"Menghini läser ett inlägg av Atariman"
Utskriftsvy
Med tanke på nivån på dina inlägg verkar det som om du gör både det ena och andra vid tangentbordet. Lite som Besserwissers kommentar tidigare i tråden om att en del chaufförer borde fokusera på det de ska göra istället för att porrsurfa eller koka kaffe när de är ute och kör... :rolleyes:
Ha nu ett gott nytt år.
Masskrock i Skåne | Nyheter | Aftonbladet
Dags att gnälla på alla personbilar som är i vägen för nyttotrafiken, dvs, lastbilstrafiken...
Dags att gnälla på alla personbilar som är i vägen för nyttotrafiken, dvs, lastbilstrafiken...
Intressant att det är ytterst få bil och släp som är 24m långa där....
En satans stor olycka med många otrevliga bilder på fordon man absolut inte skulle vilja suttit i frivilligt.
Jag körde vid femtiden hem från jobbet precis i de krokarna, åkte från Perstorp till Laholm via Åstorp och Ängelholm (väg 21 och E20/E6) och kan säga att det var SJUKT tät dimma!
Stundtals gick det inte ens att hålla mer än 30-40km/h på 2+1 vägarna med vajerräcke ( 21an som korsar E4an vid Åstorp = 100-väg) för man såg knappt var nästa mittstreck framför en var, eller ens var nästa reflexstolpe (de meterhöga svartvita) var.
Och gick i 50-60 blås ett par mil på E20/E6an... Inte alls konstigt att det skedde olyckor!
Var riktigt otrevligt kan jag lova!
Är ni blinda?
"Ungefär 50 lastbilar och 50 personbilar krockade med varandra i den täta dimman i vad som kom att bli en enorm seriekrock."
Ser man inte lastbilarna på den här bilden ska man nog inte ens cykla i trafik...
Mvh
Förmodligen första och enda gången jag hållit med Claes Tingvall:
"Claes Tingvall menar att de tunga fordonen är orsaken till att skadorna blev så omfattande. Från och med årsskiftet är det lag på att tunga lastbilar ska ha vinterdäck vid vinterunderlag. Kravet gäller däremot bara vinterdäck på drivhjulen.
– På marginalen hade det nog spelat roll om lagen gällde alla däck."
"I framtiden kommer det säkert komma teknik som hjälper i sådana här lägen, till exempel att lastbilar får nödbroms som är kopplad till radar, säger han."
Trafikexperten: Värsta masskrocken någonsin | Nyheter | Aftonbladet
VÄSTMANLAND
"En lastbil med dubbelsläp låg i diket några kilometer utanför Köping, på väg mot Västerås. Trafiken runt lastbilen gick i snigelfart."
"Under kvällen meddelade polisen att man stänger av E18 i bägge riktningar från cirka 22.20. Avstängningen kommer att gälla tills vidare, enligt polisen."
"När brandbilen som var under utryckning skulle köra om en lastbil, körde lastbilen in i ett vajerräcke och sedan in i brandbilen. "
"Ytterligare lite senare ställde sig en lastbil på tvären varpå det uppstod en seriekrock med tre personbilar."
SKÅNE
"Det har under dagen skett fler olyckor i Skåne. På förmiddagen kolliderade två lastbilar på E65 i västergående riktning, i höjd med trafikplats Rynge. Polisen skriver på sin webb att inga personskador har rapporterats.
I norrgående körriktning på E6:an i höjd med trafikplats Flädie kolliderade ett flertal fordon vid lunchtid. Både lastbilar och personbilar ska ha varit inblandade"
E18 avstängd under natten | Nyheter | Aftonbladet
Nu har det här varit en extrem dag med extremt väglag, så avsikten är inte att mästra eller peka finger på något sätt åt något håll - men personligen anser jag det bör vara krav på både dubbdäck och bättre väghållning (plogning, sandning alt saltning alltså), samt omedelbar införsel av ESP med flera säkerhetssystem på tunga fordon. Gärna i kombination med obligatoriska halkövningar med egen bil med något eller några få års mellanrum (bör gälla alla körkortsinnehavare).
