kan du inte göra ett filbyte utan att riskera en kollision för att du ser dåligt, då ska du ge fan i att göra ett filbyte imo
Utskriftsvy
Kan inte hålla med dig mer. Säger det igen: "Har man inte säkrat sin last, sitter och "sover" bakom ratten eller är allmänt okunnig om det fordon man framför har man helt enkelt inte ute på vägarna att göra."
Jag har all respekt för att lastbilar är otympliga och säkerligen mer svåröverskådliga än personbilar, men känner man att man inte behärskar de mest grundläggande aspekter kring sitt fordon så bör man självklart inte vistas ute på allmän väg.
Men är ni dumma på riktigt? Det kallas döda vinkeln pga att den är omöjlig att se. Det kan lätt gömma sig en personbil i den!
När man kör lastbil kan det krävas att man byter fil åt höger ibland. Speciellt i storstäderna där motorvägar går ihop och isär så man helt enkelt inte kan ligga i höger hela tiden.
När jag byter fil åt höger blinkar jag i god tid, väntar alltså ett gäng sekunder innan jag ens rör mig. Sedan smyger jag sakta åt höger och jag lyssnar noga efter om någon tutar. Tutar det avbryter jag direkt. Tutar det inte byter jag fil. Det är enda sättet!
Nu börjar det dock komma dödavinkelkameror som varnar om någon ligger i döda vinkeln. Men det är väl typ 0,0001% av alla lastbilar som har det.
Tyvärr är enda sättet för er "B" kortspiloter att förstå är att låta er köra lastbil. Men det är ju lite opraktiskt kanske...
Jag tycker att man ska förbjuda alla att handla mer än 5 varor i affären per dag. Då behöver ingen köra runt med stora kundvagnar som är i vägen när jag kommer och har bråttom och dessutom går det mycket fortare i alla kassor. Det är mycket viktigare att jag kommer fram snabbast eftersom jag har mest bråttom. Och sen tycker jag att pensionärer och små barn ska förbjudas i affären eftersom de inte fattar att de är ivägen när jag ska handla. Sen tycker jag att man ska öppna fler kassor och sänka priserna på alla varor. Och dessutom ska alla parkeringsplatser vara dubbelt så stora med galler emellan så att man slipper dörruppslag och puckon som inte kan parkera bilen i en ruta.
OBS. Inlägget ovan kan innehålla spår av ironi.
Personligen så ska jag nog sluta blinka när jag kör lastbil och preja så många bilar jag kan bara för att bli av med alla kräk på vägarna. Ni säger att vi ska bygga ut järnvägen för transporter, guess what dom håller redan på med det. Går dock inte att ersätta lastbilar när det gäller dörr till dörr transporter, nej istället för att lastbilarna ska bort så är det ju en majoritet av bilarna som ska bort.
Alla kan inte samåka från dörr till dörr, dock finns det lite här o där pendlarparkering så att man kan ställa sin bil och samåka ifrån knutpunkter. Och ifrån knutpunkterna går det oftast även kommunalt, om vi fick bort alla bilar med en person i och gick över till iallafall fyra i varje. För vi vet alla att det är inte bekvämt o åka fem personer i dom flesta bilar. Men då kan vi får bort säkert 50% bilarna som rör sig under rusningstrafik.
Åk buss/tåg/pendeltåg/tunnelbana och lämna vägarna till dom som behövs, nämligen lastbilarna.
Vad som får sägas vara genuint dumt är att inte kräva av din arbetsgivare/fordonsleverantör att din bil är utrustad med de speglar eller andra attiraljer som ger dig möjlighet att minimera alt eliminera antalet döda vinklar.
Eller, att som MoriX indikerade att hans tillvägagångssätt är - dvs att inte göra vad som förväntas av en person med körkort, alltså se till att man i möjligaste mån undviker olyckor genom att hålla uppsikt. Inte undra på att lastbilar ligger kors och tvärs över landet med den attityden...
Atariman: Du verkar genuint orolig över säkerheten på våra vägar så här får du nått att bekymra dej över.
