Gör det, slutsvettats för din del oxå då i värsta fall!
Har du otur då så kan ju lastbilen hamna i diket, o då är det ju faktiskt inte väglagets fel iallafall...!
Utskriftsvy
Ja det hade väl varit skönt :) Sen att det går att stämpla bromsljuset och sen gasa iväg är väl en annan sak, bara nöjet av att se aset som låg en i röven ringla sig av vägen pga sin egen idioti hade skänkt så mkt glädje :)
Nu kommer jag väl få ett brev hem likt det Concept fick :)
Oliver har dödslängtan.
Jag börjar se en likhet nu, lite som att alla moppe pojkar trodde att de var Rossi så verkar alla truckers på Z tro att de är David Vrsecky.
Ang min dödslängtan, oja helt enorm ;) Den enda jubelidioten här inne är den som tror på lögnen om att Sommardäck är lika bra på snö som vinterdäck :)
Edit:
Jag ställer mig till den här skaran av jubelidioter.
Polischef: "Jag blev omkörd av tre lastbilar" - Bil & Trafik - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt
Det är jag och Per-Erik Eriksson i Kristianstad som är idioterna :)
Såg två lastbilar i diket idag och kom att tänka på den här tråden :D
Är väll ingen som har påstått att sommardäck är lika bra på snö som vinterdäck?Däremot är det några stycken som har sagt att bra sommardäck funkar alderles utmärkt på vintern.En viss skillnad det!Till lastbilar finns det lixom lite flera typer av däck än vad som är vanligt till personbilar.Förtom en himla massa olika mönster, beroende på om man mestadels ska köra i grusgropar eller på asfalt, på sommaren eller vintern mm. så fins det rulldäck, drivdäck och styrdäck.Har man nya (eller åtminstånde bra) drivdäck på driven och styrdäck på första axeln, och hälst då däck med rätt mycket saipningar för att greppa bra i snö och slask, så har man garanterat bättre gräpp än om man har MS märkta "vinterdäck" med 5mm mönster där saipningen nöttes bort för 5mm sedan...Dom däcken kan man lägga på som rulldäck på sommaren...
Lol det här är en riktigt bra tråd.
Chaffisarna är ju utsatta för stress av sin chef att de ska hinna med vissa leveranser.
Samt att de stressar på för att komma hem/fram innan deras körtid tar slut.
Då kan man ju ställa sig fråga vilka samtal som är jobbigast att ringa?
Exempel 1:
- Tjena chefen, du det var snö och drivis på E4an utanför Linköping så jag fick slå av på takten, jag får sova här men kunden får sina grejer i morgon bitti.
Exempel 2:
- Hej älskling, jag blir lite sen hem. Jag är på sjukhuset. Körde av vägen strax utanför Linköping, bröt båda benen så illa att de fick amputera dem. Och så....och så....och så råkade jag dra med mig en bil med tre små barn i och deras mamma. Alla dog. Men jag kämpade allafall väl för att hinna i tid!
Jag kör också lastbil. Jag tommade förra vintern med en trailerdragare mitt under snöstorm från Malmö upp till dalarna. Dragbilen hade vinterdäck.
Det var bland det vidrigaste jag varit med om. Mycket förmodligen då jag inte hade nå last och tyngd på hjulen.
Man är tvungen att ha lite fart, annars kör man fast. Det behövs inte mycket lutning innan man fasnar om man inte har farten uppe i dessa väglag. När man fasnar, då blir det kaos i trafiken!
Jag var också med om att lastbilen blåste i sidled, men det som hände i mitt fall var att trailern tappade inte greppet, utan själva ekipaget vek ihop sig, drivhjulen på dragbilen sjöts i sidled så man fick ratta emot och åka med bredställ tills man kommit i lä igen.
Detta fenomen hände på varneda äng jag passerade, I ett sånt läge spelar det ingen roll hur sakta man kör. Snarare snabbare så man kommer över ängen nån gång.
