Med en distinkt skillnad - det var inte några personbilsförare som körde runt med andras avföring i lasten... ;-)
Utskriftsvy
Tråden är över 90 sidor lång.Om något vettigt skulle komma ur den borde det ha skett för minst 80sidor sedan...men då diskuterades väll redan hurvida det skulle råda lastbilsförbud på vintern eller nått...
En annan sak som slog mej var att Atarimanen antagligen har lagt mer tid på den här tråden den senaste tiden, än vad han rimligtvis kan ha blivit "bestulen" på genom att ha legat bakom omkörande lastbilar...=)
Sin egen, ja. Inte andras.
Med tanke på de ogenomtänkta svar och inlägg som kommit från flertalet av lastbilssidans företrädare så framstår det här som den nivå det önskas ni hålla det hela på? :-)
Skämt åsido, så är en stor anledning till att omvärlden ser på lastbilschaufförsyrket som allt annat än glamouröst och stilfullt just er valda yrkesroll i sig, om det inte var självförklarande...köra sopor, hantera latrintömning, leva på en diet av Statoil-mat, sova i lastbilshytten, etc = inget som förknippas med vare sig stil eller elegans, oavsett hur väl man utfört dessa sysslor eller hur nödvändiga de än må vara i samhället (Statoil-dieten undantagen - ja inte att anses som stilfull el elegant alltså, utan allt annat än nödvändig).
Återigen dock, problematiken med effekten av den tunga trafiken tydliggjordes ännu en gång iom vältandet av slambilen. Förhoppningsvis kommer dessa problem/risker reduceras betydligt vid införandet av de nya EU-reglerna, så låt oss hoppas det blir så få undantag för dessa som möjligt.
Men det är ju mer omvärldens problem/fel att de inte vet hur verkligheten ser ut.
För det är ju inte direkt så att alla kör sopor eller slambilar. Och själv äter jag på en resturang som gör äkta hemlagad mat så ofta jag kan. Statoilkorv är aldrig ett alternativ.
Sen va de ca. 4 månader sen jag sov i hytten...och då gjorde jag de för att jag skulle köpa en bil 40 mil från där jag bor.
Ja...återigen ska allt endast va till din personliga fördel. Samtidigt som du säger att de är andra som är egoistiska. Undra hur många här som tagit de positivt om man kommer till deras arbetsplats...där dom befinner sig ofta...och börjat komma med inskränkande regler som skulle göra det jobbigare att utföra deras uppgifter.
Sen fattar jag inte ditt tänkande...men de lär jag ju aldrig göra. De som kör personbil har väl också gått en utbildning?! Men där ska man tydligen inte kunna ställa de minsta krav. Men om man jobbar på vägen och befinner sig där mååånga timmar om dagen. DÅ ska de tillämpas regler som gör att man inte kan ta sig fram lika snabbt och effektivt.
Det är verkligen kul att du tar upp egoism. Samtidigt som du har Noll förståelse för andra....och vill begränsa andra...som inte vill begränsa dig. Men chansen att du ser det något vridna i ditt tänkade är väl liten då du inte visat de minsta av intresse för nån annan än just dig själv.
Utveckla gärna hur du får mitt förslag till att lastbilar bör/skall hålla sig i högerfilen till egoism...samt var du ser jag sagt det inte skall ställas krav på personbilister.
Du verkar trots att du själv gång på gång konstaterat att lastbilar är mer långsamt gående och större fordon än personbilar totalt inkapabel att förstå att lastbilar därför är bättre lämpade i högerfilen så snart det finns snabbare fordon som nyttjar omkörningsfilen. Är du oförmögen att, trots ditt eget konstaterande, inse vilken fordonstyp som oftast orsakar köbildning?
jag kör 15 mil om dagen, och jag ser nästan aldrig lastbilar köra om varandra trots 2 filligt, men när det väl händer så går det ändå rätt smidigt.
