Visst har man skyldighet att underlätta för den som kommer på en påfart men detsamma måste ju gälla även de som kommer bakom. Att gömma sig bakom argument som att "hans tid var nog viktigare än din" är ju helt uppåt väggarna.
Utskriftsvy
Skulle snarare säga att det är för att det är den smidigaste och billigaste lösningen för transport av varor/gods.
Väldigt dåligt argument.
Kontorsnissar och arbetsmyror behövs, den ene klarar sig inte utan den andre uteslutande.
Kontorspersonal klarar sig inte utan arbetare som utför dennes produkt/tjänst, likväl som inte arbetaren klarar sig utan kontorspersonal som ordnar med köpare och div. för att få firman att gå runt...
You see, en firma går egentligen hand i hand genom arbetsleden och många företagare förstår inte det och missbrukar personalen.
Färre som ror och fler som skriker i båten gör inte så den går fortare frammåt.
Ursäkta för all off topic och texten ovan var rent generellt menat och inte riktat till er personligen.
Jag fick i ditt första inlägg intrycket av att det bara var du som "drabbades" och inte en hel radda bilar men ok. Med last väger hans lastbil i storleksordningen 10x mer än en personbil så ja bränsle/miljömässigt är det ungefär i samma härad iaf.
Du sade tidigare att han körde i 85. Att någon personbil sedan behöver accelerera upp 40-50 km/h över detta har jag väldigt lite förståelse för. Kliv upp i tid på morgonen istället.
Med hans tid menar jag inte hans personliga tid utan framför allt kunder, och andra led i logstikkedjan som står och stampar och väntar på att han ska komma fram.
Jag tänker inte försvara hans gestikulerande och blinkande men jag tror inte att du heller upplevdes som särskillt trevlig när du blinkade åt honom. Visst är han skyddad i sin hytt undefär som du är skyddad bakom din skärm när du kallar honom för f*tta.
Att stanna och diskutera tror jag alla skulle se som ett slöseri på tid. I en sån uppjagad situation är nog risken större att någon av parterna rycker fram en kniv och ett slagträ än att det hela slutar med en kram och en java på närmasta mack.
Som du märker pratar jag ganska generellt då jag varken var där eller känner chauffören i fråga och det du säger kan vara aningen vinklat.
Om han trafiksäkerhetsmässigt gjorde rätt vet jag inte utan att själv ha varit där. Kanske, kanske inte. Som någon annan påpekar är detta en situation som alla borde kunna förutse i närhet av en påfart.
Fokuserar vi på att livhanken är det viktigaste så är det väl den inledande situationen och inte hur länge du behövde ligga bokom som är det viktiga. Fick du bromsa tvärt för att han kastade sig ut tvärt? Eller blinkade han i god tid och du fick bromsa tvärt för att du är tvär?
Ikväll kl 19 får vi besked om det blir strejk eller inte imorgon!
Jag hoppas det blir en lång strejk så ni i tråden får stå utan mat och klättra över sopor!
Tack för mig!
Du är med andra ord en dålig förare, men med ganska starka åsikter om hur andra ska köra. Har vi tolkat de hela rätt?
Det är fullt naturligt att lastbilar/andra stora fordon hjälper varandra vid påfarterna. Du är ledsen över att du fick bromsa ner med din personbil. Då kan du försöka sätta dig in i situationen att göra detta gång på gång med en lastbil, där det av naturliga själ är av större vikt att hålla momentet uppe.
Så kan man också skriva, och kontentan av det blir ju fortfarande att lastbilar finns för att de är ett måste för att vårt samhälle ska fungera.
Vi skulle inte acceptera väsentligt sämre dyrare osäkrare och långsammare lösningar när vi vet vad lastbilen är kapabel till.
Lastbilarna är alltså sprungna ur ett behov, och då lastbilarna är ungefär lika gamla som bilen själv, ja egentligen lika gamla som hjulet. Så är det nog bara så att lastbilar är ett måste. Ja i alla fall tills det att varje byhåla har en egen hamn, en egen järnväg, och att alla i byhålan bor i direkt närhet till dessa faciliteter. och det tror jag aldrig kommer att inträffa. Så transportbehovet lär vi få leva med i evigheter.
Då jag inte var på plats och såg den händelse som du beskriver så kan jag inte bergsäkert säga vilka av de inblandade som gorde fel, eller var den vållande.
Kanske lastbilsföraren klantade sig, kanske du klantade dig.
Vad jag vet är att ingen generellt sett har några egentliga rättigheter i trafiken, och att vi ska köra på ett sådant sätt att vi kan hantera, eller undvika, en situation som kan uppstå för att någon annan gör ett fel. Det betyder t ex att man inte ska köra fortare genom en korsning när man har grönt ljus, än att man kan stanna om någon i korsningen kör mot rött ljus.