80% av svenska folket har mindre än 6km till jobbet.
Jag är genuint oroad över att folk som uttryckligen medger att de i sin yrkesroll slarvar, inte bryr sig om sin eller andras säkerhet, etc är ute på våra vägar. Även om det rent fysiskt inte behöver drabba någon annan, så är det enorma samhällskostnader som skapas pga deras ovarsamhet och medvetet bristande uppmärksamhet.
Varför skulle någon bekymra sig över att merparten av befolkningen i storstäderna har relativt nära till sin arbetsplats?
Som jag trodde, din spelade oro är inte annat än tafatta försök att kasta bränsle på en brasa som inte brinner. Sorgligt....
Se dej omkring nästa gång du åker hem från jobbet, fundera lite över VAD du ser och sätt det i relation till svaren du redan fått åtskilliga gånger i denna tråd. Betänk även att 80% har mindre än 6km till jobbet. Med ditt enligt egen utsago höga intellekt borde detta vara enkel matematik så återkom gärna med dina slutsatser, jag väntar med spänning!
"spelade oro", vad menar du? Påstår du det är bra/nyttigt/roligt/säkert att lastbilar läggs kors och tvärs över våra Europavägar?
Förutsätter du syftar t de köer som uppstår i rusningstid, och att det oftast är en person i resp bil - du får gärna utveckla hur du drar paralleller mellan olyckor (med lastbilar inblandade) vilka innebär totalstopp i trafiken i timtal på våra största vägar, och de temporära köbildningar i storstadsområden som uppstår vid rusningstrafik.
Trots raljeranden har du en poäng. Folk är bedrövligt dåliga på att samåka ibland.
Ofta är det nån tam ursäkt om att "jag kanske behöver göra några ärenden sen" och liknande som kommer ivägen..
Jag jobbar själv lite "avsides" (utanför rimliga avstånd till kollektivtrafik) och varje gång jag kör till jobbet brukar jag förundras över hur många bilar med bara förare som jag möter. Det måste ju gå att göra det lite effektivare..
Men det kanske är farligt att släppa in andra människor i sin bil, vad vet jag..
Jo hade du verkligen varit orolig över trafiksituationen så hade du förstått vad jag är ute efter men ditt enda mål i denna tråd är att provocera, inget annat. Däri ligger det sorgliga.
Du ger ju sken av se bilden men ändå SER du uppenbarligen inte vad du tittar på. Eller är det återigen medvetet?
Utveckla dig, tack.
Jag ser skillnad på köer som uppstår regelbundet och under mkt korta perioder/dygn pga för dåligt dimensionerade vägnät i storstadsområden - kontra olyckor som orsakas av ouppmärksamma chaufförer/undermåligt eller otidsenligt utrustade ekipage som blockerar våra landsomfattande vägnät. Du menar att du inte noterar någon skillnad på ovanstående?
Jag kan inte gärna uttrycka det tydligare än vad jag gjort. Ditt intresse ligger inte i trafiksäkerhet utan du är enbart ute efter att provocera.
Det har ju framkommit många åsikter och förslag bland dessa snart 1200 inlägg i tråden bla att man ska lasta över lasten på 100.000-tals små bilar, solpaneler och kers för att bara nämna några men den absoluta juvelen i kronan är ändå den om att det är större krav på yrkesförarna än oss vanliga trafikanter. Jag vill minnas att det var du som kom med den så jag måste bara få fråga: Hur tänkte du där?
Kan man kort ned tråden lite grann? Mitt förslag lyder som följer: Idioter finns i alla skepnader; bilister, cyklister, lastbilschaffisar, taxi (flåt men extra många här i min mening), bussar, gångtrafikanter, m.fl.
Det största problemet är enligt mig att många har väldigt dålig för att inte säga usel uppsikt vilket i daglig dags försätter andra trafikanter i farliga situationer. Att sedan konsekvenserna blir av allvarligare art ju tyngre fordonet/n är säger sig självt, det som verkligen behövs är att folk uppmärksammar det de en gång i tiden lärde sig i körskolan, uppsikt, uppmärksamhet, använd blinkers, anpassa fart efter väglag.... Voila!
