Jag har svårt att se det (som ovetande B-kortsinnehavare)
Utskriftsvy
Jag börjar se en likhet nu, lite som att alla moppe pojkar trodde att de var Rossi så verkar alla truckers på Z tro att de är David Vrsecky.
Ang min dödslängtan, oja helt enorm ;) Den enda jubelidioten här inne är den som tror på lögnen om att Sommardäck är lika bra på snö som vinterdäck :)
Edit:
Jag ställer mig till den här skaran av jubelidioter.
Polischef: "Jag blev omkörd av tre lastbilar" - Bil & Trafik - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt
Det är jag och Per-Erik Eriksson i Kristianstad som är idioterna :)
Såg två lastbilar i diket idag och kom att tänka på den här tråden :D
Är väll ingen som har påstått att sommardäck är lika bra på snö som vinterdäck?Däremot är det några stycken som har sagt att bra sommardäck funkar alderles utmärkt på vintern.En viss skillnad det!Till lastbilar finns det lixom lite flera typer av däck än vad som är vanligt till personbilar.Förtom en himla massa olika mönster, beroende på om man mestadels ska köra i grusgropar eller på asfalt, på sommaren eller vintern mm. så fins det rulldäck, drivdäck och styrdäck.Har man nya (eller åtminstånde bra) drivdäck på driven och styrdäck på första axeln, och hälst då däck med rätt mycket saipningar för att greppa bra i snö och slask, så har man garanterat bättre gräpp än om man har MS märkta "vinterdäck" med 5mm mönster där saipningen nöttes bort för 5mm sedan...Dom däcken kan man lägga på som rulldäck på sommaren...
Lol det här är en riktigt bra tråd.
Chaffisarna är ju utsatta för stress av sin chef att de ska hinna med vissa leveranser.
Samt att de stressar på för att komma hem/fram innan deras körtid tar slut.
Då kan man ju ställa sig fråga vilka samtal som är jobbigast att ringa?
Exempel 1:
- Tjena chefen, du det var snö och drivis på E4an utanför Linköping så jag fick slå av på takten, jag får sova här men kunden får sina grejer i morgon bitti.
Exempel 2:
- Hej älskling, jag blir lite sen hem. Jag är på sjukhuset. Körde av vägen strax utanför Linköping, bröt båda benen så illa att de fick amputera dem. Och så....och så....och så råkade jag dra med mig en bil med tre små barn i och deras mamma. Alla dog. Men jag kämpade allafall väl för att hinna i tid!
Jag kör också lastbil. Jag tommade förra vintern med en trailerdragare mitt under snöstorm från Malmö upp till dalarna. Dragbilen hade vinterdäck.
Det var bland det vidrigaste jag varit med om. Mycket förmodligen då jag inte hade nå last och tyngd på hjulen.
Man är tvungen att ha lite fart, annars kör man fast. Det behövs inte mycket lutning innan man fasnar om man inte har farten uppe i dessa väglag. När man fasnar, då blir det kaos i trafiken!
Jag var också med om att lastbilen blåste i sidled, men det som hände i mitt fall var att trailern tappade inte greppet, utan själva ekipaget vek ihop sig, drivhjulen på dragbilen sjöts i sidled så man fick ratta emot och åka med bredställ tills man kommit i lä igen.
Detta fenomen hände på varneda äng jag passerade, I ett sånt läge spelar det ingen roll hur sakta man kör. Snarare snabbare så man kommer över ängen nån gång.
Att vägra köra sånna dagar skulle leda till att företaget förlorar kunden och jag förlorar jobbet.
Min körning gick bra, men kommer ihåg dagen som det var igår. Vidrigaste jag varit med om, trodde aldrig jag skulle komma hem.
Angående stadstrafiken så är folk otroligt stressade och har inte tid att vänta på ett tungt fordon. Vågar man inte ta för sig kommer man aldrig dit man ska.
Är man därmot tuff och tar för sig märker oftast bilisterna att det kan vara smart att lämna lite plats. Det fungerar inte att själv försöka vara hjälpsam och släppa förbi bilar och ta plats när de finns osv. Då kommer man aldrig fram.