I ditt fall så spelar det egentligen ingen roll om lastbilsföraren gjorde fel eller inte, för en bra förare i din bil borde ha ta in hela situationen och se vilka risker som var aktuella, hur det skulle kunna utveckla sig om den ene gör si eller så i nästa skede, och hur det skulle kunna drabba dig, och vad du du då skulle kunna ha för val för att se till att en situation inte kommer att kunna uppstå. T ex genom att du bedömer att du kommer att hinna om innan lastbilarna kommer i konflikt med varandra vid utfarten, fine kör om då om du är säker. Men kanske det säkraste och som inte skapar nya värre risker är att vara lite passiv, lätta på gasen och håll säkert avstånd till du vet mer om hur saken utvecklar sig.
Exakt samma sak ska ju även alla andra tänka på, från sitt håll sett i händelsen. Samt att vi ska försöka visa varandra hänsyn i trafiken.
Håller med delvis, jobbar imorgon till 12 sen får jag inte jobba mer om det blir strejk.
Vår terminal kommer inte stänga, men kommer inte komma in något gods heller så de kommer nog mest sitta där o inte göra något verkade det som.
Nackdelen med strejken är att vara timanställd då jag inte kommer få någon inkomst under tiden, men tror inte den varar speciellt länge och jobbat rätt mycket övertid så det jämnar väl ut sig ;)
Jag kan ju säga att jag snittar mellan 4.6 -4-8 liter milen med min lastbil med en totalvikt på 60 ton.
Men vid full gaspådrag så snittar bilen 8-10 litern milen och det är en bra ökning. Och självklart så måste man växla ner för att få upp farten snabbare, annars skulle det ta mkt längre tid.
Och är det försvartbart att göra 20-30 bromsningar på motorväg för att gasa upp igen?? Lastbilarna är längre stund på vägen och det drar mer disel och är dåligt för miljön!!
Jag själv har aldrig haft dator i lastbilen och kollat på den när man kör. Men däremot så ser man att bilar har en dator uppe i fönstret, men jag kan inte säga att om det har tittat på film eller inte.
Men jag tycker inte att man ska dra alla över samma kant, det känns som de som gör det, kör styckegods och ligger mkt på vägarna...
Har inte sett en sopbil sittandes med en dator i ett villakvater...
Och användning av mobiltelerfoner är lika utbrett i lastbilstrafiken som personbilstrafiken....
Jag har i många år kämpat för att få detta beteende att upphöra. Chaffisarna här på sidan har envist hävdat att det inte är en fara att titta på TV, surfa och koka kaffe när de kör. Man får hoppas att massmedias uppmärksamhet kan få dem och deras kollegor på bättre tankar. Allt för många har redan råkat illa ut pga denna utbredda vårdslöshet.
Med Vänlig Hälsning,
GTs redovisning av ett urval av onödiga olyckor orsakade av lastbilar i västsverige de senaste 6 månaderna.
FAKTA
17 Lastbilsolyckor i Västsverige senaste halvåret
70-ÅRIG KVINNA SVÅRT SKADAD
18 april. En kvinna i 70-årsåldern blev svårt skadad när hon blev påkörd av en lastbil i en vägkorsning i Jönköping.
LASTBIL KÖR NER I DIKET
18 april. En lastbil hamnade i diket på länsväg 2871 vid Dimbo. Ingen människa skadades.
TOLV SKOLUNGDOMAR SKADAS
15 april. En lastbil och en buss krockade i Tranemotrakten, vid Länghem. I en vänstersväng blev bussen påkörd av en mötande lastbil. Busschauffören misstänktes för vårdslöshet i trafik. Tolv skolungdomar fick föras till sjukhus. Ingen blev livshotande skadad.
KROCK På UDDEVALLABRON
2 april. En lastbil och två personbilar var inblandade i en olycka i samband med en omkörning söder om Uddevallabron. Två personer fick föras till sjukhus.
LASTBIL KÖR NER I DIKET
17 april. En lastbil körde av okänd anledning ner i diket mellan Morup och Tvååker. Ingen person skadas, men det uppstod långa köer innan bärgningen var klar.
LASTBILSFÖRARE KÖR AV VÄGEN
20 mars. Ett par kilometer norr om Skara, vid Skarabacken, körde en lastbil av vägen och hamnade i diket. Chauffören klarade sig utan skador.
KROCK PÅ STALLBACKABRON
7 mars. En bil och en lastbil krockade på Stallbackabron. Lastbilen bytte fil utan att se bilen i filen bredvid och stötte då ihop med den. Ingen skadades i olyckan.
PERSONBIL TRÄNGS AV VÄGEN
17 januari. En personbil trängdes av vägen av en lastbil på riksväg 40 nära Strängsered. Lastbilen körde fort och stannade inte för att se hur det gick med bilisten, som dock klarade sig utan fysiska skador.
80-ÅRING MED ROLLATOR PÅKöRD
14 januari. En lastbil med släp körde på en man i 80-årsåldern när han gick med rollator på riksväg 46 i Stenstorp utanför Falköping.
KROCK På LÄNSVÄG 155
11 januari. En lastbil och en personbil krockade på länsväg 155 vid Sörredskrysset. Ingen blev allvarligt skadad. Det är oklart vad som orsakade olyckan.