Vad är det du inte förstår med kraven som ställs på en professionell utövare kontra en amatör? En enkel analogi - det ställs inte samma krav på Rutger Örnsten som spelar i korpen i Örkelhärkeljunga FF vad gäller spelteknik, träning, kost, etc som Leo Messi. Är lastbilschaufförer proffs, dvs yrkesutövare? Ja eller nej?
Vill de ses som professionella yrkesutövare och behandlas med respekt som just "proffs" på det de gör - så är det dags att visa lite yrkesstolthet och tecken på förmåga till tänkande utanför lastbilshytten, istället för att framställa sig som allt annat än kapabla till vare sig framförande av sina fordon eller sunt förnuft. (Att logiken dock i många fall totalt lyser med sin frånvaro har jag accepterat vid det här laget, och är inget jag längre förväntar mig se någon ändring på).
Det är ju rent skrämmande med vilken enkelhet du lägger över ditt eget ansvar på andra trafikanter bara genom att kalla dessa för proffs. Jag ska berätta en hemlighet för dej som dom allra flesta redan tar för givet, men det verkar gått dej förbi så här kommer den: Vi har ALLA samma skyldighet att rätta oss efter rådande lagar och förordningar. Oavsett om vi spelar i korpen eller la liga. Oavsett om vi åker bil, mc, lastbil osv. Att du ens resonerar på ett sånt bakvänt sätt gör åtminstone mej mörkrädd och jag hoppas VERKLIGEN att det inte finns allt för många som dej ute i trafiken!!!
Självklart har alla samma skyldigheter att rätta sig efter lagar och förordningar, men det utesluter ju inte att folk begår misstag - däri ligger skillnaden, om du inte förstått det. Ett proffs bör inte göra samma misstag med samma frekvens, eller fler i högre frekvens, än en amatör. Förstår du nu?
EDIT: Du får gärna förklara var du ser kopplingen mellan mitt ansvar som personbilsförare och en lastbilschaufför som behagat lägga sitt ekipage över E4:n...
Brukar inte lastbilsförare och andra yrkesförare stoltsera med att de är så mycket bättre förare av fordon?? Dom kan minsann backa med millimeter noggrannhet med alla dessa speglar och sånt. Men att åka rakt fram verkar vara svårare ;)
Har jag uppfattat iaf och vi andra vardagspendlare inte alls är i samma "klass" när det gäller att framföra sitt fordon?
Tycker nog Atariman har lite rätt i att yrkesförare skall anses som "proffs" då deras yrke är ju just att framföra lastbilar, taxi, budbil, skåpbilar tåg m.m
Och då kan man även ställa högre krav på dessa. Men alla kan begå ett misstag. Sen om det är att media börjat rapportera mera om lastbilar och skåpbilar som ställer till trubbel pga olyckor eller inte kan man ju dividera om, men jag personligen tycker det har 2010 & 2011 varit lite mer frekventa olyckor och köer pga lastbilar. Och givetvis är det tråkigt att olyckor sker.
Mvh
Snälla förare av tunga fordon, kör inte som om ni vore på race-banan med era lastbilar med att byta fil hej vilt och köra om.
;)
Mvh
Håkan
Snälla förare av lätta fordon, om det är 4-5 bilars avstånd från lastbilen till bilen framför,
byt inte till den filen då, man vill ha minst det avståndet...
Snälla förare av lätta fordon, ring polisen om ett tungt fordon ligger i arslet, dom förarna ska inte
köra tunga fordon.
:)
När personerna i tunga fordon visar hänsyn mot mig, så visar jag hänsyn mot dom. Sån enkel regel kör jag via. ;)
Överlag är nog yrkeschaufförer bättre förare just pga att övning ger färdighet. Kör du 20 - 30 000 mil om året får du lite mer erfarenhet än alla andra.
