Det jag menade, är inom vilken sektor du jobbar, hotell? bygg? it?
Bara så man kan Försöka förstå hur du tänker och resonerar....
Utskriftsvy
Det jag menade, är inom vilken sektor du jobbar, hotell? bygg? it?
Bara så man kan Försöka förstå hur du tänker och resonerar....
Hade garanterat funnits lastbilar utan personer med ditt jobb eftersom det alltid funnits behov att flytta saker.
Allt som sker är i symbios med många andra ting. Men sålänge man inte kan " sms:a över skiten" så kommer det rulla lastbilar på alla vägar i hela världen.
Att påstå att det du och dina gelikar gör skapar alla jobb för lastbilar är rent och skär BS.
Kan du inte mer specifikt berätta och beskriva om du la ner ditt jobb hur alla lastbilar skulle stå still utan gods att köra?
Ifrågasättande är förstås inget personangrepp, men andra saker som nämnts om mig här är det definitivt. Är ingen direkt känslig typ så det berör mig inte nämnvärt, men är ändock en indikation på att det nog får ses som hyfsat vist att avstå från att lämna ut alltför detaljerad information om vem jag är eller exakt vad jag gör.
Sen Ataris första inlägg ungefär. Han blev inte jätteglad när man ifrågasatte hans ide om en armada av lätta lastbilar, som på vintern skulle ersätta de tunga. Att de gick 30 lätta på en tung var väl t.om. så korkat att atari tyckte de va en mindre smart ide när han tänkte efter.
Men självklart inget han kunde ta avstånd ifrån, då hade han ju erkänt att han haft fel. Och hur kan en flashbackpojke göra de? :)
Finland är på gång med tunga trafiken.
Förutom 76ton som ligger hos eu har man nu också lämnat in det här:
" Förarens dygnsvilotid kan förkortas till minst 9 timmar en gång per vecka och två gånger i veckan till 7 timmar. Den oförkortade dygnsvila är fortfarande 11 timmar.
Körtiden per dygn bör kunna förlängas med två timmar då körtiden föregås eller efterföljs av en 24 timmars kontinuerlig vilotid Dygnsrelaterade förlängningar förverkligas då inom de nuvarande maximikörtidernas (56 h/vecka och 90 h/2 veckor) ramar.
Den 12 dagars undantagsregel som gäller internationell beställningstrafik för bussar bör göras flexiblare.
Den vilotid på 45 minuter som bör hållas efter en 4,5 timmars körtid bör inom person- och godstrafik kunna delas upp, i tre 15 minuters pauser."
Tänkte det kunde passa här och åtminstone jag gillar förslaget. 11 timmars vilan känns verkligen som död tid.
Ni som kör lastbil kan väl svara på varför vi personbilsförare ska bromsa (ibland ganska tvärt) för att ni ska ut i vänsterfilen (på motorväg)?
Senast imorse kom jag åkandes i vänsterfilen i 120-125 km/h på E18. Visst, det är 110 km/h men jag kunde utan problem hålla 125 trafiksäkert.
Kommer ikapp en lastbil som ligger i högerfilen, vid en påfart kommer en annan lastbil som inte fått upp farten.
Varför ska jag behöva bromsa (som i detta fallet) tvärt för att han ska gå ut i vänsterfilen och ligga i 85 km/h?
Till saken hör att han gick ut när jag var ca: 40 m bakom.
Som det ser ut på vägrenar idag (inte sopat) så bara smattrar det i fronten och rutan på min bil eftersom jag inte kunde sakta ner till 85 km/h på 2 m. Är dock inte säker på om det bara var från vägrenen då det var en "grusbil"(?) fullastad med grus.
Han fick självklart lite helljusblink av mig och skulle självklart ligga kvar i vänsterfilen i ca: 1-1,5 minut tills han hunnit om denna lastbil plus alla bilar som låg bakom den.
Är det då rättfärdigat av honom att blinka tillbaka mot mig och sen sitta och gestikulera i rutan mot mig tycker ni?
Sen vågar inte fi**an stanna och ta en "diskussion" med mig när jag försöker inbjuda till det.
