Läs en gång till (och även det han svarar på) så kanske du också kopplar vad han menar... ;)
Utskriftsvy
Nånting som jag skulle vill göra något åt för att öka säkerheten är den här förbenade kör och vilotids lagen. Den är hopplös och det största stressmoment idag. Mycket bättre med papperskrivaren då som inte är så jäkla kinkig på minuterna. Men har börjat sluta kolla på den mer och mera. Klart man försöker följa så gott det går men går det 5min över eller så skiter jag i numera. Brukar hänvisa till paragraf 12.
Men de ett rent jäkelskap då man har färjorna att passa. Försöka få skiten att gå ihop vill tyvärr inte lyckas. Men att sitta 12-24h extra i hamnen för att skrivaren säger jag måste stanna nu inte om en ½h känns inte så lockande. Eller som idag. kom ner till färja rätt tidigt och körde av för en stund sedan. Utnyttjade timmen man få använda men nu måste jag stå 3h för att få åka vidare. Hur jäkla idiotiskt känns inte det istället för att får köra 2h till ner till lossningsstället och gå och lägga sig
För själv har du ju visat på sån god kunskap.
Näe, men när du gick bet om allt annat du gapa om så försöker du rikta ditt bitter gnäll åt nåt annat håll.
Puss på dig trollet, nu tar jag en paus från dessa barnsligheterna.
Du får lägga din energi på målare, piloter eller nåt annat.
Och komihåg, Scania och Volvo=lastbilar. ;-)
Hur var det nu du skrev? Att man inte skulle diskutera ämnen man inte var insatt i... Med din egen logik borde du alltså inte ge dig in i diskussioner som dessa öht om du inte ens behärskar läsförståelse. ;)
Jag diskuterar dock gärna med folk som inte är hundraprocentigt insatta i de branscher jag jobbar inom - just för att få andra synsätt, för att se saker ur andra vinklar än de man själv ser dem i efter åratal med liknande uppgifter. Råder även dig i all vänlighet att ta bort skygglapparna.
Målare, piloter, mfl yrkesgrupper orsakar inte samma problem eller samhällskostnader som de frekvent blockerade vägar som genereras av förolyckade tunga fordon.
Kom ihåg det där jag sade om att ta bort skygglapparna. Ha nu en fortsatt trevlig sommar (och låt bli att göra dumdristiga och fullständigt onödiga omkörningar i semestertrafiken med din lastbil, i synnerhet i uppförsbackar). :-)
Respektlös körning av dem helt enkelt. :/
Ingen sund människa tror väl att Atariman tror att lastbilsförare jävlas enkom med honom?
Ni tycker säkert att omkörningen ger er jätte mycket. Säkert flera minuter utslaget över dagen. Men det retar ett 10-tal bilister. Kanske kan man vänta med att köra om efter backen?
Mvh
Anledningen att man klipper om i backen är fartskillnaden är oftast som störst där. Den som är tyngre tappar mer i fart än den som är lättare. Dvs så går omkörningen i sig fortare än om man skulle göra det på platt mark.
Prova att springa med en tom skottkärra i en backe sen lastar du kärran full och springer i samma backe. Inte fan springer du lika fort med den fulla kärran om det är lite backe att tala om.
Edit:
Förövrigt så finns det säkert minst 10 sidor i denna tråd som förklarar varför och när omkörningar görs.
Regeringen: Det ska bli krav på vinterdäck | Motor | Bilar Biltester Byta bil Köpa ny Sälja | Expressen
Vad ska man säga om detta nu??
Det är bra för det kommer bli säkrare körning men vägarna kommer slitas nå gudförbannat, sen kommer dom aldrig få igenom det att alla utländska lastbilar måste ha det och då tappar vi ändå den marknaden som är värst. Dock kanske man kan lägga in krav på att utländska lastbilar måste ha kedjor med sig när dom ger sig in i områden med risk för snö och halka, tror Norge har det så nu dock är ju inte dom med i EU.
Regeln lär ju gälla vinterdäck, och inte dubbdäck, så jag tror inte att det skulle påverka vägslitaget särskilt mycket faktiskt. Men får dom inte igenom att det även gäller utländska bilar så är det ju ett spel för gallerierna tyvär, precis som lagen om minst 5mm mönsterdjup som kom för några år sedan. Dom Svenska åkerierna hade redan bättre däck en så, och dom utländska hade inte tänkt betala böterna endå...