Visst vissa lär sig aldrig köra men du är nog inte i branschen om du inte är intresserad av att köra. Personligen så började jag köra när jag va 4år. Har mer eller mindre kört allt och har en väldig fallenhet för att köra. Det är som att andas.
Personligen så räddar jag iaf minst folk från olyckor minst en gång om dagen just för att jag ser trafiken på ett annat sätt. Jag kör efter principen att alla är idioter så jag får hjälpa dom att tänka. Är man bered på folks misstag så händer inte olyckan. Speciellt det där med att inte titta ordentligt när dom kör ut på större vägar är fruktansvärt vanligt att bilar bara kör rakt ut framför dig för att dom inte ens har tittat åt ditt håll.
Sen har du helt rätt att det har hänt mycket olyckor. Det tråkiga är att lastbilen alltid får skulden som den dumma även om det kanske inte var dennes fel.
Jag kan ta två exempel som jag vet personligen. Har två vänner som har frontat med självmordspiloter. Sen i tidningen står det. Lastbil frontalkrokade med bil. Orsak troligtvis för hög hastighet. Stod ingenting om hur det egentligen var. Båda två fick sluta sina jobb för dom vill inte fortsätta efter olyckorna.
Sen har vi det att merparten av alla bilar som rullar är utländska förare och vi som är i branschen vet hur dom kör. Men samtidigt så vet jag hur dom har det oxså så jag förstår dom. Men man kan inte köra hur som helst.
Det är väldigt tråkigt att det finns ett sånt hat mot transportbranschen. Speciellt när det är den absolut viktigaste funktionen i samhället. Sverige hade stått stilla på ett par dagar om alla slutade köra. Det gör ju inte saken bättre av att det är ett väldigt otacksamt arbete. Man är väldigt kontrollerad och alla jagar dig hela tiden. Gör ett litet misstag och det kostar dig ett par tusen.
Jag tror att många här inne hade ändrat sin uppfattning om dom hade fått åka med ett par veckor.
Ja denna tråden lever kvar ser jag.
Återigen är vi tillbaka med utbildning för att ta körkort. För att få köra en personbil krävs det att man går en utbildning som ger B kort. När man UTBILDAT sig och klarat diverse test då får man kortet.
Precis som när de gäller lastbilar. För att få köra tung lastbil måste man utbilda sig för att kunna klara proven för C kort.
Det jag dock inte riktigt fattar...och kanske nån kan förklara. Så är det tydligen så...att de inte gör så mycket om en B kortsförare ställer till med en olycka. VARFÖR?! Är det på riktigt så...att folk tror att man inte kan dö av en personbil....en bil upp till 3,5 ton?
Man utbildar sig för att få köra personbil. Man vidarutbildar sig när de gäller C kort...så att du kan köra fler fordon.
Och nu är det faktiskt så att yrkesförare kör betydligt mer...och har betydligt mer vana. Slå ut alla mil en lastbilsförare gör...mot en personbilsförare....överlag lär lastbilen kunna ta sig betydligt fler mil innan nån olycka sker. Trots att den är större, tyngre och mer bökig att framföra. Trots detta är det personbilsförarna som håller på med sin hatkampanj...det framstår ju som minst sagt lite skrattretande om man sätt bägge sidorna av myntet.
Konstigt nog tror sig de som bara sett ena sidan av de....veta bättre än de andra. MYCKET lustigt.
Angående speglar...På höger sida har de flesta lastbilar 3-4 speglar. Detta täcker ändå inte av alla vinklar...specielt precis bakom hytten.
Fler speglar skulle va svårt att se i...då man gärna inte kan kolla på alla samtidigt. Fler speglar ställer även till andra problem, genom att de skymmer sikten. De gör mina redan. En varnare som ger ifrån sig ett ljud är bra.
Såg även en skåpbil som hade en stor skylt precis bakom hytten på höger sida. Där det stod tydligt "HÄR SYNS DU DÅLIGT FÖR MIG". Kanske får några att tänka till lite. En del verkar tro att man ser dom överallt, bara för att de ser lastbilen. Frågan är mer....ser du föraren?
