Jo, visst var det så. Lät så roligt när de diskutera problemet med olja i motorerna bara....
Utskriftsvy
Dock så måste väl antalet nysålda bilar utan ESP m.m de senaste 5 åren vara i princip obefintliga ? Den enda bilen jag kan komma på utan är väl de absolut snikigaste varianterna av Dacia.
Vad gäller filhållning/döda vinkeln-system med mera så är detta ett oerhört mycket mindre problem rent körmässigt på personbilar. Bara detta att långtradare och bussar vinglar över hela vägen när det blåser lite borde räcka som argument till varför dessa "väghållningkit" borde vara standard för länge sedan. Är ju ren action att köra om en lastbil i sämre väder.
Kostnaden för dessa system i förhållande till vad fordonet kostar är marginella. I personbilar behöver man ofta köpa flera saker som "teknik-premiumpaket" för kanske 30 000 kr för att kunna få sådana system. Det är väldigt stor kostnad procentuellt på en bil annars kostar 200-300 000 kr i baspris. I så fall ligger det på tillverkaren att minst halvera detta pris.
Vill minnas att det var någon tradarchaffis som tidigare i tråden sa att det var i det närmaste omöjligt att veta om det låg bilar i lastbilens döda vinkel utan att börja klättra omkring i hytten. Bara det känns som ett skäl till lag på döda vinkel-kamera-ish.
De stora tekniska problemet är ju antisladd. Filhållning samt nån typ av dödavinkelsystem borde inte va så svårt tekniskt...eller dyrt för den delen. Men skulle säkert göra en väldigt stor nytta. Vet inte hur det är nu...men om dödavinkelsystemet skulle kunna upptäcka cyklister och fotgängare med, så hade det ju varit jättebra!
Den stora kostnaden blir ju att köpa ett helt nytt ekipage! Och tänk om hela Europas fordonspark ska bytas ut så snabbt...
Hade även varit intressant att veta hur vettiga antisladdsystem är i dagens läge.
Jag har dom här säkerhetsfunktionerna i min lastbil. Automatisk broms och varnare vid vält/krockrisk, döda vinkeln varnare och filhållningssystem.
Om jag ska dela min uppfattning om systemen är den: Automatiska bromsen känns livsfarlig ibland. Är det blött ute känns som risken för sladd är väldigt stor.
Filhållningssystemet är det mest irriterande jag stött på. Det räcker med att man vinglar lite så börjar det tjuta i hytten. Då en lastbil är 260cm bred utan speglarna och filerna på essingeleden är 280-300cm ger jävligt mycket tjutande så den hålls avstängd.
Däremot är dödavinkeln varnaren väldigt praktiskt. Ligger en bil i högelfilen och jag slår på blinkersen blinkar instrumentering och ett ljud uppkommer. Riktigtpraktiskt. =)
Rena rama USS Enterprise alltså! :)
Blåser "lite" är väldigt vagt. Vill påstå att det inte är några problem att hålla ett ekipage rakt under dom flesta väderförhållanden. Problemet är väl snarare när det blåser storm och det kommer kastvindar då gungar det till lite samt att man får styra emot. Fast det är ju inte så konstigt eftersom en långtradare har drygt 100 kvadratmeter som det kan suga tag i.
Men det blir helt klart intressant att se hur reglerna utformas. Det som verkar finnas just nu är ju väldigt luddigt vad det innebär.
Personligen tror jag det kommer att bli en längre övergångsperiod samt att det kommer bli undantag för väldigt mycket. Som nu t.ex. finns det många undantag som bygger på att om du har ett släp från ett visst årtal så behöver du inte ha EU-staketet på sidan osv. osv.
De kommer inte kunna gå att tvinga en hel bransch på ett par år att byta ut alla fordonsenheter till nya pga. nya regler. Sen tror jag det kommer bli en topp av beställningar innan dom nya reglerna träder i kraft precis som det blev innan den digitala färdskrivaren kom. (Digitala färdskrivaren är mycket bra även om den bitvis snedvrider konkurrensen)
Vi får vänta och se vad dom nya reglerna innebär.
