Självklart ska det gälla alla (kanske inte tex. kranbilar med tokstora hjul mm.)
Men som jag skrev i början av denna tråd:
Utskriftsvy
Kranbilar har lika stora däck som alla andra :) Du tänker på mobilkranar, tror nog inte de finns vinterdäck till dom ändå ;)
De hade väl varit driven som varit aktuell i sådana fall, ev. främre styrande axel. Men skulle inte tro att olyckan här skulle kunnat undvikas med vinterdäck.
De blir en del däck...i vårt avlånga land :)
haha, de är kul dehär. Återigen blir de inga svar på de man frågar om. Det är tydligen väldigt mycke lättare att häva ur sig saker, än att sen stå upp för dom.
De blir ingen vettig diskussion om man håller på så. Och jag förstår inte vart man vill komma? Mer intressant att spy galla än att faktiskt diskutera saken.
Vad är det du vill ha svar på?
Han har fullt upp med att bråka om vart de bästa däcken skall sitta på personbilar ;)
Kan man tjivas om en sån sak, förstår jag att en tråd som denna blir utdragen...hehe.
Men de är mycke me däck numera :)
Ähe, lägg bästa däcket på reserven och kramas i trafiken!Rattmuff därimot borde det vara lag på i alla fordon!
Bra, vi är eniga om att erfarenhet är viktig samt att det med största sannolikhet varit fler än dessa tre lastbilar som passerat denna punkt just denna dag. Det intressanta är ju då vad som varit orsaken till att hela tre stycken lastbilar lyckats köra av på precis samma plats...är det bristande rutin, uppmärksamhet eller material - eller ngt annat som du, ur chaffisperspektiv anser, skulle kunnat orsaka det. Och isf vad är det som gjorde att alla (?) andra lastbilar klarade punkten?
Du drar slutsatser kring saker som jag inte sagt - har f det första inga "klara tankar på hur det ska gå till", men anser ämnet värt att diskutera (även på lekmannanivå) då det f n framstår som att det körs av eller kollideras lastbilar närapå varje dag.
Har tex ingen aning om vad som krävs för att ta lastbilsbehörighet, men ingår tex halkkörning i detta - och isf vad är det för prov man måste klara av? Skulle dessa kunna utökas/förbättras? Kanske ställas som krav att nylicensiering skall ske m jämna mellanrum? Vilka hjälpsystem finns på lastbilar (ESP som är släpanpassat tex)? Vinterdäck som krav? Tycker f ö det vore bättre att du med förstahandsinsikt kring problematiken ni inom transportbolagen ställs inför kommer med förslag än att förvänta dig att vi lekmän skall göra det. När du i huvudsak enbart målar upp problematiken och svårigheterna ni ställs inför i ert yrkesutövande framstår det inte som särskilt konstruktivt.
Du bad mig om ett förslag - du fick ett. Har inte påstått att det är ngn idealisk lösning jag föreslagit och ser givetvis ett flertal brister i den, men menar bara att allt inte behöver stå stilla i landet eller att vi ska drabbas av massvält f att några lastbilar blir stående några dagar som du tycks vilja måla upp det... Bättre att några transporter fungerar (med tex mindre lastbilar) än att våra Europavägar skall blockeras i timtal av långtradare som är körodugliga pga lite snö. Det utgår jag från att en person som är yrkesaktiv inom logistikbranschen håller med om?
Att "några" lastbilar står still....? Det är ....en himla massa lastbilar som skulle ståt stilla. Tror folk har svårt att förstå hur mycke lastbilar transporterar, varje dag
Vad som hänt just där, är väldigt svårt att säga. Men uppenbarligen har det varit extremt halt.
Kan säga en gång själv, då det varit en halkolycka framför mig. Vägen stängdes av i nån halvtimma, man fick undan bilen, och släppte på. När jag kommer där...rullandes sakta, i kanske 15km/h...så börjar hela ekipaget glida i sidled, då vägen hade en liten lutning åt de hållet.
De finns vissa punker som blir halare, sen kan de förväras av att vägen lutar, en kurva som lurar ögat, sikten kan va delvis skymd osv.
