Självklart är personbilister i överkant rent statistiskt, det är ju de facto mångt fler fordon i trafik. Slår man ut det på procentantal fordon i trafk, hur ser det ut då?
Utskriftsvy
Ja, här märker man hur mycket man ska ta Atariman på allvar, dvs inget alls. Bara pajkastning från hans sida, en gåta för mig varför han får hålla på detta vis. Men Atariman är ju bara 44 år, då är det klart att man ska bete sig som ett litet barn. God natt Atariman, hoppas innerligt att jag lyckas störa dig ordentligt när jag kör lastbil någongång, ja kanske till och med göra mos av din bil ;)
Läs presenterad statistik vettja ;).
Väg gärna in inblandning i olyckor kontra antal körda mil också...
Dessutom är det såhär att om två personer är inblandade i en olycka varav den ena parten är vålllande så spelar det ingen som helst roll hur många andra likadana det finns. Förklara gärna hur det statistiskt skulle vara självklart att personbilister oftare är vållande till olyckor med tung trafik bara för att dom är fler till antalet.
Nej, men nu tror du att jag bryr om denna tråd tillräckligt för att gå igenom varenda inlägg, varenda länkat statistikmaterial för att nå någon sorts poäng? Du tror fel. Jag kunde inte bry mig mindre, tycker bara att alla lastbilschaffiskramare i tråden är så jävla patetiska i sina framföranden.
Personligen förutsätter jag att alla är idioter i trafiken, yrkeschaufförer eller ej, och har på så vis klarat mig mer än väl de senaste decennierna.
En akademiker, eller som du benämner dom "högre utbildad" hade aldrig ställt en fråga för att i nästa andetag säga att svaret inte intresserar det minsta. Det beteendet för mig tillbaka till vår utgångspunkt att många personbilister är lågutbildade, du fyller ju bevisligen en kvot i den statistiken så du om någon bör inte argumentera emot.
Jag kan tänka mig att många med dig förutsätter att andra är idioter i tron om att trafiken blir en säkrare plats, du inser nog också vad detta gör dig till i andras ögon. Men å andra sidan kanske du inte bryr dig nämnvärt om det eftersom du själv anser att ALLA är idioter, inkluderat dig själv får jag förmoda
Och vad gäller andras patetiska anföranden så kanske du ska rannsaka dina egna innan du kastar pil i gummibåten...
Det var en retorisk fråga där slutsatsen är att självklart är bilar överrepresenterade då de även är överrepresenterade i antal. Självmål att konstatera elementär fakta.
Att förutsätta att alla är idioter intrafiken innebär inte att jag tror att alla trafikanter är ointelligenta imbeciller (lite tvärt emot din uppfattning om alla "högutbildade" lastbilschaffisar som måste fightas mot alla lågutbildade privatbilister) som kör omkring med högsta önskan om att krocka och orsaka skada, utan snarast att jag förväntar mig att alla trafikanter omkring mig ska göra någonting mindre genomtänkt, en drastisk, oförutsägbar manöver som kan komma att sätta mig i en svår situation. Genom att tänka på detta vis har jag klarat mig genom ett par decenniers bilkörning varav ett antal års yrkestrafik samt ett antal år utomlands i olika krävande miljöer utan några incidenter.
Ditt och dina fränders raljerande tycker jag enbart bekräftar mina påståenden.
Tycker ni inte tråden har spårat ur en aning? Åter till ämnet utan pajkastning och personligt käbbel eller så låser vi tråden.
Ja, sista meningen var i mitt inlägg var kanske lite onödig, men inte helt allvarligt menad heller. Att du inte förstår det säger en del om din tankeförmåga ;) Men så som du har skrivit i tråden om ditt och datt, har du ingen möjlighet att sammanfatta dina tankar om vad som är de stora problemen och vad man kan göra åt det?
Att olyckor sker mellan last och personbilar oftare än mellan last och lastbilar är inte konstigt eftersom det finns fler personbilar, men att den vållande parten skulle vara personbilisten bara för att det finns fler av dom är en ytterst märklig och knappast självklar slutsats, såvida du inte anser att metparten av personbilisterna är sämre än merparten av lastbilschaffisarns... men det har du knappast hävdat hittills.
Vad du tror om folk och vad du menar med idiot är lika irrelevant som vad jag menar med högre utbildning... eller är "läsa vad som står och inget annat" ett privilegie som bara gäller för dig?
Hursomhelst, att utgå från att alla är idioter är ett anmärkningsvärt dåligt sätt att visa sin hänsyn mot andra i trafiken.
jahopp så klarade man livhanken idag igen då, det där med att det finns idioter i trafiken kör jag efter själv. funkar bra där det finns rondeller. speciellt om det finns lastbilar som står och väntar på att komma ut i rondellen. de verkar ha egna regler där, när de har stått ett tag så gäller inte lagar och regler eller sunt förnuft eller någon intelligens över huvud taget. tom blick och gas rakt ut framför bilfan! men jag har slutat bry mig, idioter går inte att prata med än heller lära regler. kan bara intyga att man ska betrakta medtrafikanter som idioter om man vill behålla livet. kanske är annorlunda i andra delar av landet?
Du ska kanske titta lite på trafikintensiteten, längden på fordonet och accelerationsförmågan... ska ett fullångt och tungt lastat ekipage ut i en liten men hyffsat trafikerad rondell så kommer det vara ivägen för någon oavsett hur många regler som följs. Nästa gång står du säkert bakom och svär över att han / hon aldrig kör... men det är ju jävligt lätt att skita när arslet är fullt.
Samspelet ska komma från bådas håll, du hade ju kunnat släppa ut lastbilen istället, då hade du sluppit bromsa... man kan faktiskt göra saker även om man inte har skyldighet att göra det.
nu är ju inte rondellen speciellt liten, och du kan ju inte på allvar mena att man skall stanna i en rondell för att släppa fram trafik?!
Nej, men lätta lite på gasen kan ju vara lämpligt om det är mycket trafik och en långtradare försöker ta sej in. Om ingen gör det är ju alternativen att antingen ta sikte på en lucka och preja sej ut, eller stå kvar och vänta på att bli insläppt eller att trafiken lättnar... Förmodligen med långa köer och många förbannade bilister bakom lastbilen...
Undrar varför allting hela tiden ska resoneras i sin yttersta spets... fullgas eller gris-nit, inget däremellan.
Som ovan nämnd talare sa så kan man ju lätta lite på gasen... man måste inte stanna, jag skrev ju faktiskt "så hade du sluppit bromsa". Slipper du bromsa om du stannar???