Nej jag säger som jag sa för över hundra sidor sedan i den här tråden. Öka minsta tillåtna mönsterdjup till minst 10-12mm på driv och framaxeln under vintern (vill man kan man ju kräva att dom ska vara MS-märkta också), och låt inte dom stoppade bilarna köra vidare förens dom lagt på lagliga däck.
I övrigt förstår jag inte riktigt diskusionen om ESP. Det kommer ju att komma på lastbilar och släp innom några år oavsett vad man tycker om det.Förmodligen kommer en och annan olycka kunna undvikas med hjälp av det, hur många har jag ingen uppfattning om. Dock är jag helt övertygad om att det som diskuterades i första inlägget, att visa respekt för varandra i trafiken, skulle undvika betydligt flera olyckor en vad något ESP-system någonsin kan göra.
Jag ser en hel del utländska lastbilar på jobber och kedjor brukar hänga med på alla bilar oavsett nationalitet.
Å andra sidan, kommer de in till Umeå så kanske de är inställda på att det definitivt kommer att finnas snö och is. Flera som chansar ju längre söderut man kommer i landet?
Det är sant, klart att dom inte lär kräva dubbdäck då lär det blir dyrt för dom :) Sen att stoppade bilar inte får köra vidare funkar inte heller i praktiken, möjligtvis om dom lyckas stoppa dom i hamnarna så att dom bara får vända. Men ute på vägarna not so much.
Ja olyckor kommer vi aldrig komma ifrån men förhoppningsvis så kan vi minska dom genom en blandning av gemenskap respekt samt hjälpmedel. Tror som sagt inte att någon skulle säga nej till hjälpmedel, men att hitta tid och skrika på tillverkare för att skapa något är ju kanske inte så realistiskt eller? Ganska säker på att dom har en reserach and devolpment avdelning som gör allt dom kan för att få en fördel mot sina konkurrenter. Och det här sista är väl kanske mer riktat mot Atari än någon annan.
När jag jobbade på en lbc i Stockholm så såg jag bara att dom norska och finska hade snökedjor men kan inte säga att ingen av dom som kom från övriga länder inte hade med sig.
Vi har fått in bilar som kommit till verkstaden med poliseskort för att åtgärda fel som blivit upptäckta på flygande besiktning. I andra fall har chaufören fått ställa av släpet på polisfickan och åka till verkstaden och få bilen fixad innan dom fått hämta släpet igen...En kontroll görs ju oftast på en polisficka eller en lastbilsparkering, så om bara regelverket och/eller polisens instruktioner medgav så skulle det nog inte vara några problem att hålla kvar bilarna till dom fått ut däckjouren och fått på lagliga däck. Sen lär ju knappast däckfirman åka ut och lägga på nya däck innan dom fått betalt, men det är ju åkeriets bekymmer. Som sagt, har man inte råd att köra lastbil ska men ge fan i det! Bättre det än att hora ner priserna...
Varför skulle det inte fungera i praktiken?
Kör man runt med en 2axlig dragare med tom trailer...utan nån vikt alls över driven så är det ju dömt att misslyckas. Om man inte då har väldigt bra däck....har inte kört sådana ekipage själv, men de fastnar ju lite här och där.
Hoppas att de får tag i den jävla lastbilschauffören!
Polisen söker lastbil efter dödsolyckan - Smedjeb. - dt.se
Vilken fail av dig, du kanske ska läsa vad som står innan du postar en länk?
"I nuläget finns det inga brottsmisstankar.
– Vi har inte lyst grusbilen på något sätt men vi vill ju prata med föraren för att få klarhet i vad som hände, säger Staffan Friberg."
Kunde man läsa på aftonbladet, men även i din länk står det samma, inga brotssmisstankar.
Inte heller står det vem som orsakade olyckan.
Så du menar om man direkt/indirekt orsakar en olycka så är det ok att bara åka vidare utan och ge sig till känna? Kan inte ha undgått någon i Mälardalen om vad som skett.
Det framgår ju tydligt i de tidningar som man kunnat läsa att brandbilen tvingades väja för grusbilen sedan om det berodde på oaktsamhet ifrån brandkåren men spekulationerna luter åt är att lastbilen varit på fel sida vägen och därmed så har brandbilen tvingats väja och fått sladd ner i en ravin.
Så har man rent mjöl i påsen så försvinner man inte, skall till väldigt stora skygglappar för att missa en brandbil under utryckning.