Halkbana ingår ej, iaf vad jag vet. Hade naturligtvis varit bra om de gjorde. En anledning är nog pga. att de inte finns så många banor som klarar av tunga fordon, eller har det att erbjuda.
ESP eller liknande har väl sakta börjat komma, men de blir ju väldigt mycke svårare än till en personbil. Olika bilar, olika släp, trailar osv. Men hade man fått de att fungera hade de ju gjort väldigt mycke mer nytta än på en personbil.
Ja, tråden börja ju med att man bad om förståelde för större fordon och vissa situationer, det var man dock inte redo att förstå, då man mest hatar lastbilar och dess förare. Så om ingen vill hjälpa eller förstå, är det svårt att få fram informationen.
Det finns inga lätta lösningar på problemet, som andra verkar tro...med inställd trafik, en drös lätta lastbilar för att ersätta en tung, om de ens hade kunnat göra de.
Det jag tycker, högre krav på mönsterdjup då det råder vinterväglag.
Inse att Sverige måste ha lastbilar, och att i princip allt gods åker på lastbil. Man kan inte bara ta bort de. Att Alla i trafiken ska hjälpas åt mer, och försöka förstå varandras situationer.
En 24 metare tar inte plats för att föraren är elak eller dålig...det är enkla fysiska regler.
Och sluta med den barnsliga inställningen många har till varandra.
Varje dag i veckan stängs det av ett flertal europavägar runt stockholm och resten av sverige pga masskrockar med personbilar. Tänk vad det kostar i sverige pga alla försenade leveranser mm mm mm..... Detta borde betyda att alla personbilsförare i detta land kör som ett gäng arslen, är dumma i huvet, översittare och har på tok för dåliga däck....Det gäller alltså då även 100% av personbilsförarna på Zatzy. Så lär er köra personbil för fan.....
Har ni inte något internt truckerforum där ni kan diskutera detta? ;)
Ni måste ju prata om vad som är bästa rastplatsen, bästa stället att köra utan att hålla i ratten längst sträcka och vart man kan skrämma flest bilister genom att inte följa trafikreglerna ;)
Det finns truckerforum.
Man diskuterar bla rastplatser och liknande, är ju en arbetsmiljö.
Vet dock inte om personbilars uppförande diskuteras så mycke. Sitter man bakom ratten på en lastbil får man ett ganska väl upptränat tålamod, och ser de mesta...hela tiden i princip :)
Det är sådana här inlägg som skapar irritation bland bilägare, är övertygad om att att yrkeschaufförer stått för flera avstängda vägar under vintern än vad personbilar stått för.
Är övertygad att dessa problem genererat ännu mera kostnader än vad som kan skyllas på personbilar och vad det kostar att låta E4an vara avstängd under nästan 1 dag, E18 har i Västerås trakten varit avstängd vid åtskilliga tillfällen i vinter.
Istället borde transportsnäringen istället visa framfötter och ta fram förslag på hur man kan förbättra situationen istället för att skylla ifrån sig.
Jag och andra har tagit fram förslag som borde vara en självklarhet genom att lagstifta vinterdäck och alternativa lösningar för att få fram en bättre trafikmiljö genom att ta fram direktiv som borde vara en självklarhet.
Jag tycker att det är väldigt konstigt att det inte finns halkkörning när man tar körkort för lastbil, buss etc. Av man kunnat läsa så borde detta vara en självklarhet då det vid flera tillfällen i vinter bevisats vara en brist hos många av dessa fordon eftersom de kört fast och vållat problem.
T.o.m. tågnäringen har tagit fram både lång-kortsiktiga planer på hur man skall förbättra deras situation, varför kan inte åkerinäringen göra detsamma?
Tror dock inte halkbana gör nån större inverkan på en gammal räv bakom ratten. Inte heller på nån som sitter i en personbil. De är inte mycke man lär sig om halka, och att häva den...egentligen. Utan mer lära sig om riskena. Får du sladd på bil och släp är det ofta för sent.
Inte för att jag tackat nej till en kurs, men man ska inte räkna med några underverk.
Edit: Sen förstår jag inte varför ett sånt inlägg skulle väcka irretation. Det är väl en självklarthet att de blir mer problem när en långtradare åker av vägen, än en personbil. De är ren fysik.
