Igår eftermiddag hämta man nya V8an...idag var första fulla dagen med bilen. Går som en dröm. Inte fel att köra 16 liters v8 och få betalt samtidigt :)
Blir troligen lätt att stiga upp ur sängen även imorgon.
Utskriftsvy
Igår eftermiddag hämta man nya V8an...idag var första fulla dagen med bilen. Går som en dröm. Inte fel att köra 16 liters v8 och få betalt samtidigt :)
Blir troligen lätt att stiga upp ur sängen även imorgon.
Ja, jag har väl inte sagt något ont om det - konstaterade enbart att den inte låg över vägen och blockerade densamma.
Så sent som i morse var det en lastbil som låg på mittlinjen mellan filerna längs med hela Valhallavägen norrgående i Stockholm. Att det finns idioter i trafiken oavsett fordon (ofta även utan fordon) är väl inget nytt? :rolleyes:
Jag har kört Valhallavägen många gånger med tunga fordon, och det är inte ovanligt att man helt enkelt inte kan hålla sig från att ligga på mittlinjen mellanfilerna om man ska ha ett försvarbart avstånd till andra saker som annars kan riskera att plötsligt ställa till det, typ parkerade bilar folk och fä både på egna ben eller på/i andra fordon. Det är helt enkelt väl trångt på på vissa partier av Valhallavägen för att det alltid ska gå att hålla sig enbart i egen fil och samtidigt ha en bra säkerhetsmarginal.
Ju mer erfaren förare ju tightare kanske det kan lägga sig till hinder och annat, men det kan ju bli så tight att det inte blir så säkert även om det rent fysiskt går. Då kan det vara både bättre och säkrare att ta sig mer plats för sitt tungafordon och sin fortsatta färd, och det är fullt tillåtet även om det skulle handla om heldragen linje och att andra kan bli hindrade.
Men det betyder inte att jag menar att det alltid är ok att göra så, och man får helt enkelt bedöma fall från fall om det var ok och nödvändigt. Men ofta så kan privatbilister tycka att lastbilen är i vägen och gör nåt korkat etc. men de sitter ju inte upp i lastbilshytten och har ofta ingen erfarenhet eller förståelse för hur det är att hantera ett stort tungt fordon i stadstrafik.
Men Valhallavägen är alltså så pass trång att vill du av någon anledning ha 50-100cm säkerhetsavstånd till något så kommer ett tungt fordon sannolikt att lägga sig över mittlinjen i någon mån. Vilket kan vara surt för andra men ibland nödvändigt.
Är man inte kapabel att framföra sitt fordon i en viss miljö har man i mitt tycke inget där att göra - påstå inte att Valhallavägen i hela sin sträckning är så trång att det inte går att ligga i sin fil. Då undrar jag isf hur merparten av alla lastbilschaufförer som kör där dagligdags lyckas....
Poängen var att det finns imbeciller bakom ratten oavsett storlek på fordon. Det behövs det inte skrivas en uppsats för. Än mindre för att förklara att man ibland behöver ta lite mer plats än vanligt.
Du är totalt full av skit i denna sak, du klarar ju för fan inte av att läsa vad jag skrev utan att dina egna fantasier tar över....
Jag påstod inte att det var så trångt på hela Valhallavägen, utan....
Om du sen inte klarar av ett inlägg som går längre än en oneliner är inte mitt problem, men klarar din läsförsåtelse inte av längre inlägg så kanske du skulle undvika att kommentera och svara på dessa inlägg när du uppenbarligen inte förstått vad som skrivits...Citat:
Det är helt enkelt väl trångt på på vissa partier av Valhallavägen för att det alltid ska gå att hålla sig enbart i egen fil och samtidigt ha en bra säkerhetsmarginal.
Visst kan man på vissa sträckor av Valhallavägen hålla sig i sin fil även med ett tungt fordon, men då är det oftast väldigt trångt och kanske inte så jäkla säkert om något skulle ske. Därför kanske man inte bör göra så även om det rent fysiskt är möjligt. Men jag tvivlar på att du är kapabel att begripa detta.