Jag bara undrar om ni lastbilschaufförer tycker att detta är det ni måste göra för att hinna med era kör och vilotider m.m.
Tycker ni det var idiotiskt eller rättfärdigat av denne chaufför jag stötte på imorse?
/ T
Han gjorde rätt. Alla, även lastbilar, är skyldiga att göra plats åt dem som ansluter på en påfart.
Visst kunde han ha ställt sig på bromsen för att kunna släppa in den andra lastbilen menby sparade han både tid och bränsle/miljö genom att gå ut till vänster och hålla farten uppe.
Förmodligen var den där minuter mer värd för honom än för dig, så tagga ner lite.
Sen gjorde han också rätt i att inte stanna och diskutera med dig. Om lastbilschaffisarna skulle stanna och diskutera med varenda grinolle som blinkar med helljuset så skulle de ju aldrig komma fram i rimlig tid.
Nu förstår jag att det inte är så kul att behöva bromsa ner farten med en lastbil och han lär inte kunna gasa på heller för att hinna förbi lastbilen som ska på men jag vet inte om det verkligen är "rätt".
Visst ska man underlätta för dem som ska på men det betyder inte heller att man ska kasta sig ut i ytterfil och bromsa upp dem som ligger där. Göra plats åt dem som ska på betyder att man anpassar sin egen fart i första hand och om det är fritt i ytterfil så går man ut där. Detta är dock inget lastbilsproblem, även folk i personbilar gör så här.
Då jag inte var med vid aktuell händelse så kan jag inte svara exakt då jag bara har din berättelse att gå på och den förefaller halta lite här och där.
Men om man ser till vad en god förare ska klara av så är det bl a att kunna tolka trafiken, och förstå vad som händer och vad det kan leda till. Och kunna anpassa sig till det så långt det låter sig vara möjligt utan att det kan riskera att skapa andra risker för sig själv eller sina medtrafikanter.
I ditt fall så verkar du ju kunna se att det kommer en lastbil på påfarten, och då borde det ju vara rätt klart att den ska in på vägen, samtidigt som en tradare på vägen närmar sig påfarten. Borde inte vara längre bort rent logiskt, än att du borde begripa att det finns risk för att tradaren behöver göra plats för att underlätta för lastbilen på påfarten att komma in på vägen. Och i ett sådant läge borde man kanske inte fortsätta köra om tradaren på motorvägen, utan avvakta och låta det finnas plats nog för tradaren att byta fil för att underlätta för den andre att komma in på vägen. Ja om du inte var säker på att du skulle hinna om gott och väl innan situationen uppstår.
Vad jag menar är att en god förare borde kunna se vilken situation som kan komma att uppstå, och därmed kunna agera proaktivt innan den uppstår, eller för att förhindra att den alls uppstår.
I ditt fall kanske du kunnat släppa på farten och anpassar dig till rådande, och kommande, förhållanden så att du inte hade behövt bromsa så hårt.
Vad jag då "motmenar" är att han då som god förare sett denna situation uppstå innan mig och släppt av på gasen. Lastbilen som kom på påfarten accelererade för fulla muggar. Mao tjänade lastbilen inte speciellt mycket på denna omkörning. Skulle uppskatta det till 15-20 km/h.
Ingen av lastbilarna var förövrigt tradare utan lastbilar utan släp.
/ T
Ställt sig på bromsen hade han absolut inte behövt göra.
Hans tid och bränsle/miljö är alltså mer värt en tio personbilar som måste sakta ner p.g.a. det?
En lastbil drar mer bränsle för att accelerera 20 km/h än tio personbilar som måste accelerera 40-50 km/h?
Och vad vet du om att hans tid skulle vara mer värd än min? Att han dessutom blästrade min bil är helt irrelevant?
Han hade ju uppenbarligen någonting att säga då han blinkade och gestikulerade vilt.
Om du inte vill/kan/har tid att stanna att ta en diskussion så får man ge fan i att sitta att gestikulera och skrika åt andra trafikanter. Men det är ju klart att det är lätt när man är skyddad i sin stora hytt.
/ T
Vi måste visa hänsyn så att vi inte stör chaffisarna när de ser på Inception på E4an!
Lastbilschaufförerna ser på film när de kör | GT