Nja, enligt min mening så är oftast de gamla rävarna som behöver träning eftersom de anser sig vara odödliga just med motivationen att de kört bilar så pass länge, detta är naturligtvis inte enbart yrkeschaufförer utan även merparten med körkort.
Gör man detta under ordnade former så är det självbart positivt, spelar ingen roll vad man håller på med men träning ger färdighet och visst så lär man sig häva en sladd och med släpp etc. så borde man ju träna dels på att häva sladd samt att köra i uppförsbacke vilket vilket bevisligen vållat problem i vinter.
Var formuleringen från Menghini som idiotförklarade alla bilister som jag retade upp mig på, känns inte konstruktivt att skylla ifrån sig.
Men du som är insatt i branschen så vore det kul ochhöra hur tankegångerna går gällande de problem som varit 2 sista vintrarna. Även om jag nu varit väldigt noga med att påpeka att detta inte gälla alla yrkeschaufförer så blir det lätt så att man drar alla över en kant vilket borde påverka alla yrkeschaufförer.
Det gjorde han ju inte...de sånt man brukar få höra som yrkesförare...nu va det bara tvärtom. Så förstår du hur kul det är att höra sånt hela tiden... :)
Lära sig köra i uppförsbacke?:) Tror det är de tänket många personbilsförare har...att man ska lära sig...köra i uppförsbacke med 60 ton, på snö. Att man ska lära sig köra runt en skarp kruva med 24 meter. Det är inte alltid det är fysiskt möjligt.
Tja, snö kommer ju varje vinter i princip. Själv jobbar jag på ett medelstort åkeri, vi har mest singelbilar. Men det drivs väldigt seriöst och bra. Är faktiskt inte överdrivet insatt i branschen annars.
En fråga från en som inte vet: finns det motsvarande ESP för lastbilar (inklusive släpet) och i så fall är det vanligt?
Det är inte vanligt....vet inte ens om det finns för släp.
Här är en demovideo för trailer Esp
YouTube - Truck ESP System
Edit: Jo, det verkar ju finnas. Men det är nog ytterst få som har en. Trevligt hjälpmedel dock :)
http://www.youtube.com/watch?v=I73jd20NQvQ&NR=1
Hittade en till. Volvo, 25 meter ekipage. Slutet är imponerande.
Som sagt, ESP hade vart till mycke större hjälp i en lastbil än i en personbil. Visst, många förare av personbilar har inte samma erfarenhet, och behöver där av mer hjälp. Men Esp kan göra så mycket mer på en långtradare, än va den kan göra för en personbil, som bara har två axlar. Och som inte lider av nån större risk att välta.
YouTube - Volvo Trucks safety - ESP tested in difficult manoeuvres and on slippery surfaces
Ojdå....blev det jobbigt nu när jag hoppade på personbilsförarna pga deras köregenskaper. Du tror inte att allas inlägg där man hoppar på lastbilschaufförer skapar irritation hos dem då ??? .... Har du en aning om varför jag skrev som jag skrev ? Om inte, tänk efter ett tag till.
Och en sak till...dina övertygelser är nog inget som hamnar i realstatistiken.
Att få en okontrollerad sladd med lastbil är som att få det med en F1 bil...liten aning för mkt så är det kört. Kan inte ens Shumacher som tränat sen innan han gick alltid häva en sladd är det ganska mkt begärt att avarage lastbilschaffis skall kunna. Att sen få det med ett släp är ännu värre...klarar du upp det handlar det troligen för det mesta om en jävla röta.
Och så kommer vi tillbaka till det tråden handlar om, hänsyn mot tungtrafiken. I dessa tider så kanske lastbilar behöver köra lite annorlunda, kanske ta lite mera plats, köra lite saktare, ha rull på bilen för att inte fastna mm mm mm... Men hjälper personbilarna till ? Nix...och vips så sitter lastbilen i en sits där han kanske inte kommer någonvart, glider ner med nåt hjul i ett dike eller nåt liknande och ett större problem har skapats.
Eftersom ESP precis blivit standard i SVENSK sålda bilar så kommer det dröja ett bra tag innan detta system kommer slå stort på den tunga sidan.
