Jomenvisst, det gör inget att samtliga hyllor på Ica är tomma och det inte finns annat än konserver att köpa till middag, pga att det har snöat i en vecka och lastbilarna stannat hemma i garaget i väntan på våren...
Utskriftsvy
Ja för det är det ENDA sättet i världen att transportera mat på. I en lastbil UTAN vinterdäck i 90km/h.
Att köra en lastbil med vinterdäck i 40km/h fungerar ju inte, eller hur?
Edit:
Plus att hela ditt inlägg är idioti.
Hur kommer det Fler varor på hyllorna om lastbilen inte kommer fram pga att den kör av vägen, än ifall den inte hade kört alls?
:)
Just så=) Tror att många av dom som anser att lastbilar mest är i vägen är samma personer som blir förbanade när vissa varor är slut i butiken tex. Dessutom är ju plogbilarna också lastbilar, så hade alla lastbilar slutat köra när det råde vinterväglag är det nog bäst att alla i sverige var självförsörjande på mat, och inte behövde åka längre än att man kan åka hästsläde på vintern...
Jag jobbar själv som lastbilsmeck, och har meckat lastbil både på julafton och midsomarafton (och förmodligen alla andra helgdagar också).När en lastbil är trasig är det ALLTID brottom att få den på rull igen.Vänta på våren...Jo tjena!
Däremot vore det ju kanse inte fel om dom utländska triler dragarna fick på vettiga däck på bilarna, så nån form av vinterdäckslag på lastbilar kanse inte vore så dumt...
Med tanke på hur många transporter med lastbil det går per dygn jämfört med hur många som åkt av vägen, så kan vi nog se det som så att en rätt stor merpart INTE åker av vägen utan klarar sig med sommardäcken.
Jo, åker en lastbil av vägen så kommer det en till och levererar varorna. Hur hade du tänkt att de skulle komma fram om ingen åker alls?
Som du skrev "Stå stilla när väglaget är piss", det har varit riktigt pissigt väglag i över en vecka. Ska de då vänta tills det är fint väder? Eller vad menar du egentligen?
Den enda som nämnt något om att stå stilla tills våren kommer (varför inte vänta till sommaren?) är Frange.
När det däremot är Snökaos och SMHI går ut och ber folk hålla sig inomhus, då känns det inte jätte bright att köra sin lastbil med sommarsulor i 90km/h på oplogad motorväg där det ligger 4cm is, eller hur?
Jag håller helt med, så jävla svårt kan det inte vara för åkerierna att smälla på vinterdäck på sina lastbilar.
Om du ser dig omkring så är det även Väldigt många lastbilar som i det närmaste står stilla så sakta de kör under de väderleksförhållandena som jag pratar om. Samtidigt som deras kollegor dundrar på i 90km/h.
Att du försöker förlöjliga ett problem genom att säga att de ska stanna inne tills våren kommer, när det handlar om att de behöver stå stilla i kanske 12-timmar, är barnsligt - jag misstänker att du själv är yrkesförare :)
Så svaret på din fråga:
Is och varning för att röra sig utomhus = inte dundra på i 90km/h
Snö och allmänt Pissväder där det går att ta sig fram = Köra med huvudet och inte klockan
Oliver: Är du på riktigt?
Ska alla lastbilar stå still för att det är halt?
Som alla sagt, vad gör du när det behövs något på stört, och som ska finnas där, men inte kommit fram? Du blir förbannad.
Vad gör du när du ska till Åre med bilen och ha trevligt över en kort helg, men inte kan tanka bilen? Du blir förbannad.
Vad gör du när posten inte kommit för att det är halt ute? Du blir förbannad.
Det står studerande på din profil. Tycker att du ska vid nästa inlämningsuppgift strunta i att lämna in den, och när läraren frågar varför ska du svara: "Njae, alltså. Det regnade ute så jag sket i det".
Fattar du vart jag vill komma?
Tror du att man blir långvarig på sitt jobb om man tar den tid man själv anser det ska ta för att slutföra sina arbetsuppgifter?
Jag jobbar som lastbilschaufför, men har också jobbat på Elgiganten under annandagsrean. Det var jättekul när ungefär halva Luleå köpt GH i julklapp till sina barn, och inte ett enda ex fanns i butiken pga en lettisk lastbilschaffis tog en paus på en dag.
Självklart kan det vara bra att ta det lugnt, och vid extremhalka kanske stanna och vänta ut det. Men som du säkerligen inte förstår så är det sällan varor körs nonstop från fabrik till exempelvis affär. Och säg att varje lastbil efter byte blir försenad några timmar, så vips har ett dygn gått. Sen finns det andra saker att passa. Tex kör och vilotider. Fabriker som tappar miljoner på att det blir produktionstopp för att saker saknas.
Tänk liiiite längre så kanske även du fattar.