Därimot när man ska backa in nånstans och bilar och cycklister ska förbi, till vilket pris som helst. Att köra förbi på gångbanan mellan släpet och lastkajjen är inte direkt ovanligt. Cycklisterna skulle nog helst vilja cyckla under släpet om det gick.
Mja, men om Ingen körde dessa dagar så var ska kunden vända sig?
Ingen ska behöva känna en sån press och rädsla under sitt "helt vanliga och trygga jobb" - då är något riktigt fel.
Cyklister, var ska jag börja. Hur många gånger jag önskat att jag inte tvärnitat när någon dum jävel fått för sig att cykla rätt ut i gatan från trottoaren. Samtidigt vill jag inte ha en annan människas liv på mitt samvete (eller ja det finns 2-st här i världen som jag inte hade tvekat en sekund på att avrätta, men i övrigt)
Men Andreas då... Vi skall visst dra till med de mest extrema jämförelserna, då blir det lätt väldigt mkt dubbelmoral när det handlar om Z-skribenter. Den där olyckan kan mkt väl hända då du gasat ur din mustang eller M5, vad du nu kör idag, lite för hårt och du får ringa hem till dina kära o säga samma sak... Men i ditt fall va du bara ute och busade i rent nöje när du blev av med benen och tog med dig en bil med en småbarnfamilj i som alla dog.
Förstår du åt vilket håll jag pekar ??
Inte jobbat på ett tag va ? Det är alldeles för vanligt i många yrken idag. Speciellt då det gäller transportyrket. Försenade saker kan få förödande effekter för flera led. Och med de pressade priserna idag hänger många mindre företagare i tunna tunna trådar. Minsta lilla miss kan betyda hejdå.
Vill göra ett litet statement till i debatten...
Några säger att folk inte skall rätta folk i yrken de inte vet nåt om.
Då kontrar de andra med att säga " Jag måste väl få säga till om läkaren kommer in på fyllan och skall operera" och liknande saker. Men gott folk, för att dra till med en gammal klyscha, det är skillnad på äppel o päron.
Jag kan säga till en annan yrkesklass om de gör uppenbara fel. Men jag kan inte komma och säga hur de bäst genomför sina yrken. Jag kan tex inte säga till den nyktra och väldigt duktiga läkaren hur han bäst lägger snittet vid en operation, eller vilka insttrument han skall använda.
Jo men nu handlade det om just de läkarna som t.om Kalle 12-år ser att det är något märkligt med. Det handlade inte om de som sköter sitt jobb.
När du kör i en karavan på 20-bilar (och lastbilar) i 20km/h (pga att det inte går att köra snabbare) på motorvägen och det kommer en långtradare och dundrar förbi i 90km/h för att sen 1-mil längre fram upptäcka att nu är det stopp, varför - jo idioten som körde om oss har ställt sig på sidan. (Detta har hänt mig några gånger) så hade du nog också tänkt, ja vad fan trodde han själv?
Edit: och senast jag jobbade var i December förra året, tror knappast världen har förändrats helt sen dess.
Rent generellt så ska det inte spela någon roll om det är en 20 tons lastbil eller en 800kg:s micra, man ska visa hänsyn oavsett.
Kan förstå att lastbilar och annan tung trafik kan behöva extra lång bromssträcka nu när det är halt.
Men när det är mycket trafik som t ex på Essingeleden så krymper avstånden till alldeles för korta avstånd oavsett vad man sitter i för fordon.
Om jag ser en lastbil börjar blinka för filbyte så låter jag han göra det. Men ligger jag jämsides med honom så blir jag tokig att han börjar blinka. Vet ju inte om han sett mig eller om han bara vill börja blinka i god tid för att fler inte ska börja köra om.
Att sköta transporter idag måste vara sjukt jobbigt. Det är verkligen till att offra körkort och andras liv varje dag för att ha chans att nå de krav som krävs, så ska det inte behöva vara tycker jag.
Det är ju helt klart fel på systemet och inte förarna.
tror att detta är ett problem som bara finns i södra sverige...där vanligt folk inte kan köra när det är snö och halt. i norrland så är det inte samma bekymmer. där kan folk köra eftersom de har vinter 6 månader...