Precis som en annan sa här tidigare får man ta det väldigt försiktigt när man byter fil till höger...på kraftigt trafikare leder i stan. Jag gör likadant...blinkar ett par sekunder innan...kollar i alla speglar jag har...och rör mig sakta ut till höger filen.
Kan nån förklara för mig varför vissa ligger kvar i höjd med höger framhjul på en långtradare samtidigt som man ser en stor blinkers på långtradaren 50 cm till vänster?
Järnväg är på många sätt ett bättre transportmedel än lastbil. Men nu kommer vi till de roliga. Vad är järnvägen? Jo, det är en mega carpool för långtradare. Eller om man så vill....en buss för långtradare.
Man är på som fan att dessa satans lastbilar ska bort från vägen så att JAG kan ta mig fram snabbare....bort med alla ANDRA. För att trafiken ska flyta på bättre. Well, är ni så rädda om miljön och trafiksäkerheten som ni säger att ni är. Börja åk kollektivt. Men de ska till en Zatzy användare för att säga hur man ska köra...? Kanske dags att sopa rent framför egen dörr först?
Sen förstår jag inte heller hur vissa chaufförer kan missa x antal varningar innan de slår in i nån bro, eller vad de nu kan va. Skulle va intressant att höra varför de blev som de blev, för vi är nog många som inte fattar.
Sen finns de ju de viadukter och liknande som de inte varnas för lika rejält...men som de dock skyltas om. Har ytterst svårt att tänka mig att de skulle gälla "slarv", eller nån typ av lathet. De är ju inte direkt så att man rycker på axlarna om man kvaddat en lastbil. Och beroende på vilket fordon man kör, så är det säkert ett väldigt effektivt sätt att skada sig själv på. Vet en som dog på ett liknande sätt i hamnen.
Sen förstår jag att många utländska förare har problem när de kommer till olika städer. Hur många här kör självsäkert fram i en stad de aldrig varit i innan....med sin personbil? Inte de näe...men däremot kört fel ett antal gånger...? Missat rätt avfart??
Tänk att göra detta dag in och dag ut...traildragare. Självklart blir de fel ibland, vi är alla människor, eller?
Här syns ett typexempel på vad som orsakar i stort alla problem i trafiken, varför tänker du inte tvärtom och föregår med gott exempel? Nu ligger det ju en liten smilie på slutet så jag hoppas du bara var lite ironisk men dessa tankegångar är allt för vanlig idag. Det är helt fel ställe att ventilera sitt självhävdelsebehov i en bil.
Jösses, ännu en grav feltolknin. Det jag menar är det diametralt motsatta.
Du (och alla privatbilister) kan inte lägga över sitt eget ansvar i trafiken på yrkesförare, och övriga trafikanter med för den delen, på det sätt som sker idag.
Detta genom att ligga för nära, köra för fort, ta för givet att andra lämnar plats vid omkörning osv. Detta är ett sjukt beteende som måste stävjas! Att du inte inser detta är som sagts tidigare skrämmande.
Om alla följer givna lagar och förordningar så finns det betydligt bättre marginaler dom gånger ett "proffs" eller en "amatör" gör ett misstag. För var så säker på att så gott som alla gör vi misstag.
Och då kanske du även slipper några av alla dessa ekipage liggandes tvärs över E4:an som du verkar stöta på åtskilliga gånger per dag som det låter.
Utveckla gärna hur mitt ansvar som privatbilist innefattar vad en för mig totalt okänd förare gör flera mil framför mig... T.ex. en lastbilschaufför som somnar vid ratten, för att sedan lägga sitt ekipage tvärs över vägen - vilket i sin tur orsakar stopp för mig, samt med stor sannolikhet tusentals andra (inkl andra lastbilar).
Vad skall jag, som privatbilist göra åt detta menar du? Eller, för den delen, lastbilschaufförer som brakar in i broar eller tunneltak - med tvärstopp som följd. Är det jag som inte hållit avstånd, hastighet, eller annat som orsakar dessa misstag från deras sida?
