Ursprungligen postat av
Atariman
När menar du att jag låtit påskina att allt ont kommer från lastbilar?
Jag pratar, om det inte framgått, inte om formgivning av förarhytten...utan om utveckling vad gäller säkerhetstänkande och -system. Finns tex den sorts "vaken"-monitorering som finns som tillval till flera personbilar? Alkolås? Dolda vinkeln-system? Lane assist? Osv, osv...att ESP inte finns vet vi ju nu, men att ABS i princip är det enda i säkerhetsväg som tycks ha tillkommit gör att jag ser det som att säkerhetstänket verkar ligga på 80-talsnivå (om man jämför med personbilar).
Krav på halkkörning, vinterdäckskrav, etc... Marknadsmässiga krav innefattar i praktiken även ESP, ASR, deformationszoner, fotgängarskydd, osv.
Är det så många vägar du alltså anser vara direkt farliga? Hur kommer det sig att det isf inte lobbats från transportbranschen för en förbättring av dessa områden? Har det gjorts så vill jag gärna att du berättar hur denna lobbying sett ut samt vilka områden det gäller.
Det finns väl också ett antal fler personbilar på vägarna än lastbilar, tror du inte? Räknar du procentuellt på det så är skillnaden vad gäller totala antalet olyckor nog inte så extremt vridet som du försöker få det till.
Så dina förslag sträcker sig alltså inte längre än att det ska ställas högre krav på däcken, samt att det borde lagstadgas om snökedjor? Mer konservativt än kreativt skulle jag vilja säga. :-)