Det är där ett flertal undantagsregler kommer in i bilden. :)
Utan undantag så kommer ju en sen 2012 vara utdömd redan tre år senare. Problemet ligger in i bilarna utan i alla släp som inte byts ut lika ofta som bilarna. Ett bra släp överlever många bilar och rullar ganska lätt 300-400k mil innan det är "slut".
Fast jag kan tänka mig att det kommer gälla lastbilar och bussar och inte efterfordon för att göra det enkelt. Dvs. alla "gamla" efterfordon kommer att få finnas kvar tills det är dax för skrotning. Övergången med bilarna kommer ju ske automatiskt efter hand genom att dom flera seriösa åkerier kör runt 60-90k mil med bilarna. Då är det en tidsfråga beroende på hur långt dom rullar per år innan det är dax för nya.
Bara för att häva lite bensin på elden...
Västerbottens-Kuriren - Uppmanas köra på personbilar
Polacker som går en obligatorisk chaufförskurs för tunga transporter uppmanas att vid hotande olyckstillbud hellre köra över en mötande personbil än att köra i diket - allt för att inte skada lasten.
Lite mer utförlig artikel här:
Polska chaufförer lär sig ramma personbilar - Nyheter - Senaste nytt | Expressen - Nyheter Sport Ekonomi Nöje
Med tanke på flera personers vittnesmål om till synes galna manövrer även av svenskregistrerade lastbilar kanske man kan anta att metoden lärs ut även på andra platser än i Polen. :-)
nu börjar det ju bli lite off topic men själv tillhör jag nog en av dom som lessnat på vägarbeten med personal mest :P skulle man följa lite mer efter denna princip så skulle folk visa mer hänsyn till vägarbetare istället för att stora arbeten står tomma hela dagarna och att det tar 5 år att bygga någonting.
Lösningen:
Top Gear Road Works Part One - YouTube
Är det bara jag eller sitter det alltid minst 3 pers på räcket och softar när man kör förbi ett vägarbete ?
Någon mil är de 2-3 mil?
Förmodar att trailern körde i 90 km/h, då räknat på 2 mil så varade omkörningen i 13 min och 20 sek, 3 mil 20 min.
Är ytterst tveksam att du låg bakom såpass länge och om det var så skulle det vara många flera bilar som låg i kön bakom. 4-5 km kan jag köpa, dvs runt 3-4 minuter men det känns säkerligen som en kvart när man ligger bakom.
Försvarar inte omkörningen i och med att han inte gick in i mellan när det var möjligt MEN jag ställer mig väldigt tveksam till ditt påstående ang. några mil.
Väggren, tack för att du finns!! :D
Fy fan vad irriterande det är när de ska köra om, eller när de bara ska ligga jämnte varandra, borde vara olagligt att köra om på det sättet. Men ja jag vet vissa chaufförer gå på accord och ska köra in så mycket som möjligt. Eller när det struntar i omkörningsförbud vissa tider och stoppa upp rusningstrafiken grrrr blir förbannad på det!! Men det är bara det jag blir förbannad på vad gällande lastbilschaufförer!
Jag har som sagt aldrig försvarat liknande omkörningar. Själv så slår jag av på takten om jag kommer ifatt någon som åker 0,5-1 km/h långsammare än min lastbil och lägger mig bakom. Man vet ganska snabbt om man har lättare last/ starkare motor om man har möjlighet att köra om i nästa rejäla backe.
Precis som personbilar har rätt att köra om så har även långtradare det fast ibland önskar man att folk gav fan i det.
Är det inte ganska egoistiskt att tro att enbart personbilar får köra i vänsterfilen på motorvägen och att dom är viktigare?
