Haha jag skämtade men jaa hej på dig, fortsätt förolämpa mitt intellekt du haha :D
Utskriftsvy
@Atariman
Statistiken har flertalet ggr visat att merparten av olyckorna orsakas av andra (läs personbilister)... har du glömt det?
Vare sig om personbilar eller lastbilar har sämre förare så måste lastbilschafförer vara en bättre förare av de två eftersom när det händer nått så skiter det sig ju rejält mot om en personbil tex. ställer sig över vägen eller kör ner i diket.
Norska olyckan nu idag tex. hade knappt vart nyhet om det vart en personbil som kört in in tunnelväggen.
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/0...tunnel-i-norge
Men duuu Niclas... Liten fundering bara. Du säger att du INTE(!) är lastbilschaufför. Du reggade dig på detta forum för streetracing 2014, sedan dess har du vare sig startat eller deltagit i någon annan tråd än just denna som handlar om lastbilschaffisar, rätt frekvent dessutom.
Såå... är det din hemliga våta dröm att bli lastbilschaffis, eller vad är grejen? Du verkar ju onekligen brinna starkt för yrkeschaufförers oklanderliga professionalism!
jag anser att lastbilschaufförer får ta emot väldigt mycket oförtjänt skitsnack och påhopp från lågutbildade privatbilister (och bevisligen streetrace-förare) som efter att ha kört hyrsläp till tippen minsann vet hur det är att köra stora ekipage...
Men kul att du tog upp det, vi kanske kan prata lite om vilken respekt streetrace förare visar mot personbilister och den nattliga yrkestrafiken när dom med hjälp av publiken stänger av en motorväg för att det råkar vara det bästa stället att bränna däck och köra "skitfort" i 400 meter. Det tar förvisso inte lika lång tid som om en tradare välter, men det är å andra sidan ingen olycka inblandad heller... Eller blir det OK när det är en hög dregglande 18 åringar från fordons-mekaniska i alingsås i publiken som säger "vart ska vi vara då? De lagliga banorna kostar pengar"??
Kan du inte samtidigt berätta om hur mycket respekt som visas av dessa förare (som ändå borde anses mer som proffs än amatörer) när dom står på i 220 på landsvägar och gör inneromkörningar och kör mot rött bara för att hinna till nästa race på nästa ställe? (Jodå jag har vart med och gjort det också så jag vet hur det går till)
LOL! Visst kan saker skötas mindre bra på alla fronter, det säger jag inget om. Men... Lågutbildade privatbilister.? Du menar alltså att yrkeschaufförer besitter någon sorts högre utbildning? Mhmm..
Du svarade ganska undflyende på frågan, var ut kommer ditt passionerade engagemang för de enorma orättvisor du uppenbarligen anser yrkestrafiken får utstå?
Ja ett exempel på det i Tisdags
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.306...kolycka-pa-e18
Undrar hur många det är i den här tråden som överhuvudtaget har nån erfarenhet tungtrafik ??
eeeh jaaa... yrkeschaufförer av tung trafik har högre utbildning eftersom dom har fler körkort... det heter ju trots allt kör-SKOLA. Utbildning behöver inte betyda att man är doktorand.
Jag svarade inte undflyende, jag svarade på din fråga om "vad som är grejjen". "grejjen" var att jag anser att yrkeschaufförer får utstå massor av oförtjänt skit.
Svaret på din nya fråga om var mitt "passionerade engegemang" kommer ifrån är att jag inte anser det rätt att svartmåla en grupp individer som man vet förhållandevis lite om. Detsamma gäller om man svartmålar invandrare, konstnärer, politiska grupper, snickare, trädgårdsmästare, butiksbiträden etc. etc.
Fast nu är det väl så att körkortsutbildningen är anpassad efter ansvaret att framföra fordonet i fråga. Dvs de har inte högre utbildning, de har likvärdig utbildning anpassad efter fordonet de avser framföra. Ganska elementärt.
Att det skulle vara någon slags högre utbildning får stå för dig, jag motsätter mig det argumentet. Men kämpar du på ordentligt med det "akademiska" kanske du snart har nått ditt C-kort!
Kämpa, kämpa!
Tjenare Kurt! :)
Mer omfattande, än B-kort? Ja!
Anpassat efter de risker och det ansvar det innebär? Ja!
Teori och praktik kring fordonsslaget? Ja!
Högre utbildning? Absolut inte!
Högre utbildning är per definition sådan utbildning som ges vid statliga universitet och högskolor. Körkortsutbildningar faller ej under den kategorin, inte ens de som avser de högsta behörigheterna och detta är ett otvetydigt fakta.
Du, förresten, har du fullt i meddelandelåddan? Drog iväg ett pm till dig för ett tag sedan men har inte hört av dig? :)
Att denna tråden "keep going strong" efter 5 år av tjafs är ju episkt!:D