Att vägra köra sånna dagar skulle leda till att företaget förlorar kunden och jag förlorar jobbet.
Min körning gick bra, men kommer ihåg dagen som det var igår. Vidrigaste jag varit med om, trodde aldrig jag skulle komma hem.
Angående stadstrafiken så är folk otroligt stressade och har inte tid att vänta på ett tungt fordon. Vågar man inte ta för sig kommer man aldrig dit man ska.
Är man därmot tuff och tar för sig märker oftast bilisterna att det kan vara smart att lämna lite plats. Det fungerar inte att själv försöka vara hjälpsam och släppa förbi bilar och ta plats när de finns osv. Då kommer man aldrig fram.
Därimot när man ska backa in nånstans och bilar och cycklister ska förbi, till vilket pris som helst. Att köra förbi på gångbanan mellan släpet och lastkajjen är inte direkt ovanligt. Cycklisterna skulle nog helst vilja cyckla under släpet om det gick.
Mja, men om Ingen körde dessa dagar så var ska kunden vända sig?
Ingen ska behöva känna en sån press och rädsla under sitt "helt vanliga och trygga jobb" - då är något riktigt fel.
Cyklister, var ska jag börja. Hur många gånger jag önskat att jag inte tvärnitat när någon dum jävel fått för sig att cykla rätt ut i gatan från trottoaren. Samtidigt vill jag inte ha en annan människas liv på mitt samvete (eller ja det finns 2-st här i världen som jag inte hade tvekat en sekund på att avrätta, men i övrigt)
Men Andreas då... Vi skall visst dra till med de mest extrema jämförelserna, då blir det lätt väldigt mkt dubbelmoral när det handlar om Z-skribenter. Den där olyckan kan mkt väl hända då du gasat ur din mustang eller M5, vad du nu kör idag, lite för hårt och du får ringa hem till dina kära o säga samma sak... Men i ditt fall va du bara ute och busade i rent nöje när du blev av med benen och tog med dig en bil med en småbarnfamilj i som alla dog.
Förstår du åt vilket håll jag pekar ??
Inte jobbat på ett tag va ? Det är alldeles för vanligt i många yrken idag. Speciellt då det gäller transportyrket. Försenade saker kan få förödande effekter för flera led. Och med de pressade priserna idag hänger många mindre företagare i tunna tunna trådar. Minsta lilla miss kan betyda hejdå.
Vill göra ett litet statement till i debatten...
Några säger att folk inte skall rätta folk i yrken de inte vet nåt om.
Då kontrar de andra med att säga " Jag måste väl få säga till om läkaren kommer in på fyllan och skall operera" och liknande saker. Men gott folk, för att dra till med en gammal klyscha, det är skillnad på äppel o päron.
Jag kan säga till en annan yrkesklass om de gör uppenbara fel. Men jag kan inte komma och säga hur de bäst genomför sina yrken. Jag kan tex inte säga till den nyktra och väldigt duktiga läkaren hur han bäst lägger snittet vid en operation, eller vilka insttrument han skall använda.
Jo men nu handlade det om just de läkarna som t.om Kalle 12-år ser att det är något märkligt med. Det handlade inte om de som sköter sitt jobb.
När du kör i en karavan på 20-bilar (och lastbilar) i 20km/h (pga att det inte går att köra snabbare) på motorvägen och det kommer en långtradare och dundrar förbi i 90km/h för att sen 1-mil längre fram upptäcka att nu är det stopp, varför - jo idioten som körde om oss har ställt sig på sidan. (Detta har hänt mig några gånger) så hade du nog också tänkt, ja vad fan trodde han själv?
Edit: och senast jag jobbade var i December förra året, tror knappast världen har förändrats helt sen dess.
Rent generellt så ska det inte spela någon roll om det är en 20 tons lastbil eller en 800kg:s micra, man ska visa hänsyn oavsett.
Kan förstå att lastbilar och annan tung trafik kan behöva extra lång bromssträcka nu när det är halt.