Det håller jag helt klart med dig om!
Det jag reagera på var att nån fick för sig att dömma lastbilschauffören som den skyldiga, utan att veta nåt. Men då han som sagt inte är misstänkt så låter det ju inte som att de överlevande har sagt att det var han som gjorde fel.
Men väldigt konstigt att han försvann, kan ju mycke väl vara så att han inte märkte vilka problem brandbilen fick efteråt. Men han torde ju ha hört om det på nyheterna sedan och gett sig till känna i sådana fall.
Mycke tragisk olycka hur som helst.
Kan du försöka få igenom det då för de finns då ingen som lyssnar på oss som kör.
Ps de är minimi på 7 kättingar som gäller till Norge och anledningen till att du Zoddri ser dragbilar med kättingar i Umeå är troligen för att största delen drar rakt över till Trondheim eller Mo I Rana
De räcker heller inte att bara att ha med sig dom, man kan skall kunna lägga på dom också vilket man kan få göra vi en kontroll. Lägga på kätting tar förövrigt max 5min då man kan sedan gäller en maxfart på ca 50km/h
Vet också åtminstone finnarna brukar ha med sig 4st även på vanliga 25m bilar, hur det ligger till I Sverige har jag nada aning om.
På ett Norge ekipage gäller krav om vinterdäck på Styr & driv på bilen och mittersta + bakersta axeln på trailern. Boggie axeln + första axeln anses inte nödvändiga eftersom båda dom för det mesta är lyftbara och bara följer med.
Vidare är det 6mm som är minimi krav på vinterdäck om jag inte minns kapitalt fel samt det diskuteras att förbjuda 2axl dragare i Norge vintertid, möjligen redan till hösten.
Ptja skulle man gå på att inga vinterdäck -> direkt till verkstad för byte så blir ju verkstäderna glada
Dock tror jag inte att dom kommer få betalt av alla utländska förare vilket betyder att ekipaget blir stående vilket oxå kostar pengar därmed tror jag inte att det funkar samt var ska man ställa alla ekipage som måste stå o vänta tills sommaren? Är en del utländska ekipage på vägarna och dom tar ganska stor plats när dom blir ett par st, och man vill inte färdas så jättelångt med taskiga däck och att bärga dom blir oxå dyrt och ingen som kommer betala.
Men jag har fel ganska ofta så go for it.
Samt att speditörerna kommer inte skicka vad skit som helst om dom inte kan garantera att godset kommer fram i skaplig tid.
Jag ser skapligt ofta utländska ekipage som står pga haveri eller "står vid sidan av vägen" och blir stående ibland ett par veckor innan någon vill betala för lagning eller bärgning.
Ang. Kättning så är det bra men då måste det vara ett lagkrav annars blir det tandlöst. Sitter en utan kätting så kanske den med kätting inte kommer förbi och problemet kvarstår. Samt att det är en jädra skillnad att köra i ett vintrigt Norge mot vintern i Sverige. Krav på bra däck räcker gott och väl i Sverige.
Stopp efter trippelkrock | Nyheter | Aftonbladet
Här skulle man kunna skriva hur mycket som helst i antaganden hur det gått till osv men jag avstår eftersom jag inget vet om själva olyckan. :)
Det måste ju ha varit en STOR lastbil som stod på vägrenen och bara svängde ut i vägen....Finner ingen annan orsak till olyckan....
Hur som helst har ju olycka orsakat mig stora ekonomiska förlusten pga att man ha stått i kön i flera timmar.... Vem kan jag kräva ersättning av??? ;)
Ironiskt att ni kallar Atariman troll, men det är alla andra som håller på att fjanta sig hela tiden. Även om ni inte håller med honom så försöker han komma med åtgärder som många av er bara hånskrattar åt utan att själva bidra med minsta lilla insikt eller kommentarer mer än att "du vet ingenting, har du kört lastbil".
Säger som den gamla klyschan. Första steget i att åtgärda ett problem är att erkänna att problemet existerar.
Visst finns det problem och de har jag inte nekat till. Däremot ser jag inte enkelheten med att lösa allt samt att vissa "lösningar" ej är praktisk genomförbara.
Om en liknande länk hade handlat om en långtradare så hade kommentaren varit att den som körde säkerligen var full, surfade porr, bryggde kaffe och spelade spel på sin smartphone. Då utan någon som helt aning om vad som orsakade olyckan.