LASTBIL KÖR AV VÄGEN På E6:an
29 december. En lastbil med trailer körde av vägen på E6:an vid Bohus Rasta. Det var halt vid olyckstillfället på grund av snö och slask.
KROCK SÖDER OM JÖNKöPING
20 december. En lastbil krockade med en personbil på E4 söder om Jönköping.
LASTBIL KÖR AV VÄGEN
3 december. En lastbil körde av vägen på riksväg 40 vid Ryamotet i riktning mot Borås.
BLOCKERAR VÄGBANAN
27 november. En lastbil körde av vägen mellan Sulvik och Vännaka i Årjäng. Vägbanan blev blockerad.
BLOCKERAR VÄGBANAN
27 november. En lastbil frontalkrockade med en personbil på riksväg 26 i Hylte. Föraren och passagerarna i bilen klarade sig mirakulöst oskadda trots att bilen totalkvaddades.
FÖRARE KÖR IN I TUNNELVÄGG
25 oktober. En lastbil körde in i tunnelväggen i Lundbytunneln och blev stående där. Tunnelröret fick stängas av till nästa dag. Ingen skadades i olyckan.
40-ÅRING AVLIDER EFTER KROCK
2 oktober. En lastbil krockade med en mötande personbil efter att ha kommit över på fel sida av vägen. Olyckan inträffade på länsväg 678 vid Forshälla. En 40-årig man avled i samband med olyckan. Ytterligare fyra personer skadades, varav en allvarligt. eva rogsten
Lastbilar ligger bakom två av fem dödsolyckor i trafiken.
Nu uppger P4 Väst att många lastbilschaufförer använder datorn i förarhytten för att kolla på film eller sociala medier under sina körningar.
Något som bekräftas av flera lastbilschaufförer som GT träffat.
- Tro fan att det händer olyckor när folk håller på så. Och det är väldigt många man möter på vägen som har sitt fokus på till exempel datorn i stället för vägen, säger lastbilschauffören Kjell Johansson.
Mejla
Datorerna i lastbilarna används för att kolla GPS eller ordrar.
Men av vissa chaufförer även till att kolla på film eller Facebook under körningar, uppger P4 Väst.
Kort sakt ja.
Beror såklart på hur tungt han var lastad. Men du har problem att få enbart dragare att gå under 2,2l /milen. Stadskörning skjuter det såklart på några liter till. Trots det har lastbilen väsäntligt lägre energiförbrukning än både tåget och båten. Som är en av orsakerna att den inte bara kommer att försvinna.
Tappar jag säg 20km/h i lite startarkare uppförsbacke tar det tills det börjar gå nedför eller planar ut innan jag har uppnått satt hastighet igen. Skulle jag klarat av att stiga backen i 75-80km/h kanske momentanförbrukningen ligger mellan 60-100l/100km Tvingas jag istället ner i 60 stiger den till 250l/100km
En stigning som inte ens märks av i personbil annat än att du kanske trycker på gasen en mm till.
Tar vi istället tätortstraffik handlar det flera liter extra om jag tvingas stanna till istället för att få sakta rulla framåt.
Sedan håller jag med, att sitta och kolla film är något jag vekligen inte kan förstå mig på. Bordet som folk har datorn på är dessutom förbjudet överhuvudtaget och skall resultera i ombeskting vid kontroll.
Har du några uppgifter på personbilarnas orsak till olyckor? Kan det vara telefoner? Kan det vara stressade mammor med skrikande barn i bilen? Kan det vara solen i ögonen? Bristande kunskaper att klara av att hantera fordonet i vissa väglag? Gamlingar med sen reaktionsförmåga som inte kan hantera fordonet längre?
Jag förnekar inte att det händer olyckor med tungtrafik. Men det händer fler olyckor med personbilar iaf! Tyvärr så lyfter inte media fram alla olyckor mer personbilar, detta gäller oavsett var dessa olyckor händer...
Du kan kolla historik här på sidan och se vad jag tycker om folks körkapacitet när de talar i telefon. Vad det gäller skrikande barn så är det inte något som någon väljer att sysselsätta sig med i bilen och att använda förekomsten av dessa och annat för att motivera att det skulle vara ok för lastbilschaffisar att sitta och kika på p-rullar när de har ansvar för 40 ton som rullar fram på allmän väg är rent utsagt löjligt.
Med Vänlig Hälsning,
Har du några uppgifter på att alla lastbilschaffisar skulle sitta och titta på p-rulle??
Jag gör INTE det!! Har inte hört talas om nån som har gjort det....
Kanske nån öststatare eller plock, eller någon annan utländsk chafför som sitter i sverige och kör inrikestrafik för några tusen kronor i månaden, Eftersom du(konsumenterna) är för snåla för att betala mer i frakter....
Det är kanske sådan chafffisar som kolla på p-rulle eftersom de inte lär få till det här när det köra några månader i sträck!! För att sen å¨ka hem nån vecka för att köra i sverige igen i några månader...
Det är det problemen ligger!!