Då så fixade jag en punktering idag igen... Så det vart två nya däck på släpet!!
Utskriftsvy
Då så fixade jag en punktering idag igen... Så det vart två nya däck på släpet!!
Tre lastbilar i krock. Den första körde in i vägarbete och dom andra följde efter. Flera lastbilar i storkrock | Nyheter | Aftonbladet
Två lastbilar i krock på E4:an
"Förmodligen har en lastbil stått stilla och så har det kommit en annan lastbil och kört in i baken på den"...
Kanske som mig, jag kollar dem kanske inte varje dag, men några gånger i veckan när man inte har något o göra på lunchen eller dötid. Har sagt till att däcken börjar bli kassa på ena släpet jag brukar dra (lossnat små bitar från slitbanan).
Mönstret på dem är godkänt ett tag till, men känns lite sisådär nr det lossnat lite från slitbanan kanske? :)
Men de säger bara den rullar ett tag till.
Tur det inte finns reservhjul på den så man inte ens behöver fundera på byta det ifall det nu ger sig... :)
Det är väl bra de håller nere kostnader, men det finns gränser med. Bästa vore skrota släpet, risigt som tusan, men ändå blanka papper genom besiktningen senast...
Ser man att det är "hål" på slitbanan så kollar man däcken mer noga, och slår på det med hammare så känner man hur däcket är...
Ska åka till däckverkstad nu på morgonen å kolla upp ett däck som känns lite skumt, kan bara vara dåligt med luft eller punka, vet inte än...
Har man bara lite suntförnufft så kommer man långt på det!!
Jag tror nog att du är en trafikfara som håller på med mobilen å fotar när du kör.. Extrem trafikfara det!!
Till att börja med så var det inte jag som tog bilden. Utöver det så var det i praktiken stillastående trafik (pga den s k professionella föraren utav lastbilen), så det får nog sägas ha varit ytterst trafiksäkert att ta detta foto. Bevisligen en betydligt säkrare framfart av den som tog bilden än av det s k "proffset"... ;)
Det känns betryggande att du kollar lite extra på däcket innan du kör iväg om du ser att det är hål på det. Jag hade hoppats att det lades lite mer kraft än så på att kontrollera att däcken är kördugliga innan avfärd. Hur jobbar du med rotation och röntgen av hjulen? Hur väl undersöker du underlaget innan du parkerar ditt fordon?
Med Vänlig Hälsning,
Jag såg olyckan i 'horisonten'... sjukt vilka krafter.
helt skrot av en av bilarna, då menar jag verkligen skrot!!
Inte intakt, delar utspridda varstans, bakaxeln inlindad i vägräcket typ 10m från där ramen med delar av hytten var, flaket låg bredvid.
Framvagnen loss-slagen och låg på sniskan under hytten.
mm mm mm....
Om nån tog bilder så borde de läggas ut som avskräckande bilder så förare tar det lungt därute.
Såg du när den körde in i bron?
Vilka skador fanns på bron, ser inga skador på grävmaskinen.
Orsaken till min undran är att eftersom det ser ut som det gör på platsen
med bygget och kurvorna så ser det mer ut som att (från bilden att döma)
låsningen av flaket inte varit i och flaket tippat av från bilen.
Hursomhelst så är det ett oacceptabelt misstag av en yrkeschaufför.
Det visas hänsyn i trafiken... :rolleyes:
Trafikanter i fullt slagsmål på E18
"Ett rejält landsvägsslagsmål.
Det fick bilisterna på E18 bevittna på söndagseftermiddagen.
Enligt vittnen började bråket på en plats där två vägfiler övergår i enfilig väg.
– Lastbilschauffören ville inte släppa förbi den andra killen men på något sätt trängde han sig ändå före. Då blev lastbilschauffören tokig och började tuta och nästan köra på den andra bilen, säger Carl-Johan, 30, som blev vittne till händelsen."
undrar hur det kan bli lastbilen som inte ville släppa in bilisten...2-1 väg så är det väll den som kör i ytterfil som anpassar sig.. hoppas idioten fick rejält med stryk av lastbilschaffisen =)
det där händer hela tiden idioter som tror att dom ska hinna med fast dom passerat 400meters skylten och pilarna börjar dyka upp endå försöker dom köra om..
Verkar ju ha brunnit i huvet för båda två, och det är väll aldrig främjande för trafiksäkerheten. Men vill man inte bli på puklad av en lastbilschaufför kan det ju vara en bra ide att inte stanna framför honnom på en 2+1 väg efter att han har tutat åt en för att man trängt sej in framför honnom där filerna går ihop, och klättra upp i hytten och börja flata till honnom... Käns väll som att det är en ganska naturlig reaktion att slå tillbaka...