Men när det är mycket trafik som t ex på Essingeleden så krymper avstånden till alldeles för korta avstånd oavsett vad man sitter i för fordon.
Om jag ser en lastbil börjar blinka för filbyte så låter jag han göra det. Men ligger jag jämsides med honom så blir jag tokig att han börjar blinka. Vet ju inte om han sett mig eller om han bara vill börja blinka i god tid för att fler inte ska börja köra om.
Att sköta transporter idag måste vara sjukt jobbigt. Det är verkligen till att offra körkort och andras liv varje dag för att ha chans att nå de krav som krävs, så ska det inte behöva vara tycker jag.
Det är ju helt klart fel på systemet och inte förarna.
tror att detta är ett problem som bara finns i södra sverige...där vanligt folk inte kan köra när det är snö och halt. i norrland så är det inte samma bekymmer. där kan folk köra eftersom de har vinter 6 månader...
Precis som Menghini skriver så är halkan annorlunda. I norrland finns mkt skog som stoppar vinden, i skåne är det slätt och kalt. Detta gör att det ibland bildas stora drivor med snö på motorvägen. 2006 körde jag från Hbg till Lund i en konstant lutning pga all snö som hade lagt sig.
jag tvivlar på att det fins någon chef som sätter sådana krav på sina åkare.
dom flesta jag pratar med fått tydligt reda på att godset och förarna ska komma fram oskadade och det får ta den tid det tar..
kostar företagen mer med skador och i värsta fall dödsfall. en att dom förlorar lite på att godset kommer fram lite senare!
som ditt Exempel 1 ska inte vara några problem.
Mao bör chaufförerna anpassa sin hastighet efter rådande väglag - annars blir det rejäla förseningar...
Generellt sett så blir det lite lätt löjligt i tråden då lastbilschaufförerna försöker framhäva hur oerhört svårt och stressigt just de skulle ha det i sin yrkesroll. Kan ärligt talat inte se vad som skulle vara särskilt intellektuellt eller fysiskt krävande att framföra en lastbil, oavsett väglag.
Stress och deadlines är f ö ngt som finns i de flesta branscher och yrkesroller, där även andra personer och företag är direkt beroende av att produkten/-r levereras på tid. Den enda faktor som i praktiken skiljer den sortens leverans från den som en lastbilschaufför utför är just väderleken/väglaget, vilken/vilket inte är direkt påverkbar(t) - och följaktligen kräver anpassning från chaufförens sida.
Tror inte det är många som väntar på gods som skulle gå i taket för en försening på en halvtimme eller timme om vädret varit orsaken. Däremot så uppskattas det garanterat desto mindre om förseningen blir till dagar eller veckor pga förstört gods beroende på lastbilen vält pga bristande anpassning efter väderlek/väglag av chauffören...vilket därför borde göra det hela hyfsat självklart - även för en "chaffis" - om vad som är rätt sak att göra.
Sakta ner = komma fram ngt sent. k
Köra på ett sätt som innebär förlorad kontroll = komma fram väldigt sent, alt inte alls. Svårare än så är det inte.
Vi får t.ex vår leverans före kl 08 varje morgon. Transporterna går vidare ut till slutkund på förmiddagen, med deadline vid olika klockslag före kl 10.00 beroende på vilken transportfirma det handlar om. Om vi inte får våra varor i tid så kanske dom inte hinner skickas vidare, och det är förstås skitkul för en kund som har haft kundens bil sönderskruvad på lyften sedan igår och väntar på delen för att kunna sätta ihop, få ut den och in med nästa.
En liten försening kan orsaka en stor kedjereaktion.