Sen försöker du ALLTID blanda in tankekapaciteten hos "dessa individer" direkt när det kommer till någon som du inte samtycker med. Är inte de konstigt samt "jag är bäst"-fasoner?
Är lite komiskt att "hata lastbilar sidan" alltid ska nedvärdera och tycka att alla chaufförer är idioter och borde utsättas för arkebusering?
Vet inte om man ska blanda in tankekapaciteten i detta då det finns fler idioter bakom ratten i vanliga bilar, men däremot passa jag mig extra för utländska lastbilar då det bevisligen kör efter störst gå först. Men att nedvärdera tankekapaciteten hos den ena eller andra bevisar att men själv har sämre tankekapacitet!!
Jo, det är lite dagisnivå i denna tråden ibland.
Kan ta ett intressant ex. jag såg igår. Ligger bakom en personbil som i sin tur ligger bakom en midjebuss, fast i vänster körfält. Det är inne i stan, så de är ingen längre sträcka det är 2 filigt. Dessa filer blir sen till en, och personbilen ligger i höjd med 3 axeln på bussen. Filerna trycks ihop från både vänster och höger...skyltar varnar om detta. Men personbilen ligger kvar....och blir sen irreterad över att han/hon blir knödd från både vänster och höger!! Jag ser sen hur människan fortsätter och vifta med armarna mot bussen, verkligen i noll förståelse för situationen.
Jag tror sådana scenarion är vanliga när de som inte kör så mycke...tror att de stora buffliga fordonet är de "elaka". När de helt enkelt inte förstår situationen de var i...och att de faktiskt var dom som gjorde felet. Lätt att skylla ifrån sig när man inte är insatt.
Angående omkörningar tycker jag inte nån ska göra långsamma omkörningar. Filer åt vänster är till för att köra snabbare. Men man kan ju hitta allt möjligt som ligger i vänster eller mitten filer och såsar fram. Många utan att ens fatta att de ligger i vägen. Sen vaknar de upp med ett ryck när folk tröttnar och kör om på insidan.
Fenomenet med att sätta upp omkörningsförbud för lastbilar i backar är ju en intressant historia det med. Skulle gärna tagit med människan som kom på den där. De finns några sådana på ställen jag kör. Ibland när jag kör tunga hemlass med småbatterier så kan jag ligga i en lång uppförsbacke i 40. Varför i hela världen ska en tom singel lastbil bromsa ner från 90 och lägga sig bakom? :-D
En helt annan sak är det om två tunga långtradare går upp för samma backe, den ena håller 42, den andra 45. Då det inte är nåt vidare smart att ligga i 45 på en 110 väg i vänsterfilen. Där kan man snacka om att skapa onödig frustration bland sina medtrafikanter. I övrigt betalar faktiskt lastbilar skatt med och har minst lika stor rätt att befinna sig på vägen, som vilket annat fordon som helst.
Då kan jag ta ett annat exmpel...åker sent på kvällen i sollentuna och närmar mig ca en buss vid en busshållsplats. Han står och blinkar att han stannat och jag närmar 400m bort och när jag är 50m innan då blinkar han ut och svänger ut framför..jag var helt ensam på denna väg och det ser han också. Vid nästa busshållsplats så stannar han EFTER busshållsplatsen för att släppa på nån som kom springandes an blockerar då hela vägen. vid tredje busshållsplatsen kan jag åka förbi. Tror du jag tycker han har någon förståelse för trafiksituationen då?
Allt han behövt göra var att vänta 5 sekunder mer och släppt förbi mig som kommer ensam på vägen på kvällen men nej så fungerar det inte tydligen.
Det jag menar är att man upplever situationer åt alla olika håll. Finns de med mindre koll trafiken oavsett fordon tyvärr.
Mvh
Var glad att bussen blinkade i alla fall, här i stan är det väldigt sällan de orkar göra det när de svänger ut från hållplatserna.
