Sv: Snälla visa hänsyn mot tunga fordon!
Citat:
Ursprungligen postat av
Atariman
Tack för konstruktivt inlägg. Uppskattas.
Finns det någon form av statistik över hur stor andel av regummerade däck (som jag förstått är rel vanligt att de används inom transportindustrin) kontra icke-regummerade dito som exploderar eller drabbas av slitbaneavlossning, osv?
Är ju förhållandevis vanligt att man ser slitbanor från framförallt tyngre fordon ligga i vägrenarna.
Om fallet är att materialet eller tekniken som används inom den tyngre transportindustrin är undermåligt så torde det vara relativt lätt åtgärdat medelst lagstiftning och bättre kontroller vid besiktning, osv.
Jag skulle uppskatta att säkert 95% av alla bilar kör med någon axel regumerat.
Och när det gäller slitbanor som åker av så är det mer eller mindre alltid regumerade däck av inte så bra kvalitet.
Däck är en väldigt stor utgift och för ett åkeri så gäller det att spara där det går. Det är svårt att få det till att gå runt ändå.
Det finns ju så klart både bra och dåliga regumeringar men om man ser till rent säkerhetsmässigt är vanliga däck mycket bättre.
Dessvärre ser jag ingen vettig lösning. Jag kör för Aga och vi får inte ha regumerade däck på styrhjulen. Skulle ett däck gå på driv eller buggi åker man iaf inte av vägen.