Jo, men det är som sagt lite svårare att stoppa 60 ton än 2.
Sluta jämföra lastbilar med personbilar.
Lastbilar orsakar större förödelse vid olycka, bara att inse det.
Mvh
Utskriftsvy
Klart det blir värre förödelse ifall en lastbil krockar, tråden från början handlar dock om att man ska visa hänsyn mot tunga fordon och det behövs just på grund av det du påpekar, lastbilar kan inte stanna på samma sätt som en personbil så folk borde tänka till ibland.
När det gäller sista länken om fortkörning så har man bara kollat om de har överskridit 80 km/h gränsen och det ser jag inte som lika allvarligt, förmodligen har det skett på motorväg där trafiken ändå flyter bra mycket snabbare och precis som jag skrev, om man gjorde en liknande undersökning på personbilar så skulle nog siffran vara ännu högre.
Men det är ju ingen som skrivit nåt sånt...fattar inte riktigt vart folk vill komma här :) Skriver saker ingen sagt, självklart blir det större konsekvenser när tunga fordon är inblandade.
Men personligen skulle jag nog städa framför min egen dörr innan jag klaga på nån annan...och, de blir nog svårt för de flesta i denna fråga :)
Men man får ju faktiskt köra 90 km/h med lastbil på motorväg/motortrafikled om man bara har lastbil utan släp.
Själv ligger jag på 85km/h med släp och jag tycker inte det är så många som kör om i den hastighet.
Men personbilar som kör för fort är ju helt klart ett mycket större problem än lastbilar
Jag quotade ju och där påstods det, annars hade jag inte skrivit det.
Sällan jag stöter på dåliga lastbilschaffisar, tycker dom är väldigt proffsiga och smidiga i trafiken.
Tror det är många personbilister som inte förstår att dom inte kan ligga sida vid sida med en 24 meter i en tight rondell, sedan när dom får panikbromsa och hänger på tutan för att lastbilen är på väg in i deras fil, jag tror det handlar mycket om okunskap hur mycket plats det krävs ibland för ett sådan stort ekipage.
Lite mer information vid körkortstagande hade nog gynnat både lastbilar och personbilar.
Nästan varannan bilist på 40-väg kör för fort - Inrikes - Ekot
Köra över 80km/h med långtradare på RV och motorväg eller köra för fort på 40 och 50 väg med personbil, vad är värst?
Personligen tycker jag bilist på vägar med lägre hastighet där det i många fall är befogat med lägre hastighet pga korsningar, skolor osv.
Fyra bilar i krock på E4 | Nyheter | Aftonbladet
Tur att det är lördag så inte så många som kör nyttotrafik får lida i köerna samt att väldigt få som ska till jobbet inte kommer för sent....
Kanske skulle införa vissa dagar som personbilar får krocka på så de inte stör den tunga trafiken, och bara till en plats....
Värre var det i Göteborg i fredags. TRE personbilar hade lyckats krocka i Götatunneln. De hade även nöjet att göra detta under rusningstrafik, med stora följder för övrig och speciellt tung trafik.
Sju lastbilschaufförer och en bilist misstänks för brott vid masskrocken på Tranarpsbron i Skåne tidigare i år där en person avled.
Åtta misstänks efter Tranarpskrocken - DN.SE
Vad som orsakade krocken har polisen fortfarande inte lyckats få klarhet i, men man menar att det inte går inte att skuldbelägga någon enskild förare.
Så står det i texten, alltså kan man inte säga att en lastbil startade olyckan, men däremot var flera inblandade...
"I tre av fallen ska det hållas förhör med misstänkta utomlands. De fem undersökningar som rör förare i Sverige anser polisen att den är färdiga med. Förundersökningarna ska nu lämnas till åklagare."
Tydligt är ju iaf att det inte var övervägande andel utländska förare som är brottsmisstänkta, vilket det antyddes tidigare.
Vad står det att det är svenska förare i texten? Står enbart förare i Sverige. Eftersom du är extremt insatt i transportbranshen så borde du veta att många utländska förare plöjer kontinuerligt väg i Sverige.
Från början var det flera utländska förare som var misstänkta, det ar inte taget ur luften.
Kul att du råkade hitta denna tråd när det blev något nytt om "ont" om lastbilar men missat att personbilar som kör för fort på vägar med lägre hastighet samtidigt varit aktiv i andra trådar.