Känns som att tråden spårat lite :-)
Under tiden man kört mc har man fått lära sig att inte bara tänka på egna misstag, utan även på alla andras. Det spelar inte så stor roll om man den andra personen hade väjningsplikt när du ligger där mosad..
Utskriftsvy
Känns som att tråden spårat lite :-)
Under tiden man kört mc har man fått lära sig att inte bara tänka på egna misstag, utan även på alla andras. Det spelar inte så stor roll om man den andra personen hade väjningsplikt när du ligger där mosad..
En sund inställning. Att hävda sin rätt in i döden känns väldigt dumt. Men de kanske är typiskt svenskt att hålla väldigt hårt på regler...samt att samhälets makt på nåt sätt ska lösa de mesta för en.
Jag håller gärna hårt på regler, men jag går inte ut rakt framför en bil på ett övergångställe om de ser ut som att bilen inte kommer stanna. En dom där det står att jag hade rätten på min sida, är inte värt ett antal brutna ben.
Jag kör lastbil dygnet om, stör mig på att bli omkörd av bil+släp när jag själv ligger i 80, varför?
Sådana som ser att det slår om till gult och tvärnitar kan jag störa mig på också... höll på att köra på en medelåldersman pga det... där kommer jag med bil och släp på kroken.. :/
Men förövrigt tycker jag det rullar på bra i trafiken, många gör misstag, det gör vi alla..
Tycker det är synd att allt ska spåra iväg som det gör.. alla skyller på varandra...
Finns männsikor till allt! :-)
/en glad bärgare
Då kör du för nära ;)Citat:
Ursprungligen postat av Chand021
inte om man tvärnitar 50m innan lyset... och jag ligger 200m bakom..
Häftig inbromsning då ;)
Det finns en grupp i detta som jag personligen tycker kör uselt oavsett miltal bakom ratten. Taxichaufförer och budbilschaufförer. Denna grupp kör dåligt och använder inte blinkers. speciellt i city områden. Dom kan omöjligt andas bilkörning. Men håller med dig i en annan sak och gör jag nämligen likandant utgår från att andra kan vara mindre bra förare och tänker gärna i förväg och underlättar för andra i trafiken om möjligt.. förrutom dom som skall trängas och det är uppenbart i sthlms köer :)
40Km/h med Totalvikt på ca90 ( i detta fall ) lyft i specialklykor... vet inte men man vill inte göra kraftiga inbromsningar trots att det håller...
Menar med det jag skrev, vilket ingår i körkortet ( titta i backspegeln innan inbromsning )
Ja det har du helt rätt i. Men där finns flera orsaker oxså. Ska försöka bena ut dom lite.
TAXI:
- Många invandrare som kör och deras bilkultur passar inte riktigt med vår.
- Dålig lön och dåliga förhållande gör att dom som är bra drar vidare.
BUDBIL:
- Många yngre som kör, det vill säga inte kört så mycket inu
- Stress är dessvärre väldigt vanligt. Har du över 100 stopp på en dag så får man stå på lite.
- Av någon anledning så växer hornen fram när man kör en liten skåpbil.
Budbil har jag själv erfarenhet av och har en vän som kör taxi så har väll rätt bra koll på.
Målare och liknande klassar jag nog dock som värst... Fler som märkt samma? Sett överlag.
Vet inte om jag missförstått det du skrev ovan, men jag tror inte någon trafikant (bilist i personbil, eller annan) skulle ana att en lastbil som ligger i uppskattningsvis 40km/h 200 meter bakom en, skall ha ett problem att stanna inom den sträckan - om lastbilen är godkänd för trafik på allmän väg. Hur gör du på 30-sträckor utanför skolor om du inte kan stanna på en femtedels kilometer i så låga hastigheter?
Exempel på stoppsträcka i olika hastigheter på torr asfalt.
Stoppsträcka = reaktionssträcka + bromssträcka
Hastighet Reaktionssträcka Bromssträcka Total stoppsträcka
30 km/h.............8 m................5 m...................13 m
50 km/h............14 m...............13 m.................27 m
70 km/h............19 m...............28 m.................47 m
90 km/h............25 m...............40 m.................65 m
Att döma av ovanstående tabell för genomsnittliga personbilar, och din beskrivning om tvärnit av en sådan 50 m innan rödlyset så antar jag ni färdades på en 70-sträcka? Om du vid tillfället då höll 40km/h så kan jag inte se att ditt fordon skulle behöva fyra gånger så lång sträcka som personbilen för att få stopp, det kan väl ändå inte ses som trafiksäkert? Är inte bromsarna någorlunda dimensionerade för de vikter lastbilar får dra?
Förstår självklart att bromssträckan blir längre för en lastbil, men 200 meters bromssträcka i 40km/h??
På ren asfalt så är de inga 200 meter i bromssträcka. Sen kan jag förstå att man inte vill göra en "pang boom" tvärnit om man har nåt tungt och svårsurrat på flaket. Men om de skulle ta 200 meter att komma ner till 0 från 40...då har man antingen inte surrat alls, eller surrat väldigt galet.
Tror han som skrev de hela mena nåt annat än just 200 meter...låter lite väl långt för att de skulle ställa till några större problem, även om de självklart kan va irreterande med folk som tvärnitar i onödan.
Om det är isigt kan dock bromssträckan för en tung lastbil bli väldigt lång.
Jag tycker att de som kör absolut sämst, inga undantag, utan protest, fakta osv osv är människor. Dvs en person precis som du och jag, som har ett eget liv, sina hobbies, sitt jobb, sitt fordon. Men kör utan omdöme, och på så sätt gör det osäkrare i trafiken.
De har inte blåa underkläder, skilda föräldrar, katt som bajsar i blomkrukan, bor i Jordbro, kör Scania eller BMW eller något annat konstigt gemensamt, förutom att de är en idiot i trafiken.
Att man skulle vara idiot BARA för att man kör lastbil, är polis, jobbar som p-vakt, är fotbollssupporter, på väg till/från race eller något annat specifikt, är bara inskränkt tänkande.
Att man borde ta det lugnt som förare i trafiken BÅDE när man kör bil runt lastbilar eller i lastbil (eller vid skola, 50-sträcka i stan, vägarbete osv osv) är ju självklart för de flesta, men tyvärr inte för alla.
Mvh
Håkan
Att de har sniffat färg i många år.
Näe, lite ironi bakom de hela... ;) Alla grupper har sina syndare. De syns dock mer om man gör det i en företagsbil. Och de syns ännu mer om de är en lastbil....och ääännu mer om det är en långtradare, mobilkran osv.
Men bara för att media rapporterar om de mer "spektakulära olyckorna"...så är det inte lika med att det bara är dom som inträffar. Vilket folk verkar tro....de tänks inte alltid så långt :)
Om jag förstog honnom rätt så körde han bärgningsbil med lastad bil och släp i stickan.90 ton totalvikt hade han skrev han.Om vi antar att det bärgade ekipaget var full-lastat och vägde 60 ton, så väger bärgaren alltså 30 ton.tror nog att dom obromsade 60 tonen skuter på rätt bra (även om endel av den bärgade bilens vikt kommer på bakaxlarna på bärgaren ioförsej).Finns ju en anledning varför man bara får köra 40km/h när man bärgar.
Nu han han ju tydligen få sopp på skrotet utan att knuffa personbilen framför sej genom korsningen, så då höll han väll uppenbarligen tillräkligt avstånd, men jag förstår att man blir lite less när någon omotiverat tvärnitar framför en om man kör ett sånt ekipage, även om det gick bra.
"En lastbil körde in i en cementbil varefter en annan lastbil körde på bakifrån. Inga personbilar var dock inblandade"
Lastbilsolycka på E6:an - Bohuslän - www.gp.se
Inte vid en "vanlig" bärgning. Vad jag vet så brukar man väl annars ställa av släpet, om de går att göra på nåt lämpligt ställe.
Fick kopplingsras för ett tag sen...i ett ganska backigt område. Så tills vi kom till stället där vi skulle ställa av släpet så fick jag sitta i min lastbil och hjälpa till att bromsa i nedförsbackarna.
De hade vart jättebra om svensson tänkt...."aha, jag har nån typ av specialtransport(eller liknande) bakom mig, bäst att tänka mig för så att jag underlättar, eller iaf inte är onödigt mycke ivägen". Men de kommer aldrig hända :)
Nej, inte vid bärgning.Som redan framgått i den här tråden så är bilisternas tid så dyrbar att dom absolut inte ska behöva sinkas i onödan av något så trivialt som en havererad lastbil ;)
Skrotet ska bort från vägen fortast möjligt bara!
Jobbar själv som jourmekaniker på en lastbilsverkstad, kan vara rock n roll på riktigt ibland när nån havererat mitt på E4:an.Ibland får man ju hjälp av blåljusen så att folk dämpar farten lite, men oftast orkar man inte vänta på dom, brukar ju som vara lite strässat...
Du borde ha rätt i detta men har det tyvärr inte. Att det inte är så beror främst på två saker. Lastbilschaufförerna har i gemen skaffat sig en attityd som i lågt utvecklat stadie resulterar i att de inte bekymmrar sig om deras manövrar skulle försinka någon annan och i de värsta fallen resulterar i förare som är nöjda när de lyckas orsaka problem för en "amatörtrafikant". Denna attityd och mentalitet frodas och utvecklas på truckstopps runt om i europa, på lastbilsforum på internet och andra platser där truckersarna möts och triggar varandra genom att stolt berätta om sina senaste äventyrliga blockeringar och prejningar.
Den andra faktorn är ouppmärksamhet på trafiken. Många lastbilschaufförer vill inte övriga trafikanter illa men ställer till problem genom att inte vara uppmärksamma. Man kokar kaffe, tittar på film, surfar etc medan man framför sitt fordon vilket självklart leder till att man allt som oftast tappar uppmärksamheten på trafiksituationen vilket tyvärr resulterar i både olyckor och andra onödiga incidenter.
Vanliga bilister försöker sällan bråka med varandra och framförallt inte med lastbilar och vanliga bilister sysslar sällan med annat än att köra sitt fordon även om det allt för ofta händer att exempelvis telefonsamtal stör uppmärksamheten.
Med Vänlig Hälsning,
Ska rätt mig själv lite, var nog kanske 100m.. jag kollade på platsen idag och vart jag var då... men skitsamma det finns iaf vissa som förstår poängen! :)
Håkan sa något vettigt faktiskt, jag kan bara hålla med dig.. tyvärr så har respekten i trafiken försvunnit... förstår varför trafikverket har satt ut skyltar längs med vägarna ang att "vägarbetare har familj etc"
Det är jäkligt läskigt när det kommer en bil och nästa kör på än när man skall lasta ett fordon på en mer trafikerad väg.. då bilar, lastbilar stryker det trasiga fordonet och precis vid bärgarn, då kan man byta körfält..
finns än anledning varför vi står lite snett och lastar samt full belysning, blixtljus osv... men från och med april nästa år så kommer vi att använda oss av TMA skydd dvs en Vägassisstance bil som stänger av ett helt körfält kanske mer! :)
/Mvh
De är verkligen ett sjuktbeteende. T.ex. om det är en 110 väg, och den trasiga bilen står i vägrenen, med eller utan bärgare vid platsen.
Så är det extremt få som kan gå ut i vänsterfil för att ge lite space imellan. Detta gäller både privatbilister samt yrkeschaufför!
Samt att man har fått x antal irreterade blinkningar för att man i god tid svängt ut framför nån...för att även göra bakomvarande uppmärksamma på att det är hinder vid vägen...samt även ev. folk.