Men, det är lika tekniskt och fysiskt möjligt att ligga med 20 cm lucka i 200 på motorvägen med, men är det lämpligt sett ur säkerhetssynpunkt? Nej just det....
Så, om jag kör tradare eller dylika fordon på Valhallavägen, så tar jag den plats (och detta helt lagligt) som jag anser att jag behöver för mitt fordon för att säkert kunna passera sträckan. Om detta sen skulle innebära att mitt fordon kommer att ligga över heldragna linjer, mittlinjer eller vad fan som helst, så kan jag bara beklaga detta och försöka göra min passering så smidig som möjlig för alla inblandade och drabbade. Men skulle det sen ändå irritera nån stressad obstinat Porscheförare så får denne bara gilla läget.
Du ska också ha klart för dig att det inte är säkert att det är ett bevis på "att man är kapabel att framföra sitt fordon i en viss miljö" bara för att man kan slicka parkerade bilar i 20-50 km/h med 10-20 cm marginal med en tradare i stadstrafik. Jag vet t o m om de som torskat på uppkörning just för att man ansett att de haft för lite avstånd t ex till parkerade bilar vid exakt sådana situationer som kan råda på Valhallavägen, och fått som förklaring att de skulle ha lagt sig över linjen mellan filerna för att försäkra sig om mer plats och säkerhetsmarginaler.
Är det inte dags att sluta trolla snart ? Din okunskap för tung trafik lyser som en neonskylt i skogen genom hela tråden....
Och mig veterligen ändras trafiksituationer för varje dag i en storstad...bara för att det gick att köra på ett visst sätt för en lastbil betyder inte att det går 20 sek senare för en annan....
Word!
Och om man "slickar" något i valfri fart så hytter garanterat någon på näven även om man har koll på grejerna.
Man väljer att inte slicka saker i största möjliga mån även om man ligger lite över mittlinjen om man kan göra det utan att tvinga mötande trafik mot kanten.
Personligen har jag bättre koll på mitt 24m ekipage vart hörnen är än vad jag vet hur nära jag kan backa min personbil. Då har jag aldrig backat på något med personbilen heller trots trånga miljöer.
Faktiskt bara en 500a :)
Min förra bil var en R470 som gick 101 000 mil :)
Sen gick det snabbt utför, och det våga inte riktigt skicka iväg mig i den, då jag är av få som kör långt på åkeriet. Så ett tag fick jag Nöjet att köra en P400. Sedan en tridem R560 (kanske ska säga att jag kör lastväxlare).
I lite mer än en månad har jag kört en R480 som åkeriet köpte in, en hyrbil från 2011. Den va fin, men jag gick ju mest och längta efter min R500 Highline. Går riktigt bra, funkar kanon med opticruise. Öppnar takluckan och lyssnar på ljudet, gurgel gurgel :)
Har ganska snäll förbrukning också...trodde jag faktiskt inte. Och då har bilen inte ens passerat 100 mil, och haft mellan 50-60 tons lass.
Vad kör du själv? Va blev det för kamera?
Bäste Kurt,
Hur vore det att själv ha läst vad jag skrivit innan du börjar försöka klanka ned på någon annans läsförståelse? Nämligen: "Så sent som i morse var det en lastbil som låg på mittlinjen mellan filerna längs med hela Valhallavägen norrgående i Stockholm."
För att ytterligare förtydliga så talar jag om sträckan från Stadion till Roslagstull. Rent tekniskt således inte "hela Valhallavägen", men den del med tveklöst mest trafik.
Case in point. Slå upp det om du behöver.
Stora ord - som sagt läs och begrunda vad jag skrivit.
Avser inte falla till föga - att likt en del andra personer här på forumet (ingen nämnd ingen glömd) - gå ut med måttband för att mäta filernas bredd på ovan nämnda vägsträcka, utan konstaterar krasst att de flesta lastbilschaufförer tycks fullt kapabla att framföra sina fordon där (som tillika är en av de huvudsakliga genomfartsgatorna för tung trafik i Stockholm) utan (hör och häpna!) att behöva blockera två filer. Denna stora majoritet (~99,9%) skulle alltså enligt dig framföra sina fordon på ett olämpligt sätt ur säkerhetsperspektiv?