På 2+1 väg är det mer eller mindre bara vanlig skylt om att vänsterfilen försvinner in i högerfilen och då får du snällt anpassa dig till trafiken i högerfilen.
Det har ju hänt mer än en gång att folk kör om en med 5km/h skillnad och påbörjar omkörningen typ vid 400m skyltarna. Då blir det panikbroms för att inte hamna i räcket. Det roliga är när folk blir irriterade och blinkar på en.
Jag menar vad har jag gjort för fel. Jag ligger på farthållare. Om du har missbedömt din omkörning kan du väll inte skylla det på någon annan.
Det finns helt för många svenssonbilister som bara åker bil och har noll koll.
En annan klassiker är att dom tränger sig förbi precis när det går ihop för att sen i samma sekund släppa av och gå ner till typ 80 eller nått så man får bromsa. Då kan man ju undra varför dom skulle köra om. Funderar man sen på att köra om dom när det blir 2 filigt igen då går det helt plötsligt bra att köra i 110.
Det skulle va straffbart att inte hålla hastigheten om man inte hade en bra anledning.
Det förekommer ju, även enligt diverse yrkeschaufförer av tyngre fordon här i tråden, att lastbilar medvetet försöker blockera omkörningar. Lyckades då någon bilist överlista lastbilschauffören under en dylik manöver - varpå tjockisen i neonbrallan hänger sig på tutan och dessutom gör ansatser att köra på bilisten...ja då förtjänade det s k proffset t yrkeschaufför mer än en lavett...
Att döma av videon så hoppar "proffset" dock ut direkt då dörren öppnats, för att därefter puckla på bilisten (oprovocerat?). Dessutom slår neonbrallan modigt nog mot bakhuvudet då bilisten har ryggen mot honom. En sann gentleman bakom ratten på containerbilen... :rolleyes:
Vet ju inte hur det har gått till, mer än att båda förarna förmodligen hade mera testosteron än vad som är nyttigt när man kör bil. Men om det är sant som det står att lastbilen gjort ansatts att köra på personbilen efter att denne kört om lastbilen, så kan ju personbilen uppenbarligen inte hållit högre hastighet än lastbilen efter omkörningen... Han kanse var en av alla ljushuvuden som blockerar trafiken genom att försöka köra om kön när det är 2 filigt, och tränga sej in när det blir enfiligt, så alla andra får bromsa och trafiken står mer eller mindre still istället för att rulla på i 80... I sånna tillfällen är det ju vanligt att en lastbil lägger sej i mitten av filerna för att trafiken ska flyta på, istället för att bli igenkorkat. om då en bil lyckas pressa sej förbi, och sen blir så upprörd av att lastbilsföraren tutar och inte lämnar tillräkligt avstånd, att han stannar mitt på vägen och klättrar upp i hytten och försöker flata till chaufören, så förtjänade han nog ett blåöga eller 2...
Det största problemet är att dom flesta bilar har liiite glädjemätare jämför med lastbilar. Ligger en lastbil på 90 så måste bilen iaf hålla över 95.
Så ligger svensson på 80-85 så blir det ju 75-80 knappt för lastbilen.
Fast det värsta är folk som pendlar mellan 70-100 HELA tiden.
Det kan ju lätt uppstå irritation om en buss eller lastbil lägger sig och blockerar filerna.
Det finns ingen trafikregel som säger att de ska göra så, faktum är att på många ställen sitter det skyltar från trafikverket där det står att båda filerna skall utnyttjas vid köbildning.
Som yrkes chafför finns det idag STÖD I LAGEN att hindra omkörning när filerna går ihop efter en dom för 2år sedan, använder själv denna teknik att hindra omkörning när filerna går ihop för när vi är ute och kör så väger vi 50-60ton samt är 25m långa....
Jag känner ju att det är gjort för olyckor. Det finns helt för många som antingen kör om dig med 5km skillnad eller gasar på när man ligger på omkörning. Kommer man då fram till att det går ihopa så tycker jag det är bättre att en av filerna måste rätta sig.
Det är ju lättast om den som kör om måste rätta sig efter högerfilen. Annars kan det ju bli så att man hamnar ikläm för att nått pucko inte kan planera en omkörning.
