Ursprungligen postat av
Atariman
Bra. Det framgick dock inte direkt av ditt "hen". ;-)
Gnäll? Det är sakligt framförd kritik, men ibland med lite glimt i ögat/sarkasm som helt uppenbart inte uppfattas eller uppskattas. Min uppfattning är, tvärtemot din, att väldigt många yrkesförare (och då i synnerhet de i större/tyngre fordon) tar sig friheter och agerar som om a) de äger vägen, eller b) leker låtsaspoliser och c) alldeles för ofta låter bli att visa någon hänsyn för övriga bilister.
Vad jag vill få fram av diskussionen? Att lyfta problemet till ytan och peka på att det de facto är ett problem när s k professionella yrkesutövare bryter mot regelverk och tillika framför fordon som på många sätt borde ses som undermåliga med dagens mått. Naturligtvis förordar jag inte transport på MC (annat än ev bud el liknande, men det finns det ju redan en marknad för).
Mina inlägg handlade heller inte från början om olyckor orsakade av - eller med svåra effekter av - tung trafik. Dock anser jag att för att diskussionen skall vara nyanserad så bör man belysa den faktiska problematik den tunga trafiken står för, samt i samma diskussion givetvis inte enbart komma med kritik utan även nämna potentiella lösningar eller förslag på åtgärder för att i någon mån förbättra situationen.
Det motstånd jag m fl mött hos den och de påhopp jag fått av den här samlade truppen lastbilschaffisar talar ju dock tydligt om vilken nivå av ödmjukhet och vilja till samförstånd som finns. Istället för att se till sin egen attityd och sina egna möjligheter till förändring så "krävs" och förväntas det, som så många gånger annars i det svenska samhället, att någon annan skall göra det lättare för en.
Så, med det sagt, det jag vill få ut av diskussionen är en allmän attitydförändring och i den mån det är möjligt även öppna ögonen hos en del här till att se möjligheter till förändring/förbättring.
Tråden handlade från början om att en chaufför önskade att andra kunde tänka lite mer på dem för att underlätta. Är det då helt moget att skapa 500 inlägg med olyckor där lastbilar är inblandade?