Problemet som finns är att samma lastbil ofta använder olika släp som då är olika kalibrerade eller inte fungerar som det ska. Dagens ABS på bil och släp kombinationer fungerar sådär även fast bilen alltid drar samma släp.
Finns även en vidareutveckling av ABS som heter EBS. EBSen ska styra varje hjul individuellt beroende på hjulhastighet och bromsbeläggsslitage. Signaler skickas till styrenhet som därefter reglerar trycket på bromsarna olika från hjul till hjul. Enkelt sagt ESP utan antisladdfunktion, dvs individuell bromsverkan på alla hjul. Antalet fungerande EBS system är få.
Innan nya system införs så måste dom befintliga systemen förbättras så att dom håller åtminstone ett halvt släps livslängd. Ett släps livslängd är givetvis beroende på hur varsamt det används och servas men skulle tippa på att runt 200.000-250.000 mil rullar ett släp innan det blir skrot.
På åkeriet jag jobbar så har vi 4 bilar och 7 släp. Jag drar i princip alla släp varje vecka. Att få alla släp att fungera med ESP bakom alla bilar är i princip omöjligt. ABS som fungerar på släpet efter ena bilen fungerar inte efter den andra osv.
Att det ska vara större krav på däck på drivande och styrande framaxlar håller jag med om. Det skulle rensa bort många öststatare som inte ens kommer framåt i medlut.
Varför? De räcker väl gott och väl med en personbil, till att ha ihjäl en människa? Eller stoppa upp trafiken i en olycka.
Ena sekunden är vi proffs, med allt ansvar i världen, när de gäller inköp av däck, fordon och andra kollegor...som absolut inte får orsaka en olycka för då e man inte värd skit.
Andra sekunden ska man stå och höra hur värdelösa, onda och dåliga alla yrkeschaufförer är. Och få tips från "amatörbilister" hur de borde gå till.
Ja, vi har erfarenhet av att köra större fordon, samt viss utbildning på de. Nej, det är inte raketforskning. Men det är bra mycke svårare att köra 60 ton och 24 meter på snö och is, än en liten personbil. Tusen saker fler kan gå åt h*lvete. Bara för att man har utbildning så tas inte alla faror bort.
Det är som att cyklister skulle åka runt och klaga på alla som åker av vägen med sin personbil, "hallå, du har ju utbildning, riktigt värdelöst att du gled av vägen...you suck!"... :)
haha 100 stationer i västerås hahaha
Nja, enligt eniro.se så blev det 48 träffar och söker man på bensin så får man upp 134 träffar i Västerås, dock så var bara 100 en uppskattning från min sida och bevisligen så var jag ganska nära. Medveten om att kunskapsnivån inte är speciellt hög hos yrkeschaufförer utan försök läs hela inläggen innan ni försöker er (Du & Bogger) på att göra ett inlägg.
Annars så kan jag försöka repetera mitt dåvarande inlägg, skall försöka göra korta meningar så att ni inte blir förvirrade.
Mitt svar var att det påstods att mackar i Västerås fylls på varje dag vilken då och nu är BS, skulle alla dessa mackar fyllas på varje dag så skulle enbart detta vålla kaos i Västerås.
Jag tror i och för sig att mackarna fylls på nattetid när vi ligger och sover ibland?
Om du syftar på mitt inlägg så ska jag kanske tillägga att jag också arbetar en del nattetid med mina uppdrag och jag stöter väldigt sällan på tankbilar i Västerås.
Har hänt att jag mött eller kört om några på Norrleden, dock så har merparten av dessa passerat Västerås mot 67:an.
Så jag ifrågasätter inte att mackar fylls på nattetid, dock så fylls de inte på varje dag vilket jag tidigare i denna tråd svarade på men som Beavis och Butthead inte förstod utan hade synpunkter på min uppskattning av antal mackar i Västerås.
40st fick jag det till när jag sökte på "bensinstationer" i Västerås, på hitta.se
Försöker du bara uppvigla till bråk eller är du en idiot på riktigt ?
Du säger att du jobbat/ar med logostik om jag inte missminner ? Ofta jobbar man då ihop med eller nära chaufförer. Så snälla, fäll den kommentaren nästa gång du står face2face med en chaufför...
Jag fick 49träffar varav flera var leksaksbutiker en hembygdsförening en kyrkskola samt hotell och avfallshanteringsanläggning.