Det va bättre förr när en omkörning innebar att du skulle accelererar om så snabbt som möjligt. Det har ju hänt mer än en gång att man har fått bromsa för att folk sölar när dom kör om. Det e ju inte så att man vill ha en bil i sidan eller fronten.
Haha idiotiskt??
Vet du vad som skapar köer??
Jo det är när bilar ska in i högerfilen när fickan är för liten. Då måste bil 2 i högerfilen bromsa lite hårdare varav bil 3 måste bromsa ännu hårdare och vips står det still längst bak.
Hade alla nötter bara rättat in sig i god tid så hade det aldrig behövt stå still.
Det är ju så att avstånden minskar när farten minskar. Så det säger väll sig själv att det är jävligt korkat att ligga i väbsterfilen ända fram tills det går ihop???
För av någon anledning så börjar det alltid rulla på när det kommer in ett stim med lastbilar.
Och vad händer när lastbil ska köra om en annan på motorväg el liknande, gärna i uppförsbacke och hastighetskillnaden mellan ekipagen ligger på mellan 2-4 km/h ? Skapar stenhårda inbromsningar, kanske direkt farliga, för de bilar som ligger i 110-120 och kan skapa flera km långa "köer" i båda filerna.
Som sagt, både personbilar och lastbilar har en förmåga att ställa till med rejält skit för varandra.
Det handlar om att ge och ta och inse att sådana situiationer uppstår så länge vi har de regler vi har. Åkaren får finna dig i att en personbil skapar dumma situationer på en 2+1 väg, lika mycket som bilisten /mc:n får aktivera ABS:en och riskera whiplash när en åkare slänger sig ut i vänsterfil.
Alternativet är som sagt att förbjuda omkörning på 2+1 väg ( vitsen försvinner liksom då, men ändå ) samt omkörningsförbud för all tung trafik på vägar över 80 km/h. Det senare finns i ett flertal länder och fungerar förvånansvärt bra. Bara att välja, för felbedömningar gör alla och kommer göra i fortsättningen också.
Jag tror inte riktigt du insett hur stor hastighetsskillnad de kan va mellan t.ex. en singel lastbil, och en max lastad timmerbil. Därför använder man backar med fördel för att kunna köra om snabbt och smidigt.
Hur jäkla lyckat blir det om de åker långtradarköer på upp mot en km? Känns inte som de kommer bli säkrare när svensson ska om...med tanke på vilka problem hen kan ha när det kommer till en lastbil.
Det är skyltat Tydligt...TVÅ gånger. Och de brukar t.om. alltid finnas en liten marginal efter sista skylten. Folk 2013 verkar gått så "långt" i sitt trygghetstänk att de inte ens inser att olyckor fortfarande kan ske om man inte är vaken.
Det här fenomenet har det lagts mycket tid på att forska kring. Framförallt i Tyskland med sina tätt trafikerade autobahns med många vägarbeten.
Forskningens slutsats är: Om trafiken så gles att det går att samordna sig tidigt utan att ett filbyte åt höger orsakar behov av fartsänkning hos varken bytande eller de som redan är i höger körfält så är det minst köskapande att byta fil tidigt. Är trafiken tät så är det minst köskapande att man kör fram så nära hindret man kan innan man byter fil enligt blixtlåsprincipen. Detta har ett flertal svenska lastbilschaufförer inte förstått och jag har ett flertal gånger blivit stängd av en trucker som lägger sig i båda filerna med följd att köerna blir längre än nödvändigt. I Tyskland och de flesta andra länder har alla förstått myndigheternas uppmaningar till hur man ska köra och där fungerar det alltid smidigt. Det är psykologiskt intressant att det blir på det här sättet i Sverige. För många svenskar är inte det viktiga att det flyter så smidigt som möjligt utan att hålla alla bakom sig och inte bli passerad är det primära.
Med Vänlig Hälsning,
Vilken lag skulle det vara? Att en trucker i ett enskilt fall inte blir fälld för att ha hindrat trafik betyder inte att man har lagstöd för att blockera någon. Det är samma sak som att säga att det finns lagstöd för att man får våldta när man själv tycker att det är lämpligt och hänvisa till att en misstänkt våldtäktsman frikänts av tingsrätten. Läskigt att det går sådana här rykten i vissa kretsar men det förklarar ett och annat.
Med Vänlig Hälsning,
Zeon, bara trollar vilket verkar vara ett vanligt drag bland yrkeschaufförer.
Väldigt svårt och se att Tingsrätt/Domstol skulle förespråka grov vårdslöshet i trafiken.
