mil från producent till butik, men i många fall är det mycket längre än så.
Vissa anser att närproducerat innebär att det är producerat i Sverige, då stämmer nog dina 70% ganska bra.
Hur skulle denna transport gå till utan lastbilar hade du tänkt?
Några backup-cisterner har jag aldrig hört talas om, om det inte är depåerna du menar.
Från dessa går bensin och diesel ut till mackarna på tankbilar, vanliga bilar kan inte tanka på dessa depåer.
Många mackar får leveranser dagligen, en utebliven leverans skulle innebära att bensinen på macken sinar.
Inställda leveranser kan man inte hoppa över, dessa måste köras igen nästa dag, det finns det varken lastbilar eller chafförer till.
Förutsätter att du är läskunnig trots att du bevisligen är yrkeschaufför, läs gärna mina inlägg innan du kommenterar, blir så mycket lättare så slipper jag upprepa mig.
Finns visst krav på vad som får klassificeras om vad som är närproducerat,ett tips kolla med Lantmännen eller LRF.
Har du någon källa på att mackarna i exempelvis fylls på dagligen, detta är bara svammel från din sida. Säg att det i Västerås finns uppskattningsvis 100 mackar och om de skulle fyllas på dagligen så skulle det vara kalabalik på gatorna och det är det inte eftersom du bara snackar BS.
Gällande inställda leveranser så var det någon som påstod att det skulle bli kaos om långtradarna tvingades stå stilla vid dåligt väder och om de inte vill ha vinterdäck och är osäkra om de kan framföra sina fordon vid dåligt underlag så är det bättre att de står stilla istället för att de spärrar av vägarna, bara att läsa i VLT eller lyssna på 100,5 så har de vid sista "snöstormen" spärrat av flera vägar.
Till de som gnäller att de sk underleverantörer som inte får varor skulle gå under om de inte fick leveranser varje dag borde nog sparka sina inköpschefer för då skall man byta jobb.
Är medveten om att man inte vill binda kapital med stora lager men dagens affärssystem så går det att hålla väldigt bra koll och det fungerar väldigt bra på stora / medelstora företag.
En normal inköpsavdelning har väldigt bra koll på hur mycket man skall producera varje dag oavsett bransch och är man då beroende av dagliga leveranser så kommer man aldrig att kunna få någon lönsamhet i sin verksamhet. Det är därför som varje företag gör en eller flera budgetar varje år för att hålla kolla på sina kostnader.
Arbetat i väldigt stora teknikprojekt och gällande materialanskaffning så görs dessa flera år innan leverans och jag har aldrig varit med om att det gjorts dagliga leveranser, en av anledningar till att man inte vill ha det på detta vis är att det skapar problem och kostar alldeles för mycket pengar och som underleverantör så jag ganska säker på att det framgår hur många enheter som skall levereras och hur mycket personal som krävs, är bara vanlig matematik.
Självklart så finns undantag där man behöver göra undantag pga att strul uppstått men inte varje dag.
Du tycker inte att du lider av lite dålig attityd när du skriver så? Hur ska man kunna ta dig seriöst tror du? Riktigt barnsligt.
Förövrigt konstigt att du aldrig hört talas om Just in time. Om du nu varit sån big shoot. Att det är mer än bara tomma ord.
Många företag som är beroende av dagliga transporter kanske skulle kunna bita ihop en dag, och klara sig utan allt för stora problem. Men knappast en vecka.
Det beror lite på hur man använder fordonet.
Just nu har jag michellin året runt däck på driven. Dom funkar väl men går inte att jämföra mot michellin ice grip tex som är de värsta vinterdäcken. Helt sjukt bett i dom.
Att inte jag har riktiga sipade vinterdäck beror på att jag kör mycket Europa. Befinner mig i München just nu tex.
För en bil som går i Sverige ska självklart ha bra däck på driven. Hur man gör på dom andra axlarna är väl lite upp till var och en.
Kör man mycket i norr och Norge skulle jag även haft bra däck på framhjulen.
Men har man bra däck på driven så brukar det gå rätt bra.
Det hjälper dock inte om man tappar styrning, där kan bara din fart avgöra.
Sedan tycker jag att det borde införas lag på snökedjor i Sverige också. Precis som i Norge.
Det är upp till var och en och tolka min attityd och mina åsikter, som jag nu skrivit ett flertal gånger så baserar jag den på egna erfarenheter och anser mig ha belägg på detta och det har varit få som kommit in med vettiga motargument.
Jo, är medveten om Just in time, det var på modet i slutet på 80-talet när jag gick på gymnasiet och det talades även om "hyllvärmare", dock så ser verkligheten annorlunda ut i dagsläget med fler centraliserade lager och om du är så insatt så får du gärna ge exempel på vad som är kritiskt för säg industriföretag att det måste ske leveranser varje dag och jag vågar mig på att det är väldigt få företag som är beroende av dagliga leveranser och jag baserar detta på mitt tidigare inlägg gällande framförhållning och planering av sin dagliga produktion. Finns väldigt få företag som bara producerar artiklar utan det finns alltid en beställning i grunden och en logistic strategi bakom och jag har svårt och vilka företag som har de ekonomiska musklerna för att göra åtskillga in/ut leveranser varje dag.
Och åter igen så pratar vi om leveranser när det gäller dåligt vägunderlag vilket jag nu påpekat ett flertal gånger.
Till skillnad från dina erfarenheter recallbj så tycker jag det verkar vara som så att många industrier idag lagerför bara ett fåtal grejer i samma lokaler/tomter där själva tillverkningen sker. Tycker det verkar som det vanligaste är att man har externa lager, framför allt så ligger de hos leverantören.
Stå vid en halvstor industri idag och räkna lastbilar som kommer med inleveranser eller utleveranser på en dag.... Tror du blir ganska förvånad av hur många det rullar in och ut.
Om vi leker med tanken att sveriges åkare skulle ställa lastbilarna 1 vecka, då menar jag alla, i syfte att visa sitt behov för sveriges leverne så skulle det bli fullständig kalabalik. Helt jävla logiskt, tror man annat är man bara dum eller ute efter att reta upp folk.
1+ på det. När jag jobbade på fabrik senast (inte någon jätteindustri, men kanske 30-40 anställda) så stod det i princip alltid lastbilar och lastade/lossade varor vid lastkajen varenda dag.
Samma sak om jag ska till Mekonomen, de har ju oftast bara de "vanliga" grejerna till "vanliga" bilar hemma, annars brukar det ta till nästa dag, så får de hem det. Oavsett väder. För ska det ta en hel vecka för dem att få hem grejen, så går jag till Autoexperten eller Meca och handlar, förhoppningsvis har iallafall de delen hemma jag behöver.
Och vad händer med färskvaror såsom mjölk och sånt om lastbilarna ska stå en vecka?
Vad är det som får lastbilschaffisarna att fortsätta upprepa sitt mantra gång på gång? Jag har aldrig varit med om att andra yrkesgrupper konstant sitter och upplyser omgivningen om hur viktiga de är. När hörde vi senast dagisfröknarna hota med att strejka en vecka bara för att visa hur viktiga de är? Konsekvenserna av att alla arbetande föräldrar skulle troligen vara rätt stor. Vad händer om elverksarbetarna lägger ner? Piloterna? Sjuksystrarna?
Lastbilschaufförerna fyller precis som de flesta andra en viktig funktion i samhället det är det ingen tvivlan om. Det som verkligen utmärker er att ni verkar vara den yrkeskategori vars självförtroende är minst i proportion till den samhällsfunktion ni utför med gigantiskt självhävdelsebehov som följd.
Med Vänlig Hälsning,