Tycker det är ett sjukt beteende som finns i trafiken att inte gå ut och lämna plats. Tror att många som själv dammar förbi i full fart skulle vara rejält förbannade om det var dom som stod efter kanten.
Själv så tycker jag det är en självklarhet att om någon står i vägrenen så går man ut i andra filen om det är 2-filigt. Om man inte kan gå ut i mötande så slår man av på takten. Detta gör jag direkt när jag ser någon som står med varningsblinkers osv.
Det som är lite tragiskt i det hela är att få människor i trafiken förstår varför man går ut i andra filen ett par hundra meter före. Man är ju bara dum i huvudet som hindra bilisterna när man kör 83 km/h.
Besserwiesser
Åk gärna med en dag med någon som kör långtradare, gärna med din attityd du har här så att du får se verkligheten....
Kan du inte komma med något sakligt samt backa upp dina påståenden med lite fakta. Som t.ex. ang. trafikolyckor som uppkommer pga filmtittande, sms:ande osv. Själv så TROR jag att det är betydligt flera personbilsolyckor som orsakas av trötta förare, sms osv än hos den tunga trafiken.
Bra attityd kommer man långt med, dålig attityd? Ingenstans.
Fakta:
OM en lastbilschaufför skulle bete sig som du skriver resulterar det i en krock,
alltså skulle jag och hela firman jag jobbar på krocka hela dagarna.
Vet du vad, det gör vi inte, vi har kanske en krock per år på 20 bilar i
Stockholmstrafiken och vi har inte dömts som vållande...
"vanliga bilister sysslar sällan med annat än att köra sitt fordon"
Hahahaha, dagens nej årets garv, är du ens ute i trafiken?
Besserwisser: En person som tror sig veta allt....
Med Vänlig Hälsning,
Även med 100 meter så framstår det som allt annat än säkert. Jag hoppas du även förstår den poängen?
Visst är det tråkigt att respekten och förståelsen minskat, vilket ur mitt perspektiv t stor del får belastas yrkesförarna - som tidigare i många fall kunnat ses som föregående med gott exempel. Nuförtiden ser man dessvärre allt som oftast raka motsatsen av just dessa. Är det fråga om ett generationsskifte, eller bara en allmän attitydsförändring som uppvisas?
Självklart skall det saktas in, alternativt bytas körfält i sådana situationer.
Din smiley kan tolkas som att du inte direkt tycker det är tråkigt att vägen i praktiken spärras av...
Hade det inte varit lättare, snabbare och mer ekonomiskt försvarbart att ha någon form av mobila blinkljus, bommar, koner, eller annat som kan placeras ut på lagom avstånd innan bärgningsplatsen? Då slipper extra fordon och personal kallas ut, vilket innebär sparade kostnader för både bärgningsbolaget, försäkringsbolaget och samhället.
Varför ska en stor del belastas på yrkestrafiken? Om nåt så är väl förståelsen högre hos dom som kör olika typer av fordon?
Jag tycker det är en väldigt konstig attityd du visar på nu. Respekt i trafiken är väl ändå en gemensam fråga...nåt Alla får ta på sig. Men de första du gör är att tycka....att den frågan nog lite mer får bollas över "på nån annan". Så mycke var det för respekt och förståelse....uch.
Men det är ju mycket så i trafiken...."nån annan..." Nu i eftermiddags stod jag i en kö här i Göteborg. Lastbilarna stod snällt i kön och åkte sakta framåt. Men de va ett antal som tyckte att de va lite viktigare än resten, så de körde ur kön.....och åkte längst fram, för att knö in sig där. Och jag vet inte huuur många de va som skulle knö sig om Hela kön....för att trycka in sig längst fram. Ett flertal hade inte ens orken att använda blinkers. Jävligt tråkigt beteende....men en sak som är säker. Hade EN lastbil gjort nåt sånt där, då hade de blivit ramaskri.