Därför kunde man påstå att dom var säkert fulla, körde säkert 200 km/h och spelade tennis i baksätet när olyckan skedde. MEN eftersom jag inte vet någonting om olyckan så sitter jag inte och gissar vad som hänt heller.
Att sen posta varenda länk där en lastbil har förolyckats och spy galla på en hel bransch utan att veta orsaken, det är fan lite trollande.
Det är tragiskt med alla olyckor oberoende på vad som orsakar dom och avsett vilken typ av fordon som är inblandade.
precis,, man kan bara spekulera,, kom som 3e bil till en singelolycka idag,, bilen hade på en rak och torr vägbana vikit av på fel sida å kört i diket på motsatt sida,,
tur ingen bil kom just då,,,
vad hade hänt?? pungtering? sjukdom? pillande med mobil,, gräl?? ja vi får inte veta
Och du menar att Atari har kommit med jättemycket möjliga lösningar i den här tråden? Det han har sagt att alla som kör lastbil är värdelösa och borde korsfästas, att alla som kör lastbil borde skälla på dom som tillverkar fordonen vi kör för det borde lösa allt, och att Sverige skulle klara sig utmärkt utan lastbilar och att allt går o lösa med tåg.
OBS det sista är ironi då jag inte kommer ihåg vem som sa det.
Det jag menar är att att han med flera kommer med förslag, sedan om de är genomförbara eller inte är inte alltid relevant. Inga frågor är dumma frågor brukar man ju säga, och vad jag menar med det är väl att även ur ett dåligt förslag kanske man kan plocka några bra punkter eller i alla fall skapa en vettig diskussion. Men nu uppträder rätt många som pubertala tonåringar och vägrar försöka förstå vad folk menar utan läser bara vad som står.
Det jag ser Atariman gör är att påpeka problem, och försöka skapa diskussion om vad som skulle kunna lösa det. Andra är det som står för de löjliga påhoppen på tunga trafiken.
Tror ingen förväntar sig att man skulle lösa problemet på ett forum, men man kan ha en saklig diskussion för det utan en massa diskussioner när den ena sidan bara försvarar sig med taggarna utåt utan att ta det för vad det är - en diskussion, inte ett påhopp.
Just sådana här inlägg fyllda av trams är det som drar ner diskussionen.
Uppenbarligen har du inget minne alls, iom att du påstår jag skall ha skrivit något av ovanstående...
Gällande olyckan med personbilar har jag aldrig hävdat att sådana inte sker - skillnaderna är dock (vilket verkar ohyggligt svårt att ta in) att ni kallar er proffs (mer än en gång som jämförelsen med kirurger och piloter tagits upp av er...) samt att avstängningar av Europavägar generellt inte sker lika ofta med enbart personbilar inblandade. Ta bara exemplet med de fem lastbilsrelaterade olyckor jag postade på två dagar..
Det främsta problemet i den här diskussionen är att ni uppenbarligen hängt upp er på att någon kritiserar tydliga brister vad gäller både tekniken hos era fordon samt framförandet av dessa - och ni väljer därför att fokusera er på kritikern istället för att se till att er egen arbetsplats blir både säkrare och bättre. För alla trafikanter. Win-win. Svårt att inse?
Ingen har heller påstått att det helt går att förhindra olyckor - det jag försökt påskina är att antalen går att reducera med hjälp av tekniska hjälpmedel, eventuell lagstiftning, etc. Tyvärr visar den ena efter den andra som hängt upp sig på att jag inte själv är lastbilschaufför enbart att intellektet inte är er skarpaste tillgång. Ta bort skygglapparna och se möjligheterna...
Det är de som är lite av problemet i tråden.
"Han kommer med lösningar...sen om de är genomförbara eller inte....de spelar inte så stor roll". De är spel för galleriet. Anser det är högst relevant om det kan göra nån faktiskt skillnad.
Att gnälla ihjäl sig om tekniska system som inte finns...och som inte heller är några garantier för nåt ger inte mycke.
Det man kan göra Nu är sätta större krav på däck...att hålla kvar fordon. Vet åkare i Sverige och utanför våra gränser så blir det förhoppningsvis en rejäl uppryckning.
Sen allmän polisövervakning...beteende övervakning i trafiken vad det gäller alla trafikslag. Förstår inte varför man aldrig ser nåt sånt.
