och dina bevis för det är??
Utskriftsvy
@Atariman
Nej, halkkörning ingår inte i YKB:n. Jag ser däremot inte riktigt varför det skulle vara ett problem, det glider bevisligen igenom en hel uppsjö rötägg genom körkortsutbildningen också, och där ingår halkkörning.
För övrigt så har du helt fel i ditt antagande om lagstiftning, vi har i Sverige en lag som förbjuder diskriminering och den sätter käppar i hjulet för dina idéer.
Diskriminering är, i sin bredaste definition, när en person eller grupp av personer gör åtskillnad mellan olika människor, inte på grund av meriter eller kvaliteter utan på grund av mer grundläggande egenskaper till exempel delar av den diskriminerades identitet. I begreppet är underförstått att åtskillnaden innebär något negativt för den diskriminerade. Det anses diskriminerande att göra åtskillnad på grund av sådana egenskaper som anses medfödda, förvärvade eller ibland valda men i alla fall så grundläggande för den kulturella identiteten att de bör skyddas. Sådana egenskaper kan vara till exempel kön, etnicitet, funktionsnedsättning, ålder, hudfärg, inkomst, kroppsbyggnad, sexuell läggning och religiös eller politisk åsikt.
Diskriminering kan finnas på strukturell nivå, genom att en stat har olika lagar för olika grupper eller genom att samhällsnormen innebär att vissa grupper behandlas sämre. Diskriminering kan också finnas på individuell nivå, genom att en person, en myndighet, en organisation eller ett företag utifrån sin egen uppfattning, särbehandlar olika individer. Att göra åtskillnad på personer baserat på deras meriter, deras kompetens eller andra personliga kvalitativa egenskaper anses inte vara diskriminering. Den juridiska definitionen av begreppet är i allmänhet snävare än den nyss nämnda. Det är vanligt att demokratiska stater på olika sätt försöker skydda sina medborgare mot diskriminering.
Det fet-kursiva gäller.
Det feta är inget som funkar mot en hel yrkesgrupp eftersom ingen kan avgöra individuella talanger när en lag stiftas.
En del är det ja, men även ickechaffisar har skrivit att lastbilschaufförer i regel kör bättre än privatbilister, men detta har du givetvis "missat" 😉
Fast som du förstått bryr jag mig inte om vad du tycker, du är bara ett troll i mina ögon. Varför ska man ta dig på allvar?
Tror att du bara är ute efter att snacka skit om i detta fall yrkeschaufförer. Måste säga att det gäller dig generellt när du skriver, trådarna om Toyota och Nissan GT-R är några exempel, får du möjlighet att snacka skit om sådant du inte gillar tar du den. Borde man inte vuxit ifrån detta om man är 44 år?
Men tycker du att det är roligt så ska jag inte hindra dig 😊
Behöver väl knappast bevisa något när motparten inte gör det då denne hävdat att "de flesta" tycker allt är problemfritt i trafiken...? Min tolkning/uppfattning är att merparten som uttryckt sig enkom positivt angående trafiksituationen varit/är just chaffisar.
Jag har inte sett någon i tråden som tyckt att trafiken är problemfri... jag har däremot sett många som tyckt att det fungerar bra och därför tycker att diverse lagförslag, yrkesutbildningar, smutskastningar, generaliseringar etc. har varit överflödiga.
http://www.tidningenproffs.se/nyhet/...auisk-dragbil/
Härligt att Norge iaf. har stake nog att riva i skiten
Mindre trolligt? Om du är någorlunda seriös, då kan du kanske sammanfatta problemen du tycker finns och presentera dina perfekta lösningar på dem. Fast det tror jag inte att du kan.
Problem finns i mängder. Jag har inte lösningar på alla, absolut inte ens förslag till lösningar på alla - men en del. Det viktiga att understryka här är att man bör se vidare på problematiken och då i första hand (samhälls-)kostnader och risker som är direkt eller indirekt kopplade till den tunga trafiken.
Problem finns väl överallt? Varför är du så angelägen att diskutera detta i denna tråd? Den handlade trots allt om vad chaufförer tycker att sådan som kör personbil kan göra för att underlätta för dem. Hör inte ditt snack i så fall hemma i en annan tråd? Eller är det så att man inte behöver underlätta för den tunga trafiken för att du tycker att det är så stora problem? Lite trollig tycker jag allt att du är, särskilt med tanke på att det verkar vara så oerhört svårt att sammanfatta vad tycker.
Jag vill se statistik på de totala samhällskostnaderna över ett år.
Det vore mycket spännande att se hur stor skillnaden i pengar är mellan olyckor vållade av lastbilschaufförer och olyckor vållade av personbilschaufförer.
Att en olycka med tungtrafik kostar mer kan väl inte vara någon hemlighet, men ställt i paritet till hur många fler personbilsolyckor som sker varje år så vore det högst intressant att se kostnaderna för detta.
Är detta statistik som du har tagit del av Atariman? Jag tänker på att du är så otroligt angelägen om att sänka kostnaderna för tung trafik, är du säker på att den tunga trafiken verkligen kostar mer i helhet?
Vv läs några av de dokument jag länkat till för mer insikt. Trevlig helg(-läsning)! :-)
Vänligen tala om vilka dokument detta är så jag vet vad jag letar efter...