Tsunami grejen var en Liknelse, inte en Jämförelse. Läs igen, läs rätt :)
Utskriftsvy
Nej, jag är på låtsas... :P
Jag skulle säga att det är dels arbetgivarnas fel (vissa av dom som gärna skulle låta sin personal köra dygnet runt om det gick), dels alla som betalar frakt, det kanske skulle vara lite dyrare så att åkarna får lite större marginal och kanske kan köpa in en lastbil till för att lätta på trycket.
Men då kommer problemet att vi får ännu fler lastbilar på vägarna och så kommer väl även miljöbögarna gnälla, men just nu har dom inte så mycket på fötterna för jag kan då inte förstå vart den globala uppvärmningen tagit vägen...
Men det är mest STATENS fel, det är det alltid! Dom kunde ju låta oss folkomrösta för att avskaffa vintern! (obs! ironi)
en modell kanske hade varit att försöka lägga över mer godstransport på järnvägen istället, men då hade ju inget kommit i tid.
Pecis så är det ju.Jag har själv stått en kväll och riktat stötstänger (!!!) på en rastplats på relativt ny lastbil som körde bredtransporter.Jag tyckte att han skulle åka bärgningsbil till verkstaden så att vi kunde underska vad det var för fel på motorn dagen efter och stoppa i nya stötstänger.Han hade inte tid att vänta på det, för han skulle leverera takstolar till ett bygge, och 07.00 morgonen efter väntade ett helt bygglag inklusive mobilkran på honnom.Tog han sej bara dit var det värt att riskera en 150.000krs motor...
Tror att dom flästa har lättare att förklara för sin uppdragsgivare att dom tyvär står i diket, eller sitter fast på E4:an för att andra kört i diket, så att man tyvär inte kan komma fram i tid, men att man givetvis försöker fixa fram nån annan lastbil som löser transporten så fort som möjligt, än att förklara att man stannade hemma för att dom sa på radion att det skulle komma snö!
lägg på en nolla bakom i bötesbeloppet, 4-5.000kr är ju kattskit med tanke på risken för att åka dit...
Ni som gnäller över att åkerierna inte har råd med 4-6 vinterdäck per bil måste ju skämta, hur fan har Svensson råd med vinterdäck då!??
+ Vintern efter lagen träder i kraft (om det är bötesbelopp som svider) ska ni se att de Svenska åkarna får mycket att göra när Polack å Öststatsdragarna stannar vid gränsen och låter de med vinterdäck ta över ist. för att de åker med våra uttjänta däck på sina dragare och ser dessa däck som nya...
Jag vet faktiskt inte vad det är för böter i dag, men 4-5000kr per däck skulle nog räcka.Blir ju 30.000 för driven och framdäcken+att dom givetvis inte borde få fortätta åka förns dom fått på lagliga däck.Då skulle det ju vara billigare att lägga på lagliga däck i god tid på hösten än att vänta tills polisen kollar.
Givetvis krävs ju att polisen kollar däcken ibland också, men det gör dom ju redan i dag när dom kollar färdskrivare och sånt, så det borde dom ju inte sluta med bara för att minsta tillåtna mönstrerdjupet ändras + att däcken givetvis borde kollas vid dikeskörningar och olyckor och sånt.Problemet idag är ju att polisen inte kan göra något så länge mönsterdjupet är över 5mm
Dom flästa svenska åkerier har bra (eller åtminstånde skapliga) däck på sina bilar, utom möjligen endel triler åkare då, som måste kriga med priserna från utlänska åkare, så jag tror att dom flästa svenska åkerier skulle tjäna på en sån lag.
Du skriver så mkt skit så jag vet inte vart jag skall börja, men någonstans måste man.
Vi börjar med att du skriver om massa lastbilar som kör av pga för hög fart... Va fan, läser du varenda rapport efter varenda lastbilsolycka ??? Snacka om engagerad isf. Om du inte gör hur kan du då dra en sån slutsats ? Varför kan det inte va en personbil som gjort en idiotisk manöver så lastbilen fått bromsa, som tex svänga in för nära framför eller svänga ut från analkande väg helt åt helvete. Och får man stå på bromsen med tex bil o trailer så viker sig ekipaget och man hamnar i diket med sådant väglag vi har nu, medans personbilen lugnt kan tuffa vidare.