Ödmjukheten, trafikmedvetenheten och den ömsesidiga viljan till att få trafiken att flyta på så smidigt som möjligt för alla trafikanter sitter i sedan körlektionerna förstår jag... Underligt f ö att du väljer att fokusera på specifikt Porscheförare, då det låg en BMW 7-serie närmast lastbilen som tydligt hade bråttom och ville (förmodat också behövde) komma om.
Men de lär ut att avsiktligt blockera "obstinata Porscheförare som vill om," förstår jag? ;) Nu finns det dessutom bara en kort sträcka om uppskattningsvis 100-200 meter (av en sträcka som uppskattningsvis är 2-3km) där bilar potentiellt står parkerade i direkt anslutning till vägen, så jag förstår av ovanstående att du kört sträckan många gånger... :rolleyes:
Poängen från min sida var, som redan påpekats - men som tydligen måste understrykas för vår käre Kurt - att det finns idioter bakom ratten på de flesta fordonstyper.
Valhallavägen är av naturliga skäl problematisk redan från rondellen vid Roslagsvägen/Cederdalsvägen till Lindingövägen, i högsta grad beroende på Värta och Frihamnen. I ett framtida scenario är det ju tänkt att flytta denna verksamhet ut mot kusten, antigen mot Södertälje eller Norrtälje/Kapellskär.
Kort sagt är det ingen väg att ha bråttom på. Tidvis står den ju mer eller mindre stilla. Kan tänka mig att många utländska åkare kan få problem då man ytters sällan lägger en sån logistik i en storstad. Hur stressad man än är har man mycket, mycket lite att vinna på att köra om en lastbil där. Någonstans får man liksom acceptera faktum.
Är dock van med trafiken från EU, så man kanske ser detta med andra ögon. Man ser liksom tysken i BMW 7:an i tyrolerhatt som helt obekymrad sitter och röker cigg genom ett 2-3 h Stau genom Berlin. Bara köpa läget liksom. Sen om det är en lastbil, personbil eller buss som orsakat problemet är liksom inte riktigt relevant.
Lider varje gång jag får någon av Örebro bilarna som är R420, förlorar runt 4-5 minuter med snarlikt lass på en sträcka på dryga 7 mil mot R500. Växlar oftast mellan två R500, ibland en G480 och om Gud vill mig illa R420. Alla highline.
Är en hyfsad skillnad mellan 500 och 480 även om dom har samma vrid, ligger alltid ett halvsteg lägre i 480 in i korsningar/ciruklationsplatser osv. 480 går ändå bra men ett jädra otyg med en G hytt.
Börjar bli dax att byta ut V8: orna mot nytt och det lutar åt 560 vilket är bra. Går oftast med skapliga lass.
Jag kör linje på Västerås-Gävle, tar bilen i Västerås och beger mig uppåt, täcker Norduppland, Gävleborg och södra Hälsingland. Snittar runt 50 mil/dag. Lastar upp ett minst ett ekipage plus ett släp, ibland även ett flak (lösflak). Allt under 45 mil är kortdagar, snittar 10-12 lastningar/lossningar. Är fint när man avslutar i Edsbyn och har 27-28 mil hem :)
Bör kanske tillägga att det var helt tomt på vägen framför lastbilen.
Är även jag mycket van vid den europeiska trafiken - kör mycket ofta genom Europa. Har heller inga problem med köer i allmänhet om de är befogade pga periodiskt stora trafikmängder. Dock stör jag mig definitivt på personer som medvetet och utan skäl blockerar trafiken - om det sedan är KTL som lägger sig mitt i vägen med en lastbil, någon dåre som stannar mitt i vägen för mäta filens bredd, en tant som stannar och pratar i telefon mitt i en rondell, en anarkist som står och river upp gatsten för att kasta på närmast passerande bil, högvakten på sina havremoppar, en homoarmé som måste visa omvärlden att de minsann är gay, eller vad det än må vara - är i sak irrelevant.