Visst förlorar jag 30sek om dagen, men vad gör väl det.
tycker det är värre med de där smålastarna, typ vw transporter, mercedes vito, caddy, expert och allt vad de heter . Dvs hantverkarnas bilar, för hantverkare verkar inte kunna köra bil .
en omkörning ska tydligen vara att man ligger 1cm ifrån röven på min bil, och sen köra om och nästan preja en av vägen.
eller så ligger de i 140km/h när alla andra ligger i 40 på motorvägen för att det är glashalt på vägen.
sen har vi de idioterna som inte kan parkera på ica maxi.
de kör in på parkeringen och tvärstannar, för då ska de börja blicka över parkeringsplatsen var man ska ställa sig, vilket leder till att vi vanliga människor står på vägen och blockerar trafik eftersom vi inte kommer in....
det händer varje dag istort sett, vilket är ett större problem än att en lastbil kör om en annan.
För du vill förbjuda andra att få köra om, ganska uppenbart var egoismen är?? Anser jag iaf.
99% av min tid så befinner jag mig i högerfilen...vilket de flesta andra lastbilar gör med. Men ibland är det väldigt stor skillnad i hastighet. T.ex. backar. Nåt du inte Alls verkar förstå...jag kan inte förklara det mer tydligt än vad jag redan gjort.
Tunga fordon har minst lika mycke rätt att befinna sig på vägarna vet du...eller, du kanske du inte vet. Men så är det iaf.
Mitt förslag underlättar för merparten av trafikanter genom ett förbättrat trafikflöde (även för lastbilar) - finns således inget egoistiskt i det. Att däremot i kilometervis blockera trafiken med sin lastbil vid omkörning för att personligen ev tjäna ett par minuter under en dag, det om något är både egoistiskt och trångsynt.
Ja, visst skall tunga fordon få framföras på vägarna - så länge de, likt andra trafikanter, inte förhindrar övrigas framfart. Det är precis det jag framhållit, synd du ser saken så snävt att du missat den punkten.
Vad får en lastbil med släp köra i som max? Har för mig att det finns åkerier som kör 3km/h under gränsen för att få ner miljöpåverkan.
Jag har för mig att gränsen ligger på 80km/h och har därför valt att räkna med siffrorna 80km/h och 77km/h. Men för att göra alla glada så räknar jag med 75km/h istället och har då tagit höjd för ev inbromsningar etc.
Saxat från Startsida - Yrkestrafikportalen
"Under två på varandra följande kalenderveckor får den totala körtiden vara högst 90 timmar. "
Dvs att den maximala distansen som en lastbil med släp kan nå på två veckor blir:
80*90 = 720 mil (något som aldrig lär hända men låt oss leka med tanken)
De som väljer att köra i 75km/h kommer då maximalt hinna: 675 mil.
Dvs en förlust på 720-675 = 45 mil på två veckor.
Dessa 45 mil tar då den miljövänliga lastbilen 6 timmar att ta igen. (detta utslaget på två veckor)
Slår vi då ut dessa 6 timmar tidsvinst på 14 dagar så får vi: 0,42h avrundat 26 minuter per dag.
Nu kanske detta låter otroligt och fantastiskt att kunna spara in 26 minuter per dag genom att köra om någon som kör i 5km/h lägre hastighet. Sanningen blir en annan då vi tittar vidare på hur verkligheten ser ut. Det är sällan någon kör i Konstant maxhastighet och större delen av dessa timmar som nämns ovan framförs i betydligt lägre hastigheter.
Min Gissning blir att dessa omkörningar på en daglig basis ger en tidsvinst på maximalt 10 minuter.
Jämför detta med följande:
Lastbil A kör om Lastbil B. Omkörningen sker i 80km/h och pågår i totalt 20 sekunder. (Tid från det att Lastbil A går ut till vänster tills Lastbil A svänger in i Högerfilen och bakomvarande trafikanter kan köra om)
Personbil A kommer körandes i vanligt motorvägstempo, då hans bil inte är elektroniskt begränsad till 110km/h så håller han 130km/h som får ses som en godtycklig genomsnittshastighet bland vanliga trafikanter (Zatzymedlemmar)
Han måste således sänka sin hastighet från 130km/h till 80km/h - dvs 50km/h.
Under 20 sekunder förlorar han således den sträcka han hade kunnat köra på 20 sekunder i 50km/h. ca: 300 meter.