Och som nån tidigare sa, lastbilar kan blåsa av vägen...tom blåsa av stillaståendes.
Sen kan jag ju oxå säga att när en lastbil är med om en olycka rapporteras det i någon form av media i det närmaste 100% av gångerna. När det gäller personbilsolyckor kanske vi pratar 2%.
Och så står det alltid bara "lastbil körde av vägen" Inte ett skit om orsaken i de flesta fall, och det kan mkt väl vara någon annan personbil som varit den utlösande faktorn till olyckan men som inte hamnade i diket eller fick skador utan körde hem i lugnan ro.
Har du någon aning om hur många tusentals lastbilar det rullar på våra vägar varje dag ??? Det har inte jag , men förbannat många är det, tror det rör sig om 10 000 om dagen bara i sthlm. Och tar man det i beaktande så är det inte alls så mkt olyckor som bla du vill få det att låta som.
Visst finns det arslen som sitter bakom en ratt i en lastbil, men på varje sån skulle jag tro det går 1000 personbilsförare.
Du pratar om att alla skall skaffa vinterdäck på lastbilarna. Har du en aning om vad det kostar ett åkeri ? Vi säger att Lasse har sin 3 axliga Scania 500 med tillhörande släp, så skall han köpa vinterdäck runtom till hela ekipaget. Skulle tro det är ett kalas som kostar i runda slängar 70-80.000:- . Med dagens inkomster när det gäller åkerinäringen skulle jag gissa det handlar om ca 5-6 månaders ren förtjänst (när alla omkostnader och löner är dragna), pengar som behövs i buffert för service och diverse verkstadskostnader när bilen pajar. Många har inte ens ett öre över när alla löner är betalda... Går dessutom lastbilen sönder är det katastrof.
Du kommer med påstående att lastbilarna skall stå still vid sånt här väglag....hahahaha, du måste väl bara driva med oss ????
Det vore förbannat jävla kul att se till att varenda lastbil står still i 3 dagar i hela Sverige, vilket jävla kaos det skulle bli, precis ÖVERALLT.
Jag skall faktiskt erkänna att jag i min okunnighet och dumhet resonerade precis som dej innan jag skaffade mej CE kort och började köra lastbil. Efter det ändrade jag mig totalt och skäms över hur jag kunde resonera tidigare.
Btw....går alldeles utmärkt att köra lastbil på dessa vägar vi har idag med fräscha sommardäck.....
En reklamfilm som de flesta säkert sett, men som många bör se igen....
YouTube - Sveriges ÅkeriFöretags TV4 Reklam
Funkade bra för en 20 år sedan...
Men sedan försökte väl SJ få vinst i transporterna och vansinneshöjde transportpriserna. Sedan gick det mer och mer över på tradare. Sedan blev det att fler och fler företag skippad att ha lager utan har det på bil istället.
Så bäst hade varit järnväg, körde 5 mil E4 igår kväll, körde om minst ett 20-tal tradare, vansinnigt med så mycket tung trafik.
På den tiden det var övervägande järnvägstransporter så gick det stickspår till de större företagen.
Men det har ju blivit mer och mer transporter så att lägga det på järnväg igen är nog tyvärr omöjligt.
Ja allt jag skriver är dikt och förbannad lögn ;)Självklart är det någonannans fel, lastbilschaffisarna gör ju Aldrig fel, jag omformulerar det, de Kan inte ens göra fel om de så försökte för de är perfekta förare.
Att de kör av pga för hög hastighet säger sig själv, hade de stått stilla när de valde att ställa sig på bromsen när de började glida av vägen så hade de inte kasat av vägen. Ang de som Blåser av vägen när de står stilla. Då är vi där Återigen, vad gör de ute på vägen med ett vindkänsligt fordon när de vet att motorvägen är rena skridskobanan?