Det räckte ju med han på E6 i södra Sverige för ett tag sen. De va alltid en massa som skulle knö sig förbi kön till ett vägarbete...slänga in bilen i sista sekund och störa hela kön. Killen lägger sig då i vänsterfilen, och håller samma tempo som kön...så att den ska flyta på bra, och att de precis innan 2 filer blir 1....ska slippa tvärnita. För nån som tyckte sig va lite viktigare än alla andra...HAN, som såg till att de hela flöt på bättre, att kösystem respekterades, han fick skit sen. Haha, det är så sjukt. Men....han satt ju i en lastbil.
Angående smileyn....nu ska jag inte tala för honom. Men jag kan förstå bärgare som tröttnar på den dåliga respekten för deras liv...när folk susar om så nära. Sen är inte en tma bil på en 2filig 110 väg lika med att spärra av hela vägen.
De flesta bärgare har ju duktigt med ljus, men de verkar ju ändå inte alltid hjälpa. Koner stoppar inte heller bilar som kommer farande. En tma bil kan ju iaf få stopp på nåt.
Ja, bärgnigsbilar är ju livsfarliga.Det borde genast bli förbjudet att bärga lastbilar....Man kanse skulle använda hellikoptrar med en stor elektromagnet för att lyfta bort haveristerna i stället...
Vet inte om det finns nån statestik om hur många bärgningsbilar som är vållande till olyckor under pågående bärgning, men jag skulle ju tro att dom hjälper till att förhindra betydligt fler olykor än dom orsakar!Vore det så att lastade tungbärgare körde över personbilar till höger och vänster för att dom har lång bromssträcka är jag övertygad om att det skulle höras i media, och att reglerna skulle ändras...
Nu han ju personen i fråga uppenbarligen få stopp på skrotet, så OM personbilen hade tvärnitat av nån vettig anledning så hade det ju inte varit nån fara.Han tyckte väll bara att det kändes onödigt att slå på en pallnit för att det slog om till gult gissar jag, och det kan jag absolut förstå!
Nyss tyckte du att det var konstigt att bärgarna inte hade förbil och efterbil, och nu tycker du att dom kan ha koner istället för TMA-bil?
Jag har en hel driva med koner med blinkljus i min jourbuss+ 2 blinkramper på taket, och hela bilen inlindad i reflextejp så den ser ut som en jävla julgran.En skitbra ide OM någon brydde sej...Eller nån bryr sej säkert, men det är inte många som släpper på gasen i onödan.Om dom promt vill hålla 120+ förbi en havererad lastbil som nån håller på att meka med kan jag väll möjligen köpa, men att gå ut i vänsterfilen är väll det minsta man kan begära kan man ju tycka...
Här är tyvär inte lastbilschaffissarna mycket bättre än personbilarna.Om dom bara viste hur mycket en lastbil gungar när man ligger under och försöker skruva, när dom passerar i 80km/h en halvmeter brevid!
Det är väl lite märkligt ändå?
Jag tycker att tunga fordon är bättre på att gå ut i vänsterfilen än personbilar. Men Inte så bra som kan kunde önska. En förare som kör mycket tunga fordon borde ju själv nån gång fått stopp vid ett dåligt ställe...för att då märka hur obehagligt de kan va.
Sen täcker ju ett stort fordon sikten för dom bakom, vilket är ännu en anledning till att gå ut. Gärna lite extra tidigt om man har flera stora ekipage bakom sig.
Jo, dom kanse går ut i större omfattning än personbilarna.Svårt att avgöra när man ligger under en lastbil och brottas med kardanstången eller liknande.Allt man märker är ett jävla dån och att lastbilen gungar så man tror skiten ska välta!
Lite konstigt det där, man kan montera hur mycket reflexer och blinklampor som hälst utan att det blir nån större skilnad, men en liten pluttig polisbil som blinkar blått så blir det en jävla skillnad!Förstår inte varför faktiskt.Det är ju knappast så att polisen skulle börja stoppa bilar och skriva ut böter på E4an!