Din tanke är uppenbarligen god, men rent retoriskt faller din argumentation totalt tyvärr.
Du inser att du själv svarat på din egen fråga om du tar bort "utländska" i det andra citatet? Åtminstone till viss del.
Det är inget fel på min argumentation, det som däremot felar är din läsförståelse om du inte kan ta in det jag skrev, men jag ska förklara lite - bara för dej. I just det fallet du drar upp om och om och om och... igen med ekipage som stoppar vägen så har ju givetvis inte du skuld i sak men du har däremot inte en aning om vad som hänt heller så låt oss släppa just detta exempel som du med en morbid fascination kört fast i, lite som en av alla lastbilar som hindrar dej vintertid.
Om du däremot kunde ta till dej kärnan i det jag skriver, vi måste visa hänsyn, omsorg och varsamhet (som i 5§ VTK en gång skrev) mot varandra i trafiken. Om vi alla gör detta så ökar marginalerna för individers misstag. Hur kan du inte förstå detta?
Här kan DU och alla vi andra tillsammans jobba mot ett bättre trafikklimat som i förlängningen rent av kan leda till färre lastbilar som tippar tvärs över vägen och blockerar dej på väg till ditt viktiga värv.
Våga föregå med gott exempel!
Din ordförståelse är snarast vad som felar.
Varför skall vi "släppa" det exempel som är själva kärnan i diskussionen..? Faktum är - och detta har redan bevisats - att lastbilar och de olyckor de är inblandade i orsakar enorma stopp, vilket genererar omfattande samhällskostnader.
Dessa olyckor, skulle (åtminstone kunna) reduceras i antal och omfång om a) förare av dessa tunga fordon anammade det ansvar som förväntas av en yrkesutövande person, b) säkerhetssystem, lagar och regler bättre anpassades efter rådande förutsättningar, samt c) vi hade ett vägnät som var bättre utformat för den här sortens fordon.
Att samarbetet i trafiken också bör förbättras är så självskrivet, så det anser jag inte behöver nämnas mer. Det framstår dock, att döma av ett antal lastbilschaufförer i den här tråden, inte som att det är något som lockar eliten av våra lastbilschaffisar...inte om man skall se till hot om prejningar, etc iaf..
Som sagt, detta är självklarheter - är inget som jag därför anser behöver diskuteras, och som jag förstod långt innan jag tänkte tanken på att ta körkort. Förhoppningsvis du med.
Uppenbarligen måste det tas om flera gånger då du inte verkar förstå sambandet. Men jag ska lämna dej med en sak som du kan titta lite närmare på vid tillfälle. Det kan rent av ge dej lite djupare insyn i samspelet i trafiken.
Ripple effect, googla det.
Vet inte om det sagts förut, men antalet lastbilstransporter har ökat kraftigt de senaste åren. Det är således i sak inte konstigt om fler olyckor sker med lastbil, jag menar det vore nästan magiskt om så inte var fallet. Det är inte heller särskilt konstigt att en stor transport orsakar mer skada än en liten, en oljetanker som går under kan ta död på en hel kust med katastrofala följder för allt liv och näringsliv runt denna, en fritidsbåt som sjunker kan i värsta fall skada de ombordvarande. En buss som störtar ner i ravin dödar fler än kanske 20 normala bilolyckor osv. Med andra ord är det bara ett bittert faktum som vi alla får acceptera.För utan dessa transporter får vi ändra vår livsstil i grunden.
Visst kan man ställa krav på professionalism, med olyckor kommer likförbannat ske. Se på flyget, mer tränad besättning än där tror jag inte går att finna hos någon inom civila instanser överhuvudtaget. Ändå sker hundratals tillbud och ett flertal dödskracher per år, långt fler än vad Aftonbladet och svenska media generellt rapporterar.
Vad gäller yrkeschaffisar är dom liksom andra stressade och plågade av besparingar från åkarna va gäller däck och annat, givetvis pga stenhård konkurrens. Det kvittar hur kompetent du än är om fordonet brakar samman eller har dålig utrustning för vinterföre.
