Lägre hastigheter medför under alla omständigheter färre olyckor. Alltså är detta beteende positivt och bör uppmuntras.
//Claes Tingvall
Utskriftsvy
Nej, nita ska man inte behöva göra, vilket jag också skrev, sakta in är i min värld mera att släppa på gasen det.Och lagligt är det naturligtvis inte heller, så om en polis ser det så kan man mycket väl bli av med körkortet om man inte stannar på vejningsplikt/stopplikt.Men motiverat tycker jag dock att det kan vara endå.
Finns endel korsningar som har vejningsplikt/stopplikt där det lutar rätt ordentligt, bla. en aldeles i närheten av mitt jobb (jag jobbar alltså på en rätt stor Scania-verkstad).En korsning där alla som kommer från E4:an åker när dom ska till oss har vejningsplikt mot en annan väg mitt i en viaduktuppfart.Är det snöigt tror jag att till och med timmerbilarna får problem om dom måste stanna och har släp och är fullastade, för utlänningarna brukar det räcka med rimfrost för att dom ska bli stående...Vägen man kommer upp på är ju tvåfilig, så det räcker ju med att dom som kommer där byter fil för att lastbilarna ska komma upp för backen, men det är inte alla som tänker så långt...
Appropå personbilarna som inte gav utrymme till lastbilen för att kunna backa så kan jag berätta en ankedåt om en kompis som kör mjölkbil.Han skulle backa in sitt 4 axliga släp genom ett grindhål, och medans han gjorde det så blokerade han ju givetvis vägen han körde på.En bil kom och stälde sej nästan ända imot lastbilen, antagligen för att visa att han skulle fram...Kompisen behövde köra fram en liten bit för att ta omtag, men bilen stog ju lixom ivägen.Eftersom personen i fråga inte är särskilt strässad av sej, så lag han helt enkelt i handbromsen och väntade (han trodde väll i sin enfald att personbilsföraren skulle begripa at han skulle backa undan några meter så att han fick platts att backa in lastbilen genom grindhålet).Då började personbilen tuta!Kompisen kunde inte backa för grindstolparna var ivägen, och inte köra framåt för personbilen stog i vägen, så han gick ur lastbilen, gick fram till personbilen och öppnade dörren och sa åt han som satt bakom ratten, "Nu gör vi så här, du sätter dej i min lastbil och backar in den genom grinden, så kan jag sätta mej i din bil och tuta under tiden!"=D
hahahah, riktigt skön historia :)
Annars brukar en del personbilar va duktiga på att smeka högersida av hytten när man ska vinkla in släpet på nån gård. Medans andra väntar med god marginal och även gör tummen upp när de sen passerar. De är skillnad på folk och folk :)
Haha :)
Ja, det är ju märkligt. Jag känner ett par "truckers" och ett par busschaufförer, och fastnar de i ett läge med en personbil där en av dom behöver backa, och det är alltid personbilen som har den lättare manövern att klara, väntar sig alltid personbilsföraren att den som kör det 15-25 m tunga fordonet är den som ska backa. Min morbror som kör buss fick en gång ta en omväg över en grusväg på landet när landsvägen stängts av för en olycka. Han mötte en personbil som hade behövt fixa en backning 10 m bakåt och in på en uppfart mellan två grindstolpar. Efter två försök från personbilsförarens sida klev han ur och backade in bilen åt honom :)
Men angående utlänningar och rimfrost antal axlar mm är det väl kanske inte så tokigt med vissa minimiregler för tunga lastfordon för att få framföras på rikets vägar avseende däck, typ av fordon osv? Det ger ju som sagt inga konkurrensfördelar åt något håll om alla måste följa dom. Skulle polackerna etc behöva vända vid gränsen om de inte möter standarden skulle det ju innebära mer jobb åt de svenska åkarna, som dessutom skulle ha bättre förutsättningar att ta sig fram i trafiken vintertid då ingen annan åkare stoppar upp en i backen de sitter fast i. Och ingen vill väl sitta i en för årstiden skitdålig lastbil som gör jobbet svårare för en hela sin arbetstid? Win-Win för de svenska åkarna.