Å andra sidan har ju kommunen i sin gigantiska visdom byggt bort många hållplatser så nu stannar bussen mitt på vägen och agerar trafikpropp. Det är tydligen säkrare så eftersom det sänker hastigheten på berörda vägar..
Har varit med om liknande. Bussen stod och blinka länge utan att göra nåt....när jag väl kommit fram till bussen och börjat "köra om den"....då sticker han iväg. Känns ju inte som de bästa sättet att använda sin lagliga rätt på, eller va man ska kalla de.
De jag mena med mitt ex. var att personen gjorde klart fel, men sen inte fatta de, utan var t.om. så irreterad att människan satt och vifta långt efteråt.
Nu bevisar du ju att det är precis så illa som vi säger. Du kör 0,5 km/h fortare än någon och ska ändå ut och köra om i uppförsbacke. Man blir ju förtvivlad över hur illa ställt det med trafikmoralen när när du dessutom tycker att du gjort något vettigt och stolt beskriver hur du agerar. Följden av detta blir ofta en 50 bilar lång kö som tar oerhörd tid att lösa upp sig. Din lilla backomkörning kostar oerhörda mängder för medtrafikanterna dels medans du ligger och täpper till vänsterfilen och sedan i lång tid därefter medans de personbilar du klumpat ihop ska återgå till sina ordinarie hastigheter och i den processen ofta blockerar varandra under många kilometer.
Allt för att du ska spara totalt 2,5 minuter på sträckan mellan Öresundsbron-Stockholm. Denna "tidsvinst" ska ställas mot att det tillsammans med ett antal andra som beter sig på samma sätt ofta innebär att en personbilsförare lätt tappar 2 timmar på samma sträcka om det är lastbilar ute jämfört med om det inte är det.
Med Vänlig Hälsning,
Du har nog aldrig åkt bakom en fulllastad lastbil va?.
Brukar hamna bakom lastbilar som fraktar betong till husbyggen, och i en mindre uppförsbacke, så saktar de ner till runt 50km/h, och ännu mindre....
så om han då kan komma ifatt dom i 89km/h borde omkörningen gå ganska fort i den där uppförsbacken.
haha, de va nog snarare som bevisa din "kunskap" inom området.
Han säger att han ligger bakom på plan väg då de håller samma hastighet där. Men säg att den ena är en tom timmerbil med stor v8. Den andra är en gammal sliten 420 volvo lastad till 60 ton.
Mellan dessa fordon skiljer över 40 ton...plus att den lättare har större motor. Långt ifrån ett ovanligt ex. med tanke på hur många olika kombinationer som rullar ute på vägarna. Du tror inte de skulle göra en ganska stor skillnad i en backe? Nyfiken på vad du har för svar.
Ta och läs vad jag skrev och fundera igen vad som står som kommer du att förstå.
Tom kontra full lastat kan de skilja runt 40 ton.
Svag bil kontra stark bil är det runt 300 hk och 1000-1200 Nm som skiljer.
Precis som Andrew och Cörran skriver så är det som ett mött att köra om ett 60 tons ekipage när man själv går lätt (10-15 ton last).
Ett exempel är i Finnerödja backen så är man nere i knappa 40 km/h med 60 ton på med en bil på 480 hk. Samma bil med 10-15 ton så tappar man ner till knappa 70km/h. Då går en omkörning snabbt.
2,5 minuter kan stämma om man kan hålla konstant hastighet hela vägen. Samma väg lätt kontra tungt lastat kan det skilja uppemot 8-10 km/h i snittfart. Då skiljer det mer än 2,5 minuter på den sträckan du uppger. Snitthastigheten för en fjärrbil är 67-68 km/h för informations skull.
Ja, man bör ju kunna märka av det rätt enkelt kan man tycka. Uppenbarligen gör vissa individer dock inte detta, alternativt struntar i det. Vad som är värst låter jag andra bedöma men kan krasst konstatera att ingendera är en bra tendens i trafiken.