Jag går bara på vad bärgaren själv säger - inget annat. Dvs att det blev tight m bromssträcka på (t att börja med 200m, sedermera) 100m från 40km/h....
Jag tycker det är konstigt att ett fordon som inte kan få stopp från 40km/h på 100-200 meter inte har för- resp efterbil, ja. Om så inte är fallet, utan är/var en ren överdrift, så vid själva bärgningstillfället (dvs "påkopplingen" eller vad chaffistermen nu må vara) så bör det rimligtvis räcka med att koner placerats ut - eller menar du att övriga trafikanter kör på/igenom/över dessa?
Ställer frågan igen - menar du att övriga trafikanter kör på/igenom/över konerna om de placerats ut? Kan inte erinra mig att jag någonsin sett koner placerats ut vid bärgning - vare sig av last- eller personbilar, annat än vid ngn riktigt omfattande olycka då polis och räddningstjänst också varit på plats (och då har konerna knappast varit nödvändiga).
En tma bil ställs ju ut för att skydda. Sen stoppar den ju inte allt i världen, men en del iaf.
Ofta vid olyckor så ska folk kolla lite väl mycke ibland...vilket kan leda till problem, folk tappar kontrollen...kör in i nån annan bil osv.
Har själv haft en bil mellan bilen och släpet på vänster sida....det hade innan varit varningar om att hans fil försvann, men det stoppa inte han...eller henne, från att fortsätta rakt fram....rakt in i konerna. Och de stoppa in bilen nämnvärt :)
Angående ljus, så är ju de blåa ljuset klart skarpare. När de är mörkt så känns de som att folk tar de lugnare om nån står och blinkar gult rejält...men de kan ju också bero på allmän sämre sikt. Den förklaringen som är kvar annars, är väl att gult ljus inte påverkar dom....som blått kan göra. Utan det är mer...."någon annans problem".
Jag skrev ju precis varför?
Vet inte hur du lyckas tolka det jag skriver så fel - konstaterar enbart att attityden förändrats, även hos yrkeschaufförer, vilket inte var lika tydligt "förr i tiden". Hur kan du tolka det som att jag bollar över skulden på någon annan då, det är ju en iaktagelse jag redogör för.
Nu berättar du ju inte särskilt utförligt hur situationen såg ut, men om det finns två filer som flätas samman några hundra meter längre fram så finns det inget riktigt skäl att fläta samman kön hundratals meter innan filerna enas. Om personbilar då använder den vänstra filen för att ta sig några hundra meter framåt så ser jag inget principiellt problem i detta - så länge de tillfällen som ges för att fläta samman kön/filerna t en tas på ett vettigt sätt.
Lastbilar blockerar, så enkelt är det, i synnerhet i kösituationer - då det kan ta lång sträcka f en lastbil att komma upp i hastighet samt behöver längre bromssträcka, vilket följaktligen skapar stora luckor som normalt inte uppstår med mindre fordon i kö.
Minns själv ett tillfälle strax norr om Jönköping på E4:an där två långtradare roade sig med att köra i bredd i ett par-tre mil. Köerna blev bokstavligen milslånga. Men så fort man lyckats ta sig förbi dessa två uppenbart mindre intellektuellt begåvade förare så var vägen helt fri. I sådana lägen hade det suttit fint med polisleg i fickan. :-)
Syftar enbart på vad som tidigare nämndes, nämligen "nästa år så kommer vi att använda oss av TMA skydd dvs en Vägassisstance bil som stänger av ett helt körfält kanske mer! :)"
Finns det någon statistik på hur vanligt förekommande det är att bilar "kommer farande" genom koner som är utplacerade vid bärgning? Jag skulle tippa på att det är extremt sällsynt, för att inte säga mer...
Ja som jag redan sagt så är det väldigt märkligt att bolla över merparten av en respekt fråga till nån annan. Det är ett gemensamt arbete, där alla ska jobba lika mycket.
