Det är fan för jävlligt!
Utskriftsvy
Du får prata vilken lastbilstyp du vill. Det är du och inte jag som inte begränsat urvalet. Min åsikt är dock att det är olämpligt att framföra vilket fordon som helst samtidigt som man sitter och surfar på datorn. Menar du verkligen att du tycker att det är ok att surfa samtidigt som man kör så länge man har en totalvikt på mindre än 24 ton? Även en 10 tons bil kan åstadkomma rejäl skada ska du veta.
Med Vänlig Hälsning,
Ni vrider och vänder på allt för att försöka få fram en missuppfattning!
Vem som helst som har det minsta sunda bondförnuftet vet att det inte är vettigt att göra annat som tar fokus från vägen utom vissa tydligen. Att jag nu påvisar att det inte handlar om 27000 lastbilar som kör med en dator uppfälld så vänder du på det och mer eller mindre påstår att jag tycker det är OK att titta på film om man inte väger över 24t. Känns lite som faktan börjar tryta och då får man ta till andra metoder.
En mer avancerad googling är "hur många lastbilar finns det i svergie" ger väldigt snabbt information att det inte finns 540 000 tunga lastbilar. Det finns ca 84 000 lastbilar som väger mellan 10-30 ton.
Har jag någonstans någonsin påstått att det är OK att titta på film oavsett fordon?
Om du är intresserad av FAKTA så kan du läsa lite här på TrafikAnalys. En lämplig länk är denna och klicka dig fram till Fordon_2012. Men ren fakta kanske inte är intressant?
Fordon - Trafikanalys
Provocerar? Verkligen? Kommer från killen som drar slutsatser om en yrkesgrupp efter vi har bedömt en grej du själv säger...som vi inte ens såg med egna ögon. Låter ju himla vettigt du...
Skulle gissa på att de flesta här, som jobbar som yrkeschaufförer...gör det med stor yrkesstolthet. Då är det inte svårt att reagera negativt på andra, icke önskvärda inom sin bransch. Men, va spelar det för roll att jag säger de. Nån liten svensson kommer grina ut om motsatsen om två sidor ändå. Men, det är iaf sagt...sen får ni grina bäst ni vill.
Som sagt, vi var inte där. Känns inte som situationen skulle vara omöjlig att förutse....men vad vet jag, du kanske är en värdelös förare.
Samma sak här, jag var inte där själv. Men på di berättelse så tycker jag inte att du gjort nåt definitivt fel. Om det hade varit absolut nödvändigt för dig att bromsa för att undvika en katastrof så hade du nog gjort det. Nu klarade bilen saken själv.
En plötslig häftig inbromsning från dig kan ju i värsta fall betyda att någon kör in i dig bakifrån, eller kast på ekipaget, och sådant vill man ju helst undvika.
Lastbilschaufför har långtråkigt på jobbet och kikar därför lite på facebook istället för på vägen och mejar en personbil. En familj dör. Inte så mycket att vrida och vända på. Det räcker med att det händer en gång. Sakfrågan är inte svårare än så hur du än försöker vrida till det med hjälp av procentandelar som surfar och antal registrerade lastbilar i olika viktklasser.
Med Vänlig Hälsning,
Det finns ju bra många fler personbilar än lastbilar, och som körs av smsande, facebookande, bokläsande, kartläsande, telefonpratande, sminkande´s, och gud vet vad svensson gör i sin bil ut med vägarna, så detta är helt okej?
För andra gången på två sidor nej.
Ett sådant beteende får dock lätt ofantligt mycket större konsekvenser när fordonets vikt mångfaldigas. Som professionell chaufför är man garanterat insatt i dessa konsekvenser på ett helt annat sett än vad en söndagsbilist är så när en sådan håller på med dumheterna du rabblar upp så är det faktiskt ett oacceptabelt beteende.
Att inte någon chaffis här håller med mig och tar initiativet till att proaktivt arbeta med sina kollegor för att få ett slut på problemet istället för att hålla på och slingra sig med alla möjliga konstiga argument är för mig ofattbart. Vart vill du komma med konstaterandet att det även finns andra trafikantgrupper som också gör fel? På vilket sätt är detta relevant?
Med Vänlig Hälsning,
Jo precis, höll ju koll på hen, men hade varit korkat om den hade fortsatt försöket.
Nja var la inte mest fördelaktiga lastningen på bil o släp för bromsa bra heller, 2 ton på bilen och runt 20 ton på släpet och regn på det så var lite små glatt när man skulle starta iaf. :)
Om någon här frågar efter efter exakt vad jag jobbar med, eller exakt vilken min arbetsgivare är, så jo...
Den andra frågan är besvarad tidigare i tråden. Inte för att jag anser frågan i sak relevant öht, då s k "professionell" trafik blandas med amatörmässig dito dagligdags. Framförs den ena delen inte säkert så påverkas den andra, osv..