Jag förstår absolut! Och jag tycker att detta är ett ämne som är viktigt att diskutera, därför kom jag först med de två argumenten som faktiskt är viktiga för chaffisarna eller hur? Att leverera + slippa sova borta. Men man måste ju ändå göra en riskkalkylering som förare av ett så tungt fordon. Det är det som verkar förekomma lite för sällan. Jag säger absolut inte att alla CE chaffisar är puckon. Men det finns de som riskerar livet på sig själv och andra! Häromdagen så låg jag i 80km/h på centralbron, i högerfil. Då låg det en dragare + trailer bakom mig och studsade på fartspärren, tills han kastade sig ut och körde om. Då är det 50km/h där och var snöstorm.
Chansen att få ringa samtal nr2 är större för mig och jag kör M5 i 315km/h på Essingeleden kl16:30 en fredag. Därför gör jag inte det.
Chansen att få ringa samtal nr2 är mindre för mig om jag kör i 315km/h, har sprillans nya däck, klockan 06:30 en söndagmorgon den 20e juli på Nynäsvägen mellan V-H och Jordbro. Därför gör jag det där i så fall om jag nu är "tvungen"!
Chansen att få ringa samtal nr2 är större för en lastbilschaffis om han ligger i 90km/h i nedförsbacken vid Jönköping i snöstorm. Därför ska han inte göra det.
Och där är det ju lika för lastbilschaffisen att olycksrisken sjunker om han tar det lugnt när förhållanden inte är optimala :)
Det är det enda jag vill säga. Har absolut inget med dubbelmoral att göra. För jag vet att jag aktivt fattar beslut att utsätta både mig själv och andra för minimal fara. Jag håller mig ur vägen för lastbilar, jag smiter inte in framför tradare när de håller lucka på motorvägen eller kör som ett svin när det är mycket bilar omkring. Ett 30-tons ekipage i 90km/h lär ha ännu större rörelseenergi än ett 2-tons i 300km/h. Sen kan man ju fråga sig vilket ekipage som är vanligast på svenska vägar :)
En grej som ingen nämnt i det här med att det blir förseningar, och som gör att många chaufförer kör som de gör är ju kör- och vilotidsreglerna som det verkar vara häxjakt på..
Jag vet att min exemepel är överdrivet, fast jag tror du missat avsikten. Det var ett svar på att man aldrig någonsin ska yttra sig om något man själv inte arbetar med. Kul samhälle vi skulle ha då.
Nu har jag själv kört lätt lastbil inom Posten i 3 års tid och åkt med fullstora ekipage i alla fall 50 ggr, både sommar och vinter. En vän driver åkeri. Har själv haft båt och dragit runt den många gånger. Så vitt jag har noterat har dessa kombinationer ganska många instrument gemensamt. En ratt, gas, koppling ,broms, blinkers och tuta. Dessa instrument använder man för att "lägga snittet", dvs ta sig fram. Sen att det finns andra fordonsspecifika finesser och körteknik för tex rattutslag i sväng är irrelevant. När väl lastbilen rullar på säg motorvägen är det att jämföra äpplen med just äpplen. Man åker trots allt på samma vägbana med samma regler och förutsättningar som alla andra.
Det är inget snack om att det kvalitetskillnad när olika kör. Det handlar om allt från förutseende till hur personen bromsar och gasar, vissa rycker som tokar, andra kör som bästa Mercedes automaten. Det är samma med restauranger ,maten kan variera skapligt beroende på vem som är kock , fast man lagar samma meny. Om folk blir sjuka av den ene kockens mat har man all rätt att kritisera och diskutera saken med honom/henne.
Andreas, i stycke 1 så kommer du iaf med en skaplig överdrift :). För det första, ligger han på fartspärren o studsar bakom dej, hur kan då öka farten o köra om ? ;)
För det andra så är centralbron inte en speciellt lång sträcka och att en lastbil först skall ligga bakom dej o trycka i 80 km/h för att sen köra om innan vägen delar sig i 2 st kraftiga kurvor åt varsitt låter för mig som en kraftig överdrift utan att den lastbilen skulle gått rakt fram in i räcket. Jag tror du nog skarvade med en 10-20 km/h för att det skall låta lite mera extremt ;)
Om du dammar in i en Suv full med familjen svensson i 300 blås med din M5 eller jag med en 30 tons ekipage (det va inte nån stor rackare det, ingen last ? :D) i 90 så lär resultatet för familjen i suven bli densamma. Enda skillnaden är väl att jag troligen överlever, medans du följer med familjen till skaparen.