Att ifrågasätta en sådan sak som omkörningsrätt för långtradare är väl inte att se som vare sig fel eller särskilt underligt m tanke på de problem samt den irritation dessa omkörningar skapar?
Att i sammanhanget ifrågasätta just tankekapaciteten hos uppenbart felande och egoistiska individer är snarast att se som det mest vettiga, och har inget med någon besserwisserattityd att göra - utan handlar enbart om logik.
Var ser du likhetstecknen mellan "alla chaufförer" och "dessa individer"? Förordar inte heller arkebusering - däremot förändrade regler gällande skyldigheter/rättigheter för ffa tung trafik.
[QUOTE=Atariman;4564328]
Att ifrågasätta en sådan sak som omkörningsrätt för långtradare är väl inte att se som vare sig fel eller särskilt underligt m tanke på de problem samt den irritation dessa omkörningar skapar?
Att i sammanhanget ifrågasätta just tankekapaciteten hos uppenbart felande och egoistiska individer är snarast att se som det mest vettiga, och har inget med någon besserwisserattityd att göra - utan handlar enbart om logik.
QUOTE]
Undrar vem det är som är egoistisk i detta tänk :) Och vems tankekapacitet vi kanske borde diskutera. ;)
Att onödigtvis hindra annan trafik är väll redan olagligt, oavsätt om man gör det genom att med personbil hålla 60km/h på 110 skyltad 2+1 väg när omständigheterna inte kräver det, eller om man med lastbil envisas med att köra om flera andra lastbilar utan att gå in imellan trotts att utrymme för det finns.
Förstår inte riktigt varför man skulle införa ett generellt omkörningsförbud för lastbilar för att det finns klantarslen som redan bryter mot dom regler som finns...
Om alla lastbilar alltid kunde ligga på fartspärren på landsväg/motorväg skulle det kanse funka, men knappast som det är nu.Inte om man är ute efter att öka framkomligheten på vägarna i alla fall! På 2 filiga motorvägar skulle ju högerfilen mer eller mindre bli en enda lång lastbilskaravan som ringlade sej fram i samma tämpo som dom tyngst lastade gamla skorvarna klarar att hålla i dom brantaste backarna på vägsträckan, vänsterfilen skulle övriga få samsas om...På landsväg skulle det ju bli ännu värre.Skojj att ta sej förbi 4 långtradare som pga. omkörningsförbud hamnat bakom en sur gammal Scania 113 som knappt behöver en uppförsbacke innan EU mopparna börjar köra om på väggrenen...
Utveckla gärna. Vad är mest egoistiskt - att några få långtradarchaufförer orsakar köer, förseningar, tvärstopp, etc genom att "tvunget" göra farliga omkörningar, kilometerlånga filkörningar, eller andra direkt vådliga manövrer - alternativt personbilister/lastbilschaufförer som önskar kunna hålla ett jämnt tempo i trafiken?
Eller en person som nån gång ibland blivit hindrad flera minuter pga. att en lastbil gjort en omkörning, trotts att han inte kört särskilt mycket fortare än ekipaget han kör om, och därför vill ha ett totalförbud för omkörningar med lastbil, jämfört med någon som tycker att det är vättigt att man får köra om långsammare fordon om man kan göra det säkert och att utan att onödigtvis hindra andra trafikanter...?
Ett mynt har flera sidor...
Tror inte att dom där lastbilschauförerna du skriver om som vill hålla ett jämt tämpo, blir särskilt glada när dom istället för att ligga i 80km/h på farthållaren blir tvingad att lägga sej bakom nån gammal grusbil som håller 50 i uppförsbackarna, men kompenserar med att hålla 100 i nedförslöperna...
Finns väll redan?I uppförsbackar tycker jag är lite konstigt ioförsej, är ju där hastighetsdifferansen är störst...Har man fri sikt och inget möte så är det ju betydligt smidigare, och hindrar trafiken mindre, att köra om en tyngre/klenare bil i en uppförsbacke, än att göra det på planmark när bilarna går lika fort...