Detta är knappast ett problem om bara händer en gång. Men jämför detta med att han nu råkar ut för detta 1 gång i timmen och att även han kör i 90 timmar. Då får vi istället 300meter * 90h = 2700km = 270 mil i ren förlust.
Och det slutar inte där. Skit i att även han kör i 90h, säg att det händer två gånger mellan två punkter på motorvägen. Att det inte bara är Personbil A utan även B,C,D,E,F,G,H,I,J som måste bromsa in och förlorar dessa 300 meter var. Dessa 30 meter borde ta lite mer än halva tiden att ta igen dvs ca 12 sekunder per bil.
Har vi då 10st bilar som förlorar 12s var så har vi 120s dvs 2 minuter i förlust för att en lastbil körde ut en gång. Efter två gånger är vi uppe i 4 minuter.
Det krävs med andra ord bara att det sker 5 omkörningen av en lastbil och att 10 personbilar påverkas på detta sättet som exemplet ovan, för att vinsten som lastbilen gör är lägre än den totala samhällsvinsten.
Vem är det som är egoisten egentligen?
Mvh
inte en chans att det är max 80, snarare 89-90kmh. plus att visa nog kör snabbare trots att de väl har färdskrivare? när jag har 110kmh på mätaren så segar jag mig om tex m4:s lastbilar (eller heter de 4m?) de kör iaf snabbare.
däremot lastbIlarna med betong går i dryg 50 i uppförsbackarna, vilket borde ge betydligt större hastighetsskillnad än ditt exempel.
Men i din värld verkar alla omkörningar vara kilometerlånga...vilket verkligen inte stämmer med verkligheten.
Idag låg jag och ett par andra långtradare bakom en seg gubbe (vad de såg ut som) i en 206:a på E20. Vi låg där i ett par mil...och vi kunde inte ta oss om...vilket gjorde att personbilarna bakom oss heller inte skulle kunde ta sig om. Borde de va straffbart att göra som gubben...även om han inte körde jääätte långsamt.
Nu har du missat lite i din räkning.
300 m = 0,3 km
0,3*90 = 27 km = 2,7 mil.
Dock så ligger snitthastigheten på en fjärrbil på 67-68 km/h. Jag har en snitthastighet på 57-60 km/h beroende på tyngden på lasten samt hur många lastningar/lossningar.
Jag ligger ofta på gränsen med körtiden och om jag kan hålla 90 km/h i 35 mil istället för 80km/h ger de mig ca: 0,48 h = runda slängar 25 minuter. De kan jag oftast hålla från jag startar tills jag kommer in och "snurrar" runt lite i olika städer. Dessa 25 minuter kan vara skillnaden mellan att hinna hem lagligt eller hamna 3,5-4,5 mil hemifrån.
15-20 av dessa mil går tidigt om dagarna då man i princip är ensam på vägen.
Du räknar väääldigt konstigt POI :) Det är väl knappast lastbilsförarens fel att bilen bakom håller en för hög hastighet? Va händer om han kommer i 200km/h? Ännu mer fel av lastbilschauffören?
Sen är det få som går ut och lägger sig och kör om i 80, utan då gasas det upp max för att komma om så snabbt som möjligt, alltså 89km/h. Plus att alla vägar faktiskt inte är 110 vägar...utan de kan va 90 eller 100 med.
Och tidsförlusten för lastbilen bakom blir bra mycke större om han är snabb i backarna...medans den framför är lastad till 60 ton. Att han alltid ska bli sinkad i varje motlut.
Och precis som lastbilar blir personbilen mer miljövänlig/snålare om den kör långsammare...är ju inget som bara rör tung trafik. Så du får allt gå tillbaka till skrivbordet och suga på nån annan formel.
Kör som grisar på 30-vägar också :/Citat:
Ursprungligen postat av Alrik
9km/h som max...medans du snackar om 130km/h som nåt medel. Men visst jag är väl inte född till nån ängel bakom ratten i min personbil. Dock kör jag en 4-aut privat nu...mer av en glidarbil så 110 känns som max för den.
Själv brukar jag ligga i 84km/h med lastbilen. Delvis för att den hamnar på lämpliga varv...delvis för att jag gillar siffran 84 av nån anledning. Samt delvis att många andra yrkeschaufförer verkar gilla just siffan 84 med.