Även piloten är beroende av att nån ingenjör faktiskt kollar att planet är flygdugligt.
I och med att man anställer många utländska förare så kan det ibland uppstå en typ av problem som gemene svensk inte är van vid. Man måste inse att körkortsutbildning och krav skiljer kraftigt från land till land. Jag har själv bott utomlands och vet mycket väl att kk behörigheter kan köpas i förvånansvärt många länder i dagens EU. En svensk är i regel inte bekant med detta och kan inte på något sätt avgöra hur kompetent en förare med utländskt körkort är. Arbetsgivaren ser bara behörigheten och anställer efter sin plånbok, han har per definition ingen rätt att ifrågasätta det heller.
Så denna fråga är mycket mer komplex än att bara "ställa krav" på nått som saknar praktisk lösning . Då gör man det mycket enkelt för sig.
Kunde inte sagt det bättre själv! :D
Problematiken är inte nått man löser under en kafferast, men mer hänsyn i trafiken från alla parter vore inte helt illa, särskilt de som nu har svenskt körkort med allt vad det innebär och som sitter bakom ratten på ett tungt fordon. Ju tyngre, desto värre konsekvenser vid olycka och desto större anledning att hantera sitt fordon med respekt för sina medmänniskor.
Ska jag köra på samma regel med mina 24 ton olastad i stockholmstrafiken?
3-filig väg i tunnel, du ligger bakom mig i mittfil, kö i höger fil, du ska in i högerfilen
men blir "irriterad" på att jag ligger i 55 på 70 (av säkerhetsskäl ifall nån viker ut i min fil
från filen med kö), du kör om mig och upptäcker en lucka i filen till höger, du kastar
dig in i filen men ryms inte riktigt, ska jag då skita i att bromsa och istället trycka in dig i
bilen framför och sedan trycka ihop 4-5 bilar till ?
Jag visar hänsyn mot dig genom att ställa mig på bromsen såklart trots att du
inte gjorde det mot mig.
Visst, jag kan sluta visa hänsyn men hur skulle det se ut, mangla bilar till höger och
vänster hela dagarna....
Blir du en sämre chaufför när du åker över gränsen? Tänkte bara kolla.. ;P
Jag ser lastbilar i rörelse dagligen på jobbet och varje nationalitet verkar ha ungefär lika många sopor. Speciellt nu under sommartider så brukar det vara de svenskreggade bilarna som tar mest tid när det kommer till att backa, och det är i 9 fall av 10 svenskar som kör dessa. Sommarjobbare antar jag.
Däremot är det ju helt klart så att de svenska och finska åkerierna (som vi ser mest av) har fräschare och modernare grejer än resten. Säkerhetsmässigt är det väl en fördel.
Nää så klart du inte blir det. Men jag tror att vi har lite seriösare körkortsprov här än längre söderut.
Du har ju helt klart en poäng med bilarna. Vi kör ju med bra mycket fräschare bilar men det har ju att göra med att vi har rätt mycket mer betalt. Du har inte råd att ha så bra bil om du bara får 65kr/mil för att dra en trailer.
Dessvärre e det ju som med mycket annat att allt ska va gratis.
Ser varje dag privatbilister som kastar sig in framför 60-tons lastbilar och "kräver" med sitt körsätt att de ska vika undan....
Har kört trailerdragare och sedan 2007 kör jag skåpbil/budbil, vart både i Gbg och Sthlm och kört. Häpnar dagligen över bilister som varken kan tänka, eller köra bil. Det är skrämmande!
Att jag är trött när jag kommer hem efter en arbetsdag, beror inte på att jag kört bil, utan för att man får bry sig om och sitta och fantisera om hur alla andra tänker köra.
Jag har ingenting emot folk som kör som fan, så länge de gör det "på rätt sätt".... men det värsta är nog damerna som lånat sin mans BMW jeep eller Jaguar, och sitter och smsar på iphonen.... fyfan.
Tycker SYND om tungbilsförare!