Jupp, är ungefär det jag har skrivit i hela tråden...Jag tycker ioförsej att man i första hand ska kräva betydligt störe mönsterdjup på driv och första axeln än man gör idag.Men visst, vill man absolut ha krav på MS märkta däck så kan man väll ha det också (på driv och första axeln då som sagt, att kräva det på alla axlar slår nog lite väl hårt på en gång...).
Vittsen med det är som jag ser det inte i första hand att tvinga fram bättre däck på Svenska lastbilar, då dom flästa redan har bra däck, utan största vinsten skulle vara om vi fick hit mindre öststatare och andra utlänningar som kör med undermåliga bilar och under slavliknande förhållanden.Åtminstånde kunde det tvinga dom att investera i däck i alla fall, och därmed få konkuransen något lite jämnare...Dock så MÅSTE en sådan lagändring efterföljas av andra rutiner av Polisen.
Det viktigaste är inte att man ger böter till chauförer/åkerier för att dom har för dåliga däck (oseriösa utländska åkerier hade inte tänkt betala böterna i vilket fall som hälst...).Det viktigaste är att man inte låter dom åka vidare förens dom har fått på lagliga däck!Alldra helst borde man ha som jag har förstått att dom har det i endel andra länder, att dom inte får fortsätta förens dom har betalat böterna också, men det är väll att hoppas för mycket på den Svenska rättvisan...
Som sagt, dom kommer att stå och drälla i backarna endå, men man kan ju i alla fall få det att bli dyrare för dom att stå och drälla i backarna...
Jag lider absolut med alla truckers som arbetar under svenska förhållanden där de i princip ibland tvingas bryta mot regler om körtid som i sin tur renderar i enorma böter för den enskilde chauffören. Om Polisen skulle satsa lite, och om man tvingade den öststatare som ertappas i backen att fixa lagenliga däck på plats tillsammans med snuskigt dyra böter kanske de inte tycker att det är värt risken.
Som jag fattar det i nuläget ligger den största bötesrisken på våra svenska chaufförer som riskerar att ertappas för att ha dragit över 10 minuter på körtiden vilket är helt horribelt.
Någonstans måste man ju dra gränsen för att inte åkarna ska tumma mer och mer på tiden (jämför med om man fick 10 km/h avdrag i laserkontroller, då skulle ju alla köra 10 km/h för fort), men det är ju löjligt i vissa fall.
Jag kanske egentligen borde diskutera det här med Cörran eftersom han verkar vara mest aktiv för allas rättighet att köra med undermålig utrustning. Det spelar ingen roll vad du Cörran har för system för att inte fastna så länge en del av dina kollegor "fuskar" med utrustningen. Alla är ju uppenbarligen inte så förutseende att de har ordentliga däck, slirej osv så länge det inte är lag och höga böter på att sakna det. Och så länge andra fastnar i trafiken riskerar ju även du att fastna bakom dom.
Va snackar du om?
Jag har hela tiden sagt att jag tycker det borde va ännu högre krav på specielt drivdäcken när de gäller mönsterdjup. Jag har absolut inget emot att de blir krav på vinterdäck för främst drivaxel, men jag tror inte de skulle bli sån stor skillnad som folk tror.
Så kan du förklara dig? Jag talar ju mig själv varm om grejerna jag har och hur bra de funkar.
Problemet är att de reserverade körfälten i många fall är väsentligt smalare än övriga körfält samtidigt som en buss normalt är bredare än en personbil. Därför rekommenderas bussförarna att endast använda de reserverade körfälten när det är befogat av trafiksituationen i övrigt. Med tanke på hur illa det snöröjs i stockholmsregionen är det inte konstigt om de reserverade körfälten är helt ofarbara på vissa ställen.