Trailerdragare verkar dock gilla siffan 89 mest :)
"De största syndarna när det att slarva med bältet är yrkeschaufförerna, enligt en undersökning gjord av NTF.
– I tunga fordon som stora lastbilar använder bara knappt hälften bälte, säger NTF:s vd Jan Sandberg till Dagens Nyheter."
Varannan trafikdödad hade inte bälte | Inrikes | TT | Senaste nytt | Aftonbladet
En anledning till att yrkeschaffisar inte har bälte på sig i tättbebygtområde är att man har så många stopp längs vägen, jag har inte bälte på mig när jag kör inne på industriområden pga att jag stanna mer eller mindre var 50 meter och lossar, och hinner inte få upp nån fart.
Atariman; Vad jobbar du med?? Nyfiken i och med att du är så anti den tunga trafiken??
Vad har de med ämnet att göra? Lika mycket som att de inte skulle va nån stil eller elegans att köra slambil? Men den frågan fick jag aldrig svar på innan heller....tydligen fler som tycker det är jobbigt.
Lösning att ställa alla slambilar...skulle nog få samhället att bli något mindre stiligt.
Är dåligt att inte ha bälte på sig tycker jag. Själv känner jag mig "naken" utan bälte oavsett om jag sitter i personbilen eller lastbilen. Man vinner inte heller någon tid genom att skippa bältet eftersom man knäpper/knäpper upp det precis innan man stannat eller precis efter man börjat åka.
Dom flesta som dör pga avsaknad av bälte kan jag garantera att dom sitter i en personbil.
Många i det här inlägget har inte riktigt pejl på vad som gäller tung trafik och bälten!!!
Tung lastbil UTAN släp får köra i 90km /tim max! Tung lastbil MED släp är det samma regler som för ALLA fordon MED SLÄP 90 KM/tim!!!!!!! MEN alla Lastbilar är utrustade med ELEKTRONISK fartbegränsare som enligt EU lagstiftning skall vara inställd på MAX 89 KM/tim!! Bälte vid bilkörning är lika livsviktigt som att du har skärp eller hängsle på brallorna !!(sen finns det vi som går med brallorna på tre/kvart ibland! Men det ser jag som slarv!. De flesta YRKESCHAUFFÖRER fäljer gällande regler och framför sina ekipage med BRAVUR i trafiken!!
Om jag inte mins helt fel så är det väl bara 80 km/h med släp?? Oavsett om det är lastbil och släp eller personbil och släp...
Men vissa äldre bilar går snabbare än 90 pga att de inte har någon spärr, här är en som jag har kört
Scania 143 har bråttom på E4:an - YouTube
Och inte ens du hade riktig pejl ;)
Lastbil utan släp max 90 på motorväg och motortrafikled, max 80 på andra vägar.
Lastbil med släp max 80 även på motorväg och motortrafikled.
Personbil med släp 80 även på motorväg och motortrafikled.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/...stighetstabla/
Not sent from an iProduct...
måste säga att isåfall bryter alla lastbilar jag kör om på motorvägen mot detta...
de har väl något sätt att fuska med den elektroniska loggaren
Visst går det fuska men de flesta skiter i det och tar risken för att hinna med
passet inom den tid du har på dig, mycket högre böter på för lång körtid utan rast
än för 1-9 km/h för fort.
Lastbilsnäringen har tyvärr bitit sig själva i foten med att lägga låga bud
på fasta körningar, tom så låga att dom inte går runt på just den körninger
utan räknar med att det skall bli extrakörningar som pengarna kan tjänas på istället.
Sen finns det dessutom de som kopplar bort spärren för max 90 också
men det är mestadels utländska ekipage.
i fredags när jag åkte hem hade jag 120 på mätaren (farthållare på), och hade svårt att komma ifatt lastbilarna framför.. tror inte min mätare visar så jäkla fel....
polisen verkar ju inte bry sig ändå, så förstår om lastbilarna fortsätter.
Om du ofta har svårt att komma ifatt lastbilar när du åker 120 km/h så är det garanterat något knas med din mätare.
Jag ser sällan lastbilar som kommer och åker fortare än 90 km/h. Visst det händer ibland att man blir omkörd av trailerdragare som känns som ett möte men det är knappast dagligen.
