Ett tydligt exempel på det du beskriver är den extremt korta strejken alldeles nyligen,
de samhällsekonomiska kostnaderna hade skjutit i höjden så extremt mycket att det var
tvingande att snabbt lösa konflikten vilket också skedde.
Utskriftsvy
Har den här tråden någonsin varit seriös? Vi sitter ju bara o skriver här eftersom att vi inte har något liv :P Det är ju inte direkt som att någon hitills har varit i närheten av att leta praktiska och genomförbara lösningar rent ekonomiskt utan att höja avgifterna för frakt. Men det funkar inte, allt ska ju vara gratis.
Lika väl som Atari inser att det inte funkar utan lastbilar för frakt av gods så inser jag att det inte funkar utan bilar för transport av människor.
Ne i den bästa av världar så skulle det komma en smart lösning som gjorde att vi kunde undvika olyckor, dessvärre så innebär det allra minst att vi måste bli av med den mänskliga faktorn i alla fordon som är på våra vägar. Det kommer säkert tillslut men vi är inte där än, och vi har en bit kvar.
Ne låt pajkastningen fortsätta, jag kan väl själv kasta en sten i ett glashus och skälla lite på dessa värdelösa bilister som förpestar våra vägar.
Flera bilar i krock på E4 | Nyheter | Aftonbladet
(Kör inte lastbil i jobbet sedan 4 år utan är numera bara en sån där förbannad jävla privatbilist)
Den stängdes av från början pga olyckan av vad jag har hört, sen bestämde dom sig för att hålla den stängd tills dess att dom har branden under kontroll. Den artikeln som jag länkade till har ju uppdaterats med tiden.
Men sen kan det ju mot alla odds vara så att jag har missuppfattat något och har fel, men det tror jag inte ;)
Dårar till chaufförer håller man inte om ryggen men du är lite väl kategorisk och överdriver i dina
uttalanden om att chaufförerna är idioter utan att veta varför en chaufför gör som han gör.
Valhallavägen tex har 3 filer på dom 1,5 km det är från lidingövägen till roslagstull förutom en sträcka
på ca 550 meter från engelbrektsgatan till strax efter körbärsvägen men du skriver då att chauffören
tog upp bägge filerna i ett par kilometer. Visst den tredje filen från körsbärsvägen till roslagstull är
bussfil men har man akut bråttom att man inte kan ligga bakom går den faktiskt köra i, bilen
sprängs inte :)
Sen menar du alltså att dom fördröjningar på nån eller ett par timmar lite då och då på ett begränsat
ställe kostar samhället mer än att alla terminaler stänger i en vecka eller två och alla storbyggen
stannar, mer eller mindre alla industrier stannar, affärer får inga varor osv. osv.
Företagsutvecklare? Förstår man inte då konsekvenserna av en transportstrejk?
Varför tror du att strejken bara varade 45 minuter?
För att dom kom överrens på arbetsgivarnas villkor eller?
Gumballbil av vägen ? långa köer på E4 | Nyheter | Aftonbladet
Tänk vad dessa bilar kostade samhället igår pga att de stoppade upp trafiken med olyckor m.m.
Gumballbil av vägen ? långa köer på E4 | Nyheter | Aftonbladet
Tänk vad dessa bilar kostade samhället igår pga att de stoppade upp trafiken med olyckor m.m.
Ja - idioter som idioter. Skillnaden är väl då att Gumball-förarna ofta åker dit på sina förseelser, till skilnad från lastbilschaffisarna. Om ändå trafikpolisen satsade lika hårt på att övervaka den tunga trafiken som några få smaklösa nyrika individer som är ute och nöjeskör lite i trafiken någon dag per år.. ;).
En sak som du inte har tänkt på Atri är att när en polis stannar ett tungt fordon så tar det stoppet mkt längre tid än en personbil. Ett stopp av en polis tar minst 15-25 minuter och då är bilen i bra skick och föraren har inget att dölje, tex med kör och vilotider.
Norr om Uppsala så har polisen en ficka, rastplats Tre Ängar, där har de våg, smörjgrop, bromsprovare och även kontor. Ska de göra en grundlig besiktning av bil och släp så försvinner 1 timme.
Det jag vill säga är att polisen hinner inte kolla lika många lastbilar som personbilar...
Sen är det nog fler personbilar som nöjeskör än den tunga trafiken gör....
Det som borde undersökas är dig, din brist för förståelse för dina medtrafikanter!!
Allt skulle lösas om man bara införde omkörningsförbud för tung trafik med dryga böter / indraget körkort till följd om man inte sköter sig. Samtliga lastbilar bör även vara märkta med ett tydligt nummer där man kan ringa och anmäla olämplig körning (gäller all tung trafik, inte bara lastbilar).
Branschen borde själva ta tag i det för att undvika dåligt rykte.
Finns redan ett ganska tydligt och fordonsunikt nummer på många fordon och det kallas registeringnummer....
Om det ska göras något ang. olämplig körning bör det även vara samma straff för personbilar. Omotiverad låg hastighet på fina vägar är ett exempel, bara ta lappen av dom.