Ett antal länkar i post #3062 bl a.
Utskriftsvy
Tack, jag ska läsa och begrunda.
Tyvärr var det ingen av länkarna i inlägg 3062 som presenterade information om det jag efterfrågade. Fler förslag?
@Atariman
Eftersom du, precis som vi andra, försöker bevisa poängen i det du säger och gärna vill få omgivningen att tro på dig mer än sig själva så vore det väl bra om du hänvisade till din bevisning istället för att bara nämna ett inlägg med felaktiga länkar?! För du har väl läst länkarna och bwgripit vad som står i dom? Då borde du också ha vetat att innehållet inte var samma som du påstod.
Om du vill att vi ska hålla med dig (vilket jag tror att du vill) så vore det väl bättre om det du säger var sant?!
Jag ställer frågan igen och ser om du kan svara... Har du tillgång till statistik som visar den procentuella andelen vållande chaufförer av tung trafik kontra personbilstrafik i olyckor med tung trafik inblandad? Jag vill alltså inte veta vad olyckorna kostar, jag vill veta om den tunga trafiken är det stora problemet så som du påstår eller om det är personbilisterna som står vållande till merparten av tungtrafiksolyckorna.
Du påstår att problemet lättast angrips på tungtrafiks-sidan... Jag påstår att utbildning av personbilister skulle sänka samhällskostnaderna effektivare. GO!
Är tyvärr upptagen med annat just nu än att leta bland tidigare postade länkar åt dig - men vill erinra mig att det rör sig om ~20-25% där chaufförer av tung trafik definitivt ansetts som vållande, dock med en stor gråzon därutöver där det varit oklart om vem som varit vållande - och tillika förekommit en hel del tekniska problem som antas ha spelat in. Således kan man, om man stirrar sig blind på det procentuella talet, så klart hävda att det skulle vara bättre att fokusera på övriga trafikanter, men min ståndpunkt är att det rimligtvis bör vara både lättare och ge större positiv effekt av att lägga fokuset på just yrkestrafiken än att försöka nå en betydligt mer diversifierad och svårdefinierbar/-reglerbar grupp (dvs övriga trafikanter). Då jag talar om yrkestrafik så inkluderar jag lagstadgad reglering av fordon och säkerhetssystem i lika hög grad som utbildande av chaufförer.
Sån statistik har det länkats till tidigare i tråden (typ några tusen sidor sedan), dock inte av Atariman. Han trodde dock inte på statistiken efter som den kom från åkeribranchtidningar. När sedan statistik från försäkringsbolag visade samma sak (att lastbilschauffören sällan är den vållande i olyckor mellan lastbil och personbil) så ändrade han linje och tyckte inte att det spelade så stor roll vem som var vållande, utan så hålls kostnaderna blir ju ändå större när en lastbil blockerar vägen...
På vilket rimligt vis blir det lättare att ge sig på mer komplexa fordon? Och varför skulle det få större positiv effekt när den tunga trafiken inte är den stora boven?
Lätt att erinra sig när man inte vill prata om fakta från början.....
http://www.zatzy.com/forum/showthrea...=1#post4495430
http://www.zatzy.com/forum/showthrea...=1#post4501579
http://media.trygghansa.se/lastbilar...or-i-trafiken/
Allt säger att tung trafik ytterst sällan är vållande....
Jag vi är eniga om att de enskilda skadorna är större, men den totala kostnaden för skador är högre bland personbilar. Och frågan är vad som får det att bli lättare att förändra den tunga trafiken? Enkelheten har inte med kostnaden att göra.
Att kostnaderna för olyckorna sjunker är en sak, men kostnaderna i den andra änden ökar.
Kostsamma ekipage ska köpas in.
Miljön ska ta hand om bilar som inte längre är lagliga, men fullt fungerande.
Kostnaden för skrotning ska ombesörjas.
Transporter av nya systemdelar kommer öka.
Verkstadskostnader kommer öka (eftersom systemen är mer komplexa).
Utvecklingskostnaderna kommer öka.
Tillväxten kommer minska eftersom utländska fordon inte längre kommer in i Sverige.
Etc. etc.
Ditt "lagförslag" kommer få globala konsekvenser som ligger långt över vad du kan föreställa dig.
Det absolut bästa är att låta säkerhetssystemen fasas in i den takt som sker idag, varför ska vi tvinga fram en dålig lösning när en bättre lösning ligger cirka fem år bort?
Bussen fick taket avskalat
Sitter skyltarna fel för lastbilar/bussar, eller varför denna plötsliga ökning av fastkörning i just den här tunneln?
Senast var det väl en biogasbuss som blev ståendes där jävligt länge?
Biogasbussen hade väl något i chassit gått åt skogen nära tanken, så dem var en smula oroliga över att det skulle gå åt skogen. Sen när dem skulle tanka över gasen så var det mera problem osv osv.
Kan inte svara på varför det har blivit så mycket problem med klaratunneln, är skyltat väldigt tidigt på avfarterna osv. Har du dock gjort misstaget att svänga in mot tunneln så kommer du bara undan genom att backa en bit så vet inte om busschaffisarna hoppas att dem tagit i när dem skrivit lägsta höjden :P