Och innan du kört lastbil med släp som väger lite mer än en vanlig personbil i halka och undrar hur det kommer sig att folk, även med mångårig vana av lastbil, kör av så har du ingen talan.
Ställ dig lite snett över vägen. Brukar göra på det viset då man kör rör på utdragen trailer. Då brukar dom inte försöka kila sig förbi eller flytta till Norge, där förstår dom att lämna plats :)
Till övriga, samtliga bilar på åkeriet har vinterdäck monterade. Men de är upp till er som sitter på kontoret vem ni beställer att leverera godset. Betala lite mera för transporten så slipper ni lastbilarna med slitna sommardäck på vägarna.
Måste även säga att jag brukar faktiskt vänta tills jag tycker det är redigt fritt bakåt innan jag sticker om en annan lastbil så ni som kör personbil inte skall tvingas stå på full broms. Men om jag kommer upp en fullastad bil i backe och jag själv är tom vill man helst inte släppa ner 10 tals km/h utan då brukar jag svänga ut rätt hastigt.
Återigen, beskriv för mig hur en lastbil som stressar och kör av vägen. Levererar fler varor än en som står stilla
:)
Bifogar en bild så att du kanske förstår lite bättre vad jag menar.
Den här bilden är dagsfärsk:
De varorna som lastbilen på bilden har i släpet. Hur kommer de fram snabbare genom att han körde ut i något som kan liknas vid katastrofartade förhållande. Istället för att vänta på att en plogbil fixat framkomligheten?
Jag inbillar mig att det kommer ta längre tid att lasta om de varorna som fortfarande är hela, till en ny lastbil. Än att han hade lugnat sig lite, och kört nu istället.
Stora problem i trafiken - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt
Nej inte om någon förklarar att det kommer komma en leverans om någon timme. Bättre det än att leveransen uteblir Helt och tar ännu längre tid pga någon stressapa.
Återigen, får hellre min post en dag sent, än två dagar sent pga någon stressapa.
Ja för det är regn vi pratar om :) Vi skulle kunna ta exemplet: Jag ska lämna in mina uppgifter i handen på läraren. Men bor i limhamn och pluggar i lund. Pga vädert så inser jag att det kommer ta mig säkert 5h att ta mig den lilla sträckan.
Jag ringer då upp min lärare och ber om att få maila över mina uppgifter istället. Case Closed.
Nu går det inte att göra så med t.ex 8000 GH enheter. Men jag tror inte att Elgiganten Luleå hade flippat ut om åkeriet ringde och sa:
Ni har två val, antingen kör vi lite saktare och garanterar en leverans. Eller så försöker vi komma i tid och kör vi då av vägen så får ni stå för alla kostnaderna samt att ni ev blir utan GH ännu längre tid.
Hade jag ägt ett åkeri och någon tappad jävel bestämde sig för att köra i förhållande som är helt cepe, för att sedan Konstant köra av vägen. Då hade du inte blivit långvarig hos mig.
Hade jag ägt en privat läkarmottagning och det var sånt här väder så hade jag hellre sett att mina läkare kom fram till arbetsplatsen, även om allt blev 1h försenat den dagen, än att en av mina läkare själv fick uppsöka läkarvård.
Så du menar kort och gott att ALLA lastbilar som åker på svenska vägar skall ha vinterdäck, oavsett ursprung? Så en trailer från Australien måste ha vinterdäck med sig, helst dubb som han sedan skall ta bort igen när han åker på hornsgatan.
Det går ju inte ihop.
Sen att det garanterat enbart är män som kör av vägen i sina lastbilar är väl också en bidragande orsak.
Har du besökt Finland på sistonde? De skiter i var du kommer ifrån, du ska ha vinterdäck (åtminstånde som privatperson).
I Tyskland får du inte köra med dubbdäck på motorvägen etc etc Finns massor med länder som har andra regler än de folk är vana vid från sitt hemland.
Sen vet jag inte med dig, men jag har då aldrig sett en bil från Australien på Svensk mark :)
Återigen, vad hade varit det NEGATIVA med att alla hade vinterdäck? :)
Människor här inne resonerar som att de äger en flotta av lastbilar där de personligen måste hosta upp dineros till vinterdäck.
Hur fan kan man argumentera för något som bevisligen kunnat vara bättre?
Tänk om alla resonerade så? Tänk dig att en Shia-Muslim flyttar till Sverige, varför ska han anpassa sig efter våra lagar? Det kan ju vara lite jobbigt :/
Nu är det fortfarande en liten bråkdel av lastbilarna som kör av vägen.
Det är garanterat en större andel bilar som har kört av vägen.
Lite svinn får man helt enkelt räkna med.
På den tiden då jag körde trailer ekipage i sverige så råkade jag aldrig ut för en olycka. Men 95% av dom gånger jag var nära en olycka så var det antingen pga vilt eller att en personbil gjorde någon hastig manöver så att man själv måste slå på en tvärnit.