Ursprungligen postat av
KTL
Då jag inte var på plats och såg den händelse som du beskriver så kan jag inte bergsäkert säga vilka av de inblandade som gorde fel, eller var den vållande.
Kanske lastbilsföraren klantade sig, kanske du klantade dig.
Vad jag vet är att ingen generellt sett har några egentliga rättigheter i trafiken, och att vi ska köra på ett sådant sätt att vi kan hantera, eller undvika, en situation som kan uppstå för att någon annan gör ett fel. Det betyder t ex att man inte ska köra fortare genom en korsning när man har grönt ljus, än att man kan stanna om någon i korsningen kör mot rött ljus.
I ditt fall så spelar det egentligen ingen roll om lastbilsföraren gjorde fel eller inte, för en bra förare i din bil borde ha ta in hela situationen och se vilka risker som var aktuella, hur det skulle kunna utveckla sig om den ene gör si eller så i nästa skede, och hur det skulle kunna drabba dig, och vad du du då skulle kunna ha för val för att se till att en situation inte kommer att kunna uppstå. T ex genom att du bedömer att du kommer att hinna om innan lastbilarna kommer i konflikt med varandra vid utfarten, fine kör om då om du är säker. Men kanske det säkraste och som inte skapar nya värre risker är att vara lite passiv, lätta på gasen och håll säkert avstånd till du vet mer om hur saken utvecklar sig.
Exakt samma sak ska ju även alla andra tänka på, från sitt håll sett i händelsen. Samt att vi ska försöka visa varandra hänsyn i trafiken.