Men hur väl hade de funkat om alla skulle börja köra ur filen...för att till varje pris knö sig om de framför? Varför inte bara ta det i tur och ordning? Och att trycka sig in där det är som trängst...får ju den smala biten av vägen....att hacka sig fram. Inte specielt smart. Betydligt vettigare att väva trafiken en bit ifrån den smala biten, så att den kan rulla på så effektivt som möjligt. Då den har lägre kapacitet.
EXAKT! Lastbilar behöver större luckor...för att bromsa och för att slippa sakta ner i onödan, för att sen tugga igång. Trots de ska folk in i dessa luckor, vilket du då verkar inse inte är specielt smart? Överhuvudtaget vore det bra om folk sluta kasta in sina bilar till höger och vänster...så att kön hela tiden kunde rulla stadigt framåt...om än sakta.
Du överdriver naturligtvis inte de minsta när du säger att de körde i bredd i 3 mil? Sen var det ju uppenbarligen ingen kösituation då det var fritt framför...så jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt där.
Men man spärrar ju redan av hela vägar vid bärgning om det behövs. Men vad jag sett så är de ganska ovanligt med tmaskydd när de bärgas nåt, iaf där jag kör.
Jag har heller inte "bollat över" något, enbart konstaterat ett ändrat beteende från yrkeschaufförerna.
Definiera "en bit ifrån den smala biten".
Om lastbilarna - som är mer långsamt gående fordon - konstant håller sig i högerfilen, så ser jag inte problemet annat än exakt vid sammanflätningstillfället. En plats där alla parter rimligtvis bör samarbeta så gott som möjligt.
Nej, jag överdriver faktiskt inte - detta var den 13/8 2009, c:a kl 18-19. Dessa två chaufförer, från samma åkeri, gjorde detta från Jönköping och c:a två-tre mil norrut (efter alla uppförsbackar) gick den i vänsterfilen in i högerfilen. Jag såg det hela klart och tydligt, då jag låg c:a 500 m efter dem i 10-30km/h i c:a en och en halv timme - samt hörde på radion om de milslånga köer dessa dårar ensamt orsakade. Min förhoppning är att polisen vinkade in dem en bit senare.
Om det behövs, ja. Vilket tyvärr blivit förhållandevis vanligt vid ffa lastbilsolyckor. Vid vanlig bärgning pga haveri som inte innebär blockering, ser jag däremot inte behovet.
Kan ju f ö tillägga att jag fastnade i köerna orsakade av denna, samma år, c:a en månad tidigare... :-)
Långa köer på E4 söder om Stockholm - Nyheter - Senaste nytt | Expressen - Nyheter Sport Ekonomi Nöje
Jag är yrkeschaufför, jag har inget ändrat beteende.
Beror ju helt på hur det ser ut vid varje ställe. Men själv är jag den som gillar kösystem, man tar sin plats och väntar helt enkelt. Istället för att folk ska få sina egoistiska ryck, men visst...vi är ju alla annorlunda.
Men det kan ju faktiskt va så att vävningstället påverkar det som sker längre bak....typ, blir längre köer? ;) Om det inte sköts effektivt. Så jag skulle inte kalla det "bara". Och vid köer är alla fordon långsamtgående...och inte går de snabbare för att folk ska trycka sin in framför en. Helst på höger sida av en, så man knappt ser de. En sån olycka skedde Precis bakom mig för två veckor sedan.
En merca som bara va tvungen att smita in framför lastbilen på påfarten....sen att han gjorde det 1dm framför lastbilen tänkte han inte på...och de kör ihop, något onödigt.
Så du säger att två ekipage...från samma åkeri...mitt på E4an...helt plötsligt får för sig att köra i 10-30km/h....i 3 mil? Helt oprovocerat....inget annat hinder framför.
Med andra ord satt du där i ca. 2 timmar?:) Och ingen polis lyckades lösa de hela...? Och gjorde dom de, tog de 2 timmar....utanför en av Sveriges största städer, samt Europaväg.
