Självklart ska det gälla alla (kanske inte tex. kranbilar med tokstora hjul mm.)
Men som jag skrev i början av denna tråd:
Utskriftsvy
Kranbilar har lika stora däck som alla andra :) Du tänker på mobilkranar, tror nog inte de finns vinterdäck till dom ändå ;)
De hade väl varit driven som varit aktuell i sådana fall, ev. främre styrande axel. Men skulle inte tro att olyckan här skulle kunnat undvikas med vinterdäck.
De blir en del däck...i vårt avlånga land :)
haha, de är kul dehär. Återigen blir de inga svar på de man frågar om. Det är tydligen väldigt mycke lättare att häva ur sig saker, än att sen stå upp för dom.
De blir ingen vettig diskussion om man håller på så. Och jag förstår inte vart man vill komma? Mer intressant att spy galla än att faktiskt diskutera saken.
Vad är det du vill ha svar på?
Han har fullt upp med att bråka om vart de bästa däcken skall sitta på personbilar ;)
Kan man tjivas om en sån sak, förstår jag att en tråd som denna blir utdragen...hehe.
Men de är mycke me däck numera :)
Ähe, lägg bästa däcket på reserven och kramas i trafiken!Rattmuff därimot borde det vara lag på i alla fordon!
Bra, vi är eniga om att erfarenhet är viktig samt att det med största sannolikhet varit fler än dessa tre lastbilar som passerat denna punkt just denna dag. Det intressanta är ju då vad som varit orsaken till att hela tre stycken lastbilar lyckats köra av på precis samma plats...är det bristande rutin, uppmärksamhet eller material - eller ngt annat som du, ur chaffisperspektiv anser, skulle kunnat orsaka det. Och isf vad är det som gjorde att alla (?) andra lastbilar klarade punkten?
Du drar slutsatser kring saker som jag inte sagt - har f det första inga "klara tankar på hur det ska gå till", men anser ämnet värt att diskutera (även på lekmannanivå) då det f n framstår som att det körs av eller kollideras lastbilar närapå varje dag.
Har tex ingen aning om vad som krävs för att ta lastbilsbehörighet, men ingår tex halkkörning i detta - och isf vad är det för prov man måste klara av? Skulle dessa kunna utökas/förbättras? Kanske ställas som krav att nylicensiering skall ske m jämna mellanrum? Vilka hjälpsystem finns på lastbilar (ESP som är släpanpassat tex)? Vinterdäck som krav? Tycker f ö det vore bättre att du med förstahandsinsikt kring problematiken ni inom transportbolagen ställs inför kommer med förslag än att förvänta dig att vi lekmän skall göra det. När du i huvudsak enbart målar upp problematiken och svårigheterna ni ställs inför i ert yrkesutövande framstår det inte som särskilt konstruktivt.
Du bad mig om ett förslag - du fick ett. Har inte påstått att det är ngn idealisk lösning jag föreslagit och ser givetvis ett flertal brister i den, men menar bara att allt inte behöver stå stilla i landet eller att vi ska drabbas av massvält f att några lastbilar blir stående några dagar som du tycks vilja måla upp det... Bättre att några transporter fungerar (med tex mindre lastbilar) än att våra Europavägar skall blockeras i timtal av långtradare som är körodugliga pga lite snö. Det utgår jag från att en person som är yrkesaktiv inom logistikbranschen håller med om?
Att "några" lastbilar står still....? Det är ....en himla massa lastbilar som skulle ståt stilla. Tror folk har svårt att förstå hur mycke lastbilar transporterar, varje dag
Vad som hänt just där, är väldigt svårt att säga. Men uppenbarligen har det varit extremt halt.
Kan säga en gång själv, då det varit en halkolycka framför mig. Vägen stängdes av i nån halvtimma, man fick undan bilen, och släppte på. När jag kommer där...rullandes sakta, i kanske 15km/h...så börjar hela ekipaget glida i sidled, då vägen hade en liten lutning åt de hållet.
De finns vissa punker som blir halare, sen kan de förväras av att vägen lutar, en kurva som lurar ögat, sikten kan va delvis skymd osv.
Halkbana ingår ej, iaf vad jag vet. Hade naturligtvis varit bra om de gjorde. En anledning är nog pga. att de inte finns så många banor som klarar av tunga fordon, eller har det att erbjuda.
ESP eller liknande har väl sakta börjat komma, men de blir ju väldigt mycke svårare än till en personbil. Olika bilar, olika släp, trailar osv. Men hade man fått de att fungera hade de ju gjort väldigt mycke mer nytta än på en personbil.
Ja, tråden börja ju med att man bad om förståelde för större fordon och vissa situationer, det var man dock inte redo att förstå, då man mest hatar lastbilar och dess förare. Så om ingen vill hjälpa eller förstå, är det svårt att få fram informationen.
Det finns inga lätta lösningar på problemet, som andra verkar tro...med inställd trafik, en drös lätta lastbilar för att ersätta en tung, om de ens hade kunnat göra de.
Det jag tycker, högre krav på mönsterdjup då det råder vinterväglag.
Inse att Sverige måste ha lastbilar, och att i princip allt gods åker på lastbil. Man kan inte bara ta bort de. Att Alla i trafiken ska hjälpas åt mer, och försöka förstå varandras situationer.
En 24 metare tar inte plats för att föraren är elak eller dålig...det är enkla fysiska regler.
Och sluta med den barnsliga inställningen många har till varandra.