För att förstå din text rätt, du säger att jag antagligen inte har någon uppfattning och därmed har fel, men du har inte heller någon uppfattning men har antagligen rätt? Intressant tankegång du har på gång där ;)
Men ALLA ANDRA gör också fel Mamma - varför får inte jag göra det då, buhu.
Är du på riktigt? Vad fan tror du det kostar Ensamstående 3-barnsmamman Lisa att köpa vinterdäck till sin bil? Att hon dessutom har en 50% tjänst bla bla. Helt allvarligt, är du riktigt dum i huvudet? Om det skulle bli en lag så får väl för helvete åkeriägaren rätta sig efter det. Knappast så att en uppsättning vinterdäck går åt per månad. Helt plötsligt känns 80 000kr helt ärligt som en försumbar kostnad för ett ÅKERI.
Kanske borde de lägga ner verksamheten helt nu när bränslepriset når höga nivåer, de har nog inte råd att tanka heller längre :(
3-Dagar? Tar det 3-dagar för en plogbil att köra på motorvägarna i Sverige, märkligt. 1-Dag är nog det som nämnts tidigare i tråden. Att det skulle bli kaos är inget mer än du, Laserturken och andra Truckers i tråden hävdar. Men om lastbilar kör av vägen till höger och vänster så blir det itne kaos, mkt märklig tankegång återigen.
Ja nu efter din magistersexamen i förarkunskap så är det helt klart att du besitter oändligt mkt bättre kunskaper än oss andra B-förare, du har ju t.om ett CE(icke att förväxla med ett enkelt C) på ditt kort. Måste fungera som rena VIP-kortet när det kommer till att mäta kukstorlek inne på Rasta.
Jag har kört hem en Mercedes E-Klass med sommardäck ifrån Basel i liknande väder som det vi har nu. Det gick också utmärkt. Det tog en jävla tid dock. Detta är däremot inte synonymt med att det är trafiksäkert, optimalt, sunt, vettigt etc.
För att summera ditt väldigt givande inlägg:
1. Allt är någonannans fel när en lastbil kör av vägen på vintern.
2. Däck som är gjorda för varmt torrt klimat är lika bra på vintern, de som producerar vinterdäck till lastbilar lurar folk och egentligen är det en form av bedrägeri då produkten inte fyller någon funktion.
3. Du är lastbilsförare och du vet självklart bättre än vanliga b-förare om hur trafiken fungerar, hur simpel fysik upphör att existera och fungera. (Alla minns vi nog exemplet med att en person på 70kg väger 3ton i 50km/h. Räkna lite på vad en lastbil med släp väger i 80km/h och tänk efter vilken massa som ska stoppas när det är glashalt ute)
4. Jag har inte CE körkort alltså har jag helt fel i alla mina antagande.
Lever du efter regel 4 själv också? Måste vara intressant för din bankman, han kan ju rekommendera dig vad fan somhelst, kanske ett månadssparande på 300kr med en 250kr/månaden avgift. Det är inte lönt för dig att ifrågasätta det, han vet antagligen bättre än dig, han har utbildningen, du har inte.
Sunt förnuft - vad är det?
Jag ska sluta förpesta tråden med mina åsikter, det bli för mkt för mer eller mindre alla som kör lastbil på Zatzy. Lite som att slå huvudet i väggen - har någon bestämt sig för att de vet bäst så är det inte lönt att försöka övertyga dom om att de kanske borde öppna ögonen och kolla hur de uppfattas, precis som i trafiken.
Ps.
Nästa gång en lastbil lägger sig i röven på mig när det är halt ute (vilket händer mer eller mindre varje dag) så ska aset få svettas när jag tvärnitar.
Ja det hade väl varit skönt :) Sen att det går att stämpla bromsljuset och sen gasa iväg är väl en annan sak, bara nöjet av att se aset som låg en i röven ringla sig av vägen pga sin egen idioti hade skänkt så mkt glädje :)
Nu kommer jag väl få ett brev hem likt det Concept fick :)
Oliver har dödslängtan.