Bland det första som man lär sig i körskolan är att man inte får hindra bakomvarande trafik och väldigt svårt och se att yrkeschafförer skulle ha några egna regler när de tar sina körkort för lastbil etc.
tror inte riktigt du vet vad som behövs innan det kallas grov vårdlöshet i trafik.. en blockering på motorvägen är tex inte tillräckligt.. men att tex köra om när man passerar 400meters markeringen på en 1-2 väg och gör det med minsta marginal och då slå ihop med tex en lastbil. detta är något som kan räknas som grovt..mest troligen bara vårdlöshet.
om alla la sig från första början i led skulle det aldrig ta stopp och det skulle alltså inte bli ett problem.. jag släpper in folk till en gräns. när jag ser folk som medvetet trycker sig fram den släpper jag inte in framför mig. då kan idioterna stå kvar och vänta tills någon likasinnad idiot släpper in dom.. för kön hade inte funnits där om det inte varit där om det inte vorre pga folk inte kan lägga sig korrekt direkt.
Ja, jag kallar det idiotiskt när folk leker trafikpolis.
Nej, jag har ingen aning vad som skapar köer. Vilken tur att du upplyst mig om det. Låg nästan sömnlös av ovissheten.
Hoppas bara inte att du tror på fullaste allvar att det bara är detta som skapar köer?
Jag tror dock att om ALLA höll en jämn hastighet i köer samt tillämpade blixtlås principen så skulle köerna inte vara så groteska som dom kan vara.
Antar att det bara blir köer när bilar ligger i vänsterfilen? Inte lastbilar i vänsterfil eftersom dom håller ett jämnt tempo?
Jag har då aldrig varit med om att nån trafikstockning börjar rulla på när det kommer ett stim med lastbilar. Är väl bara jag som har skygglapparna på antar jag?
Jag kan ju bara svara för mig själv men jag försöker alltid hålla en jämn hastighet i köer samt göra filbyten med marginal så andra fordon ska störas minimalt av mina filbyten.
Finns otaliga exempel på lastbilar som kommer i vänsterfil och ska tvinga sig in utan blixtlås principen. Det är väl okej bara för att dom har tung last? Det är ju det som kommer upp hela tiden.
Med 60 ton tung lastbil måste man hålla fart o.s.v.
Jag säger inte att man ska vänta med sitt filbyte tills filerna går ihop, utan göra det med marginal och minsta möjliga störning för andra trafikanter.
/ T
Såvitt jag förstått saken finns det dock inget prejudikat instiftat iom detta, utan var en enskild händelse. Likaväl som att en del med hjälp av advokater och lite tur slipper undan både böter och fängelsestraff så kan man inte titta på ett enskilt fall.
Faktum kvarstår att det är fullständig idioti att försöka leka trafikpolis ute på vägarna - oavsett fordon (men kanske i synnerhet om man puttrar runt i ett smärre radhus på 60 ton)...
En normalsnabb bil har f ö inga större problem att köra om en lastbil på en sträcka om närmare en halv kilometer.
Problemet är att när hastigheten går ner inför ett vägbygge då minskar oxså avstånden. När det rullar på i 50 typ är det ju inte ovanlogt att folk bara håller 3-6m till bilen framför. Ska då en bil till in i denna fickan så inser väll du oxså att det blir problem. Inbromsningar är det som skapar köer.
Så hade bara alla rättat in sig direkt medans det finns plats och inte vänta tills trafiken har packat ihop sig så hade det rullat på mycket smidigare.
Sen är det ju alltid nån som ska ligga 20- 30 under i ett vägbygge och panikbromsa för allt. Tydligen är det lite smalt ibland för vissa.
Och källan var?
Jag såg för någon månad sedan en chaufför av ett tyngre fordon som blockade en fil i köerna vid karolinska.
Det såg polisen som gick fram med dragna vapen, drog honom ur lastbilen, handfängslade honom och förde honom till häktet.
Mitt i allt kom en annan lastbilschaufför och frågade vad som pågick. Helt plötsligt landade tre (!) stycken Apache helikoptrar med bl.a. en överste från amerikanska marinen och grep denna chaufför. Skrek något om grovt brott m.m.
Det slutade med att Fredrik Reinfeldt började diskutera om vi skulle införa dödsstraff för synnerligen grova brott. Chauffören blev dömd till 70 (!) års fängelse.
Beträffande chauffören som USA grep hamnade på Guantanamo basen och sitter nog där än idag om han fortfarande är i livet.
Tragiskt men sant.
/ T