När vi ändå är inne på liknande grejer...så tycker jag det är ganska fantastiskt att man kan komma ifatt bilar i 80km/h. Men man kommer inte om dom när man kör i 90km/h.....mycke märkligt :)
Svar ja. Stod dock polisbilar ytterligare några mil längre fram, så jag hoppas/antar de plockade in dårarna som sagt. Köerna rapporterades om i både radio (sändningar avbröts f trafikmeddelanden flera ggr under kvällen) samt text-tv (vilket jag läste när jag kommit fram t Sthlm senare samma kväll). Köorsaken rapporterades det dock inte om.
Tänkte bara beskriva vad man kan råka ut för under en dag. Eller ett kort körpass. Orkar inte dra hela dagen.
Lastat i Köping och på väg till Kapellskär. Har inge bråtom, båten går inte förrän om 8h och har väldigt gott om körtid så tar det väldigt lugnt. I köping tänker jag inte bli utsläppt på motorvägen, så får släppa ner till stillastånde. Roligt då man är fullastad i en r420 damsugare med slö opticruise. Nu fortsätter turen helt ok ända till Västerås då en personbil svänger ut rakt framför mig och håller dessutom 60, finns inget rumt i vänster fil så de blir panikbromsning. Nåja börjar ta mig upp i lite hastighet på nytt för att då jag börjat närma mig 80 få en bil som svänger i precis framför, panikbromsar och svänger av. På nytt är hastigheten nere i 50.
Nu löper det helt okej till 2+1 vägen innan motorvägen till Norrtälje (förutom någon som har lite bråtom om i en rondell i täby men inget att göra åt).
Norrtälje: Nu har plötsligt en personbil så brådis om, han börjar omkörningen då 2 filigt är nästan slut och är jämt halvvägs vid trailern då de är endast enfiligt. Håller så nära kanten de går och försöker ta ner hastigheten. Då släpper bilen och jag börjar få ta upp fart igen. Han ligger en halvmeter efter, nej det går inte något snabbare för mig hur nära du än ligger.
Detta är vad som kan hända på ett körpass som tar ca 2½h. Trots detta lyckades jag samla på mig en utrullning på 22% och 34l/100km vilket är helt ok i r420 som verkar älska bränsle. Men jag får ursäkta jag missar nog jag också ibland. Men alla skall vi samsas på denna väg och har jag brådis till färjan och vill ligga i 90 kör jag om. Brukar dock vänta tills de är långt till nästa personbil så dom inte mådes tvärnita för mig.
Märkligt nog råkar man aldrig ut för lika mycket då man ligger i 90 men man ser nog en del då också.
BTW största problemet med Stockholm är hamnarnas placering. Skall man söderut från Kapellskär tvingas man passera hela Stockholm vilket är helt idiotiskt. För att inte prata om Värtahamnens placering.
Rådiga tankar från mig.
Nu så händer det grejer tack vare EU - på tiden.
Nya krav på tung trafik i EU - DN.SE
Ska bli intressant hur man löser det rent tekniskt. Samt hur tillverkna ska lyckas klämma ur sig så många fordon på kort tid...
Men jag kör mer än gärna en långtradare med antisladd, filhållningssytem å allt de där. Fast om nåt så borde ju då dessa krav komma in på alla personbilar med...specielt då det är där de flesta olyckorna sker.
En annan liten kul grej jag hörde om på västnytt....var när de tog upp felen på bussarna här i stan. En allvarlig sak man ofta slog ned på var att de fanns olja i motorn....vad ska vi göra åt detta?
Nio av tio bussar har brister - Göteborg - www.gp.se
"– Det är särskilt anmärkningsvärt att 18 av 26 bussar har oljebemängda motorer och att sju har läckage i hydraulsystemen, säger Karlsson. Brandrisken är ju uppenbar."
Jag TROR oljebemängda innebär att det sitter ingrodd skit på motorerna som är blandat med olja. Can haz wrong?