Titta gärna på hur många EURO-dragare det står på bron kontra 24m ekipage.
Lagen på drivdäck är bra men lite tandlös så länge det inte blir stora kontroller, typ stoppa all tung trafik, kolla drivdäck och dom som är lagliga får åka vidare. Dom som inte är lagliga klammas fast, ger nummer till däckjour och släpps inte iväg förens nya däck sitter på. Problemet är att kontrollen skulle pågå i max 20 min efter valfri europaväg innan kontrollplatsen är full med öststatare med typ slicks.
Denhär muppen träffa jag på igår.
Tragiskt korkat att smita in framför en långtradare, från den vinkeln till råga på allt. Men men...."bara jag kommer fram först...och framför allt innan den lastbilen"
Idiot blir tillrättavisad av Göteborgare :) - YouTube
Enligt nyheterna har utredarna kommit fram till att masskrocken startades av tre lastbilar
Enligt nyheterna har utredarna kommit fram till att masskrocken i Skåne startades av tre lastbilar som kolliderade :rolleyes:
Våra älskade populistiska "journalister" på Aftonbladet tänker till igen :)
Lastbilarna måste bort från vägarna | Eva Franchell | Ledarkrönika | Ledare | Aftonbladet
Dashkameror är fina. Eller "accident recorder" som dom ofta heter på eBay och dylika ställen. Kostar oftast ingenting och levererar hygglig bildkvalitet så länge det är ljust nog.
Om ni köper, kolla så man kan stänga av ljudet på dem (det är onödigt att den tjuvlyssnar på din road rage och dina telefonsamtal) och så den går på 24V. I värsta fall får man slänga den och testa en ny, det finns ju mängder och massor av olika modeller.
Techmoan.com har en del bra recensioner på sådana kameror..
Nå, hon argumenterar ju som en.. Ja, jag vet inte.
Men nog har nog ju en poäng. Det vore ju smidigt att slänga upp en hel massa löstrailers på tågvagnar istället för att ha en armada med bilar som drar runt på dem.
Främst då de som ska åka längre sträckor, landet är ju som ganska avlångt.
Men om tågnätet har kapacitet eller ens möjlighet att leverera varor på rimlig tid låter jag vara osagt.
Ja dessa långa sträckor gods skall fraktas kan många ggr ersättas med tåg.
Men logisitken med SJ är nog 'fucked' från start.
Därav det har blomstrat med lastbilstransporter.
När godset är framme på tågterminalerna så kan man juh lasta om det till lokala budfirmor.
Finns ett bekymmer här i södra dalarna, Flera firmor prospekterar att återstarta gruvorna, och staten visar NOLL intresse för att bygga ut infrastrukturen för att kunna frakta tonnaget (malm) till Oxelösund med tåg.
Antar det är en satans dryg kostnad att bekosta nu, i stort sett bygga en helt ny tåglinje närapå hela vägen.
Och,, hur skulle det se ut med lastbilar? *S*
Ja problemet är att man för länge sen skulle ha skilt godstransporter från persontransporter, nu går de oftast på samma spår och inga av dem fungerar ordentligt. Tyvärr är det nog alldeles för dyrt att bygga ut den infrastrukturen nu för tiden då man inte får betala "slavlöner" som man många gånger gjorde på den tiden järnvägen byggdes ut.
Hur många lastbilar går det inte från Helsingborg eller Trelleborg raka vägen till Sthlm t ex. Tänk om det enkelt gick att köra upp hela lastbilar med släp på tågvagnar och transportera upp dem till Sthlm medan chaufförerna kunde sova och få den lagstadgade vilan under tiden för en vettig peng då skulle många nog välja det alternativet men ed tanke på vad det kostar att åka tåg som privatperson och hur tillförlitliga de är så skulle det nog inte fungera att transportera lastbilar på det sättet.