Ja, du kan ju ta dig en funderare på vad som är egoistiskt. För du kan bara se saker från ett håll...ditt håll. Allt ska vara anpassat att fungera för just dig.
Anser "vi" att personbilar inte ska få köra om varandra? Även om Agda 80 år nån gång gjorde en långsam omkörning. Nej, de gör vi inte.
Att det ska straffas kollektivt överallt hela tiden, för att de här och där sker omkörningar som tar längre tid.
Du diskuterar ur ett extremt egoistiskt tänkande...och verkar minst sagt ha ett kort tålamod i trafiken då du inte klarar av att tunga fordon kör om varandra. Den lilla biten ur ditt liv som du befinner dig på vägen. Men att förbjuda folk....och spärra av många möjligheter, öka stress...se till att vi som jobbar på vägarna får längre arbetsdagar, samt svårare att få ihop tiderna. Det är inga problem....bara du inte får ligga bakom en lastbil nån minut. Och...det är ju inte direkt så att de står stilla...du kanske får sänka farten från 110 till 90...i en personbil. Resten kanske du kan räkna ut själv.
Sen säger du att lastbilar skapar irritation i princip hela tiden. Med dom tankegångarna kan man lika gärna säga att alla mer eller mindre skapar irritation bara de befinner sig på vägarna. Och mer eller mindre ser till att öka trafikvolymen. Inte ett specielt hållbart tänkande, men däremot ett egoistiskt sådant. Men som sagt, tålamod verkar inte va din starka sida :) Och de är synd, för de är bland de bästa man kan ha i trafiken. Men i ditt huve verkar det ju bara snurra "jag jag jag".
Och folk som kör efter den teorin...att de är de ända i trafiken...mm, de är ingen dröm att ha brevid sig. Allra minst när man själv sitter i ett stort fordon, och människan får för sig att kasta sig in framför. Utan en tanke på nåt annat.
Att mitt tålamod skulle vara kort motsägs direkt av det faktum att jag skrivit och argumenterat i den här tråden väldigt länge. :-)
Återigen, handlar inte om egoism - utan om att trafiken skall flyta på med minimerade mängder hinder. Något alla vinner på, inte minst lastbilschaufförer.
Var påstår du jag skrivit att lastbilar skapar irritation i princip hela tiden? Att lastbilar ofta är orsaken till irritation och hinder i trafiken är väl iofs ingen nyhet, ens för en lastbilschaufför?
Jag pratade om ditt tålamod i trafiken. Då du verkar gå i taket över att andra kör om...och att de förstör ditt ständiga jag tänk.
Hinder? Med det synsättet är alla hinder i trafiken. Vilka ska få köra om då?
Du sa de själv precis...igen. Nyhet...jag visste inte ens att de var fakta? Om de är så många som irreterar sig borde de kanske ta sig en tanke om varför de känner så hela tiden. Själv är det väldigt sällan jag irreterar mig på tungtrafik, eller på saker i trafiken överhuvudtaget...när de gäller att andra tar plats...vilket man änna måste göra för att komma nån vart.
Saker jag stör mig på är sådana som aldrig kan blinka och liknande. De som verkar tro att de är de ända i trafiken, utan en tanke på nån annan.
Sen kan du ju ta dig en funderar på varför det i regel är lättare att köra om en långtradare, på en väg med bred väggren...än en långsam bilist, som ska ligga Mitt i vägen.
Även om man får ett långt tungt fordon nära kanten...och inte har nåt att vinna på de alls. Men de är väl ännu ett ex. från verkligheten du väljer att blunda för.
Ja, det verkar ju vara ett väldigt stort och jobbigt problem för dig. Att de finns andra i trafiken som också vill köra om långsammare fordon. Kommer inte ihåg att jag själv gått in och skrivit sida för sida om förbud mot att andra är ivägen för mig. Men du känner ju uppenbarligen så.