Då tillbringar jag i runda slängar 11-13k mil per år efter vägarna...
jag kör ungefär 4000mil om året, så ja jag är inte i din liga.. men jag kan försöka filma med mobilen när det händer så får du se :-)
Finns lastbilar som har dispense för 110km/h
Nej det är inte elegant att lukta bajs, hur stor samhällsnytta det än må göra.
Det kom upp då det var du som började dra in exempel på hur vi andra (alla som inte har vipkort på rasta) har fördommar kring er förare.
Igår hände det igen, en lastbil låg och spärrade 4km innan vägen gick ihop. Detta märkte jag då jag stod uppe på en bro och hade väldigt bra översikt över idiotin. Varför stod jag då stilla på bron och hade tid att se vad som hände kanske någon undrar. Jo för att pga av att det på motorvägen nu bara fanns en fil och inte två, så fylldes kön upp på påfarten och upp på bron, vidare in i en rondell etc.
Väldigt smart jobbat ;) En eloge till alla yrkesförare och deras kvicka tankekraft.
Mvh
När det händer olyckor så står det bara att en lastbil är inblandad men det står inte vems fel det är, om det är något tekniskt problem eller om det var nån personbil som var osaken till olyckan, lastbilen kanske väjde för personbilen och sen gick det som det gick....man ska inte döma innan man vet allt...
Brukar det ofta vara poliskontroller i dessa områden? Jag menar, underlaget för den presenterade statistiken kommer ju någonstans ifrån.
Jag är inte emot den tunga trafiken per se, utan enbart de onödiga negativa effekter den bidrar med. Ser inte riktigt vad mitt yrkesval har med saken att göra - men arbetar huvudsakligen inom internationell management, affärsutveckling och -optimering.
Vad det har med ämnet att göra? Ämnet är ju tung trafik, eller hur? Således bör man titta på vad den tunga trafiken och dess företrädare/utövare gör.
Ang svar på din fråga så fick du det några sidor bakåt i tråden, men kopierar in det en gång till för din skull: "en stor anledning till att omvärlden ser på lastbilschaufförsyrket som allt annat än glamouröst och stilfullt är just er valda yrkesroll i sig, om det inte var självförklarande...köra sopor, hantera latrintömning, leva på en diet av Statoil-mat, sova i lastbilshytten, etc = inget som förknippas med vare sig stil eller elegans, oavsett hur väl man utfört dessa sysslor eller hur nödvändiga de än må vara i samhället (Statoil-dieten undantagen - ja inte att anses som stilfull el elegant alltså, utan allt annat än nödvändig)."
Eftersom du sedan citerade och svarade på just det inlägget så utgår jag från att du åtminstone läst det - även om det faktum att du reitererar frågan tyder på att du inte förstått svaret. Men, låt oss då gå på din linje om att inte alla lastbilschaufförer kör slambilar eller sover i hytten - vad är din definition av stil och elegans?
Förmodligen är det huvudsakligen i ditt valda skrå som det isf klassas som stilfullt och kanske tom glamouröst att köra fordon lackade med saker som vargar, vikingar och andra spännande motiv, eller att gå under smeknamn som Leffe, Berra, Gurra, osv - samt köra grus, stenkross, schaktmassor, etc. De flesta inom andra yrkesgrupper lockas uppenbarligen inte på samma sätt av något av ovan nämnda attribut, då lastbilsyrket i sådana fall skulle lockat horder av folk.
Är det någon här som föreslagit att slambilarna skall beläggas med körförbud, eller är det din egen slutsats/ditt förslag?
Nu jobbar jag iofs inte på ngt specifikt kontor, utan oftast i styrelserum, på flygplatser/flygplan eller ute "på fältet" - vilket innebär en hel del bilkörning i olika världsdelar. Där jag med andra ord upplever "verkligheten" som den enligt dig ser ut. Att jag tillika har förmågan att tillgodogöra mig text, statistik och siffror samt kombinera dessa till att förstå helheten är bla ett av skälen till att jag får de uppdrag jag får.
Åter till ämnet.
Det är svårt att diskutera med nån som inte vill förstå