I Stockholms innerstad finns också ett antal reserverade körfält som inte bör användas av bussar som inte trafikerar de aktuella hållplatserna eftersom bilisterna i många fall vägrar släppa ut bussen när bussen behöver byta körfält.
Låg inte personbilarna för nära som orsakade det första stoppet?
Troligtvis så var det mycket halt på platsen som orsakade det hela. Om lastbilen legat för nära så skulle han kört in i dom stillastående bilarna.
Jag vet ju inte exakt vart lastbilen stod men efter att ha läst ett par notiser om det hela så verkar det skett öster om landningsbanan i östlig riktning.
Att varna bakomvarande trafik borde läras ut på trafikskolan. Många personbilar inte slår på varningsblinkers om man står längst bak i en kö. Det står ofta helt still utan att varna bakomvarande trafik. Sånt skapar olyckor.
Det första jag gör när ser att det står till är att slå på varningsblinkers för att varna dom som kommer bakom. Dock så försvinner beetende lite längre bak pga någon som inte tycker det är värt att varna andra.
Vet du all fakta varför lastbilar åker av vägen?
Idag visste du inte det men trots allt så kan många spy galla över alla chaufförer som finns.
Det jag ville visa med att posta olyckan utanför Nyköping var att utan att veta bakgrunden KAN man INTE bedöma vad som orsakat olyckan.
Föraren satt kanske och surfade på Iphonen samtidigt som han/hon försökte stoppa i nappen på barnen i baksätet. Kanske gjorde föraren en häftig rattrörelse. Kanske hade bilen sommardäck. Kanske somnade föraren.
Men troligtvis gick det för fort för rådande väglag som i många olyckor oavsett storlek på fordon. Det vi kan glädjas åt är att det ingen av det inblandade verkade vara svårt skadade.
Jaha, så kommer man inte ens utanför dörren för ingen har plogat, och vad läser man... Jo, även det är orsakat av lastbilarna utan vinterdäck. ;)
Efter snö kommer regn - Göteborg - www.gp.se
"Fler lastbilar kör av vägen i år" - Dalarna - Dalarnas Tidningar
När man hör sådana kloka ord från börjar man nästan få lite hopp om yrkeskåren:
"- Sunt förnuft, låg hastighet och långa avstånd är förstås jätteviktigt"
Eller så är det en generationsväxling vi ser där kompetens ersätts av kaxighet.
Från Trygg Hansa
"Antalet lastbilsolyckor har minskat med 34 procent
Glädjande nog visar statistiken också att det totala antalet olyckor där en lastbil varit inblandad och bedömts som vållande har minskat successivt sedan 2006, från 3536 inrapporterade skador under 2006 till 2350 under 2009. Detta innebär en minskning med hela 34 procent.
– Detta är en mycket positiv trend, säger Kjell Rytterström. Vi vet att våra kunder i åkeribranschen har jobbat aktivt och intensivt med skadeförebyggande arbete de senaste åren. Det handlar om kontinuerliga utbildningar och att chaufförerna följer våra tips och råd, och det hårda arbetet har gett resultat."
Vet inte riktigt vad du försöker säga med dina "haha" du lägger till på slutet. Men det är rätt jobbigt att inte ens kunna ta sig utanför sin dörr oavsett vad du tycker eller tänker om den saken.
Och det säger ju ungefär ingenting om man inte samtidigt presenterar hur det totala antalet olyckor ändrats under tiden eller olyckor med lastbilar inblandade där lastbilen inte bedömts som vållande.
När dom större bilarna är upptagna med de största vägarna, får mindre maskiner täcka upp på de lite mindre vägarna. Blir ju en ond cirkel.
Och visst är 34% en stor siffra, men det hade gett mer om man fått in statistiken över resten med så man ser om det är tyngre trafiken som skärpt sig eller trafiken överlag.
Samma man säger även detta vilket jag tycker är mer intressant och kan enbart hålla med om det.
"Han ser ofta att det är utländska lastbilar som har problem i den svenska vintertrafiken.