Den dagen en lastbilschaufför kallar sig proffs eller säger att han kan allt, den dagen skall han sluta. PUNKT
Sedan vill jag återigen påpeka att det är inte vi som sätter standarden på transporten utan det är DU som kund som väljer hur mycket du vill betala. Kräv ett fordon med de säkerhetsdetaljer du vill ha och du skall få, men räkna med att det kostar också
Men jag misstänker att företaget du jobbar för också söker efter billigaste transporten då gods skall fraktas.
Som kund beställer jag frakt av en viss vara vid en viss tidpunkt. Jag förutsätter att transporten kommer att ske med ett fordon som är säkert och att det framförs av en kompetent och alert chaufför.
Jag tror knappast att speditörerna frågar kunderna om de vill ha ett pris som är för ett fordon med eller utan bra däck, med eller utan fungerande bromsar eller med eller utan en chaufför som surfar youtube under körningen.
Det helt klart upp till leverantören att se till att fullgöra sina plikter och chauffören är den huvudansvariga för att se till att fordonet sköts på ett fullgott sätt.
Med Vänlig Hälsning,
Innan kunde man få ett pris med svensk chaufför och ett med en utländskchaufför, vet några som erbjöd det. Men som sagt, i övrigt får man vad man betalar för.
Huvudansvarig för att fordonet sköts lär ju va åkeriets. Anser chauffören att han får ett fordon som inte är trafiksäkert är det upp till han att helt enkelt inte framföra de.
Eftersom jag är lite fascinerad av hur saker och ting sköts av grannlandet i väst. Kanske det här skulle vara något att fundera på här också
Norsk Fiskeoppdrett AS - kyst.no
Just Nova Sea som tog initiativet vet jag skickade hem en Polsk bil i vintrast med blankslitna däck då jag var där och lastade.
Jag skulle mer än gärna se samma initiativ togs av stora svenska fabriker. Åkerinäringen kunde ge förslag men de kräver att beställarna av transporten är med på det hela
Låter väldigt sunt, men tror redan att beställarna förväntar sig att aktuella åkerier använders sig av trafikdugliga bilar. Många företag är i dagsläget ISO-certifierade och brukar dessutom ha kompletterande miljöpolicy och där är transporter inkluderade med tillhörande krav på arbetsmiljö, fordon etc. ingår.
Sitter sedan och 1,5 på ett konsultuppdrag som inköpare och vi använder alltid FCA vid våra köp vilket innebär att våra leverantörer kör på våra kundnummer hos respektive åkeri/företag.
Dessa åkerier/företag har ingått avtal med oss och är väl medvetna om vad som gäller och vilka kriterier som de skall uppfylla och skulle de trots detta floppa så är det strike out på en gång.
Så precis som skrivit tidigare så borde det ligga på transportnäringen att själva sätta upp direktiv om vilken utrustning/utbildning som anses vara skälig för att både fordon/chaufför skall kunna framföra en transport på ett säkert sätt oavsett årstid och när man läser vissa inlägg att det inte går eller blir för dyrt.
Då kan man kanske snabbt konstatera att man kanske inte i detta fall skall hålla på med transporter.
Allt går, bara att kolla 20 år tillbaka och se vad som skett inom fordonsindustrin och att det då säga att det inte exempelvis går att ta fram en fungerande ESP till lastbil/släp etc. är BS enligt min mening. Allt går och får tillverkarna detta som krav så kan jag garantera att de kommer att plocka fram fungerande system väldigt snabbt.
Förra veckan fick jag ytterligare ett bevis på hur illa ställt det är med yrkeschaufförerna i detta land. Var på väg till jobbet och låg bakom en långtradare på oljevägen GBG av flyger en sten stor som en knytnäve fick ett stenskott som var stort som en snusdosa ....... blir så trött .
Var det en bil som transporterade grus/schaktmassor? Isåfall hade jag stoppat honom på plats (vilket nästan kan vara i nivå med omöjligt) alt ringt till växeln för det företag han kör åt och förklarat. Viktigt är då att man tar regnr, tidpunkt, adress, gärna internr som brukar står på och att man ringer DIREKT. Jag har ringt både Bellmans och ABT här i Stockholm och förklarat vad som har hänt och fått ekonomisk ersättning. Dom bilar som jag kört under dom senaste åren har inte varit värda att lacka om en enskild del utan har fått bli en ekonomisk ersättning istället.
Just det här med schaktbilar som inte täcker finns det en tråd till om.