Var det dom där idioterna med grusvagn? Ser ut att vara samtliga från samma firma. Råkade nämligen ut för dom förra veckan, förutsatt jag inte ser helt fel. Dom imponerade åtminstone inte med sin körning
Sedan undrar jag vad 5mm (som förövrigt är alldeles för lite) på endast drivhjulsdäcken hjälper, en lag som dessutom endast gäller då det är vinterföre och inte mellan skilda datum
Jag har också märkt då jag brukar smörja svängbordet på någon parkering så stirrar folk som bara den vad jag är för en idiot. Väl smort svängbord på en trailerdragare är A å O för styrförmågan, är det klottigt väglag kan det behöva göras flera gånger per veckan.
Nödbromssystem som detta kommer från och med november 2015 att bli ett lagkrav på nya lastbilar. Bra. Mera sådant.
Sj ser jag bara en tom ruta??
Embedding verkar funka sådär... Volvo Trucks - Emergency braking at its best! - YouTube
Det ser ju ut att funka rakt fram på asfalt!!
Vill gärna se om det funkar på bil och släp i svängar och på halt väglag...
Antar att man inte är så kaxig om man sitter och hör V70:n!
Bra grej hur som helst!
I princip är det nog inte särskilt svårt att komma på variabler som skulle kunna användas för att tidigarelägga inbromsningen - men jag har förstått att man i Volvos system medvetet valt bort detta då det skulle kunna innebära en säkerhetsrisk om systemet griper in för ofta och just på sådana väglag/i sådana situationer. Ju tidigare inbromsning som anses nödvändig, desto fler gånger kommer systemet följaktligen aktiveras. Isf är det bättre att åtminstone ha reducerat rörelseenergin något då det verkligen blir en kollison vid sådana omständigheter.
Viktigt att komma ihåg är ju också att systemet ger både ljud- och ljussignal innan det börjar bromsa. Mao hinner föraren kanske ta ner fötterna från instrumentpanelen, eller vända sig från kaffebryggaren och börja bromsa själv. ;-)
Oavsett så lär man bli lite nervös när man sitter o kör den där v70´n, ser hur lastbilen närmar sig och aldrig verkar bromsa.
Polisens teori: De kan ha orsakat masskrocken | Nyheter | Aftonbladet
Bekräftar lite min teori, 64% av dom åtalade lastbilsförarna är ej svenska. Samt två bilister.......
Polisens teori: De kan ha orsakat masskrocken | Nyheter | Aftonbladet
Bekräftar lite min teori, 64% av dom åtalade lastbilsförarna är ej svenska. Samt två bilister.......
Ja "proffsen" visar ju verkligen att de vet vad de gör, eller vad sägs om följande?
* I dagsläget misstänks elva lastbilsförare och en personbilsförare för brott.
* Enligt polisen, som bland annat kontrollerat de inblandade fordonens eventuella färdskrivare, har alla de elva brottsmisstänkta lastbilsförarna kört i mellan 70 och 90 kilometer i timmen. Trots att det rådde tät dimma och att det var väldigt halt längs sträckan.
– Att lastbilarna körde så fort när 30 hade varit en lagom hastighet måste bedömas som vårdslöshet i trafik, säger Arne Davidsson, processledare för trafikutredningar vid trafikpolisen i Skåne
P.S. Gällande de två bilisterna du nämner, står följande: "De båda förarna är inte misstänkta för något brott"
Troligen för att det är omöjligt att kunna bevisa nåt utan färdskrivare? Ser jag inte direkt skillnaden i nåt? Ja, förutom att de drog från platsen....
Annars får man ju säga att det är minst sagt sjukt...då det var dom som starta den stora olyckan. Genom att i tät dimma stå stilla i vänster fil...smart där.
Sen drar man och vill nu inte ge sig till känna.