- Jag tror inte att de har samma krav på vinterdäck som vi har, säger Erik Laursén. När jag åker till Norge kommer jag inte in utan kedjor på däcken och jag tycker att vi kunde ställa samma krav på vinterdäck för dem som rullar in i Sverige."
Tekniken går ju framåt, och ingen är ensam på vägarna. Överlag blir ju trafiken säkrare och säkrare.
Har lite svårt för att förstå hur du menar med mindre maskiner som täcker upp. Lastbilarna plogar ju vägarna. Mindre maskiner plogar parkeringar, gångbanor osv.
Har svårt att förstå vad plogbilen i tanumshede har med traktorn utanför din dörr att göra :)
Nu ska jag ut och gräva ut min egen bil på parkeringen...för jag ställer inte förhoppningarna till att nån annan ska lösa de åt mig..haha :)
Kräver dock att man slutar mesa med utländska böter och liknande. Nåt jag tycker man sällan hör talas om, att de ska bli ändring på.
Då Sverige har ganska lätta gränser att hålla reda på...iform av olika hamnar , och en å annan bro :) Så hade det ju varit en barnlek att stoppa fordon som inte har riktigt mönster.
Lite riktade kontroller, specielt när vädret är som de är hade underlättat för alla. Tror inte den utländskachauffören tycker det är så kul att ha problem överallt heller.
Det är du som drar upp plogbilen i Tanumshede, jag säger bara att lastbilarna som brukar ploga vägen utanför mig är prioriterade till större vägar idag, så de mindre maskinerna får ta vägen utanför och har inte tid/möjlighet att fixa gångvägarna.
Och hade jag kunnat skotta mig fram till min bil hade jag inte klagat, men att vara förlamad ifrån bröstvårtorna och ner och rullstolen verkar göra det svårare av någon underlig anledning.
Du länkade till en artikel där en lastbil satt fast i Tanumshede och vållade problem?
Bilar har ju redan sina områden att köra.
Har fortfarande svårt att förstå hur det är lastbilarnas fel att folk har svårt att ta sig till sina bilar. Här utanför kör samma traktorer som alltid. Om nåt så är det ju lastbilarna som plogar vägarna?
Beklagar ditt handikapp, men så blir det tyvärr när det snöar. Det blir svårt för många att ta sig fram som inte kan bruka sin kropp helt, vet hur det är. Det är i princip omöjligt att klara sig ifrån, tyvärr.
Verkar som både personbilarna och lastbilen legat för nära framförvarande, att skylla på halkan känns inte helt 100. (kan ju vara nån ärthjhärna som gjort nån manöver som orsakat allt också)
Lastbilen stod en liten bit efter att vägen gått ihop till enfiligt österut. (var bilarna stötte ihop vet jag inte)
Jag brukar också köra med varningsblinkers vid plötsliga stopp.
Nej jag vet inte all fakta varför lastbilar kör av vägen. (och har aldrig påstått det heller)
Jag TROR dock inte att de flesta lastbilsolyckor orsakas av bilister som det gärna målas upp här, utan mer dåliga däck eller oaktsamma förare. (precis som vanliga bilister alltså, dessa har dock oftast vinterdäck när det är halt)
Det hela mynnar ut i att lastbilsförarna ser sig som mänsklighetens försvarare trots att resten av folket inte har behov att bli försvarade. Skulle en lastbilschaufför orsakat minsta problem för någon så var det i ett desperat försök att få samhället att forsätta att fungera. Riktiga superhjältar helt enkelt. Hade inte Cörran vridit om tändningsnyckeln och stormat ut i snöstormen hade vi fått uppleva armageddon. Ändamålet helgar medlen osv.