När man går igenom listan så blir det 29ställen som verkar erbjuda tankning, varav två med titeln Statoil Truckdiesel vilket jag misstänker du inte vill räkna med.
Det ger en viss skillnad för ditt argument att det skulle bli kaos om det körde en tankbil till varje om siffran är under 30 eller 100 stycken.
Iaf jag tycker att det är en stor skillnad mellan en rad på 30 tradare och en på 100stycken.
Men såvitt du skriver så verkar det inte som om du klarar av att separera såna siffror när du tycker 49 träff är rätt nära 100 och sen inte ens går igenom listan.
Jag är för övrigt inte yrkeschaufför.
Jag arbetar inom produktionsindustrin och den där trenden på 80-talet om små lager är då implementerad sedan dess här och jag vet inte om någon annan industri i närheten som skulle klara mer än absolut max 1 dygn utan transporter.
Men om du styr projekten/produktionen så kan jag förstå att det inte spelar någon större roll om det kommer någon till ditt jobb på en vecka för ni lär väl inte lyckats producera något under den tiden, oavsett leveranser med den brist på verklighetsförankring du verkar ha.
Att man levererar bensin varje dag var inget argument jag la mig i bara dina helt grundlösa påståenden om hur många mackar det skulle finnas i området.
Men det låter inte orimligt att de mackar som ligger i närheten av genomfartslederna skulle få slut om de inte fylldes på mer eller mindre dagligen.
En tankbil rymmer mellan 30 och 45 kubikmeter om jag inte minns helt fel (har gått några år sen jag gjorde lumpen och räknade på tankställen) dvs om man räknar med en medeltankning på macken på ca 50liter jag tankar sällan så tidigt men som riktvärde med tanke på att en normal tank rymmer ca 70liter.
Då räcker alltså en tankbil till mellan 600 och 900 tankningar.
En större mack har någonstans mellan 6 och 12 pumpar och kan alltså betjäna ca 8st åt gången och om vi för enkelhetens skull räknar med 15minuter per tankning dvs 4 tankningar per pump och timme ger det 32 tankningar i timmen en mack har normalt öppet i minst 12timmar dvs 384tankningar på en dag.
Ska vi ta ett worst case scenario så ger det 12 tankningar samtidigt och 10minuter per tankning.
Dvs på 12 timmar blir det 864 tankningar.
Man lär ju inte vänta tills tanken är tom innan man vill ha den påfylld och enligt praxis så brukar tankbilen köra till en mack i taget och sen tillbaka till depån.
Så inte orimligt med tanken att en mack behöver påfyllning en gång per dygn.
Däremot lär inte alla ha den genomströmningen så de måste ha påfyllt en gång om dagen men tror inte de klarar vidare värst många dagar mellan påfyllningarna inte.
Nej, jag har ingen aning själv, det var bara ett förslag. Rimligtvis fylls inte alla på samtidigt. Jag ska ha in bilen på service imorgon bitti och tänkte därför åka och tvätta den snart så att jag inte skitar ned verkstadsgolvet. Jag ska passa på att fråga på OKQ8 hur ofta det fylls på soppa. Kanske går iväg en beställning med automatik baserat på tillgång och försäljning?
Angående vad som händer med tillgången på drivmedel om alla tankbilar står stilla en dag tror jag inte det händer så mycket. En del mackar kan säkert få slut på vissa drivmedel, medan andra kanske har kvar. Själv tankar jag fullt ungefär varannan vecka då jag kan cykla till jobbet, så det finns goda möjligheter att jag inte skulle behöva tanka just den dagen. Behöver ni andra fylla på bilen varje dag?
Förövrigt märks det att temperaturen blev så pass att saltet börjat bita igen. Moddigt utav bara helvete på de tidigare rätt torra vägarna *grrr*
Som jag tidigare skrivit i tråden är jag dock av den åsikten att knappast någon industri skulle klara ens ett skift utan leverans av råmaterial och avhämtning av produkter.
Satt och kolla på Ice road truckers igår. Har alltid undrat hur dom Amerikanska stora dragbilarna är jämfört med våra Europeiska. Är dom bara skit eller är det same same. ?