Det är allmänt känt bland trafikanalytiker och trafikövervakare att det mest dödliga vi har på våra vägar är lastbilschaufförer. Man kan tycka att all utbildning de genomgår innan de får sitt förarbevis borde få dem att inse att de framför en svårstoppad massa som om den misshanteras riskerar ta livet av både medtrafikanter och dem själva. Kort sagt så är ansvaret att framföra ett sådant fordon stort. Detta ansvar förvaltar en stor mängd av chaufförerna med att i sin hytt under färd bland annat spela playstation, titta på Ricky Lake, läsa senaste Trucker, koka kaffe, surfa på facebook etc. Det finns chaufförer som tittat på vägen när de kört av eller på/över någon men vid väldigt många av olyckorna sitter chauffören och avnjuter Tight teens and Big Truckers 14 eller någon annan kvalitetsrulle vilket förklarar den ofta bristfälliga uppmärksamheten på vägen.
Det är hög tid att samhället tar problemet med dessa oansvariga trafikmarodörer på allvar. Obligatorisk övervakningskamera i varje hytt länkad till polisen känns som ett rimligt sätt att förhöja disciplinen hos förarna.
Med Vänlig Hälsning,
Tänkta utala mig, men herregud jag orkar inte. Vilka jävla idioter det finns här i världen, och många av dem har skrivit i denna tråd...
/Fredde, långtradarchaffis
Varför har så många lastbilschaufförer sånt agg mot utländska bilar o förare? Är de så mycket sämre på att köra än våran inhemska variant?
Skrev detta ovan sen hände det i fredags. Inte bara elever eller bilförare som är i sin bubbla.
Har ju lite ont i nacken nu då suck
http://img602.imageshack.us/img602/8928/krocklastb.jpg
Jag har testat det där. En svensk lastbilschaffis som tyckte att valhalllavägen i rusningstrafik var ett lämpligt ställe att börja meka med kaffebryggaren. Och dessutom var korkad nog att berätta det. Jag kan ju glädja dig med att det var 15år sedan o nacken gör fortfarande ont...
Och dessutom kan man få wiplash i vilken jäkla hastighet som helst.
Som jag har sagt förut, så hoppas jag innerligt, attnr plogbilarna ska ut på e4an, så ska dom ha polis eskort så inga idioter kan köra om dom.
Sen måste jag säga till dom som kör personbilar, o gnäller på oss som kör i yrkestrafik, har ni testato kört lastbil.?
Om inte så testa o gör det i detta väg lag, det edna som gäller är att när du väll fått upp farten är o försöka hålla den om du rullar me 60 ton, annars så vid första bästa backe, så är du lurad.
För du lär ha farten me dig.Går Lärarna ut o säger till och med så, så ni vet.
Tycker det är ett jäckla gnäll på yrkesförarna när det är bilisterna som i 95 % av fallen som är dne stora boven, jag ser det gång på gång här i gävle, att folk inte bryr sig om lastbils förarna, när det är halt ute.
har fått hjälpa ett ex antal stackare svenska förare, för att då har någon smart personbils förare stannat i en backe ooså står timmer bilen där o spinner trots tandem drift.
Sist gången en kille gjorde så blev ahn av me körkortet för att snuten såg han, både jag o lastbils killen garvade åt han när vi såg det.
Tyvär är det personbils förarna som är den största boven i dramat
Men du Leffe. Man blir knappast av med körkortet för att man stannar i en backe. Eller?
Ni lastbilskörande zatyaner verkar inte vara ute efter hänsyn eller försåelse ifrån personbilar. Allt utom total underkastelse verkar ju vara ett hån mot er som yrkesgrupp.