Om nu landets truckers är att likna vid kung Arthurs riddare i modern tappning så kan fråga sig vem som är deras mästare. Personligen ser jag hellre att man de få dagar vi har ymnigt snöfall i landet parkerar på lämplig rastplats till det går över och plogbilarna har rensat bort det värsta. Skulle detta innebära att jag får klara mig utan Rice Krispies på hyllan hos min Ica handlare någon dag så tycker i allafall jag att detta är ett litet pris att betala för att slippa totalstopp och dödsolyckor på våra vägar. Jag känner mig helt säker på att större delen av svenska folket delar min åsikt och det är vi som i slutändan betalar truckersarnas löner. Jag uppmanar Cörran och Menghini att ta sitt förnuft tillfånga och ställa bilen nästa gång det blir eländesväder. Om chefen blir arg så får ni väl ha lite råg i ryggen för allmänhetens skull. Inte att förglömma så är det trots allt vi som betalar er lön i slutändan.
Med Vänlig Hälsning,
haha, betalar våran lön? Den va ny.
Senast igår fick jag ändrat körschema endast pga. det då väldigt dåliga väglaget. Det är ju bara att tacka och ta emot. Dock inte alla körningar man kan göra så med.
Frågan är ju vilka fordon som man ska sätta plogarna på, om lastbilarna inte får ploga. Visst, man ser en och annan pickup med en liten miniplog. Jag tror dock den skulle ha det svårt på E6:an :)
Då vart man hindrad av öststatsbilar igen, de försökte ta sig upp till den lokala macken men misslyckades ganska rejält.
Den som kommit längst hade en liten kurva kvar, han hade helt sonika parkerat mitt i vägen med varningsblinker på och "stämplat ut" (såg det ut som). Ist. för att backa ner och försöka igen eller inse att han inte ska försöka sig på att komma upp till just denna mack eftersom hans körkunskaper inte sträckte sig så långt.
Ganska löjligt argument tycker jag. Indirekt eller direkt betalar alla varandras löner så ganska dålig sak att komma med. Produktion kontra konsumtion, utan produktion fungerar inte konsumtion och tvärt om.
Om inte någon handlar så mat så kan handlaren inte beställa varor. Åkerier inget att köra, lagergubben inget att plocka. Då i sin tur har kontorsnissen inget att köpa in. Osv osv osv. Allt hänger ihop. Ta vilken bransch som helst så betalar någon annan den andres lön.
Troligtvis var fästet lite dåligt i hans autobahn slicks. :)
Stog själv och "tuggade" lite inatt inne på industiområde som vad halvtaskigt plogat. Flytta vikten så man får 16-7 ton på driven, diffa och gunga lite gör susen. Med bra drivdäck så är förutsättningarna iaf skapliga.
Komiskt att man iprincip kan åka åttor runt öststatare vintertid i lagliga 80 km/h men sommartid så kommer dom som kanonkulor. :)
Ja visst är det en dålig ursäkt. Ungefär i samma nivå som att vägen svängde kraftigt. :)
Målas ut vet jag inte men det finns ju statistik på att lastbilar sällan är vållade när det sker en olycka personbil/lastbil. Det bör ju ge en fingervisning om att det är så när det är flera parter inblandade.
Att lastbilar fastnar i backar är en sak som den tunga trafiken får stå för själva. Lika så när lastbilar lägger sig på sidan av vägen istället för att vara på vägen. Statistik på singelolyckor med lastbil har jag tyvärr inte sett. Dock så bör det gå att få fram om man lägger ner lite energi på det. (vilket jag inte känner är nödvändigt för min del)
Att ha bra däck vintertid är det nog ingen här som motsätter sig eftersom det iprincip krävs om man inte enbart kör E4:an Sthlm-Uppsala. Det som "vi" motsätter oss här är att flertalet här tror att vinterdäck på släpen kommer göra stor skillnad. 4-5mm mönster räcker på ett släp, under 2mm så börjar det bli otrevligt vid halt väglag. Däcken på ett släps slits även olika så att man byter däck när något är slut alternativt punktering. På det viset så sitter det alltid "bra" däck på något axel och ev. något sämre däck på någon axel. Man byter inte alla 16 däck samtidigt.
Stort plus i kanten för dig för du är då en av få personbilar som slår på varningsblinkers för att underrätta trafiken som kommer bakifrån.