Ursprungligen postat av
xeper
oliver: är du på riktigt?
Ska alla lastbilar stå still för att det är halt?
Som alla sagt, vad gör du när det behövs något på stört, och som ska finnas där, men inte kommit fram? Du blir förbannad.
Vad gör du när du ska till åre med bilen och ha trevligt över en kort helg, men inte kan tanka bilen? Du blir förbannad.
Vad gör du när posten inte kommit för att det är halt ute? Du blir förbannad.
Det står studerande på din profil. Tycker att du ska vid nästa inlämningsuppgift strunta i att lämna in den, och när läraren frågar varför ska du svara: "njae, alltså. Det regnade ute så jag sket i det".
Fattar du vart jag vill komma?
Tror du att man blir långvarig på sitt jobb om man tar den tid man själv anser det ska ta för att slutföra sina arbetsuppgifter?
Jag jobbar som lastbilschaufför, men har också jobbat på elgiganten under annandagsrean. Det var jättekul när ungefär halva luleå köpt gh i julklapp till sina barn, och inte ett enda ex fanns i butiken pga en lettisk lastbilschaffis tog en paus på en dag.
Självklart kan det vara bra att ta det lugnt, och vid extremhalka kanske stanna och vänta ut det. Men som du säkerligen inte förstår så är det sällan varor körs nonstop från fabrik till exempelvis affär. Och säg att varje lastbil efter byte blir försenad några timmar, så vips har ett dygn gått. Sen finns det andra saker att passa. Tex kör och vilotider. Fabriker som tappar miljoner på att det blir produktionstopp för att saker saknas.
Tänk liiiite längre så kanske även du fattar.
Och innan du kört lastbil med släp som väger lite mer än en vanlig personbil i halka och undrar hur det kommer sig att folk, även med mångårig vana av lastbil, kör av så har du ingen talan.