Är inte särdeles ung.
Hävdar mig inte mer än någon annan som uttrycker sin åsikt här.
Så, vad menar du?
Utskriftsvy
Vad jobbar du inom?
Atariman du har inte varit i Malmö nyligen? ;-)
Lastbilschaufför knivhuggen - Malmö - Sydsvenskan-Nyheter Dygnet Runt
Helt klart är det att du aldrig blir lite skitig i ditt jobb!!
Därför vet han även inte hur verkligheten ser ut.. Det enda han kan är att sitta på en stol med en dator framför sig...
Och hans jobb är inte så viktigt heller.
Det är ju lastbilarna som gör att landet lever och fungerar!!
Situationen på bilden ni nu försöker göra er lustiga över har inte mycket gemensamt med den situation det handlade om i mitt fall. Men fåna er ni bara och glöm lägligt bort att det finns regler även för de som kommer bakifrån som de måste följa, de kan inte bete sig som de behagar och de framförvarande ska lyda allt de gör och vill.
I mitt fall hade jag enligt min bedömning inte tid eller plats att hålla åt sidan åt ett fordon bakifrån som inte ens givit tecken för omkörning, eller ens befann sig så när att man kunde anta att en omkörning var påbörjad eller var direkt förestående.
I den teorifråga ni nu fånar er med så kan jag konstatera att....
Det finns en rejäl vägren, man ska inte tvingas gå ut på en sådan men den finns om man vill och kan. I mitt fall så fanns ingen som helst vägren.
Det finns inget mitträcket, det fanns det i mitt fall.
Det finns ingen räcke på högersidan, det fanns det i mitt fall.
Det är en relativt bred körbana, det var det inte i mitt fall.
Det finns inga heldragna linjer, det fanns det i mitt fall på båda sidor.
Det finns inga vägmarkeringar för avsmalnande körbana, spärrområde, det fanns det i mitt fall
Det finns ingen påfart för anslutande trafik på höger sida, det fanns det i mitt fall.
Men det är klart att ni vet bäst hur det gick till och såg ut, för ni var ju på plats och upplevde händelsen i mitt fall....
Till detta kan man även lägga det faktum att det ofta finns fler än en trafikregel som kan komma på tal, och att det som avgör vilken regel som väger tyngs och som man ska rätta sig efter beror på de faktiska omständigheterna från fall till fall.
Då kan man ju då även fundera på varför du då själv drar upp vad du "kostar" i timmen, vilket kan tolkas som att du faktiskt kan ha en jäkla bra lön själv också för ditt dagliga sträv, ja om du sen ändå våndas över jante och att folk pratar om en persons privatekonomi istället för ämnet.
Det är väl i så fall totalt ointressant, irrelevant, för trådens ämne vad din firma fakturerar för ditt slit, eller hur?
Jag tippar på att du har ledig tid, ja du har ju i alla fall tid att hänga här för ditt höga nöjes skull, och tämligen frekvent dessutom....
Så varför inte ta lite tid i en tradarhytt på din fritid, det går tradare även utanför normal kontorstid liksom....
Förresten, blev det inte märkligt tyst om det faktum att försäkringsbolagets undersökning visade att det var personbilar och deras höga hastighet som i de flesta fallen var orsaken till olyckor med tunga fordon. Ja du vet vilken undersökning jag menar.
Varför inte diskutera vidare lite runt den och de resultat den visade?
Fast även i den gamla tråden och bilden jag lade in så kvarstår det att man inte får "Hindra omkörningen om jag anser den olämplig".
Sen att folk inte kommer ihåg exakt vad de skrivit i den första tråden är en helt annan sak.
"så jag markerar lite snyggt att det går inte för sig genom att lägga mig lite mer åt vänster och stänga."
Och lite senare
"jag ger tecken och styr in i högerfilen (observera nu att jag gör det med vetskap om att det inte utsätter honom för mer faran än han själv utsatt sig för genom sina olagliga manövrar) Han måste avbryta och bromsa lite halvkraftigt"
Vill du veta vart bilden är tagen förresten? Tänkte ifall du vill gå ut i vägbanan och mäta upp hur brett det är. :rolleyes:
Fast nu är vi nog ganska Off-topic i denna tråd som ändå handlar om hänsyn mot tunga fordon.
Ja du är skapligt off topic, och du tramsar då du medvetet bortser från flertalet viktiga påverkande faktorer och rådande förhållanden som jag beskrev i den tråden du länkat till. Jag ska inte gå vidare på ditt ot-spår här och förklara för dig saken en gång till, det torde vara bortkastad tid för förstod du inte i den andra tråden så lär du inte förstå det nu heller.
Vi kan istället kanske diskutera runt ämnet i denna tråd, t ex varför försäkringsbolag menar att det är personbilar som oftast orsakar olyckorna där lastbilar är inblandade, genom att personbilarna kör för fort.
Fast du ville ju inte svara på flertal av mina inlägg i den andra tråden, så därav slutade jag ju skriva i den.
Men nog om den tråden. :)
Kan hålla med om bilförargrejen dock.
Det är ju samma sak mot motorcyklar. 90% av alla motorcykelolyckor där bil & mc är inblandade orsakas ju av just bilister. Sen om dessa sedan försöker hindra motorcyklisten från att köra om eller inte låter jag vara osagt.
Bilister orsakar nio av tio MC-olyckor | Vi Bilägare
Bilister orsakar MC-olyckor - Nyheter | SVT.se
Sen lite statistik angående olyckor och fordonstyper att grotta i: Pressmeddelande
Är det ett måste på något sätt menar du, eller vad har arbetsplatshygienen i övrigt med saken att göra?
Jag befinner mig mitt i verkligheten, dagligdags. Du vet väl att allt i världen inte nödvändigtvis utspelar sig bakom ratten i en lastbilshytt? Förmodligen har du också helt rätt i att det absolut enda jag kan att sitta på en stol med en dator framför mig.. Sådana uttalanden höjer verkligen nivån på diskussionen och understryker otvetydigt intrycket av din förmåga att se saker ur vidare perspektiv.
Nej, förmodligen inte alls. Någonsin funderat över varför körscheman ser ut på vissa sätt, eller hur man faktiskt optimerar leveransflöden? Förmodligen slumpen, va? ;)
Absolut.
Enbart.
Förmodligen. :rolleyes: